Jump to content

jakt kuler til 243 win rådyr!


joakimB

Recommended Posts

hei! er fersk hjemlader har enda ikke produsert en patron;)

har fiksa meg ordentlig benk og lekt og kosa meg med utstyret her i helga;)

nå er tiden inne for å handle litt kuler og krutt. det som er mitt hovedmål

med å begynne å lade selv er å få til en ordetlig god rådyr patron.

 

vil ha ei kule som ikke tar mye kjøtt derfor vil jeg ned i hastighet og opp på de tyngste kulene 100gr +

 

noen som har tips? børsa er foresten ruger m77 mkII med 1på9 riflestigning.

 

har hørt mye bra om swift svirocco II og a-frame. nosler partition er vel også en favoritt?

 

hva slags krutt er å anbefale?

 

her finnes det jo ingen fasit da men gode tips taes imot med takknemlighet;)

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du vil ha et rimelig alternativ, forutsatt at du får den til å gå godt i ditt våpen - 105gn Speer SP i moderat ladning. Har felt et rimelig stort antall rådyr med denne opp gjennom årene, og den fungerer helt greit.

 

Godt mulig at du får enda dødere rådyr om du kjøper ei kule til fem ganger prisen, men jeg har enda til gode å se puls på dem etter noen dager mørning... :lol:

Link to comment
Share on other sites

mange flotte svar her. for meg er det viktig at minst mulig kjøtt ødlegges. dermed av farten nede litt da. har ennå ikke brukt rugern på jakt ennå men har skutt mange rådyr med 308 å fabrikk ammo. dyra dette jo som bare det men ikke alltid like morra å komme fram til skuddplassen med utgangs hull på 15 cm;) dette var federal fusion 180gr. jævla bra kule på elg i 308'n min forresten. ser han trond alvestad ikke har fusion kulene noen andre som vet hvor man skaffer?

 

 

ser mange svarer at 100gr og 95 gr np er favoritten men ser dere lader med forskjellig krutt. noen som har målt noe hastighet?

vært artig og sett forskjellene;)og noen som har lade data på 100gr np?

 

 

mvh joakim;)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har akkurat den samme riflen i kaliber 243W som deg. Jeg brukte Federal sin Fusion kjøpeammo under bukkejakten i fjor. Skaut et dyr med patronen og må si meg fornøyd med den så langt. Rent og pent slakt ved treff i bogen. Det jeg funderte litt på var at bukken løp ca 60 meter med hjerteskudd. Kan jo nevne at jeg får jeg meget god presisjon med Federal sin Fusion i min Ruger.

Link to comment
Share on other sites

takk for mange gode svar og data! da ble det handla 95 gr NP;) hadde ikke 100gr men det er jo sikke bare en formalitet.

skal prøve den kula på bana først og finne kruttet som passer så får vi skyte litt rådyr å ta konklusjoner da!

 

takk alle sammen masse god lesning her!!1

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

Skiftede sidste sæson til Barnes TSX 85 grain, meget lidt kødødelæggelse og bukken ligger sig i skraldet (7 ud af 9 sidste sæson)

Det er en letekspanderende kugle der ekspanderer tidligere end alm blykugler og afsætte meget energi inde i dyret, det ses tydeligt når man brækker dyret.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg bruker sierra spizer 100 grains i min 243, alle rådyra jeg har skutt, bortsett fra et har jeg brukt denne kula. Den går godt, dyre dette og de koster ikke sjorta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Barnes x og så lønner det seg å lade ned i hastighet uansett hvilken kule du burker om du skal bruke det til matvilt. Ser at det er en del som anbefaler Nosler. Har ikke forsøkt den i .243 win. men den er i alle fall helt ubrukelig i .308 win. Vet jeg kommer til å få kjeft når jeg sier det, men har skutt en del rådyr med den i .308 win (fabrikkladet) og slaket har sett ut som om man har brukt granater. Når det gjelder elg også så har etter min erfaring Nosleren det med då skille bly og mantel. Må i det minste ha noe som henger sammen. Er klart at det går ned, men kjekt å male kjøttdeigen og ikke skyte den.

 

Må kanskje legge til at vi har kommet litt borti bogene når vi har skutt ett par av disse rådyrene og det ser ikke pent ut på ut-siden. Er v-max stil over det.

Link to comment
Share on other sites

hvordan ladning bruker dere på barnes tsx 85grains?? har en eske kuler og hadde vert morro å prøve!!

Til TSX 85 grain bruger jeg 46 grain MRP i Remington hylstre med 1mm friflugt (COAL 68,8 mm), den går over chrono'en med 975 m/s og bukken ligger i knaldet, du bliver ikke skuffet 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...