Jump to content

Tikka T3 og Browning a-bolt: dårlig inntrykk!


mortwe

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en 6,5 og i går var jeg på XXL og så på de to ovennevnte idet begge får gode kritikker og har fornuftige priser.

 

Men jeg kan ikke si at jeg sitter igjen med noe godt inntrykk av noen av dem. Tikka'en er jo sikkert en bra rifle, men sluttstykket virket slarkete og plastdingsen på enden irriterte meg stort. Browning'en hadde et mye bedre sluttstykke, men jeg synes pipa virker litt tynn og stokken var ikke særlig fin.

 

Nå skyter man selvsagt bra med begge to og viltet faller uansett, men det handler jo også om den gode følelsen for et våpen og har man det så tror jeg også at man skyter mer. Og uansett så er det viktig å ha en god følelse hvsi man skal brenne av over 10.000 spenn på et våpen.

 

Akkurat nå så er det nesten så jeg går for en Sako 85 isteden, men den er jo en del dyrere. Noen som har noen andre gode tips? Sabati Sporter er jo også flott og ikek så dyr, men litt tung.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Ha litt tålmodighet, og vent til det evt. dukker opp en brukt Sauer 202 eller Sako 75 på FINN.no eller under "selges" her på Kammeret.

 

Du kan få kjøpt utrolig mange bra brukte våpen, hvis man bruker litt tid.

 

Et råd fra meg , men ikke sikkert du er enig i valg av våpen.

 

 

 

Hilsen

 

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien testet A-bolten i siste nummer av Jakt. Fikk bra omtale med tanke på funksjon og presisjon. Jeg er enig i at det ikke er den vakreste børsa på markedet, men det som fungerer blir ofte penere over tid. Min antatt bedre halvdel sier ihvertfall det om meg... :wink:

Link to comment
Share on other sites

For børse til rundt 10000,- synest eg Remington 700CDL er ei børse som bør vurderast. Dette er den finaste børsa eg har sett produsert med Remington stempla på låskassen. Her er det stål i alle deler (med unntak av alu? underbeslag) og ein meget fin stokk av bra kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hmm..kanskje ikke helt tema :? , men så du nevnte at de solgte sako'n til 14K og dyrt med kikkert osv.. vil bare nevne at Villmarksbutikken er en av de mange som stiller ut på villmarksmessa i Lillestrøm fra 16 - 19 april :) kan sikkert få noen fine messepriser der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en CZ 550 American pga noe av det samme som du nevner. Og det angrer jeg ikke et sekund på.

Jeg syns det er merkelig at det er nesten ingen som anbefaler denne, siden stort sett alle som skal kjøpe salong blir anbefalt CZ, og det samme gjelder rifler med store kalibre...? For rifla er jo både fin, og veldig driftsikker. Presisjonen er også veldig bra. Eneste som kansje er et minus for noen er at den er litt tung, men som en annen her på forumet sa; Folk som jakter idag er ofte 15-20 kg overvektige, men hvis rifla er 200g for tung.... Avtrekket er kansje heller ikke helt bra fra fabrikk, men er veldig enkelt å justere.

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article290919.ece

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sagt mange ganger før her inne, men ikke legg for lite penger i montasjer og sikte.

 

Rimelige rifler fra Tikka, Browning, CZ og Remington, siden de er nevnt i tråden her, er rimelige, masseproduserte våpen som stort sett virker utmerket til det formål de er beregnet, men med på kjøpet får du "simpel" finish, gjerne slarkete tilpassing, ofte bruk av rimelige materialer og risiko for varierende kvalitet.

 

Om budsjettet er noe begrenset og du er opptatt å ha et våpen som gir den "rette følelsen" så gå for brukt. Med litt tålmodighet så finner du nok noe du liker fra f eks Sako, CG, Kongsberg, Heym, Steyr, Sauer eller S&L. Det finnes også mange eldre "Ståltikka" rundt om som kan være svært gode kjøp.

 

Vær oppmerksom på at det er endel "luringer" rundt som prøver å kvitte seg med vanskjøttede våpen uten at det kommer fram i verken beskrivelse eller pris. Inspeksjon av våpenet på et eller annet vis er absolutt en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Schultz & larsen produserer meget gode våpen. Nå ser jeg at prisene på disse våpnene har gått mye opp etter nyttår men det gjelder vel for de aller fleste våpen.

 

Nå er det mange som har problemer med leveringstid og lignende når det gjelder s&l, men hvis du skal ha et våpen i et kaliber så er classicen helt rå. Tror nesten ingen (muligens sauer) har bedre boltgang enn s&l, og i tillegg så er stokken virkelig god. pistolgrepet har en "utbulning" som fyller hånda skikkelig, og jeg liker denne detaljen. Presisjonsmessig er også schultz & larsen helt i toppen.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes faktisk ikkje att SAKO 85 føles så mye bedre en A-bolt. I hendene mine så føles T3 langt under A-bolt i kvalitet. Spesiellt hvis du ser A-bolten med syntetstokk. Den syntetstokken er i klass med SAKO 75, som jeg synes er mye bedre en SAKO 85!

 

A-bolt er en flott rifle.. tynnt løp,, hmm,, jeg synes di er helt normale jeg.. spørs kaliberene self.

 

å kjøpe seg en SAKO 85 å tru seg få mye mere rifle for åengene tviler jeg faktisk på.

 

Men,, du sKAll jo trives med børsa så kjøp den som føles best i hendene dine og som du har råd med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...