Jump to content

Kniver i norsk tolleknivtradisjon


Sako 30-06

Recommended Posts

Det var en nett kniv, Met!

 

Hva for slags tre er det i skaftet, og du som ere Ingeeneur af Guds Naade, har sikkert en tegning også som du kunne legge ut som pdf?

 

Også det ufyselige spørsmålet til slutt: hva slags stål er det? :shock:

 

Materialet er skammelig nok linmicarta, og stålet er Vanadis 4.

Tegninger er nok Loddfåvnes greie. Jeg foretrekker verkstedet foran PC'en og lager heller kniven direkte. :)

Som ingeniør er spesielle materialer mer min greie, jeg kommer aldri til å kunne konkurrere med de store når det kammer til valbjørk og smiing.

 

(Jeg laga forøvrig 4 like blader. Per Thoresen har et og Ole Jacob Oxum har et til testing, så de er ikke helt bannlyst av tradisjonalistene. :wink: )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Metallurgen skreiv :

Skal til Ålvik om en måned og jobbe der noen dager, vurderte å kontakte Nils da, ikke så langt opp til Voss.

 

Då må du ta kontakt hvis du skal oppover til Voss... Har et Smalahove i frysen til overs, og det er ikkje utenkjeleg at du må ha deg ein runde med Vestlands tradisjoner, når du først er på desse kanter... :lol:

 

Beklager virkelig Mauser, var ikke meningen å overse invitasjonen, ble bare litt opphengt i diskusjonen. :oops:

Det ville selvsagt vært trivelig å hilse på om ting passer, spesielt om det innvolverer knivprat. :D

 

 

Når det gjelder smalahove skal jeg ikke være overmodig, da jeg kun har erfaring med å spise kjøtt som ikke sitter på hodeskaller og selv da er jeg skeptisk til bein, men om det kommer et generøst tilbud så sier jeg nok ikke nei. :)

Link to comment
Share on other sites

Det var en nett kniv, Met!

 

Hva for slags tre er det i skaftet, og du som ere Ingeeneur af Guds Naade, har sikkert en tegning også som du kunne legge ut som pdf?

 

Også det ufyselige spørsmålet til slutt: hva slags stål er det? :shock:

 

Materialet er skammelig nok linmicarta, og stålet er Vanadis 4.

Tegninger er nok Loddfåvnes greie. Jeg foretrekker verkstedet foran PC'en og lager heller kniven direkte. :)

Som ingeniør er spesielle materialer mer min greie, jeg kommer aldri til å kunne konkurrere med de store når det kammer til valbjørk og smiing.

 

(Jeg laga forøvrig 4 like blader. Per Thoresen har et og Ole Jacob Oxum har et til testing, så de er ikke helt bannlyst av tradisjonalistene. :wink: )

 

Usj! Micarta og staineless! :D

 

Vi får håpe Per T. klarer å komme med noe pent i valbjørk da i det minste, bladet er jo redningsløst fortapt!

8)

 

For øvrig er det mange tradisjonalister som liker andre kniver og, og jeg håper bare at Per T. blir ferdig med boka han har lovt oss om Bergans Sliring-knivene, jeg hører helsa ikke er hva den har vært.

 

Jeg kommer for øvrig med en liten tråd om en annen amerikansk knivfabrikk, detta er tråden for valbjørk, tradisjonsslirer med lærhempe og smeder som pisset på stålet for å få skikkelig herding! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Beste FABRIKKkniv for tradisjonalister?

 

http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=322&ssel=14

 

Mora Forest Exclusiv # 311

 

http://www.moraofsweden.se/get.php?file_id=1086

 

En videreføring av en gammel modell (har orginalen, lå hos en gammel sportsforretning i 15 - 20 år)

Grep av hardtre og messing, blad av laminert stål fra Frost' produksjon. Min kostet bare 200 NOK :D

Link to comment
Share on other sites

 

Usj! Micarta og staineless! :D

Ikke "stainless". Hvis du trodde jeg brukte noe særlig "rustfritt" stål, så har du misforstått. :P

"Rustfritt" stål er for amatører!

 

Vi får håpe Per T. klarer å komme med noe pent i valbjørk da i det minste, bladet er jo redningsløst fortapt!

8)

 

For øvrig er det mange tradisjonalister som liker andre kniver og, og jeg håper bare at Per T. blir ferdig med boka han har lovt oss om Bergans Sliring-knivene, jeg hører helsa ikke er hva den har vært.

Boka kommer nok aldri dessverre, men det meste er lagt ut på bloggen:

http://www.kniver.blogspot.com

Gå ned til 6. og 7. januar.

Muligens kommer Berganshistorien med bilder og en artikkel om den nye berganskniven på egen blogg.

Jeg har allerede fått min. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er et av mine bidrag til Norsk knivtradisjon.

(Se bort fra de ufyselige moderne materialene.) :P

Skaftet er inspirert av de tønneformede skaftene til Agderknivene, og bladet et tidlig stikktangeblad jeg laget.

Stilig. Er egg/slipfas av amerikansk type med kort brynefas som ikke kommer fram på bildet, eller er den slipefasvinkelen vi ser på bladet lik eggvinkelen?

Link to comment
Share on other sites

Stilig. Er egg/slipfas av amerikansk type med kort brynefas som ikke kommer fram på bildet, eller er den slipefasvinkelen vi ser på bladet lik eggvinkelen?

 

Det er en kort brynfas nederst. Ikke synlig på bildet, da bildet var tatt før jeg brynet den. :wink:

Den høye slipfasen kommer av at bladet er svært tykt, 5-5,5 mm.

Brynevinkelen er omtrent det som er brukt på tollekniver, mens vinkelen på slipfasen er noe spissere.

Link to comment
Share on other sites

Bestefaren min var småbruker og bygdekunstner og han brukte bare en slik tradisjonell Morakniv. Med den skar han ut treskjeer og lagde skrin o.l. med rosemalingsutskjæringer. Det gjorde inntrykk på en enkel gutt fra byen å se han ta øksa og hogge til et passende emne for så å sette seg på trappa og skjære ut en nydelig treskje med utskåret håndtak kun med bruk av den gamle Morekniven med rødt håndtak som var slipt så mange ganger at bladet var blitt ganske smalt.

Link to comment
Share on other sites

Metallurgen skreiv :

Beklager virkelig Mauser, var ikke meningen å overse invitasjonen, ble bare litt opphengt i diskusjonen.

Det ville selvsagt vært trivelig å hilse på om ting passer, spesielt om det innvolverer knivprat.

 

 

Når det gjelder smalahove skal jeg ikke være overmodig, da jeg kun har erfaring med å spise kjøtt som ikke sitter på hodeskaller og selv da er jeg skeptisk til bein, men om det kommer et generøst tilbud så sier jeg nok ikke nei.

 

Heilt i orden det, er ikkje alltid like lett å få med seg alt som står i tråden, kjenner godt til det. :D

 

Og du treng ikkje væra overmodig for å ete smalahove, men det kan hjelpe litt på ( enten det, eller rikelig med aquavite før måltidet... ).

 

Men uansett, så er du velkommen på ein kopp kaffi og ein liten knivprat, det hjelper på berre det.. :D

 

Sender deg PM med tlf nr, så kan du sjå kva du får tid til. Og hvis du vil ha ein tur i smia til herr Graudo, så kan jo eg alltids kontakte han og spørja. Kjenner ikkje han så innmari godt, men det er ein romslig kar, så det er kanskje ikkje ein umuligheit å få til..

Link to comment
Share on other sites

Nils Graudo er en romslig kar, og beskjeden, han lar knivene sine tale.........

 

Jeg snakka litt med Nils om akkurat skriveriene til Metallurgen (ser av bilde at jeg har truffet ham på Villmarksmessa på Melhus for noen år siden - nevnte det og for Graudo), så han er preppet og interessert, ut av det jeg kan forstå.

 

Nevn for Graudo at det er denne metallurgen oppe i Trondheim som troller med spesialstål så åpner nok porten seg skal du se! Kunne jo tenkes at du får en forbundsfelle som er interessert i å se om en kar med praktisk røynsle kan klare å sveise noe av disse spesialitetene og finne en praktisk og enkel måte å herde dem på?

 

For Nils er av den typen som vil lære noe hver dag, og ikke er redd for å lære av andre!

 

Lykke til med besøket, jeg tror det kan bli knall jeg, og håper på rapport, eller eventuelt noe i knivbloggen til Per, den lenka var gull verdt!

Link to comment
Share on other sites

De fleste smeder jeg kjenner er interessert en diskusjon og liker å høre om forskjellige typer stål, så tror nok det går bra.

 

Når det kommer til forenkling av prosessen så vil det også senke egenskapene på verktøyet. Smeder er som regel kun opptatt av at stålet skal komme opp de de forskjellige temperaturene, og så kjøler de det ned. Og farge er ikke like nøyaktig som en temperaturmåler. Man skal helst ha et tidsaspekt her, da det er ting som skal skje ved temperaturen som tar litt tid. Høylegerte stål krever en god herdeovn, og prosessen som er beskrevet av Per er for å oppnå best mulige egenskaper. Jeg kunne ha gjort det enklere, men er ikke interessert i det.

 

Det er noen smeder som vet bedre, men de er desverre mer opptatt at det skal bli billig og vil derfor ikke bruke så lang tid, eller investere i dyrere stål. De forstår ikke helt at de uansett ikke klarer å konkurrere med fabrikkproduserte blader, og burde heller satse på å få best mulig kvalitet.

Folk må være villig til å betale riktig pris på et blad, som blir 700-1000,-, og smedene og knivmakerne må begynne å ta riktig betalt! Prisene på håndlagde knivblader og og kniver er så pinlig lav at det ikke er mulig, og folk setter ikke pris på arbeidet som blir gjort. (Men 500 spenn til børsemakeren for 10 min arbeid er helt greit.)

 

Det er forøvrig smeder som bruker et av de ståla jeg har referert til. Jon Dahlmo i Mosjøen lager tømrerverktøy av Chipper, og gjort det i 17 år.

http://www.dahlmo.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg er SÅ enig i dine betraktninger over pris og kvalitet!

 

Det er helt tåpelig at en kan kjøpe en håndlaget brukskniv. med håndsmidd blad og håndsydd slire, billigere enn en Brusletto med slafsete slire, enkelt, stanset blad og maskinert grep....... og den er endatil et kvalitetesprodukt sammenlignet med mange av plankene som importeres!

 

:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Ja, me får håpe at det lar seg ordne med besøk til Nils. Berre han er heima i det tidsrommet, men det får me håpe..

 

Ellers så er vel ein kniv av Nils på ønskelista til 40 års dagen min, som dukker opp i løpet av året, så får me håpe at eg det lar seg ordne.

 

Når det gjeld kniver, så er faktisk prisane på både Brusletto og Hella, blitt ganske mykje dyrare dei siste åra. Så det er faktisk ikkje så langt opp til ein skikkelig håndlaga kniv. Hvis eg skulle ha kjøpt ein fabrikk kniv no, så hadde eg måtte ut med ca 700.- og hvis eg hadde lagt ca 500.- til, så hadde eg nok fått ein tålig fin håndlaga.. Så differansen er ikkjs så stor akkurat. Og valget er heller ikkje så vanskelig.. :D

Link to comment
Share on other sites

I knivklubben her omsettes kniver for 500 - 600 kroner :shock:

 

Til og med på Rennebumartnan som er en av de absolutt mest anerkjente (tradisjonelt) håndverksmessene i landet, selges slike klubbkniver for 600 kroner, og kaster man et blitt mot Brusletto, er ikke valget vanskelig!

 

Enkel fingerregning sier at knivmakeren bare har 2 - 300 for jobben og da blir timelønna svært lav.

Link to comment
Share on other sites

Steike, det er jaggu ikkje mykje for ein kniv. Vil det sei at heile kniv markedet er spolert av folk som skal spytte ut kniver til lavpris ?

Det er jaggu heilt på trynet. Eg meiner at ein kniv under ein tusen lapp, er vel heller suspekt, men det er vel godt mulig å få ein billigere kniv i dag.

Det har forandra seg ein del sidan eg dreiv masse med kniver iallefall...

 

Legg ut bilder av et par prosjekt, som aldri har blitt av noko særlig suksess...

 

210120082311345wKfyQ13C575.jpg?2

 

Dette ar opprinnelig et prøve prosjekt på ein stas kniv, til min far. Desverre pga tid, så fekk han ein flott kniv til gebursdagen sin, før denne var ferdig, så den ligg i skuffa enno.. Det er sjølvlodda holk ( he, he, kun med loddetinn, ikkje sølvlodding ) og det er sølvtråd innfelt i skaftet... Stygg som juling er den, men eg lærte litt av det.. :D

 

21012008231134vTWa69v1755b.jpg?64

 

Her er siste kniven eg har dreve på med. Tok den fram igjen i dag og spikka og pussa litt på den. Så denne er nesten ferdig.. Kun finpuss og olje som mangler. Har brusletto slire som passer kniven..

 

21012008231134pLBsdNrO3pXA.jpg?16

 

Her er min versjon av samekniv. Dette er ein 8" med upolert blad. Denne tenkte eg at eg skulle lage meg slire til, slik at eg kunne dra den med på fjellturer og hugge småved med..

Link to comment
Share on other sites

Det sagt, vil jeg gjerne slå et slag for TATERKNIVEN også.

 

Et unikt formspråk, flott tradisjon og vakre, vakre kniver.

 

Jeg har en taterkniv med nysølv skjefte og slire, og mora-blad. Den har engang tilhørt min bestefar, men endte hos en kompis av han. Etter at bestefar døde for over 30 år siden, fikk jeg kniven i gave. Den er derfor spesiell for meg. Jeg bruker den som bunadskniv, sjøl om det kanskje hadde passa bedre med en skikkelig staskniv.

Er det mange slike kniver rundt i landet? Noen som har oversikt? Kjenner sjøl en med tilsvarende kniv som min, men med messing skjefte og slire.

Link to comment
Share on other sites

Joda den er grei den, er ikkje ferdig enno.. Var litt uheldig når eg skulle lime den, så eg må¨ha meg ein runde med den ein dag eg får litt gøts.. Blir så forbanna når ting ikkje går som planlagt, så då blei den kasta i diverse skuffen...

 

Men har du klart å kraspe 2 samekniver, så har du jaggu hard bruk, men den nye kniven din, skulle vel duge, og såg iallefall kraftig ut... Ellers så må du sende meg ein PM, så skal eg sjå kva eg får til.. :D

Link to comment
Share on other sites

Neija, den første var gammel type Strømeng, knakk ved skaftet, så ut som en gammel delvis brekkasje. Fikk den da jeg var 13 trur eg. Varte mange år. Den andre rustet endel etter et par sesonger som sikkerhets og arbeidskniv på kajakk og skjærgårdsjakt. Den tredje er en strømeng med fingerbeskytter. Liker den dårlig. Sliren er spesielt ufin og slapp.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Fine kniver eilart. Ser det er fleire som har joikeblad frå Brusletto her ja... :D

 

Gokniven var veldig flott, og fine linjer på.. Spissa seg framover mot bladet, litt artigt...

 

Ser du bruker både Helle og Bruslettoblad, selv om Gokniven har håndsmidd blad.....

 

Har du kommentarer og erfaringer mht evt kvalitetsforskjell mellom Helle (3-lags) og Brusletto (helstål Sandvik)?

Link to comment
Share on other sites

Her er siste bildet, når kniven er nesten klargjort. Dette er samme kniv som nr. 2 i bildene ovanfor her.

 

Ellers når det gjeld spørsmålet ditt Keith, så er mine erfaringer at Helle sine 3 lags blad er betre enn Brusletto. F.eks Hunter til Brusletto, kan du få sylkvass og den holder ei stund, men den er jæv... i å sette opp syns eg.

Helle sine er betre å sette opp, å enklere å holde skarp undervegs.. Kun ein liten touch på diamant bryne, så er di sylkvasse igjen.

 

Men når ein har ein kjenning som jobba på Brusletto, og han spurte om eg ville ha litt skrap, han hadde lagt til sides, så er den indre stemme klar... JA, DET VIL EG HA !!

 

Ellers så bestiller eg smidde blad, hvis eg skal lage gode/spesielle kniver. Då får Brusletto emnene fint ligge i skuffa si.... :D

 

27012008200330v66QP9C6c287.jpg?52

Link to comment
Share on other sites

Fine kniver eilart. Ser det er fleire som har joikeblad frå Brusletto her ja... :D

 

Gokniven var veldig flott, og fine linjer på.. Spissa seg framover mot bladet, litt artigt...

 

Ser du bruker både Helle og Bruslettoblad, selv om Gokniven har håndsmidd blad.....

 

Har du kommentarer og erfaringer mht evt kvalitetsforskjell mellom Helle (3-lags) og Brusletto (helstål Sandvik)?

 

Når det gjelder å sette opp en kniv etter bruk, så er det ikke tvil om at Steen sine blader er noe av det beste jeg har hvert borti, ett par drag over skjerpestålet etter hver gang den har hvert i bruk og den tar hårene på armen, har hatt den ett par år nå og har ikke hvert slipt til nå. :D

Når det gjelder Brusletto v/s Helle, Brusletto er nok et stål som er litt lettere å sette opp men blir nok litt fortere skjemt, etter en for eks slakting. :|

Helle sitt stål, tar litt lengre tid å sette opp men vil si at den holder seg desto lengre skarp. :)

Dett er kun mine meninger og erfaringer når jeg har hvert på tur/jakt, men fortsetter jeg å lage noen kniver fremover så vill handsmidde blad vere det jeg kikker først på :D

Link to comment
Share on other sites

" Mauser68 Søn Jan 27, 2008 8:17 pm

 

Her er siste bildet, når kniven er nesten klargjort. Dette er samme kniv som nr. 2 i bildene ovanfor her."

 

Kniven ble fin den og en glimrende illustrasjon på at du har funnet en form som funker for deg.....

 

Også er det et godt døme på at forutinntatte meninger om "norsk tolleknivtradisjon" slett ikke stemmer!

Jo flere knivmakere vi får, med ulik inngang og erfaringsbakgrunn, jo flere forkjellige typer og mønster på kniv får vi.

 

Men vi i Norge har EN fordel, fremfor mange andre steder: vi har en knivtradisjon som har greidd å overleve ubrutt siden før middelalderen (det var muligens nære på døden på slutten av 1960-tallet en gang....).

 

Hos våre danske og svenske brødre i knivklubbmiljøene ser de ehn til Norge med en viss misunnelse, fordi VÅR tradisjon forbindes med det opprinnelige.

 

Jeg er FOR mangfold, så lenge vi ikke tillater at vår opprinnelige tradisjon blir avfeidd som gammeldags: tvert i mot - resten av den mest avanserte knivverdenen er i ferd med å oppdage våre tradisjoner, og det kan bli spennede for mange fler enn oss.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Keith.

 

Joda kniven blei ok den syns eg. Og som du poengterer har eg funne ei skaftform eg liker og som ligger godt i labbene mine.

Men den første kniven eg laga, den savner eg som f.... Mista den under garntrekking på Tysnes for mange år sidan, når far min hadde ein fin båt ( Moonraker 35" ).

Våkna tidlig om morgonen og skulle ut i lettbåten å dra garn, før fatter hadde dratt seg ut av køya. Men det var ein tabbe. Kniven kom aldri til lands igjen, mista den over ripa når eg bløgga ein fin Torsk... :oops:

Hadde ikkje digital kamera i dei tider heller, så den kniven har eg heller ikkje bilde av...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ikkje vær sjenerte her no, det er berre å legge ut bilder av knivprosjektene.... :oops:

De som var dobbeltforumister husker kanskje tråden min om "Et knivprosjekt - trinn for trinn". Den tråden er jo ugjenkallelig død nå som SL er nedlagt for godt, men prosjektet har rullet videre. Jeg laget to kniver parallelt, og den ene er nå ferdig. Som vanlig, klikk på bildet for større versjon:

 

img0229za7.th.jpg

 

img0234ir4.th.jpg

 

Litt detaljer for de som ikke fulgte prosjekttråden på SL:

 

:arrow: Skaft i svartor, beiset med brun Herdins og overflatebehandlet med ca. 15 lag fortynnet (75% white spirit/25% lakk) trestjerners gulvlakk

:arrow: Holk i reinsdyrhorn, med kontrastskive av ibenholt

:arrow: Helle rustfritt laminert fabrikkblad

:arrow: Slire i rårandlær, farget med brun narvsverte og "impregnert" med fargeløs Kiwi skokrem

:arrow: Slireoppheng i stroppelær, uten knapp, festet i hull bak på slira og "impregnert" med Kiwi lærfett

 

Kniven er til en gutt, og jeg har lagt vekt på at den skal kreve lite vedlikehold. Derfor rustfrittblad og lakkfinish.

Link to comment
Share on other sites

Da var kniv nummer to fra knivprosjekttråden som døde med Sluttstykket ferdig, og jeg legger ut bilder til inspirasjon for andre:

 

knivct0.th.jpg

 

:arrow: Skaft: Rotknute av bjørk, kontrastskive av ibenholt og holk av reinsdyrhorn

:arrow: Overflatebehandling: Beiset med svart Herdins, pusset delvis ned, deretter rødbrun Herdins. Impregnert med: 1) 50/50 rå linolje/treterpentin; 2) kokt linolje (mange omganger); 3) 50/50 kokt linolje/blank Benarolje. Dette gir en noenlunde blank og meget slitesterk finish som tåler mer væte og hard behandling enn en skjellakk-/linoljefinish à la CCL

:arrow: Blad: Håndsmidd, ett av de tre like i den første posten i denne tråden, kjøpt på ei villmarksmesse i Trondheim for noen år siden

:arrow: Slire: Håndsydd, av rårandlær. Opphøyd pauting langs kanten og i den røde dekor-"S"-en. Impregnert med Kiwi Beeswax

:arrow: Oppheng: Gjennomgarvet stroppelær, impregnert med Kiwi lærfett, deretter Kiwi Beeswax

:arrow: Knapp på opphenget: To biter rårandlær som er limt sammen etter forming. Impregnert med Kiwi Beeswax. Festet med lærlisse

Link to comment
Share on other sites

Sako 3006 skriver at han gir kniver til gutter når de blir fem år. Er du spitte pine gal? Gutter(og jenter) skal jo få knive som dåpsgave. Eller er dette også en tradisjon som holder på å dø? Hvis dette med å gi kniv til femårsdagen er en trøndertradisjon så må den endres så fort som mulig. Kan jo heller gi en kniv nr to så seint

Link to comment
Share on other sites

Jeg er trønder og jeg har gitt alle mine onkel og tantebarn kniv i dåpsgave. Personlig tenkte jeg at Sako har vært på jakt, og at noen andre har tatt seg av gavekjøpingen i de tilfellene han nå driver og retter opp.

 

Veldig fine kniver forresten!

Link to comment
Share on other sites

Den der kniv nr. 2 den var råflott Sako. Meget flott kniv, der har du gjort et meget fint arbeide.

 

Blir nesten litt deppa her, no må eg til å aktivisere meg sjølv her snart... Har ein liten jobb med slirer, der må eg få meg eit lite mini kurs på å sy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva er ca pris på en slik???

 

Vet ikke helt. Slira er litt spesiell, siden den er av Aanun Dalane.

Med en slire av en annen maker, så ligger de på 1000-1200,-.

Kjenner en som lager litt mer oppynta kniver med tønneskaft. (De blir det ikke lenger den tradisjonelle Agderkniven.) Send pm om du er interessert, så skal du få navnet.

 

Det er et knivtreff på Nes jernverk 5. og 6. juli om jeg ikke husker feil. Der kan du kanskje finne noe.

 

De finnes med blader fra andre smeder, men Ellefsen går for å være det bedre til bruk.

Litt delte meninger om tradisjonsdelen av det, siden det er fabrikklaminerte plater.

 

1000-1200,- er uten tvil gratis for en kniv Agderkniv med Ellefsen blad.

 

Og når skaftet har den ideelle tønneformen/eggsnittet er den utrolig god å bruke.

Den glir rundt i hånda når du vil skifte grep, samtidig som du kjenner akkurat hvordan den ligger.

Link to comment
Share on other sites

jeg forbanner dere tollekniv nisser! :mrgreen:

har en god del forskjellige kniver og har syntes at kniver av type tollekniv er velgjort,men kjedelig.

(gjelder også kalibre og våpen.6.5,mauser,treverk?fysj)

men etter mye testing av diverse kniver så er det bare å innse at de ikke er helt bortreist de som har lagd tollekniver.

eneste kniven som jeg er veldig fornøyd med er min khukuri,omtrent alle andre kan erstattes av en tollekniv for mitt bruk(og jeg begynner å helle mot vanlige kalibre,tre og mauser :!: ).

kommer ikke akkurat å kaste de knivene jeg har,men det blir nok til å få tak i kniver som er utviklet mere for bruk her på berget,enn av folk som skal ha det til selvforsvar eller ikke gidder å kjøpe brekkjern.

er jeg blitt gammel eller fornuftig?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mrwhite skreiv :

er jeg blitt gammel eller fornuftig?

 

Vel, ja takk begge deler. Trur du er blitt både gammel og fornuftig eg, he, he... :D

 

Og den Khukuri`en din, kva bruker du den til eigentlig ? Det er jo berre ein krumma joikasabel, som stort sett er egna til å hogge i reinsdyr og lage opptennings ved med ?? 8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

khukuri er jo også en "kniv" med tusen,eller mer,års tradisjoner bak seg.

jeg bruker den istendefor øks stort sett.men den er på mange måter ett flerbruks verktøy i forhold til øks,i min mening.

men jeg skal ha meg en tur øks også.og da blir det skjeggøks,ser for meg at den kan være veldig bra til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...