Jump to content

Kniver i norsk tolleknivtradisjon


Sako 30-06

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

dårlig kvalitet gjør seg aldri.

 

http://www.himalayan-imports.com/ anbefales om du skulle bestemme deg for å kjøpe deg en.

og der var vi utenom trådstarters emne igjen :oops:

 

 

Til info så hadde jeg nok foretrukket Wilkinson Sword sin utgave hvis jeg hadde mistet interressen for Norsk tollekniv og ville kjøpt en.

http://www.ikrhs.com/phpBB2/viewtopic.p ... ea92087bbb

fordi den er sjelden?

kan liksom ikke se noen fordeler med den.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner folk å rote seg lovlig langt fra trådens topic :? Jeg foreslår at dere oppretter en khukri-tråd og fortsetter diskusjonen der, så lar vi denne tråden dreie seg om tollekniver. OK?

 

PS: Det der var en beskjed, ikke en forespørsel 8)

PPS, @Metallurgen: Flott kniv!

Link to comment
Share on other sites

PPS, @Metallurgen: Flott kniv!

 

Takker. :)

Ingen pen kniv, men svært interessant. Den representerer en tradisjonskniv, med kjent smed og sliremaker, samtidig som utforminga er tenkt for bruk. I det man legger inn litt andre linjer, vil man få litt begrensninger.

 

For å gjøre litt mer ut av kniven, er/var det vanlig at de brukte et skaftemne med utsøkt mønster, og prege slira.

 

For de som lager litt kniver, kan jeg absolutt anbefale å prøve dere på en sånn.

Den ser enkel ut, men det kreves litt arbeid for at skaftet skal få den riktig gode formen.

I tillegg må slira syes på en lest.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er så mange som har lagt ut bilder av alle de fine knivene de har, har det inspirert meg til å ta frem mitt eget foto-aparat å knipse et par bilder av noen av de knivene jeg har som min oldefar har laget.

Det er desverre ikke så mye jeg vet om knivene untatt at min oldfar har laget dem, men jeg kan jo skrive det lille jeg vet om de forskjellige...

 

bilde009uu9.jpg

Kniven til høyere fikk jeg til min 10-årsdag, og har vært med på det meste og er den kniven jeg alltid har med meg ut i skog og mark, og den kommer til å være med i lang tid fremover. Den til venstere fikk min bror nesten sammtidig til sin bursdag. Den er desverre ikke så mye i bruk som min.

bilde010wz5.jpg

Kniven til høyere på dette bildet ble laget til min Mor, når det vet jeg ikke. Kniven til venstere ble laget til min Far, denne vet jeg heller ikke når er laget, desverre.

bilde011ya8.jpg

Kniven til høyere ble også laget til min far, når er usikkert. Sliren mangler "hempa" som skal festes i beltet. Kniven til venstere ble laget til min lillebror til hans 6-års dag, og er vel ikke mer enn 12-15 cm lang.

bilde012ro9.jpg

Kniven til venstere vet jeg ikke hvem er sin, men den ble laget av min oldefar den også så vidt jeg kunne se. Han har stemplet initialene bak på slirene på alle knivene han har laget til oss. Kniven til venstere på bildet har han ikke laget sliren til. Sliren var en han fant når de ryddet opp etter 2.verdenskrig, og tilhører mest sannsynelig en tysk soldat, sølvdekorasjonen på sliren er det han som har satt på. Men kniven er hans verk.

 

Jeg fant desverre ikke alle knivene han har laget som er i huset, for mange er desverre ryddet bort på loft osv. Fant bare de som hang på veggen og er i bruk. Men skal prøve å finne igjen alle de andre også, meeen det kan ta litt tid, hehe.

 

EDIT: De "nyere" knivene har Brusletto knivblad, mens de litt eldere står det ingenting på...

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan foresten si hva knivene er laget av...

 

Bryllupsgavene: skaft av surnet bjørk, kobber, never og holk av bukkenholt. Blad av Jan Brønstad

 

Min jaktkniv: skaft av surnet bjørk. blad av Stenvell

 

Samboerens jaktkniv: skaft av flammebjørk, never, holk av flyaluminium (AA7075 Brukt på F-16 :) )

Blad av Jan Brønstad

 

Bretonkniv: skaft av hviterussisk valbjørk, sølv og holk av hvaltann. Blad av Jan Brønstad

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

min kjære tollekniv

 

Den er laget av Knut Jørgensen fra Hattfjelldal og

bladet er smidd av Morten Håkonsen fra skien.

relativt kort blad (6,2cm) men til gjengjeld en ypperlig spikkekniv!

 

dsc00067j.jpg

 

dsc00068feu.jpg

 

endret, fjernet noe :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Au-au, sitter litt høyt i slira den der hvamsing ?

 

Her er min allbrukskniv. Bladet fikk jeg, som dere kanskje ser til jul av en kamerat.

Litt amatørmessig gravering på bladet, men han var vel redd jeg skulle selge det :mrgreen: .

Smeden er Edvin Flesvik fra Nesbyen og holder utrolig godt på bittet.

Skaftet er av granknute.

Slire er av gjennomgarva lær (masurlær) med Voldbakken- oppheng.

Denne har hengt i beltet siden den ble laget våren 2002 og har vært med på mye rart. :D

 

Knivbilder2057.jpg

 

Knivbilder2023-1.jpg

 

Innfestingen av opphenget, pluss signaturen min.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 10 months later...

Må vel få frem denne kvalitetstråden igjen :D

Får gi et lite bidrag jeg også!

Jeg lager en del kniv, i Norsk tradisjon, er ikke spesiellt interesert i Amerikanske Combat kniver :wink:

her er et eksempel på hvordan jeg lager kniv (slire kommer senere)

Starter med å legge på en bit elghorn og ei lærskive forran skaftemnet og lime det sammen med bladet;

 

9ux6bb.jpg

 

Så er det bare å grovslipe med pusseskive til grovformen er der;

 

13z6oo.jpg

 

Så begynner finsliping med fra 80 til 800 papir;

 

avpp1x.jpg

 

så må det beises og oljing kan starte;

 

wkmwc0.jpg

 

Og mer olje (bruker Danish oil)

 

2cokjt1.jpg

 

Til en syntes det ser greit ut;

 

14kd3xu.jpg

 

Så er det poler skiva for å lage overflate;

 

2zzulpz.jpg

 

Ser at jeg kune kjørt noe mer porefylling på denne.

Resultatet ble greit nok :?

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Er en stund siden det har vært liv i denne tråden.. :cry:

 

Selv er jeg rimelig blodfersk i gamet, men kjøpte meg blad og kjefteemne på Rennebumartnan.

 

Valgte en enkel og grei form på skjeftet så får jeg prøve meg frem med fine former, hornskiver etc etterhvert ;)

 

har ikke tatt så mange bilder, men grovformet skjefte med ei rundsag, brukte ei rasp for å runde kantene og sandpapir (80-800) til finpussen. Nå har jeg lagt endel lag olje og begynner å tenke på om jeg skulle hatt på beis. Det burde jeg vel gjort før jeg la oljen? eventuelt hvilken beis bør jeg velge?

 

Slik ser kniven ut så langt

39813_463402925287_670960287_6828379_1764076_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du oljet, er det for seint å beise. Mulig du kan jukse det til med lærfarge.

 

Neste gang bruker du Herdins vannbeis, også pusser du lett med 240-/320-papir etter at beisen er tørket for å få fram strukturen. Da pusser du bort beis der den ikke har trukken ned i veden, mens beisen sitter igjen der veden er litt løsere. Kan faktisk bli litt for kraftig mønster hvis du bruker en veldig mørk beis.

Link to comment
Share on other sites

I min ungdoms vår laget jeg noen kniver der jeg farget skaftet med alkanarot. Jeg ga også skjeftet på min gamle Sauer en oppfriskning med stoffet. Det ble egentlig ganske pent, synes jeg å huske, men nå har jeg glemt hvordan jeg gjorde det.

 

Noen som kjenner framgangsmåten? Og hvilke treslag er best egnet til å farges med alkanarot?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Tollekniv og ordet tolle. Ser dette er en gammel tråd og jeg har ikke lest hele tråden, selv om det sikkert er mye interessant her.

 

TS nevner i første innlegg, at han tror tolle stammer fra "å telje". Det er mulig dette er kommentert tidligere. Det er i alle fall feil. Å telje betyr å hugge med øks langs med veden, eller på skrå.

 

Tollepinner betyr "tynne pinner". Og begrepet har vært brukt både på tollepiner til trerive (rake) og som åregafler på robåter. Jeg spikket flere tollepinner som barn, for våre treriver. Så tollekniv, er en kniv egnet for spikking av runde pinner.

Link to comment
Share on other sites

Tollepinner betyr "tynne pinner". Og begrepet har vært brukt både på tollepiner til trerive (rake) og som åregafler på robåter. Jeg spikket flere tollepinner som barn, for våre treriver. Så tollekniv, er en kniv egnet for spikking av runde pinner.

Det heter "tollekniv" og ikke "tollepinnekniv", så en bedre tolking ville vært at det henviser til en tynn/smal kniv. Man har utvilsomt brukt kniven til annet enn å spikke tynne pinner. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Navnet kommer fra et bruksområde, hvor den egnet seg bra. En godt utformet tollepinne (til en trerive), er ikke bare en rund pinne. Ellers henger gress unødig, i mot feste, til tollepinnene. Og hullet har en del mindre dim, enn det meste av "pinnen", så en fres hadde vært godt egnet til tappen. Men, kniv ble brukt. Tollepinnen er tykkere (økt dim) siste ca 1-1,5 cm, inn mot feste.

 

Knivene var ikke spesielt tynne og smale. En gameldags Morakniv, er et bra eksempel, på en tollekniv. At du finner gamle nedslipte og brynte kniver, som er blitt smale, er en selvfølge etter langt bruk. Men en kan også si at en tollekniv, er en god spikkekniv, eller velegnet for trearbeider. Og en tollekniv, er velegnet til det meste. Det er vel årsaken til utbredelsen.

 

Men poenget her, var vel navnet og ikke bruksområde. :)

Link to comment
Share on other sites

Å si at TS har feil er en ganske tøff påstand . I følge leksikoner og andre oppslagsverk kommer navnet tollekniv fra norrønt (talguknifr til talga 'telgje). Så han har vel litt belegg for sine påstander om tolleknivens opprinnelse. Vet ikke hvor tollepinnene kommer fra , men ikke umulig at det også kommer fra samme norrøne "talgu","telga","telgje".

Link to comment
Share on other sites

Ser du har rett, i at navnet stammer fra et norrønt utrykk. Da er kanskje spørsmålet om "pinnene" fikk navnet fra kniven, eller omvendt. :) Forskjellige river har trolig vært brukt siden, folk ble bofaste i Norge.

 

Men dette har jo lite betydning for tråden og er en liten avsporing. Jeg stusset bare på forklaring av opphav og navn. Vi vet jo hva en tollekniv er. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...