Jump to content

Klassiske jaktklær


JegerBomX4

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har forsøkt å søke litt på nett og her, men finner ikke.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i jaktklær av en litt mer klassisk art?

 

Nikkers, skjorte, vest og hatt f.eks?

 

Gjerne i vadmel e.l, tenkte dette kunne være et artig antrek på bukkejakt når det ikke er så vanvittig kaldt.

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

deerhunter hadde mye bra, ser ut som Innsbruck waistcoat og knickers er en vinner.

 

Ser for meg litt mer nål og tråd med den svenske fra forsvarsbrukt, noe jeg ikke er så god med.

 

 

Tar gjerne imot flere forslag i rettning Deerhunter Innsbruck eller noe som ligner.

Link to comment
Share on other sites

Seeland hadde mye bra, ja... Den katalogen hadde jeg jo faktisk også. :D

 

Filson hadde også noe, men har ikke fått sett ordentlig igjennom her ennå.

 

 

Ser i alle fall ut som det skal la seg ordne til jakta, mer slikt rundt omkring enn jeg trodde. :D

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis hvis navn skal være usagt som jakter i en slags bunaddrakt han kjøpte på Sparkjøp av alle ting. Buksa er av vadmel tror jeg og skal love deg han svetter enkelte ganger i bukkejakta. Han har selvfølgelig supplert med ett slips med rådyrmotiv og sixpence. Var på rypejakt med en godt voksen mann høsten 07 og han gikk konsekvent i nikkers. Funker sikkert for noen men jeg hadde ikke følt meg comfy i det. Lykke til med letinga..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke som mål å se ut som Rambo når jeg jakter,så jeg liker litt mer "sivile" jakt klær. Liker ikke camo og slikt. Selv om det sikkert er greit og praktisk. Men det er ett langt sprang fra det og til å prøve å se ut som en engelsk "country gentleman". Ikke helt min greie det heller.

Liker vadmel, og jeg har en vadmels vest som jeg bruker en del. Med en genser under er jeg kledd for de kalde og tørre dagene(det hender det også her på vestlandet). Men jeg kunne aldri tatt på meg en vadmels bukse, og heller ikke nikkers. Får være måte med alt......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en kompis hvis navn skal være usagt som jakter i en slags bunaddrakt han kjøpte på Sparkjøp av alle ting. Buksa er av vadmel tror jeg og skal love deg han svetter enkelte ganger i bukkejakta. Han har selvfølgelig supplert med ett slips med rådyrmotiv og sixpence. Var på rypejakt med en godt voksen mann høsten 07 og han gikk konsekvent i nikkers. Funker sikkert for noen men jeg hadde ikke følt meg comfy i det. Lykke til med letinga..

Vet ikke hvem du sikter til Elmo, men jeg liker å pynte meg på jakt. Har funnet en fin rigg som er veldig praktisk i bukkejakta. Man fryser iallefall ikke.

normal_Bilde_1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jakt-tradisjonsmessig er vi vel nærmere den germanske tradisjonen enn den britiske. De kontinentale klærne i lenkene over skriker ikke like mye "snobb" som ellers kan være oppfatningen hos mange når de ser typiske britiske klær.

 

Jeg er faktisk tilhenger av jaktklær som ser "ordentlige" og tradisjonsrike ut. Kamuflasjeklær skyr jeg som pesten.

 

For de som bryr seg om opinionens syn på jakt og våpen: Klærne skaper mannen, våpen ser stort sett like ut for de som ikke har peiling. Spesielt vil jeg si at om man jakter med de litt styggere taktisk-plastikkvåpnene vil tror jeg at en tilfeldig passerende ikke-jeger vil tolke synet betydelig annerledes når de ser en pent kledd mann med slike type våpen, enn samme mann og våpen, men kledd i full kamuflasje...

Link to comment
Share on other sites

Her har du et par butikker i England:

http://www.farlows.co.uk

 

http://www.orvis.co.uk

 

Finnes vel også noen svenske nettsider. I Sverige har de jo mer tradisjon for herregårdsjakter enn i Norge og det som hører til av "jålete" jaktklær. Mulig det finnes noen fine tyske nettsteder også. Er vel generelt billigere i Tyskland enn i UK.

 

Bestiller du poste restante og henter på postkonteret i Charlottenberg eller Strömstad slipper du ekstra kostnader på moms og toll og sånt. Kostnadsfritt å sende innenfor EU.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...