Jump to content

Kruttmål


DagJ

Recommended Posts

Din kommentar om RCBS faller helt i tråd med min erfaring til mitt RCBS kruttmål. Det varierer +- 0,5 Grains hele tiden, og er derfor mer til fustrasjon enn til hjelp. Har lest en del om Reddington og vurderer å anskaffe dette i stedet.

Takker for ditt innlegg.

Dag

Link to comment
Share on other sites

Dillon kruttmål er mikke mus leamikk. hater dem. Samme med Lee sitt perfect selv om jeg ikke har prøvd det sistnevnte.

 

Skjønnar ikkje kva du har å utsette på Dillon sine krutmål, eg er iallfall veldig nøgd med mine. Utan noko slags modifisering eller polering så veg dei opp med variasjonar ikkje større enn 0.1gr. Mogleg der er kruttypar som ikkje egnar seg så godt i Dillon sine mål, men til mitt bruk har dei fungert beire enn mykje anna.

Link to comment
Share on other sites

Dillon sitt kruttmål får gode skussmål av gutta som har forfattet "lade-bibelen". Blandt de mest presise kruttmålene faktisk. Har selv et slikt på min 550 og er storfornøyd med det. Har også et rcbs kruttmål som ikke virket før jeg slapp oppi en slik løs "baffel" i bunn som sikrer jevnt statisk trykk. Til rummen min bruker jeg rcbs-målet hvor jeg stiller det inn på nesten den mengden jeg ønsker og så "drypper" jeg oppi med drypperen min til vekta er perfekt. Slikt blir det pene serier av :P

Link to comment
Share on other sites

Dillon kruttmål er mikke mus leamikk. hater dem. Samme med Lee sitt perfect selv om jeg ikke har prøvd det sistnevnte.

 

Jeg må med skam (er jo Lee-fanatiker) innrømme at jeg heller ikke har et slikt, men rapportene tilsier at det faktisk er svært nøyaktig. Per i dag har jeg et RCBS-mål jeg ikke er helt fornøyd med, må vel kjøpe det til Lee og gi de en skikkelig test.

Link to comment
Share on other sites

må vel kjøpe det til Lee og gi de en skikkelig test.

 

Du kan få mitt gratis ;) Brukte det før og det er ganske nøyaktig, men N-150 var for store kruttkorn så av og til hengte alt seg opp inni der og når jeg skulle fylle neste hylse med krutt kom det krutt for 2 hylser på en gang og halvparten endte på gulvet. Etter noen ganger tok jeg med meg pappa's gamle kruttmål (Hornady Pacific) hjem til meg

 

Så, Fulmen, Hvis du vil ha det så må du bare sende meg en PM. Jeg kommer ikke til å få bruk for det igjen. Ligger der å samler støv :P

Link to comment
Share on other sites

Til min progressive presse bruker jeg Lee Disk. Det er meget nøyaktig, men egner seg ikke til riflelading.

 

Har også en Lee Perfect Powder measure som jeg bruker til rifle. Det er en god kruttdispenser, men som nevnt tidligere liker den ikke krutt med grove korn (eks N560). Til pistol er det meget godt og til rifle er det godt nok.

Skal du lade veldig presis ammo vil jeg uansett anbefale deg å bruke en manuell kruttvekt. La kruttdispenseren kaste 1 grain under den ladningen du skal ha, så fyller du på med en powder trickler til du får ønsket vekt.

Link to comment
Share on other sites

Godt fornøyd med Redding #3BR, solid sak. Nøyaktig også ved lave vekter når man bruker "pistol-målet". Grove lange kruttkorn type MRP kan gi litt variasjon, men i den forbindelse er jo ladningene tyngre, mer å gå på...

Skal man lade noen utvalgte "super-duper" patroner, og få ro i sjela, får man bare bruke krutt-dribleren det siste halv-grainet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Lee perfect, men er ikke helt fortrolig med det. Med MRP type krutt og ladninger på rundt 90 gr drifter vekten for mye på ladningene. I løpet av de 10-15 første ladningene opplever jeg systemstisk drift på 3-4 tiendedeler i ladningsvekt.

Målet er nå uføretrygdet intill jeg får tid til å teste det på nytt.

Nå bruker jeg redding BR.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen har et kruttmål som alltid leverer innenfor +/- 0,1grain med MRP så kjøper jeg det. (Men ikke usett :wink: )

 

Og prisen blir veeeeldig god.

 

Mine tester med Harrels viser at nøyaktigheten avtar veldig når kruttene blir like grove som Norma 19/URP og N550. Faktisk blir forskjellen ikke så stor i forhold til LEE.

Og jeg har øvd endel timer med Harrellsmålet.

 

Men jeg vil nå allikevel ha 1 Harrellsmål med den repeterbarheten og klikkinstillingene det tilbyr, da det går så kjapt å stille inn favorittladningene. Men med magnumkrutt/magnumhylse vil 5-7 ferdiginnstilte LEE-mål gjøre samme nytten :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er flott med feedback på hva som brukes, men jeg savner at det opplyses om hva nøyaktighet man erfarer.

 

Det er bare et par stykker så langt som har gitt noen erfaringsdata på det. Blandt annet på Hornady Pacific som 'kan' ligge på +/- 0.1 grain,

uten at dette behøver å bli fasitten på det målet.

 

Hva får du på det Lyman #55 målet ?

Hva får dere på det Redding 3BR målet ?

Hva får dere på det Harrell Målet ?

 

Vet at det ikke er noe fasit på dette, men indikasjonene er gode og

ha med seg. Det er mange faktorer som spiller inn som krutttype osv.

Link to comment
Share on other sites

Har nå et Redding BR3 mål som jeg er veldig fornøyd med. Kaster ladninger på +- 0.1gr kontinuerlig med krutt opp til N150- N550. Har Lee og har hatt RCBS.

Hvordan målet blir opperert er veldig viktig, samme kraft/rytme hele tiden.

Et tips for å få bra ladninger er å montere målet i pressa. Da blir det ingen vibrasjoner og målet kaster veldig bra ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Lee Perfect kruttmål til så godt som all lading, mer enn nøyaktig nok. Sjekket engang med 58grs N150, varierte +/- 0,2grs.

Trenger en bedre nøyaktighet en det trenger en noe annet enn et kruttmål!

Link to comment
Share on other sites

Sjekket engang med 58grs N150, varierte +/- 0,2grs.

Trenger en bedre nøyaktighet en det trenger en noe annet enn et kruttmål!

 

Nå er det en del som påstår at deres kruttmål yter bedre, men når jeg hører hvor fantastisk bra alle andres rifler går lurer jeg på om testene av kruttmål holder samme standard :wink:

 

0,2grs på 58 er 0,3%, jeg tror dette er mer enn godt nok for de fleste (langhold/benkefolket ikke medregnet). Og der er under forutsetning at bulktettheten på kruttet er likt for hele batchen, en del sverger jo til utmåling i volum fordi de mener dette gir jevnere ladninger i praksis. Om det virkelig er tilfelle må det være fordi bulktettheten varierer, og da sier variasjoner i vekt ikke så mye lenger.

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om ulike erfaringer og kruttsorter, så kan det se ut som

trenden er noe slikt som dette:

 

Harrells : +/- 0,1 grain (eller bedre ?)

Redding 3BR : +/- 0,1 grain (stabilt)

Hornady LOCK-N-LOAD BR : +/- 0,1-0,2 grain (litt gjetning her)

Lee Perfect : +/- 0,2 grain (kan dra seg til 0,3 grain)

RCBS : +/- 0,3-0,5 grain

 

Har selv et LEE Perfect mål, og opplever det ligger i området +/- 0,2 grain.

Kan iallefall ikke stole på at det er noe bedre.

 

Det er sikkert like mange erfaringer som det er kruttmål, men man kan

jo se at dem 2 på toppen ikke er av dem billigeste, så pris og kvalitet

henger nok sammen her.

 

Hornady kan virke som et litt skjerpet mål med god pris, men skal man gidde og perfeksjonere dette så kan man vel like gjerne gå for en Redding.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Drar opp igjen denne etter å ha søkt litt på kruttmål.

 

Kjøpte meg Lee Anniversary kit for litt siden.

 

Har fått glimrende hjelp til å komme i gang, og skulle nå prøve å lade opp noen 55 grs helmantel i .222. Til det har jeg tenkt å bruke 21,6 grs Norma 201.

 

Så begynner jeg da... Justerer kruttmålet, men ikke etter det såkalte mikrometeret. Det er fullstendig ubrukelig synes jeg, så tar det etter mengdetesting med digital kruttvekt fra Frankford. Sistnevnte skal holde seg innenfor +/- 0,1 grs. Ser at Lee sitt kruttmål vanligvis holder seg innenfor +/- 0,2 grs. Altså skal det hele bli ganske nøyaktig. Første patron får 21,6 grs. Glimrende, tenker jeg og fyller opp tjue til. Tenker at jeg kanskje skulle prøveveie noen hylser og tømmer ut på kruttvekta. Alt ender med å tømme hele dritten tilbake i kruttmålet. Ikke en eneste hylse har fått lik mengde krutt. Det varierer fra 20,5 grs til 21,8! Makan! :evil:

 

Har justert, prøvd, justert, prøvd... Drevet på lenge. Like fordømt unøyaktig!

 

Får heller bytte det ut med noe annet, for dette holder rett og slett ikke mål til så lite kaliber, eller har det kanskje ikke så mye å si for presisjonen med slik variasjon?

 

Pr akkurat nå har jeg femti hylser klare til å få krutt, men gadd ikke drive på mer pga det irriterende målet.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med lee kruttmål, men jevne rolige bevegelser hver gang gir best resultat på mitt mål. (rcbs)

201 krutt er heller ikke så grovkornet at det skulle gi spes. problemer. Vil du ha ekstra nøye ladninger kan du stille målet til å kaste litt for lite for så og drysse i de sise korna for hånd på vekta. En kruttdribler er idiell til dette, men med litt trening får du det til med en liten eske også.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg bruker dette:

 

http://www.forsterproducts.com/store.asp?pid=24828&catid=19938

 

Fornøyd? - ja og nei - fornøyd blir en vel aldri. Tror ikke det er noen som er vesentlig mer presise en dette. Med fint krutt er det typisk 0.1 grain presisjon. Grover krutt blir det noe mer ujevnt men helt akseptabelt. Lapper 3 skudd samlinger med en lapp i 22-250 og 308, så jeg tror jeg har driblet min siste ladning til disse ivertfall.

 

Det jeg ikke liker så bra er at det klipper korn fra N19 og oppover (blir mer av det til grovere kruttet blir) - men jeg har lært meg en jevn teknikk der jeg svinger armen fort men kontrollert opp, for så å avta mot toppen så den ikke blir bråstopp. Blir det klipping blir det alikevell minimale vibrasjoner. Dette gir jevne nok ladninger for meg selv med MRP. Det skal legges til at Målet er laget i meget solid stål og står godt forankret.

 

For de grove kruttene måtte jeg brosje opp den ene drop tuben - hadde en innsnevring der som gjorde at grovt krutt stoppet en skjelden gang. Det skal legges til at målet ikke er laget for grove krutt (stod vel presisert ett eller annet sted)

 

Dette kruttmålet har drop tube's i aluminium - en fordel kontra billigere mål med plast. I de fleste tilfeller vil jeg tro at det er dette som i hovedsak skiller et dyrt mål fra et billigere. Statisk elektrisitet vil få kruttkorn til å henge i tuben. (produsentene anbefaler vel at en behandler dem med tøymykner eller var det nå var for å unngå dette, noe jeg ikke gidder å dille med)

 

Målet er greit å stille inn - en må bare notere seg punktet på skalaen en fikk godladningen. Micrometer instilling har lite for seg for min del siden det stort sett går i skytterlagskrutt

Link to comment
Share on other sites

Har justert, prøvd, justert, prøvd... Drevet på lenge. Like fordømt unøyaktig!

 

Har du fått bort den statiske elektrisiteten? I mitt forrige LEE kruttmål tok det et par beholdere med krutt før det ble nøyaktig. Morten Vinje løste dette enda mer elegant ved at han jordet sitt. Jeg har et Lymann #55 som koster mye mer enn LEE, men som jeg opplever som mye mer fiklete og unøyaktig. US M1 her på forumet har forært meg et nytt LEE kruttmål, så når jeg har hentet det på posten skal Lyman målet pensjoneres.

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt gjennom krutt et par ganger ja. Får heller bare venne meg til å kontrollere hver lading og drysse etter med litt krutt for å få det likt. Det ser jo ut som den fort vekk gir altfor lite krutt i forhold til det jeg har stilt den til. Prøvde å justere bittebittelittegranne opp fra 21,5 til 21,6. Var så vidt jeg pustet på justeringen, og vekta passerte 22 grs... Noe ømfintlig ja! Men de fleste lå rundt 21,1 - 21,3. Derfor kanskje greit å vite at i de 25 jeg rakk å få krutt i var det bare tre, fire rett over 21,6. Greit å holde den der den er og etterfylle litt. Så får en heller se om en får fikse ting på andre måter etter hvert. Er visst andre ting å bruke penga på her i huset og, hintet fruen om... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Men de fleste lå rundt 21,1 - 21,3. Derfor kanskje greit å vite at i de 25 jeg rakk å få krutt i var det bare tre, fire rett over 21,6.

 

21,1 til 21,3 må sies å være akseptabelt. At noen blir et halvt grain tyngre er ikke farlig med mindre du ligger opp under max eller jobber med svært hurtigbrennende krutt. Jeg tror heller ikke at det vil bety all verden for presisjonen på 100 m heller.

 

Jeg er sikker på at du kommer til å få mye jevnere ladninger etter hvert. Som det nevnes over, så er det en forutsetning for jevne ladninger at man har helt jevne og like bevegelser for hver ladning man skal ha ut av målet. Jeg pleier å gjøre følgende: Når armen på kruttmålet er helt oppe banker jeg lett eng gang på kruttmålet med fingeren. Dette for å være sikker på at kruttet pakker seg så godt som mulig i tuben. Det samme gjør jeg når jeg fyller hylsen for å være sikker på at alt kruttet kommer ut. Mulig at det ligger litt magi og overtro i dette :wink: , men ladningene var jevne på LEE sitt mål (Lyman #55? Not so much :? ). Jeg veier uansett hver ladning når jeg lader til rifle og drypper det siste grainet rett i vektskålen.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Høres ikke så skremmende ut likevel da. Får ta meg den tiden det trenger! Ladningen jeg har fiklet med er ganske snill, men synes det er mer betryggende i forhold til nøyaktig presisjon å ha så like ladninger som mulig. Dette er kuler jeg kommer til å bruke på fugl, så da er det greit at de går likt. Kjedelig om èn flyr ti cm høyere eller noe. For en kan være hundre prosent sikker på at det er akkurat den patronen som sitter i kammeret når jeg omsider får se en fugl! :twisted:

 

Har sett det finnes krutt"drypper". Sikkert ingen dum investering det.

Link to comment
Share on other sites

Prøvd dette?: når du setter hopperen på plass, sett den slik at hullet peker til høyre, og den skruen nederst på den røde plasten er lengst mulig fra deg.

Hvis hopper'n er litt slapp, slik at den flytter seg litt (åpne/lukkemekanismen), så sett en liten teipbit slik at den ikke får flyttet seg.

 

Å slå ørlitegrann må til, men du må prøve deg litt fram her. Dt er viktig at du finner en måte som gir deg mulighet til å slå så konsistent som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat gjort meg ferdig med å dytte 21,6 grs krutt i hylsene og kledd på 55 grs Lapua fmj i 50 stk. Veide hver ladning. Gikk greit det. Pussig nok mindre avvik i dag enn i går! Varierte fra 21,9 til 21,3 nå, altså +/- 0,3 grs i forhold til innstilt mål. Tar lengre tid, men da er jeg i hvertfall sikker på at ladningene blir så lik som mulig i hver patron. En må jo ikke akkurat stresse ved ladebenken heller!

 

Åsså så mye en sparer! :D 5 kroner spart pr patron i forhold til det billigste av kjøpeammo jeg har funnet (S&B 50 grs fmj 8,50 pr stk).

 

Når det gjelder innstilling av kruttmålet, prøvde jeg å gjøre som det stod i bruksanvisningen, men det stemte ikke for meg i hvertfall. Kruttet rant over og utover bordet... Min måte ble å lirke meg frem litt etter litt til det stemte. Funker jo det og! Var mer nøye med å gjøre likt denne gangen. Rolige bevegelser og et lite dunk etter å ha fått kruttet i hylsa. Ble nok litt kjapp på dette i går kveld. Synes det er greit å være så nøyaktig som mulig når det tross alt er et så lite kaliber. Et halvt grain feks utgjør vel ganske mye mer enn et halvt grain i feks .308.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Lee perfect kruttmål, men etter å kontrollveid ladningene flere ganger så stoler jeg ikke særlig på den. Bruker grovt krutt til 30.06. Har flere ganger opplevd variasjoner på over 1grain. Så nå bruker jeg den bare som et ca. utgangspunkt også bruker jeg digital kruttvekt etterpå slik at jeg får nøyaktig mengde krutt i hver hylse.

 

Muligens den funker bedre til finere krutt som noen allerede har vært innpå..

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert noen som mener det er en dyr invistering, men dog...

 

Anbefaler RCBS Chargemaster 1500 Combo... Den gir nøyaktige ladninger i 99 prosent av tilfellene og presisjonen vises på banen og ellers på jakt. Lader for 7 personer inkludert meg selv, så for meg var det en nødvendig invistering, men ser jo at det er mange som sliter med vanlige kruttmål. kanskje ikke så dumt alikevell?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...