Jump to content

Min første hagle! Anbefalinger?


JanTore55

Recommended Posts

Hei, har avlagt jegerprøven og skal kjøpe hagle..

 

Er det noen som har noen anbefalinger?

Jeg har skutt en del med hagle tidligere og snuser litt

på en Lanber til rundt 10.000,- Er den å anbefale?

 

Jeg ønsker en over/under hagle ;)

 

Takker for alle råd :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ingen ekspert på hagler men Lanber er vel et bra merke det. Men jeg vil komme med et annet råd; Med mindre du er bombesikker på at jakt er tingen for deg, bør du kjøpe ei billigere hagle som ditt første våpen. Da er f.eks Star Baikal et godt alternativ. Billige slitere som tåler det meste, eller kjøp noe brukt. Sikkert mange her inne som kan hjelpe deg med det.

 

Mulig det er bare meg, men å svi av 10 000 kr på en hobby man er i oppstart med virker litt drøyt.

Link to comment
Share on other sites

Og hva type hagle ønsker du deg?

Over og under, side ved side? Ejektor?

I det hele tatt dobbeltløp, eller automatikk eller pumpe?

Lett eller tung?

 

Ninjaedit: For skarvejakt kunne jo Star Baikal være en mulighet, da å ta med seg et penere våpen til 10.000kr og la det få smake saltvann ikke er helt ønskelig. Ellers til rypejakt er jo ofte noe lett og behagelig mer interessant.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til 10000.- hadde jeg gått for Sabatti. Livstidsgaranti på prod.feil det er det vel ikke mange andre som har.

Ja, men det også ganske viktig at det er en bra hagle som tåler mye!

Sier ikke at det ikke er det, men det hjelper liksom ikke med livstidsgaranti

på prod.feil om den ikke tåler en støyt eller aktivt bruk.. :D

Link to comment
Share on other sites

Nye toner fra min side dette men.... :wink:

Visst du er litt usikker på bruk osv så tror eg at ei rimelig hagle er en god begynnelse.(Kan ikke tro eg sa det... :shock: )

Dette til du vet litt mere selv hva din bruk blir og dine personlige ønsker/erfaringer begynner og forme seg.

Men "grom følelsen" av et våpen må du trolig lengre opp i pris for og få enn de helt rimligste.

Men et godt bruks våpen kan godt vere rimeligt, men skal du "råne" med børsa koster det vel kansje litt mere.. :wink:

Noen av merkene nevnt over har vel en meget god garanti ordning...

Har både Beretta til over 20 og en Sabatti til over 8, begge gir meg "grom følelse" selv om det er en betydelig pris forskjell.

Du må tavse på våpen og finne noe som føles riktigt eller godt i hendene dine, da tror eg du er på rett vei.

 

 

 

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har en star baikal som jeg kjøpte som 18 åring (nå er jeg snart 30 :evil: ) den smeller hver gang og jeg har definitift ikke kastet på den for mye pussing å gnikking :oops: veldig pålitelig å tåler det meste, men det er jo langt fra ett kunst stykke av ett våpen, hardt avtrekk og dårlig finish men ett arbeids jern rett å slett til en veldig billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Har akurat kjøpt en lamber,og er godt fornøyd med den. Har ikke jaktet med den, men følelsen når jeg står og "trener" med den er god. Føler den passer meg godt etter de kriterier som er blitt meg fortalt at en hagle skal gjøre. Men jeg har ikke noen lang erfaring :oops: . Men uansett så tror jeg at du blir fornøyd nesten uansett hva du kjøper, særlig i den prisklassen. Det viktige er at du prøver noen mod/typer. Slik at du kjenner forskjellen, og at du får noen (somhar peiling) til å se om den passer deg. (det gjorde no jeg, men det er ingen fasit...) Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Hei :D !

 

Hvis jeg skulle kjøpe min første hagle og hadde 10 lapper til disp, så hadde jeg orientert meg i bruktmarkedet. Min teori er at det finnes en god del "gromhagler" til salgs for en vettug penge og som ikke har gått menge skudd.

 

Til sjøfugljakt (og saltvann) kan jeg anbefalle Remington M870. Tåler uendelig med juling og er lett å demontere og gjøre ren for salt. Jeg har en slik som jeg har brukt når vær og føre ikke er forenelig med godhaglen. Den har jeg hatt i siden 1994 og den er fortsatt god som ny. Men pen, det er den ikke :D !

 

Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

Ser mange anbefaler Star Bajkal. Det er slitesterke brukshagler; ok. I prisklassen +-5000kr er den også kanskje det tryggeste valget. Går du opp til merkene rundt 10000,- får du ikke bare driftsikkerhet, men også en hagle med god balanse, bedre komfort og et bedre utseende.

 

Skal du jakte mye, og ikke minst skyte mye på leirduer? Legg forholdene til rette med ei hagle som er god på alle områder, så øker sjansene for at det blir gøy.

Link to comment
Share on other sites

Glem alt prat om merker. Så godt som alt av hagler på markedet fungerer. Det som er viktig er at hagla passer til DEG. Dra til en, eller gjerne flere, butikker som har fagkunnskap. Prøv mange våpen under kyndig veiledning. Så velger du den som passer best innenfor din prisklasse. Se gjerne på bruktvåpen også. Mange av de velassorterte butikkene har et godt bruktutvalg. Folk her på kammeret har sikkert gode forslag til en eller flere gode våpenbutikker hvis du angir hvor du holder til.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den som passer deg best. Siden du er helt fersk "bak rattet" så er de veldig vanskelig å vite om du kaster opp riktig osv. Forsøk å monter haglen slik du lærte på jegerprøve kurset. Prøv forskjellige hagler som ligger innenfor smertegrensen i pris, og kjøp den som du får godfølelsen for.

 

Etterhvert vil du utvikle deg som skytter og skyte bedre og bedre med den haglen du plukka ut. :)

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en god del med hagle på lerduer og i simulatorer og fått veiledning av erfarne skyttere, men kan jo alltid bli mye bedre!

 

Jeg bor i kr.sand og skal ta turen til jakt og friluft i arendal hvor hagla mi skal bli tillpasset :D "problemet" er bare hvilken hagle. Hørte av jegerprøve-instruktøren at det finnes også noen dårligere star baikal hagler, og at jeg skal gå for det litt eldre årgangen om jeg skal ha dette merket pga diverse årsaker. (vet ikke om det har SÅ mye si men) tror jeg må kjenne litt nærmere på dette våpenet (har bare prøvd en side by side)

 

Har jo skutt og jakta mest med Lamber og er ganske fornøyd :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei :D !

 

Hvis jeg skulle kjøpe min første hagle og hadde 10 lapper til disp, så hadde jeg orientert meg i bruktmarkedet. Min teori er at det finnes en god del "gromhagler" til salgs for en vettug penge og som ikke har gått menge skudd.

 

Til sjøfugljakt (og saltvann) kan jeg anbefalle Remington M870. Tåler uendelig med juling og er lett å demontere og gjøre ren for salt. Jeg har en slik som jeg har brukt når vær og føre ikke er forenelig med godhaglen. Den har jeg hatt i siden 1994 og den er fortsatt god som ny. Men pen, det er den ikke :D !

 

Lykke til :D !

 

Skal se litt nermere på den hagla :D Hørte andre som var fornøyd med den samme.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en finn classic 512 eller en valmet/tikka 412??? Da har du et SYSTEMVÅPEN som du kan bygge på videre. Du kan sette på dobbelrifle-løp eller kombi-løp og borsa di regnes bare som et våpen uavhengig hvor mange forskjellige løsninger du har på samme "stokken". Litt tung å drasse på i rypefjellet, men du er sikker en stor gutt :lol: . Skulle jeg startet i dag, hadde jeg ikke vært i tvil. Kjøpte selv en scirocco lux som første haggel og den er den peneste haggla jeg har. Selges vel ikke mere den skulle jeg tro. Ellers er star baikal som flere sier et bunnsolid valg til rundt 3500 kr. Vare i mange generasjoner!! Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hei Jarlsbu,

Det var artig spørsmål du hadde. To av sønnene mine har nemlig ønsket seg hagle til konfirmasjonen, og da har vi satt beløpet til nettopp kr 10 000. Vi kjøpte faktisk hagle til andremann i forigårs!

 

Først litt om hvilke krav vi har hatt til haglene:

- Over/under (synes det gir litt tydeligere siktebilde)

- Single trigger (Har selv to avtrekkere; det går kjappere å skifte løp men blir litt trangt med hanske)

- Ejektorer

Ellers har hagler i denne prisklassen begynt å få noen kostnadsbesparende løsninger som jeg personlig ikke ønsker:

- Rembøylefestene skal være fastloddet og ikke påskrudd

- Forskjefteutløseren skal være av "vippearm"-typen og ikke "skyvetast"

 

Med disse kravene har vi sett på mange aktuelle typer. Brescia, Sabatti, Lanber, Star, Franchi, Finn m fl. Eldstemann valgte en Franchi Alcione, andremann en Finn 512 SC. Fikk begge nye for ti tusen.

 

Håper dette er til nytte. Lykke til med valget. Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

I og med at du skulle kikke på pumpe og bur i kr.sand så bør du stikke innom hos Pedersens å tafse litt på ei Benelli Nova/Supernova... e liker den betre enn 870en

Æ har ingen ting å utsette på mi Nova... OG så er det 10års garanti på dei nye..

 

Ellers så har dei mykje brukt på Stoa... Kan som andre her sei vere lurt å begynne litt i det små..

Dumt å ha ei hagle til 10-12 lapper ståande viss du finn ut at dette ikkje er noe for deg...

Link to comment
Share on other sites

Dumt å ha ei hagle til 10-12 lapper ståande viss du finn ut at dette ikkje er noe for deg...

 

Tror nok det ikke blir pumpe..

Personlig gir det meg mer jaktfølelse med en vanlig to-løps hagle

 

Har aldri vært i tvil om at dette er noe for meg ;)

 

Tenkte jeg skulle dra til Jakt og friluft i arendal. Mange inkludert meg har hatt dårlige erfaringer med Pedersen :S

Har blitt anbefalt å dra til Arendal, der har de peiling! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Jarlsbu,

Det var artig spørsmål du hadde. To av sønnene mine har nemlig ønsket seg hagle til konfirmasjonen, og da har vi satt beløpet til nettopp kr 10 000. Vi kjøpte faktisk hagle til andremann i forigårs!

 

Først litt om hvilke krav vi har hatt til haglene:

- Over/under (synes det gir litt tydeligere siktebilde)

- Single trigger (Har selv to avtrekkere; det går kjappere å skifte løp men blir litt trangt med hanske)

- Ejektorer

Ellers har hagler i denne prisklassen begynt å få noen kostnadsbesparende løsninger som jeg personlig ikke ønsker:

- Rembøylefestene skal være fastloddet og ikke påskrudd

- Forskjefteutløseren skal være av "vippearm"-typen og ikke "skyvetast"

 

Med disse kravene har vi sett på mange aktuelle typer. Brescia, Sabatti, Lanber, Star, Franchi, Finn m fl. Eldstemann valgte en Franchi Alcione, andremann en Finn 512 SC. Fikk begge nye for ti tusen.

 

Håper dette er til nytte. Lykke til med valget. Hilsen Kristoffer

 

Dette var til god nytte :D Stiller selv samme krav til en hagle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei Jarlsbu,

Først litt om hvilke krav vi har hatt til haglene:

- Over/under (synes det gir litt tydeligere siktebilde)

- Single trigger (Har selv to avtrekkere; det går kjappere å skifte løp men blir litt trangt med hanske)

- Ejektorer

Ellers har hagler i denne prisklassen begynt å få noen kostnadsbesparende løsninger som jeg personlig ikke ønsker:

- Rembøylefestene skal være fastloddet og ikke påskrudd

- Forskjefteutløseren skal være av "vippearm"-typen og ikke "skyvetast"

Håper dette er til nytte. Lykke til med valget. Hilsen Kristoffer

Synes Kristoffer hadde mange gode råd her! I tillegg vil jeg bare si at du skal ut å kjøpe en kolbe som passer deg, og så er alt det andre bare ekstrautstyr. I alle fall siden det er din første hagle. Passer den ikke kan du legge deg til uvaner som er vanskelig å fjerne, selv om du senere skulle kjøpe ei som passer perfekt senere. Prøv mange hagler og monter (løft den i posisjon) gjerne i blinde! Hvis det du ser når du åpner øya stemmer med det du forhåpentligvis har lært på jegerprøven, er du på god vei å finne riktig børse.

Enkelte hagler fåes med tilpasset kolbe i prisen. Også mellombillighagler som f.eks Diamond. Men du må selvsagt finne en erfaren selger som har peiling! Ellers går det jo å få en børsemaker til å fikse på det meste, eller gjør noe med den selv slik som bildene under... :lol:

vg4ilw.jpg

mkdn4.jpg

243g9he.jpg

Men sånn gjør du jo bare på gammelt ræl som ikke er verdt mye. Det får bare være stygt så lenge det passer.

PS! Det er ikke gravyren eller skrifta frampå løpet som treffer! (øverste bildet viser et stikk i siden på Perazzi-banden, og har fått fram latteren i mange så skyttervestene rister - med påfølgende bomskudd som resultat :D )

 

Star er greit, grovt, tungt og driftsikkert. Jeg skyter glatt 1000 leirduer i året med "styggen" øverst, og har aldri hatt trøbbel med den. Kan også brukes som spett om nødvendig. Mange lettvektere (med alukasse) er utsatt for slark og slitasje. Har skutt sønder og sammen en Lanber med tidlig lettvektskasse - den holdt bare 5-6 år. Men nyere børser er ofte bedre. Se etter forsterkninger rundt tennhull og låsinger. Systemvåpen kunne vært noe for deg, og da ville jeg vurdert ei med innstillbar kolbehøyde (for å få kinnstøtte ved kikkertbruk).

Hvis du kjøper brukt kan du få dobbelt så mye børse for pengene. Du burde jo også vurdere rustsikker auto (kanskje med kort og langt løp til forskjellig bruk?)

Du havner sikkert på O/U, singeltrigger og ejektor (hvis du liker å lete etter tomhylser) med en kolbe som gir godfølelsa.

Husk at den også skal passe med full vinterbekledning, så ei med avstandsskiver mellom kolbe og kolbekappe er lurt. Disse kan fjernes under vinterjakta.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Med 10.000,- kr til disposisjon ville jeg ha kjøpt 2 stk hagler, ei rimelig hagle til sjøfugljakt og rev, hvor en rustflekk eller to kunne tolereres hvis uhellet var ute.

 

Til skogsfugl og rype ville jeg ha kjøpt ei dobbeltløpet , lett og smidig hagle, gjerne ett penere våpen.

Men selvfølgelig vil antall våpen en kan ha i sitt eie spille inn.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle tips!

 

Jeg, pappa var nettopp på banen å skjøt lerduer igjen, der en jeg skulle prøveskyte

en venn sin hagle. Etter 25 skudd klarte jeg ikke mer! Kolben var altfor høy!

kinnet mitt hovnet opp og ble blått, ingen god opplevelse. Dette var 5 dager

siden, og er fremdeles litt blå og øm.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

Litt dumt at den høye kolben ga deg noen spark. En del hagler har nemlig skjefte med for mye fall og for lite cast off (dvs skjeftet er for lavt og bøyd for lite ut til høyre). Dette resulterer i skudd som går for lavt og til venstre.

 

Som nordlandsdreveren påpeker er det viktig at skjeftet passer. En hagle med relativt høyt skjefte, og der kolbekammen er ganske "vannrett", vil ikke slå i kinnet. Pass også på å få nok cast off.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...