Jump to content

kaliber i kort kasse, ble en 308


Guest v-maxpower

Recommended Posts

Har tenkt og bygge meg en lett, kort og hendig børse til høsten.

Jeg skal bygge den på en kort remington 700 kasse.

Jeg vil ha et kaliber som det gårann og få tak i billige kuler og hylser. 308 er jo et flott kaliber i ei kortkassa børse, men går det med 6,5x55 i en kort kasse?

er det andre kaliber jeg bør vurdere?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pappa har ei sako-75 hunter i 308, med kort kasse.

Han kan ikke bytte til 6,5x55, pågrunn av da selfølgelig kassa er får kort.

Vi prøvde og se om vi fikk 6,5 skudde inn i magsinet, det går med Norma rekrutt skudd, men ikke med noen andre skudd jeg har som er lengere, (husker ikke åssen skudd der er i farta :oops: ).

 

Så du kan sikkert gjøre det hvis du har korte skudd, men med de skuddene som er lengere går det da ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det er vel en grunn til at 6,5x55 våpen har lang eller medium kasse.

Det er fordi at en 6,5 med for eks 10,1gram Oryx er 74mm lang, og en 11,7gram Oryx i 308 er 68,7mm lang.

Ergo, jeg tviler på at du får plass til en 6,5x55 i en Rem 700 Short kasse......

Link to comment
Share on other sites

260 hadde kanskje vært et alternativ da.

Noen som har erfaring med det?

 

Har skutt ut ei pipe i kaliberet ja. Fin patron som yter det samme som 6.5x55 kanksje med unntak av de tyngste kulene. Lett og lade til og en meget praktisk patron i ei kort kasse. Mater som bare det fra 308-magasiner. Jeg brukte utelukkende Norma 11 og kulevekter rundt 120 gr. Pipa mi ville enkelt og greit ikke ha tyngre kuler. 120 gr SMK gikk best, deretter 123 scenar.

 

Som det er påpekt er 7-08 også ett utmerket valg, men jeg ville ha gått for 260 da det er mye bedre utvalg i matchkuler til skytterlagspris enn til 7-08'n. Blir fort dyrere det om man skyter mye. Pettern her på forumet har god erfaing med 7-08. Den går som ei stråle!

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på om 6,5x47 greier storvilltkravet, men kanskje. Har selv en Sako 75 med kort kasse, og 3 piper som kan byttes enkelt. 55 cm Lilja pipe i 260 Remington, 50 cm Border pipe i 308 Win, og 53 cm Lilja pipe i 338 Federal. Har ogs 2 stokker til denne, en High Tec rett klassisk, lettvekt fiberstokk, og en Tyristubben i svartor. Med High Tec stokken og fluta 308 pipe veier den 2,75 kg, uten kikkert. Med dette kan en jakte det meste på den nordlige halvkule.

Link to comment
Share on other sites

jeg holder på med mye det samme. jeg vil har en litt større kule enn .30.

de jeg har blitt anbefalt er 338 Federal, 358 win og 350 remington (da må du kanskje frese litt av kassa.) men jeg har falt litt ut og skal ha en socom i stedet.

 

men til elg ville jeg nok ha sett på 338 federal med 225gr TSX kuler. da kan du få brukbar fart på kulene og. vil du har noe enda litt grøvre er 358 win et godt alternativ. hvis jeg ikke husker feil er det en egen 358 win tråd her som du kan lese litt om den patronen i.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt og bygge meg en lett, kort og hendig børse til høsten.

er det andre kaliber jeg bør vurdere?

 

Til småvilt: 6mmBR, 6,5BR, 6,5X47L, 260 Rem. 260 AI, 7mm-08 Rem.

Til storvilt: 260 Rem, 260 AI, 7mm-08 Rem, 308W, 338 Federal, 358W, 300 WSM, 300 RSAUM, 350 Rem. Mag.

 

Det er en fordel å kunne lade ammoen selv til de fleste forslagene.

Alternativene under storvilt kan selvfølgelig brukes til småvilt. Men jeg velger å sette en grense under kal. 30.

Link to comment
Share on other sites

458 Socom er vel kanskje et litt sært kal.?Tror det skal klare kravet med 300gr.kuler.Dette vet andre her mye bedre enn meg.Kanskje noen kunne delt sine erfaringer?Ellers så har jeg tenkt litt på dette kaliberet selv men det får vente en stund.Har et par andre prosjekt på gang så må bli ferdig først.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og sikler over side 288 i ladeboka utgave 6 nå, der står det om 358 WInchester 8)

Har egentlig fått fryktelig lyst på den etter alt jeg har lest på kammeret å den våte siden i ladeboka.

Noen som vet om de selger ferdigkammra løp i det kalibret? eller må jeg kjøpe halvfabrikat løp å få noen til og brosje det opp?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt og bygge meg en lett, kort og hendig børse til høsten.

Jeg skal bygge den på en kort remington 700 kasse.

Jeg vil ha et kaliber som det gårann og få tak i billige kuler og hylser. 308 er jo et flott kaliber i ei kortkassa børse, men går det med 6,5x55 i en kort kasse?

er det andre kaliber jeg bør vurdere?

 

 

Ragnar Hansen i Hokksund, www.magnumhansen.com , produserer en kort "M700" som er modifisert til å ta 6,5x55. Dermed passer den også til 7x57 og 8x57.

 

Så kan du jo vurdere hva som er en kort kasse. Hvis du måler avstanden fra avtrekker til støtbunnen på kassa med lukket sluttstykke er alle gamle Steyr model M korte kasser. Kortere enn M700 kort. Da kan du få 30-06 og 9,3x62 i "kort kasse". Jakt&Friluft i Arendal har en mod L i 308 til salgs. Den er "kortere" enn en Sako Vixen.

 

Blaser har jo også "kort kasse" selv om den ikke er min favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og sikler over side 288 i ladeboka utgave 6 nå, der står det om 358 WInchester 8)

Har egentlig fått fryktelig lyst på den etter alt jeg har lest på kammeret å den våte siden i ladeboka.

Noen som vet om de selger ferdigkammra løp i det kalibret? eller må jeg kjøpe halvfabrikat løp å få noen til og brosje det opp?

358Win er en knakende fin patron med ganske sprek ytelse i forhold til størrelsen. Grunnet forholdsvis stort løpsvolum i forhold til hylsevolumet, klarer den seg også med ganske kort pipe uten alt for stort hastighetstap. Enkel å lade og enkelt å forme om hylser (308Win som utvides i halsen - that's it) - og det finnes originalhylser om du vil ha riktig bunnstempel. Du må nok regne med å få laget et løp til herligheten, men det er vel også det eneste du trenger å gjøre dersom støbunnen i sluttsykket har riktig dimensjon. Rekylen er ganske frisk, så en snøfteventil (lyddemper) er slett ingen ulempe. Ytelsesmessig ligger den omtrentlig på 3006-nivå med kulevekter på 180-200grs (eksempelvis Barnes X eller TSX). Den er også godt egnet for subsoniske ladninger med tunge kuler - dersom det er aktuelt, husk å bestille pipeemne med stigning som passer.

Link to comment
Share on other sites

angåande den friske rekylen som Morten Vinje referer til, synes eg den er oppskrytt. Eg har lada 250grs til 680-690m/s i Rugeren min og ikkje vore plaga av rekylen. Men klart formen på stokken vil ha stor innvirkning.

 

Uten at eg skal påberope meg å ha lang erfaring med hardt rekyl, vil eg beskrive meg som "ein garva 30-06 skyttar" (fritt etter Jørun Lien ang 375H&H og 378 Weatherby).

 

Det er, etter min meining, ikkje rekyl som skal være ankepunktet mot .358win. Heller den manglande tilgangen på fabrikksammo og til tider hylser (med rett merking). For heimeladaren er .358win ei takknemlig patron å lade.

 

.358win er ei patron etter min smak. Sakte-tungt-sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Vel - rekyl er absolutt en subjektiv sak, og jeg er ikke spesielt glad i rekyl. Rekylen i børsa mi (med HiTec-skjefte) er frisk, den veier rett over 3 kg med kikkert. Med 250-grainere i hastighetene du beskriver, er den ingen rigg for koseskyting. Med snøfteventil er det noe helt annet - da er den sivilisert som bare det. Og jeg er enig i at rekyl ikke bør være noe ankepunkt mot 358Win - den er helt super, og det finnes remedier som gjør den levelig for oss rekylpingler. Skulle jeg hatt bare én grovbørse, ville det nok blitt den ja. Har tenkt å prøve den på åtejakt på rev (når jeg en gang får tid) med pistolkuler og høy hastighet.

 

En skikkelig allrounder som kreative hjemmeladere kan bruke til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Eg er litt fascinert av .338Federal. Skulle eg hatt meg ei ny rifle hadde denne blitt vurdert. Går vel godt på korte løp, so hadde blitt kapping og demping. Trur ikkje eg ville gått på 250grs kule, hadde vel holdt meg til 225grs. Hadde nok vurdert .358 og.

Ellers e jo ikkje den litt kjedelegare .308'n å komme utanom i denne samsnheng. Kanskje det streitaste, enklaste og "mest fornuftige" valet.

Link to comment
Share on other sites

Ser de har ferdig kammra og gjenga løp i 338 federal hos midway, eneste jeg trenger da er og få gjenga det for demper. Blir ikke fult så dyrt da.

Det kan da ikke være så alt for stor forskjell på disse kalibrene, eller?

Link to comment
Share on other sites

Fabrikk ammo blir vel uaktuelt for min del når jeg lader selv.

Har skjekket kuleutvalget, det er bra i begge kalibre.

Det det kommer på et tilgjeneligheten på løp. Skal jeg 358 må jeg kjøpe halvfabrikat løp og brotsj og få det kammret og gjenget. Kjøper jeg et ferdig 338 federal trenger jeg bare og få gjenget det for demper

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspuntet litt skeptisk til ferdigkamra piper - det kan fort bli en del ekstraarbeid, og kvaliteten på kamringen er ikke alltid (faktisk sjelden) veldig bra. Og justeringer blir det uansett - så de helt store besparingene skal du ikke regne med. 338-08 / 338Fed er en fin patron, men du får ikke de samme ytelsene med denne som med 358Win. Det skyldes at sistnevnte har større tverrsnittsareal og dermed genererer mer kraft med samme arbeidstrykk (trykk*areal). I tillegg er kuleutvalget i 358 langt større (ikke glem pistol/revolverkuler i tillegg!), og den håndterer som andre allerede har vært inne på; tyngre kuler.

 

Prisforskjellen vil som sagt bli marginal på disse to alternativene - jeg ville helt klart gått for 358Win.

 

Børsemakeren har brotsj.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...