Jump to content

kaliber i kort kasse, ble en 308


Guest v-maxpower

Recommended Posts

Vel - rekyl er absolutt en subjektiv sak, og jeg er ikke spesielt glad i rekyl. Rekylen i børsa mi (med HiTec-skjefte) er frisk, den veier rett over 3 kg med kikkert. Med 250-grainere i hastighetene du beskriver, er den ingen rigg for koseskyting.

 

Eg er heller ikkje nokon tilhengar av mykje rekyl. Det er og ein av grunnane til at eg ikkje har lagt ladningane på maksnivå. Eg har og brukt N135 istaden for N140 for å minke munningssmellen. Det eg vil fram til er at nevnte ladningar til .358win ikkje skil seg så mykje rekylmessig frå fulladningar med 180grs kuler i 30-06. Eg vil absolutt ikkje bestride ditt syn på rekyl, men eg meiner at .358win er noko av det nærmaste idealpatrona ein kan komme. Vel og merke til mitt bruk!

 

Er jo berre å sende ein PM, så kan sikkert prøveskyting ordnast:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det er lurt og tenke seg godt om før man velger slik som du gjør!

Ikke bruk penger på ei gammal pipe!

Er det et spørsmål om økonomi synes jeg det er best å vente til man kan skaffe seg det man virkelig ønsker seg, da er det størst mulighet til å bli fornøyd med prosjektet.

Jeg har etterhvert eid en del "kortkasser", 260rem, 7mm-08, div 308'er og nå 358win.

Min sterke annbefaling er 358win om du skal ha et rent jaktvåpen til hjortevilt, pene slakt og upåklagelig effekt. Den er etter min erfaing helt klart god for 200m eller mer!

Skal du jakte mindre vilt enn rådyr, mener jeg at du bør du velge 308 på grund av utvalget i helmantlede kuler.

7mm-08 synes jeg er så lik 308 at den blir litt for kjedelig, men for all del de funker jo fint!

260 er fin hvis du ikke skal jakte elg og kommer til å skyte mye papp!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Hiver meg med på denne tråden, har fulgt med og egentlig fått sansen for calibret. Har til og med støypetang for .38 / 158 grs Semi-wadcutter fra min tid med S&W mag liggende. Så dukket det opp et løp i 358 Win på Finn, gjenget for M98. Interesant var den første tanken, oppvokst med mauser som jeg er, har både stokk + + + liggende, men så meldte tvilen seg, hadde egentlig sett for meg ei kort kasse om jeg skulle satse. Spørsmålet er da: Ble det laget M98 med kort kasse ?, de ble jo egentlig laget for 7.92, senere utfrest for å ta 30-06. Og et spørsmål til : Går Mauser-gjenger i en annen kasse?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har denne tråden vært død en god stund. Som det står skrevet kom jeg ikke til og stresse med og få tak i løp, men nå er det gjort, søknaden blir levert på tirsdag og om ca 14 dager (forhåpentligvis) kommer det et fint lite 308 winchester løp med åpne sikter. og det er flott :mrgreen:. dette kjøper jeg av en kammerat, og fikk det billig. Det at det er billig er ikke eneste grunn, jeg har lest og grublet og funnet ut at 308 winchester egentlig ikke er så dumt (men litt kjedelig). Det er et fint allround kaliber.

Fortia holder jeg på å pusse litt på en trestokk som jeg tengte og presse låskassa ned i. Det kommer nok noen bilder etterhvert, når løpet kommer og det blir putta in i børsa. da kommer testing av presisjon. Dere skal nok få se bilder når den feller rådyr og kanskje elg.

Link to comment
Share on other sites

da er søknaden på løp i 308 winchester levert, får sikkert svar ganske fort.

Blir vel kanskje en tur innom Nava for og se om de har et die-sett liggen, så blir det handling av kuler og litt sånn :arrow::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Idag ble søknaden på løpet innvilget, ett-1-stykk løp 308 win.

Det vill mest sansynlig bli kappa til 47cm å gjenga for demper :mrgreen:

Noen som har erfaring med 47cm løp i 308?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...
En av de mange fordelene med 358W er at en kan bruke billige revolverkuler til trening

 

Sant det.

Til 338 federalen sin fordel kan det sies at det er større utvalg i "lette" og spisse kuler som vil gi en noe bedre kulebane en 358W.

Finnes det noe komplett oversikt over hvilke kaliber som går i kort kasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...