Jump to content

Kappe løpet på 6,5. Holde storviltkravet?


kongle

Recommended Posts

Har nå gått til anskaffelse av 223 (artig kaliber), men syns også at 6,5 er gromt(have-syken er noe fælt :mrgreen: )

Har for så vidt lyst til å kappe løpet i 6,5 så mye som mulig, sette på demper og likevel komme innenfor storviltkravet (kort og hendig sak er jo praktisk).

En litt vanskelig situasjon kan man vel si............. :roll:

Har vært diskutert her, men det ble ingen konklusjon. viewtopic.php?f=14&t=11322&p=116968

Kunne jo hørt med en børsemaker, men det er mye kunnskap ute å går her. :wink:

 

 

Div 6,5 patroner (10,1g) med anslagsenergi i J på 100 meter:

Norma Oryx =2463. http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?K ... amn=6,5x55

Norma Vulkan =2473. http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?K ... amn=6,5x55

Lapua Mega =2506. http://www.lapua.com/index.php?id=873

Sako Gamehead=2616. http://www.sako.fi/pdf/datatables/SakoC ... le2008.pdf

 

Vet det blir mange spørsmål nå, men til mer jeg tenker på det til mer baller det på seg :mrgreen:

 

Men hvor mye er det mulig å kappe 6,5 i forhold til storviltkravet?

Hvor mye mister man per cm når man kapper 6,5? :?

Dette er selvfølgelig i teorien, men hvis en bruker Sako Gamehead (2616) er det hele tatt mulig å komme under 55cm?

Elller er det andre patroner (ferdigrulla) med mer effekt i 6,5 på markedet?

 

Takker for svar.

 

Mvh Kongle

Link to comment
Share on other sites

kapper du løpet på en 6,5X55 til noe særlig under 55 cm så kan jeg nesten garantere at du ikke holder storviltkravet med 9 grams kuler i praksis.

med 10 grams kuler klarer du vel akkurat å smyge deg over.

 

jeg har en 49 cm pipe i 6,5 og den klarer kravet med 10 grams kuler. men det er ikke veldig mye å gå på.

 

du mister 2-3 msek pr cm løp du kapper i snitt i teorien. å i praksis stemmer det ganske bra. men jo mer du kapper jo mer øker tapet.

Link to comment
Share on other sites

Det er data fra ammo-produsenten som avgjør om du holder kravet eller ikke, ikke hva ammoen faktisk klarer i det aktuele våpenet.

Sier produsenten at ammoen holder så er det greit, enetn du har 47cm eller 70cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Det er data fra ammo-produsenten som avgjør om du holder kravet eller ikke, ikke hva ammoen faktisk klarer i det aktuele våpenet.

Sier produsenten at ammoen holder så er det greit, enetn du har 47cm eller 70cm pipe.

joda har hørt det samme.

men er du helt sikker egentlig?

gjelder dette hjemmeladninger og?

 

men jeg snakker om i praksis.... ikke i teorien....

Link to comment
Share on other sites

Har skriv om dette fra DN, skal poste det så snart jeg og PCen blir enig om noe virus-tull, men her er avskrift fra brevet;

 

"I henhold til forskrift 22.mars 2002, §16, om utøvelse av jakt, felling og fangst er kravene knyttet til selve amunisjonen, det vil derfor være nok å forholde seg til oppgitte data fra ammunisjonsprodusentene. Det er ikke meningen at jegerne skal dobbelsjekke kravene ved å måle hvilken anslagsenergi amunisjonen presterer i eget våpen.

Den som lader jaktamunisjon selv har et ansvar for å sørge for at ammunisjonen tillfredsstiller kravene i forskriften"

 

 

Det er altså forskjell på hjemmeladd og kjøpeammo, så får en selv velge om en skal bry seg med slikt byråkratisk nissespråk.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør du etter skudd på stor-elgen på 180 meter, med laaaangt ettersøk? Og så vil ettesøkslederen se nærmere på ammo og gevær?'

Og hva sier du når han faktisk sier at den holder ikke kravet til storvilt?

 

Leste det på nettet at det skulle gå bare bra?

 

Det er noen eventyrere her på forumet som på død og liv skal banke gjennom sitt personlige, innsnevrete syn på 6,5'ens fantastiske prestasjoner. Men saken er den at norma sin ammunisjon er kronografert med lengre løp enn en vanlig jeger opererer med. Og de lader i tillegg hardt.

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker jeg for meg sjøl.... i 1. omgang, så hadde jeg aldri skyti på en elg noe særlig over 100 meter med riggen min. Med et velplassert skudd, så tviler jeg sterkt på at det blir skadeskyting, selv med 47 cm. løp. Men når alt kommer til alt, så er ikke våpenet lovlig til elg med så kort løp, så ved en evt. etterforskning av saken, så hadde jeg ryki på ræva så det suser. Derfor burde jeg holdt kjeft ang. akkurat dette, siden jeg uansett kommer til å bruke 30-06'n min på elgen, og 6.5x55'n min på rådyr og fugl.

 

Men jeg svarte egentlig på at da er det liten tvil om at jeg vil kappe løpet mitt enda mer, for å få bedre balanse i børsa. Så svaret mitt burde vært spesifisert som jeg har gjort i dette innlegget, i henhold til overskrifta, og det tar jeg selvkritikk for. Beklager dette.

Link to comment
Share on other sites

[...]Det er noen eventyrere her på forumet som på død og liv skal banke gjennom sitt personlige, innsnevrete syn på 6,5'ens fantastiske prestasjoner. Men saken er den at norma sin ammunisjon er kronografert med lengre løp enn en vanlig jeger opererer med.[...]

 

Her er det vel ikke snakk om noens meninger om fantastiske kapasiteter ved 6,5x55, men heller hva loven sier. Hvis DN da sier at dagens tolkning er at det er det som står på pakka som gjelder og ferdig med det, ja, da er det det som står på pakka som gjelder. Det blir også i overkant slitsomt, selv for byråkrater, om den jevne jeger enten må finne en eske med data oppgitt for akkurat sin løpslengde eller å kreve kronografering og veiing av kuler i forbindelse med storviltprøva.

 

At de som velger å legge seg på lovens minimumskrav kanskje burde la den største elgen gå forbi, eller droppe å skyte om holdet blir langt eller vinkelen er litt feil, det kan jo hende. Men det blir jo opp til hver enkelt om det er ulemper og begrensninger man godtar, eller om man ender opp med å bytte til ett mer optimalt redskap. For at en 6.5x55 med kortest mulig løp er den ultimate elgdødare, er det vel få/ingen som tror, derimot kan den godt mulig være helt grei og mer enn god nok om han bak kolben gjør jobben sin.

 

PS: hvis vi får inn noe om ulv her også, så kan tråden slås sammen med perlehønsbærsj-tråden.

Link to comment
Share on other sites

nå skal jeg komme med et par vurderinger.

 

1) i følge chiefens sitat fra DN er det det som står på pakka på fabrikk ammo som er relevant. men om du derimot lader ammoen din selv, er man(slik jeg forstår det) selv ansvarlig for at patronen skal holde kravene. det betyr (fortsatt slik jeg forstår det) at det ikke holder å påstå at ladetabeller sier at ammoen holder kravet, men at man faktisk har sjekket dette ut selv (dvs, cronyen må til pers). men har man fabrikk ammo trenger man ikke bry seg om dette. selv om en jeg kjenner hadde målt 6,5X55 ORYX til 711msek i børsa hans (mens det sto 780 på pakka). men den samme erfaringa har vi med 308w og oryx...... der holder ikke akkurat kula den farta som står på pakka.

 

2) til desom mener 6,5 er så stusslig til elg, er feks 308w så forferdelig mye bedre på lengre hold(feks 2 og 300m?)

en 180 grs ORYX fra en 308w som i følge pakka har 796 msek ved munningen, har 2083 J ved 200m og 1525 J ved 300m

en 156 grs oryx fra en 6,5 som i følge pakka har 780 msek ved munningen, har 1926 J ved 200m og 1497 J ved 300m (dette er tall fra en norma katalog)

 

forskjellen på de anslagsenergi fra de to patronene blir da i mine øyne akademisk fra 200m og utover iallefall........

Link to comment
Share on other sites

Det er noen eventyrere her på forumet som på død og liv skal banke gjennom sitt personlige, innsnevrete syn på 6,5'ens fantastiske prestasjoner.

 

Ooooog, så er det noen som på død og liv skal skal banke gjennom sitt personlige syn på lover og forskrifter i stedet for å godta, og følge disse :oops::lol::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke poste det skrivet Chiefen? Det hadde vært spennende å sett det skrivet, samt å hørt med en børsemaker.

Så man kan bare ta utgangspunkt i det som står på pakka f.eks 2600 så er det greit?

Skal egentlig holde det? For det er jo TEORIEN byråkratiet bryr seg om :mrgreen:

Sjelden at oppsynet kommer med laptop og kronograf på disse kanter ihvertfall :lol:

Oppfordrer ikke til ulovligheter selvsagt (tråden ble startet av ren nysgjerrighet fra min side). Ville aldri skutt på elg som var mer enn 100 meter unna med 6,5 med 47cm pipe (elgen hadde antakelig ikke kommet å klaget uansett, men skadeskyting er det verste jeg kan tenke meg).

Hvis man eventuellt skulle bli "tatt" med 6,5 med 47cm pipe som ikke tilfredstilte kravet ved måling, kan man da skylde på produsenten? At produktet de produserer ikke tilfredstiller kravet, noe det står på pakken? Si at man "ikke visste bedre"?

Noen som har noe konkret om hvor kort pipa i 6,5 KAN være i praktisk bruk som faktisk holder kravet? :?:

 

Mvh Kongle

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noe konkret om hvor kort pipa i 6,5 KAN være i praktisk bruk som faktisk holder kravet? :?:

 

Mvh Kongle

 

 

Nå skal jeg si hva min børsemaker sa til meg da jeg monterte lyddemper på min 6.5x55 og samtidig ba han kappe løpet maks. Jeg ville ned på 47 cm. Han sa: "jeg har kronografert mange rifletyper og modeller i 6.5x55, med mange forskjellige ladninger. Både hjemmelada og ferdigrulla, og noe særlig under 55 cm., så vil du ha trøbbel med å oppfylle kravet. Elgen klager ikke, men det er ikke lov."

 

Han driver jo et firma, så at han sier ifra er helt greit, men det er opp til kunden hva han vil. Jeg hadde pr. da ikke noen elgrifle klar til bruk, så jeg valgte da å gå for safe lengde.

 

Nå har jeg begynt så smått å planlegge en evt. elgjakt med 30-06 med lyddemper, som jeg kommer til å kappe fra 62, og ned til 55 cm., og 6.5x55'n blir nok kappa til 47 cm. Men jeg kapper ikke 6.5x55'n min før jeg har 30-06'n helt oppe og går. Jeg har fått "bittelitt" utgifter jeg ikke helt hadde regna med, og fikk ca. 11 lapper mindre inn, så total minus er langt over 20 lapper. Så alt på våpenfronten er satt på pause.

 

Så her får du bare velge sjøl hva du vil gjøre. Med et riktig treff på fornuftig avstand, så spør ikke elgen 2 ganger, for å si det sånn. Det byrakratiske er bare teori, men et sted må grensa være, så da har man det å forholde seg til. Jeg husker i farten ikke hva som er de faktiske tall, men hvis f.eks. kravet er 2300j på 100 meter, og du kommer inn på 2150j på 100 meter med 47 cm., så spiller det vanvittig liten rolle, inni huet mitt. Elgen er død, hvis skuddet sitter der det skal.

 

Men jeg oppfordrer ingen til å bryte loven, så dette får stå for alle som velger å kappe løpet kortere stå for. Jeg velger å ikke bruke min 6.5 på elg, da løpet blir kappa ned til 47 cm., for da har jeg elgriggen oppe og går, og da har jeg power i massevis + litt til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den derre 6,5en er vel egentlig konstruert for å skyte på svensker og papp med så hvorfor i all verden skal dere på liv og død skyte ælj med "spretterten".

 

 

Finnes ingen kaliber det har falt mer elg for i Norge og Sverige med, enn 6.5 kaliber, så sprettert ville jeg kanskje ikke kalt det....men du må gjerne sette ræva i været på 400 meter du, så skal jeg vise deg hvor vond denne spretterten kan være :lol::lol::lol:

 

Tviler på at du hadde bedt meg skyte 1 gang til.....eller jo kanskje for å stoppe smertene........ :lol:

 

Klart at 6.5 ikke er optimalt på elg. Den er jo såvidt innafor Norges strenge anslags lover, men at den duger i massevis er jeg ikke det minste i tvil om. Det meste faller på den dusten som står i den ufarlige enden av rifla når det smeller. Men til og med 416 Rigby feller neppe en elg i henda på feil person, så det er ikke kalibern det kommer an på. Men dere må liksom bare kverrulere med alt her inne.....

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelekse; finn en fabrikkladning med 9 eller 9,3grams kule som er oppgitt til minst 2700J / 100meter!

lett lekse:

norma vulkan. 9 grams kule, 870 msek i følge pakka. 2700J på 100m.

norma elite, 9,1 grams kule, 850 msek i følge pakka. 2800J på 100m.

norma nosler, 9,1 grams kule, 850 msek i følge pakka. 2800 J på 100m.

 

men at de er oppgitt til betyr ikke at de i praksis nødvendigvis holder den hastigheta.....

Link to comment
Share on other sites

Norma oppgir andre tall på hjemesidene sine! Hverken Norma eller Lapua har (iflg hjemmesidene) jaktladninger med 9/9,3g kule som holder kravet.

 

 

Eksempel; Norma 140grs Nosler partition (varenr20165592) Vo=820m/s E100=2606J

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig, det er ofte skytteren det kommer an på. Plassering er alfa og omega. :wink:

Noen som vet storviltkravene i f.eks Sverige og andre land? Mener å ha hørt noe om at de litt lavere enn de norske kravene.

Noen som vet når Norges storviltkrav ble bestemt?

Har jo skjedd en utvikling fra produsentenes side, dagens moderne patroner er bedre enn de som var på markedet for f.eks 30 år siden.

Burde derfor kravet revurderes??Tilpasses dagens patroner?

Er selvfølgelig ikke imot human jakt, men bare gjør meg noen tanker rundt dette med krav, patroner og pipelengde. :|

Noen som fant noe kraftigere blant ferdigrulla ammo enn Sako Gamehead (10,1g) med 2616 J på 100m ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hehe, dette er virkelig en av de gode gamle diskusjonene! En som det aldri går an å bli enige om. Det bilr litt sånn:

Jg jakter ikke elg med 6.5x55, mitt løp er kappet til 47 cm, og jeg har bedre egnede kalibre tilgjengelig. Dersom jeg ikke hadde det, ville jeg ha brukt 156 grains kule og ikke tenkt mer på det. Man klarer lovlig anslagsenergi, og elgen dør. Dersom du knuser deler av begge lungne på en elg, så er den død. Du kan ikke skyte den dødere enn død uansett hva slags kaliber du bruker. En død elg er ikke bedre eller mere død om den er skutt med en 700 nitro. Den er bare død, med et noe større hull gjennom. En 156 grains Oryx for eksempel fra en 6.5x55 smekker rett gjennom begge lungene på elgen, og gjør jobben.

I Norge er 6.5x55 marginal. Det minst lovlige kaliber. Jeg har lest at indianerne i Alaska bruker 30-30 på de store elgene der. Men det forandrer igrunnen ikke så mye. 6.5x55 er lovlig, og god nok, skjønt marginal. Det at den er marginal betyr at den holder, men med små marginer. Det vil også si at skytteren må vite hva han gjør. Skrå skudd forfra er bannlyst, skrå vinkler i det hele tatt, og lange hold. Men det gjør jo ikke så mye, de fleste elgene blir skutt på kloss hold, begge lungene blir klippet, og så løper den noen meter til det blir slutt på oksygenet i hjernen.

Link to comment
Share on other sites

Norma oppgir andre tall på hjemesidene sine! Hverken Norma eller Lapua har (iflg hjemmesidene) jaktladninger med 9/9,3g kule som holder kravet.

 

 

Eksempel; Norma 140grs Nosler partition (varenr20165592) Vo=820m/s E100=2606J

kan godt være det står andre tall på hjemmesidene. men jeg har iallefall tre eksempler jeg kan peke på. jeg åpna en gammel norma katalog jeg hadde liggende (fra 2000) å der sto de nevnte tallene.

har også hatt skuddpakker hvor disse tallene sto skrevet på. så har jeg norma fabrikk ammo fra noen år tilbake, så har jeg mitt på det tørre ;)

 

forresten sto hverken norma elite eller vulkan på normas hjemmesider nå. har de kun nosler som 9grams kule i 6,5 pr i dag?

Link to comment
Share on other sites

Norma leverer masse til 6,5x55

 

Sjekk link: http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?K ... amn=6,5x55

 

Forøvrig er 6,5x55 et fullgodt kaliber til norsk storvilt. Jeg vil gå så langt å si at den som har problemer med å nytte 6,5x55 med 10,1 grams kule for human felling her til lands og må kompansere med å gå opp i kraftigere kaliber enn det.. bør ikke jakte i det hele tatt :!:

 

Derimot ønsker en kraftigere kaliber av andre årsaker blir det en annen sak. 6,5x55 med nedkappet løp +-50 cm holder i massevis. Det er til syvende og sist skytteren det handler om uansett. :mrgreen:

 

Forøvrig hvis en begynner å se på forskjellene i kulebaner etc mellom 6,5x55 og 308 ser man at dette er farlig likt..sjekk ut programmet BALLISTIKK på normas sider..

Link to comment
Share on other sites

All den tid det er samme krav til våpen og ammunisjon på jakt etter en bitteliten reinkalv med 10kg slaktevekt og en elgokse på 1/2 tonn, så sier det seg nesten selv at kravet enten blir latterlig høyt for reinkalven, litt svakt for kjempeelgen eller litt mer sånn midt på. Åpningsposten sier vel heller ingenting om kjempeelg, så hvorvidt 6.5x55 er egnet til det er vel ikke så interresant her.

Link to comment
Share on other sites

[quoteForøvrig er 6,5x55 et fullgodt kaliber til norsk storvilt. Jeg vil gå så langt å si at den som har problemer med å nytte 6,5x55 med 10,1 grams kule for human felling her til lands og må kompansere med å gå opp i kraftigere kaliber enn det.. bør ikke jakte i det hele tatt

 

Derimot ønsker en kraftigere kaliber av andre årsaker blir det en annen sak. 6,5x55 med nedkappet løp +-50 cm holder i massevis. Det er til syvende og sist skytteren det handler om uansett]

 

Og der kommer vi til kjernen i diskusjonen. I 99 av 100 tilfeller vi dette gå bare bra, men jeg minner på om at vi for to år siden hadde den såkalte basseng-elgsaken. Vil den neste bli skadeskutt elg sprang på e6. To mennesker lemlestet. Etterforskning avdekker hjemmelaget ammunisjon og tvilsom løpslengde på gæver. Hvilket erstatningsansvar tror dere skytteren sitter med da?

 

Vi sitter i glassbur med hobbyen vår. Hvorfor skal dere gi motstandere mere argumentasjon for å hindre utøvelsen av den?

Bare fordi dere på død og liv skal hevde at 6,5'en klarer alt?

 

Gjentar meg selv, med vanlig lengde på jaktbørsene våre, holder ikke 6,5x55 kravet til storvilt. Hvorfor ikke ta konsekvensen av det???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig anskaffet en R93 med 6.5x55 pipe og 9.3x62 pipe.

Ser for meg at 6.5 kommer til å bli mest brukt på banen, kanskje rev og en og annen fugl av ymse slag.

9.3 på rådyr og elg.

 

Synes nico er litt vel bastant, men er likevel enig i en del av det. Om man absolutt vil ha kort pipe kan man jo bare skaffe seg et kaliber som gjør dette mulig... 308, 9.3x62 og helt sikkert flere som er enda bedre egnet for det.

 

Men er liten tvil om at 6.5x55 holder til elg i praksis, i alle fall i standard pipelengder og sikkert kortere også.

 

Er igrunn en interessant debatt dette med lovligheten ved pipebytte. Men slik jeg ser det burde det være rimelig enkelt og konkludere, om det nå er slik at det på pakka gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Har vel lite med bestanthet og gjøre. Når norma bruker løp på 74cm for å oppnå lovlig hastighet på patronen, må det vel snart ringe en bjelle for de som påstår de skal oppnå det samme med 45.

Men ikke hør på meg, Det er mange skribenter som har testet og funnet ut det samme.

 

Poenget er ikke å henge ut 6,5, jeg bruker og den. Men ikke på elg. Poenget er, hva skjer når vi får neste "bassengelg", bare denne påskutt med ett kaliber som ikke oppnådde hastighet nok for at kula skulle ekspandere tilstrekkelig. Og påfølgende ettersøk og avisdebatt. Hvor lett skal det være for Jenny å henge oss ut?

Link to comment
Share on other sites

Har vel lite med bestanthet og gjøre. Når norma bruker løp på 74cm for å oppnå lovlig hastighet på patronen, må det vel snart ringe en bjelle for de som påstår de skal oppnå det samme med 45.

 

Hm, synes det er pussig at Norma bruker våpen med løpslengde på 74 cm., når de fleste jaktvåpen er rundt 60-64 cm. 3 av 3 rifler jeg har her, har 62 cm. originalt. Det er 6.5x55, 30-06, og 7.92. Og da finner jeg det ganske pussig at dem testskyter ammoen sin med 74 cm. løp. Tviler på at det er noen her inne som har løp på jaktrifla si som er 74 cm.

 

Og jeg synes det er pussig at du påstår man må ha 74 cm. løp, for å kunne skyte elg lovlig med 6.5x55, siden flere har kronografert denne kaliberen med både 9 og 10 grams kuler, og funnet ut at kulevekt over 10 gram funker utmerket i 55 cm. løp. Men at dem da er så nære grenseland at man ikke bør utfordre værken vinkelen på viltet, eller avstanden med denne sammensetninga.

 

Vi kan vel alle være enig om at kortere løp enn 55 cm. er ingen tjent med. Jeg har kappa løpet mitt fra 62 cm. ned til 55 cm. pga. lyddempern. De 7 cm. hadde altså redusert den fra god klaring og ned til helt marginalt. Jeg driter i det, for jeg har kraftigere skyts til elgen, men for dere andre som har bare 6.5x55 og skal jakte elg...ikke kapp løpet kortere enn 55 cm. Som nevnt over her, så trenger vi ikke å gi Jenny og Co mer bensin på bålet.

 

Min ammo til 6.5x55 er som følger.....fritt fra hukommelsen, for jeg finner ikke igjen embalasjen :?

Norma

810 m/s ved løpsmunningen

Nesten 2400 J på 100

10.1 gr. vulkan kule

Link to comment
Share on other sites

Klart at 6.5 ikke er optimalt på elg. Den er jo såvidt innafor Norges strenge anslags lover, men at den duger i massevis er jeg ikke det minste i tvil om. Det meste faller på den dusten som står i den ufarlige enden av rifla når det smeller. Men til og med 416 Rigby feller neppe en elg i henda på feil person, så det er ikke kalibern det kommer an på. Men dere må liksom bare kverrulere med alt her inne.....

 

 

6.5 holder i masse grad tell elg

Link to comment
Share on other sites

Har i flere år greid å la være å skrive innlegg i debatten rundt 6,5x55, men klarer ikke å stå imot lenger :oops: .

En på jaktlaget hos oss er i 60 åra og har brukt og jaktet med 6,5x55 siden han begynte å jakte som 18 åring, begynte med krag og har nå tikka t3 i nevnte kaliber. Han har skutt godt over 100 elg og i overkant av 40 hjort, dette med meget få ettersøk. Han er en gjennomsnittlig god skytter og har skutt fra 10m hold og på 250m+ og det rare er at i alle disse årene så har elgen/hjorten falt for skuddet uten noen problemer. Fluktstrekning har som med alle andre kaliber variert fra 0m til 150m, de fleste blir liggende etter 20m-30m. Dødskudd må til en og annen gang som med alle andre kaliber men det har med vinkel og skuddplassering og gjøre. Jeg jakter i dag med 30-06, men min neste elgvelter blir garantert 6,5x55. Jeg liker dette kalibret godt og skyter en 1500-2000 skudd i året med sauer`n i klasse 4. Skuddplassering er viktig, som med alle andre kaliber. Ha fortsatt en riktig fin kveld, og ta dette innlegget som en faktaopplysning ikke som for/mot diskusjon :):)

Link to comment
Share on other sites

Og ingen har enda postet data/linker som viser at hjemmeleksen ble gjennomført!

har ingen? har du problemer med å lese?

jeg har posta data. de tre patronene jeg ramsa opp holdt kravet alle tre.

kilde: norma katalog 2000 for to av patronene. den siste sto ikke i den katalogen men ble solgt inntil for ikke så lenge siden iallefall. med 850 msek og 9gram hornady kule (forbedret elite)

(du sa ingenting om at patronen måtte være tilgjengelig på nett pr i dag.)

Link to comment
Share on other sites

Leste for noen år siden om en indianer oppi alaska som hadde felt bøttevis med elg opp gjennom åra med en vanlig .22. Da på hold på rundt 10-15 meter.

 

Poenget er ikke hva som er praktisk mulig, men hva som er lovlig. Og selvfølgelig setter jeg ting på spissen når Jenny og bassengelgen blir trukket inn. Men skadeskyting har vi hvert år. Hva skjer når det blir oppdaget at skytteren har ett for kort løp, og i tillegg har hjemmelaget ammunisjon?

 

Jo, skytteren blir holdt ansvarlig for all skade voldt av elgen. Dette kommer vi ikke unna, etter dommen i bassengsaken. Uansett hvor mange elger bestefar har skutt med kragen opp gjennom tidene.

Vi må forholde oss til regelverket slik vi har det nå. Og når vi har kverulanter her på forumet som påstår at 6,5x55, kappet til 45 cm løpslengde, er guds gave til elgjegeren, da blir jeg provosert. Vi har førstegangsjegere her innom som legger alt for mye i det enkelte greier å lire av seg.

 

Jeg har og tidd stilt i årevis når slike debatter har rast.

Men nå synes jeg det var på tide med en dyneløfting.

Link to comment
Share on other sites

Vi må forholde oss til regelverket slik vi har det nå. Og når vi har kverulanter her på forumet som påstår at 6,5x55, kappet til 45 cm løpslengde, er guds gave til elgjegeren, da blir jeg provosert.

pr i dag er vel ikke 45 cm løpslengde lovlig?

 

forresten har jeg en 6,5X55 med 49 cm løpslengde. å ammoen den børsa blir mata med holder faktisk kravet.

Link to comment
Share on other sites

Og når vi har kverulanter her på forumet som påstår at 6,5x55, kappet til 45 cm løpslengde, er guds gave til elgjegeren, da blir jeg provosert. Vi har førstegangsjegere her innom som legger alt for mye i det enkelte greier å lire av seg.

 

Holder opp eit speil.... :wink:

 

No er det vel få som har sagt at det er guds gave til elgjegeren. Trur du har drømt den biten. Det som går igjen er vel at 6,5x55 er eit finfint allroundkaliber til alt vilt frå rype til elg, som er behageleg å skyte med og har billeg og lett tilgjengeleg ammo. Desse våpena vert veldig hendige og endå betre å skyte med ved kapping, samt montering av lyddempar. Det er vel og poengtert ca 1000 gongar at ein må avveie kapping opp mot tap av hastigheit, og vere obs på at lette kuler i korte løp ikkje held krava.

 

Dei fleste av førstegangsjegerane du nevner jaktar med kjøpeammo. Og der er regelverket klart, det som står i pakka er det som gjelder. Ergo har jegerane sitt på det tørre.

Når det gjelder oss heimeladarar so får vi sjølv ta ansvar for kva vi brukar. Høggern seier at ladingane hans i 49cm løp holder kravet, då stolar i alle fall eg på det. Trur ikkje du trenger å vere nutty professor ved ladepressa for å få 10,1 grams kule over kravet i pipe på rundt 50 cm.

 

Kverulanter vert nevnt. No offense nico, men til no i denne tråden so syns eg du ligger godt an til bestemannsprisen i kverulering...

 

PS: ser at krava i Sverige for kuler på 10 gram og oppover er 2000J. Tåler den svenske elgen mindre enn den norske???

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har vel havnet utpå feil jorde?

 

Ja, en kan kappe løpet så kort som loven tillater og "holde kravet", fordi "kravet" er knyttet opp til hva produsenten oppgir. Lader en selv skal en forsikre seg om at ammoen holder kravet i det aktuelle våpenet (naturlig nok-en er "produsenten").

 

Og uansett hvor en setter kravet til anslagsenergi vil det være kombinasjoner som er i grenseland, om kravet settes slik at 308Win er akkurat på grensen-blir da 308Win like kontroversiell som storviltpatron som 6,5x55 er det i dag?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...