Jump to content

Tråden for Norsk Elghund Grå!


løshund

Recommended Posts

Guest graahund

Det er helt klart at når en hund vil sove så skal den få være i fred. Mine hunder har bur inne uten dør og der går de og legger seg når de vil sove, og da skal de ikke forstyrres. Hvis de da knurrer litt når de blir forstyrret er vel ikke så rart. (Vi vil vel gjærne ha fred når vi tar oss en lur vi og og sier fra på vårt vis). Men utenfor soveplassen er sånne ting en uting og blir ikke tolerert hos meg. Jeg har folk på besøk til stadighet med små barn og det går helt uten problemer. Jeg har ei på 13 år nå (neg) og i den alderen kan de bli litt sære og da er jeg ekstra årvåken, sånn bare for sikkerhets skyld. Vi skal huske på at det er dyr vi har med og gjøre og de vil mange ganger gjøre ting vi ikke trodde var mulig.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel svarene jeg ville høre :)

Ellers god helg folkens

Må vel innrømme at jeg fikk muligheten til å dra på bandhund kurs i helga :oops: .

Så no sitter jeg her med alt for mange tanker i hodet samtidig :?: . For å oppsumere fort var det teori en kveld og ut i skogen dagen etter. Teorien var no grei nok, fikk no tatt til meg mye jeg ikke viste, og bekreftet mye jeg har fått fortalt om hundehold. Det hadde en evne til å skli litt ut i generell snakk om elg hunder.

 

Men jeg fikk no pratet med noen som har ført samme hund til jaktChampion både som band/løs. Og de rådene jeg fikk om dette var at først gå opp som bandhund. (så no sitter jeg og tenker)

 

Dagen i dag ble no brukt i skogen, der fikk jeg no div jeg må jobbe med.

Hunden vimser i søket, men ville ha gått til full pott fordi han fant tilbake til vannflaska som dommeren mistet.

Og intressen for annet vilt er tilstede :lol: i høyeste grad. eks mus, hare, fugler, fluer etc.

Er alt for hard i båndet når han får ferten av hjortevilt.

Men jeg fikk no mange tips om hvordan jeg skulle trene videre, hvis jeg ville satse på denne grenen av elgjakta. Så no sitter jeg her og tenker litt. Men skal på jobb noen uker, så jeg får no tid til å la div tanker kverne videre.

Den beste komentaren jeg fikk fra dommeren i dag var "no e dæ no før fan bandhund kurs du e på" etter at jeg hadde spurt utallige gannger " hvordan er det med tanke på hans løshundegenskaper?" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det om man skal gå opp som bandhund eller løshund først er veldig omdiskutert. Jeg personlig har alltid tengt løshund først. Det viser seg i ettertid at de fleste løshunder er og gode bandhunder, men ikke omvendt. Vi har brukt løshunder under ettersøk med meget godt resultatt. Det er ihvertfall min erfaring etter og ha hatt hunder noen år. Jeg har en kompis som har drevet som oppdretter i mange år og som også har drevet elgjakt i samme tidsrom, som mener det samme som meg. Ikke det at dette nødvendigvis er det riktige. Det er bare hva vi har opplevd.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er veldig omdiskutert i alle kretser.

Men jeg er i tvil om jeg vil vektlegge bandhund siden noe i det hele tatt. Skal se hva som skjer i årets jakt. Han er no bare vel 7 mnd, så han har no tiden framfor seg.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ja det er veldig omdiskutert i alle kretser.

Men jeg er i tvil om jeg vil vektlegge bandhund siden noe i det hele tatt. Skal se hva som skjer i årets jakt. Han er no bare vel 7 mnd, så han har no tiden framfor seg.

 

Hvis det er løshund du vil ha, ville jeg trent den som det. Spesielt nå når den er så ung er det viktig og få riktig trening med en gang. Du vil fort se om den egner seg som løshund. Hvis den ikke egner seg som løshund kan du utmerket godt få en god banhund ut av ham. Men, tolmodighet min venn, tolmodighet det er viktig. Det er svært få som blir den perfekte løshund første året selv om noen påstår at valper helt ned i 6 mnd. alder er skutt for i standlos. I så fall er det ikke på langt nær vanlig. Mine har som regel slått ut i full blomst etter andre året i skauen. Første året er lær og feil. :D. Ta en to tre prøveslipp før jakta og se hvordan han arbeider, men ikke mer for det er viktig at han skjønner at når det smeller så er jobben gjort. Om mulig la han prøve seg på ku med kalv hvis du vet om det. De står lettere enn ungdyr, okser. La han ragge mest mulig, det tenner dem :D. Om det smeller i ganglos eller i et uttak, ikke bli lei deg for det. Han skjønner fort at når han tar ut og eventuelt står i en los så smeller det. Flere av mine er det skutt flere elger for i ganglos, og det betyr ikke at de ikke står i standlos en annen gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er no løshund vi har jaktet med siden jeg begynte å jakte, så vi skal vel fortsette med det :lol: Men den neg vi har brukt, er ikke en komplett løshund i mine øyne. Den får sjelden elgen til å stå, og hvis den står er det kun i kort periode. Jeg mener han jager elgen, og elgen har tildels stor fart med hunden i hælene. De første årene fungerte han vist, men i de siste årene har han ikke funger i stålos. Men vi har hatt stor nytte av han, han setter elgen i bevegelse og så blir han skutt av postene. Uten hunden tror jeg ikke vi har kommet til fulle kvoter hvert år. Jeg har mange ganger lurt på hva de har gjort, for at hunden skulle bli slik. Har gått med tanken på at de har skutt for han, når han har jaget elgen foran seg. Og dette er grunnen til at han gjør som han gjør.

Man skal vel være forsiktig med å gi dyr menneskelige egenskaper, men det kan virke som om at hunden vet hvor postrekka sitter. Og dermed jager elgen i den retningen.

 

Jeg blir neppe å gå noen jaktprøver med han i år uansett. Men tenkte no på å trene på noen av momentene jeg fikk tips om i helga. Som å lære hunden til å trekke i høyden for bedre overvær, ikke være så hard i band, gi fan i annet vilt,etc.

Hadde håpet jeg fikk være hjemme noen uker etter at båndtvangen var over, Elghundklubben har avtale om noen områder der vi kan trene. Tenkte jeg skulle prøve å slippe der før jakta for å se om han forlater meg i lange perioder. Og kansje får kontakt med elg....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På tide å friske opp litt i tråden igjen :smile:

Arja vokser som bare det og begynner å bli stor! Hun har fått ei ny ei og leike med i huset som er mye mer interessant enn gråtispa på 3 år. Hu nye er jo mye mindre så her styrer hu stort sett som hu vil :smile::smile:

Et par bilder av a i trening på bekkekryssing,"bare det er leverpostei på andre sia så vasser jeg vel over her"

Et bilde av leikekameraten også :smile:2kla1z.jpg27y7be8.jpg2yoer1y.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fine hunder du har.

Der fikk jeg et tips på hvordan man skal lære de å krysse bekker :lol: . Leverpostei fungerer vel altid.

 

Drar hjem til helga, har vert på jobb 14 dager no. Må vel hive meg rundt å trene noe, må vel prøve å legge ut noen blodspor. Slik at man kan prøve å få han odin godkjent til jakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

No må dokker begynne å skrive litt her i tråden...

normal_18082011244.jpg

 

Var å gikk litt med Odin i går, tok løs ku med kalv, men kom aldri skikklig inn på de. Vinden slo litt i mellom åsene, og tett buskas i 2m høyde gjør ikke saken bedre.

Men på tur heim, så kom vi over noe tragisk/artig alt etter hvem man spør :wink:

 

normal_18082011245.jpg

 

Det hadde desverre vært en påkjørsel på riksveien, men heldigvis ikke noen personskader. Så vi gikk no bort til skadestedet, da var no elgen død.

Odin syns dette var meget spennende :D . Litt tilbakeholden det første minuttet, men så var det full busting, sliting og grafsing til alle forbi passerende sin store undring.

 

18082011252.jpg

 

Etter ei lit stund kom no en fra den lokale viltnemda her, vi stod no og pratet ei stund. så at ho hadde melk i juret. så en kalv i nærområde kunne være en mulighet. Men så kom ei dame som er nermeste nabo. Hun kunne fortelle at denne kua hadde gått de siste dagene alene uten kalv, Så mulighetene for at hun mistet kalven er no til stede.

Men så ble jeg spurt om jeg kunne være med på slakting, noe jeg selfølgelig sa ja til. og dæven så sint vi ble når den ekle traktoren kom og hentet byttet :evil: .

Men elgskanker lettet no litt på humøret:D

 

18082011254.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I denne tråden er det stille..Skjerpings folkens..

 

Kom over resultatet for nm bandhund 2011. Gratulerer alle sammen :clap::clap:

Ser gråhundene har tatt godt for seg, noe som gjør meg stolt. Synd de i fra min område klubb ikke kom på øverste halvdel, men det blir vel andre muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ KnutH det bør være noe og skrive om vet du :D . Så fort det kommer en ny valp på Kammeret eller når jakta starter så tenker jeg det blir litt fart igjen :D . Vi driver fortiden og trener en unghund og det ser bra ut så langt. Prøver det første slippet (i år) til helgen. Gleder meg stort til det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde første slippet med unghunden sist onsdag. Det gikk over all forventing, og hun søkte ut og fant elg som hun sto med i ca 25 minutter. Da kom jeg innpå losen, og klarte å støkke :? Jeg så at det var et voksent dyr som dro ut, og bikkja fulgte på noen hundre meter før hun snudde og og fulgte sporet sitt tilbake til plassen der hun så meg sist. Det var første slippet siden hun var valp, og jeg var strålende fornøyd :D

 

Idag var vi ute igjen. Søket er ikke allverden å skryte av ennå, men forhåpentligvis utvider hun etterhvert. Idag gikk vi en stund uten at det skjedde noe, men med små-søkt hund er det jo ikke allverden av areal en får gått over. Hunden dro omsider avgårde, og jeg hørte sju-åtte grove boff etter noen minutter. På peilen så jeg at hunden var ca 400 meter opp i vinden fra meg. Etter de første boffene ble det stille noen minutter, før det kom en ny serie på åtte-ti boff. Så ble det stille igjen, og da jeg kikket på peilen igjen så jeg at bikkja var på vei tilbake. Hva som har skjedd vet jeg ikke. Kanskje fant hun en elg som ikke ville stå i uttaket, og hun turte ikke følge på?Kanskje gjorde elgen utfall mot bikkja, slik at det mistet motet og søkte tilbake til meg?

 

Da hunden kom inn til meg gikk vi sammen mot stedet der hun hadde boffet. Hun løp da i forveien, og surret rundt på samme sted en stund før hun kom tilbake. Da koblet jeg og begynte på hjemveien. På veien hjem krysset vi ferske elgspor, og da ble bikkja så ivrig at hun halset i bandet. Så helt vettskremt kan hun uansett ikke ha blitt. Vi får prøve en ny økt seinere i uka.

Link to comment
Share on other sites

Artig lesing. :D

Og her sitter jeg på jobb og får ikke trent noe med Odin :cry: .

Ser f.. meg ut noe av elgjakta også går i vasken, men men slik er det vel bare i denne verden. Er dere på private vald og trener, eller har dere avtaler med noen. Ser der jeg bor får vi ikke trene med hundene løs, men elghundklubben har avtale med statskog om trening på deres vald, det eneste er at jaktbas på det aktuelle valdet må få beskjed.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vi trener på eget vald. Men det er jo også mulighet for og inngå en avtale med en grunneier om og få trene der hvis det er langt til valdet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt langt å kjøre for å trene på valdet vi har i år.. Men har jo sikkert fått en avtale med noen har man vært litt frampå. Men her jeg bor, er det dårlige forhold. Mye innmark og traffikerte veier på kryss og tvers. + at det er mye bufe i marka. Men får vel bruke jakta til å trene :D , så får de andre jakte... Får vel gå litt for seg selv, og la Odin styre på egen hånd. Har ikke lyst at han blander seg med den andre hunden. Men det løser vi vel på en grei måte.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp tilbake fra Lygna der Hadeland elghundklubb arrangerer utstilling i dag. Siden samboeren måtte jobbe måtte jeg vri nøtta litt for å få til en tur. Etter litt frem og tilbake fikk jeg tak i en kamerat som var villig til å stå litt tidligere opp enn normalt på en søndag slik at han kunne passe tvillingene mens jeg var i ringen. Jeg var ikke klar over at det var utstilling før her om dagen, så Ragg var ikke påmeldt som de fleste andre, men på valpeshowet var det åpning for å melde på ved oppmøte. Klokken 0800 hadde jeg betalt, blid og fornøyd gikk jeg tilbake til bilen for å gi gutta frokost. Ragg ventet utålmodig i buret sitt. Rett før klokken 0900 dukket kameraten opp å jeg kunne bevege meg mot ringen. Ble stående å prate med noen kjente, mens jeg ventet på å bli ropt opp. Etter en stund ble jeg oppmerksom på at de var i ferd med å kåre beste hund i klassen NEG 4-6 mnd hanhund. Men, vent nå litt, det er jo klassen til Ragg! Vi hadde ikke vært i ringen enda, hvordan kunne de kåre en vinner før alle var vurdert? Jeg gikk bort til dommeren og fortalte at jeg hadde en hund i den klassen de nettopp hadde avsluttett. (Det var bare 2 andre i den klassen). Jeg sa som sant var at jeg ikke hadde blitt ropt opp, og de lurte på hvilket nummer jeg hadde. Jeg fortalte hvilket nummer jeg hadde og de så på hverandre, for så å spørre om hunden var etteranmeldt. Ja det er den sa jeg. Ok, du får ta en tur i ringen da, så skal den få en vurdering. Jeg tok en runde og Ragg fikk en vurdering. Mye skryt, men litt lyse øyne og bare akseptabel farge. Jeg har aldri deltatt på noen utstilling før, så jeg har rett og slett liten peiling på hvordan disse fungerer, men det jeg finner litt irriterende i etterkant er at hvordan skal jeg være trygg på at Ragg har fått en korekt bedømming? Det skulle jo tatt seg ut om han hadde fått en bedre bedømming enn den som vant mener jeg. Dette er bare et valpeshow, og det har ingen betydning for noen papirer, men jeg må si jeg ble litt lei meg på Ragg sine vegne når det gikk som det gikk. Føler jeg også kunne spart gutta for disse timene i regnet og jeg kunne gjerne ha sovet litt lengre enn til 0600 i dag...... Sånn, da har jeg fått ut litt eder og galle i dag også....

Link to comment
Share on other sites

Utstilling er ikke så moro alltid...

 

Var ute med den kommende ElgHundStjerna i går igjen. Var ikke borti noe elg, men hun fikk da tatt en tur i skogen ihvertfall. Merker at det er mye igjen før hun er utlært, selv om hun har hatt sin første stålos. Så vi får bare pusle på og trene. Det har vært to turer uten elgkontakt nå (ihvertfall ikke elgkontakt som jeg har fått med meg....), så jeg håper vi er borti noe neste gang.

 

Elghundbilder gjør seg i en elghundtråd, så jeg legger ved et bilde fra lykkelige stunder i fjor høst, da hunden var et halvt år gammel:

 

Bilderlageret261210268.jpg

 

Og et fra turen i går. En liten pust i bakken må være lov....

 

bilder040911060.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal være sikker på at dommeren dømte rett ( etter de kriteriene han/hun setter). Har no ikke vært på så mange utstillinger, men har no sett/hørt tedenser på veldig stor differanse i karakterer på hundene, så dommere dømmer forskjellig tror jeg vi må innse. Du får se på turen som god sosialsering for Ragg. Og så er det jo artig å møte andre i fra hundemiljøet.

Ragg forandrer seg sikkert mye på det neste året, blir jo til våren det blir spennende å stille på utstilling. Da er det jo tellende.

Ser Odin er blitt en del mørkere de siste mnd, og litt sot nedover bena. Så det skal no bli artig når det blir utstillinger igjen i nærområdet. Her i mine trakter tror jeg ikke det er flere utstillinger i år.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

KnutH, du kan trøste deg med at en valpevurdering ala den du fikk ikke betyr noen ting. Når hunden er mer utviklet, sån omtrent 8-9 mnd får du et mer riktig svar. Har vært på et 20 tals utstillinger opp gjennom åra og du må i allefall være opmerksom på at de forskjellige dommerne kan gi helt forskjellig vurdering av hunden din. Det har jeg opplevd mange ganger.

Nå er det mange år siden jeg var i utstillingsmiljø, men tror ikke mye er forandret. Du må forhøre deg litt, gjerne med oppdretteren din om hvilke dommere som er mest og høre på og stille for dem. Jeg vet om en dommer som tar virket sitt veldig alvorlg, mener og huske at han het Arild Berget, men vet ikke om han dømmer mer. Så da er det bare og si, lykke til :D .

Link to comment
Share on other sites

2nulqh3.jpg har blitt noen turer med unghunden etter båndtvangen var over.har ikkje blitt det helt store enda,men i går på kveldsturen gikk vi på ei kvige rett nedenfor viltåkeren min,har 4 elger gående her :D elgen merket meg og tok avgårde.tassi la etter.elgen tok en runde opp et skar rundlet og kom ned der jeg stod,hunden kom etter hun lå ca 1min bak.etter en stund stoppet dyret og det ble en litt urolig stålos i ca 20 min,når kviga tok avste igjen hang tassi på i noen hundre meter før ho la av og kom inn til meg på bakspor.er godt fornøyd med dette :)
Link to comment
Share on other sites

Ute en tur i dag med bikkja. Hadde ute dyr, men de ville ikke stå. Noen kvink i uttaket, og 8-10 boff noen hundre meter lenger unna, før det tok ut igjen. Bikkja fulgte på 2-300m som sist, før hun kom tilbake til meg. Da tok jeg henne i bånd, og gikk tilbake til området der jeg hørte de siste boffene. Derfra spora vi en liten kilometer eller så, og alle var enige om at det hadde vært en fin dag :wink:

 

I siste nr av Allt om Jakt&Vapen, altså nr 9, står det en interessant artikkel om elghundavl. Verdt å få med seg for de som er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@gaupejeger, det var ett artig lite nurk. Når jeg ser den på de skovlene så tenker jeg : den skal tidlig krøkes som god krok skal bli :D . Gammelt ordtak. Vakker valp, lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Da var min første tråd på kammeret lest, artig og se at mange foretrekker NEG!

Selv har jeg sammen med min far 3 stykker, hvorav den yngste er 1,5 år..

Har tatt sporprøven, og vært en tur på utstilling i Sverige!

Siden det kun er løshund som gjelder for oss, har det blitt en del slipp i skogen..

De første gangene var hun bare innpå, uten å lose.. etter flere slipp så hadde hun los i 1 time i helgen, så vi er på rett vei!:)

Elgjakten braker jo snart løs, så da skal vi se om vi ikke får skutt en elg i los!

Link to comment
Share on other sites

Hei graahund, det var vel kammerherren som hadde en dårlig dag på utstilling.

Det er med glede og misunnelse man leser om deres trenings turer... Særlig når man sitter på jobb og sansynlig mister en uke eller to av jakta :x

Det skulle jo ha vært nedfelt i grunnloven at alle jaktidioter hadde krav på fri under jakta :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Der var første uka med elg jakt unnagjort. Det ble to dyr.

Men første jakta for Odin var no det som viktigst for min del.

 

Fikk Odin godkjent som ettersøkshund fredagen før jakta, så det meste begynte å gå seg til.

Første dagen gikk jeg med han i bånd stort sett hele tiden, prøvde å slippe litt, men han gikk no mest å tullet rundt føttene.

Det ble skutt ei 2,5 års ku utpå dagen

 

038.JPG

 

Her ble det busting og kosing ei stund. Det som var mest gledelig var at gammelboffen godtok Odin på fallet (hvis han holt seg på sin side)

Dag to ble han sluppet på nytt, da tok han ut en okse. Etter noen kilometer ble det los, men sto ikke så lenge før han tok oksen innom 4 poster for å vise den frem :D . Oksen paserte meg på en 20m, og odin kom innom og hilst for han hang seg på ei lita stund til. ( Vi hadde kun 1,5 okse på kvota) :x

 

Odin Har overvær av ei singel ku.

094.JPG

 

Senere i jakta tok han ut ku og kalv, Det bar jo uheldigvis i nabotrenget med de. Der sto han med de i ca 1,5 time før han begynte på tilbaketuren. Da var jeg redd han ikke skulle finn tilbake, men han kom no i baksporet til der han ble sluppet.

 

thumb_067~0.JPG

 

Da var han sliten, men etter ei natt hvile så var han god kar igjen.

Syns ikke han hadde noe stort søk, fant han ferske spor så la han ut. Men var det stille i område, så ble han i nerområde. Men han syns det var artig å jage lemmen hvis elgen uteble :oops: .

Siste dagen tok han ut ku og kalv også. Men det bar til fjells. Men etter ei stund kom dyrene og odin ned igjen lenger ned i dalen og rett på bakposten. Men bakposten hadde jo funnet ut at han skulle bare begynne å gå til vei, så det ble ikke fall :twisted: .

Men jeg syns det ble en ok start for Odin. Han er jo bare 10 mnd, så det viktigste var no at det skulle bli en så posetiv jakt som mulig for han.

Link to comment
Share on other sites

Første jaktuka er over og må en jobbe for penga en stund fremover. :trist:

 

Unghunden Sako på 4 måneder var med på sin første jakt. Han fikk med seg to elgfall og både Bosse og Sako var veldig fornøyde. Vi fulgte spora frem til elgene noe som gikk veldig fint - kanskje ikke så rart da elg- og blodlukt er veldig motiverende. Når premien var funnet tok det ikke lang tid før instinktet slo til og bustinga begynte for fullt. Det var full los etter elgtracken når elgene ble hentet ut. Sosialiseringa med de voksne hundene gikk også veldig bra. Han ble vel satt på plass en gang når han prøvde seg på feil matskål, men forsto det fort....

 

Idag har vi rekkja på ferske spor fra ku og kalv frem til det begynte å mørkne og det bare på en vanlig tur - da er det gøy.....

 

God start for bikkja så det blir spennende til neste år!

 

2iiz71s.jpg

 

opod8l.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei alle sammen :smile:

Nå må det vel være mye gråhundbilder å poste her som jakta stort sett er over.

Arja har vært med å spora inn på et par fall i jakta,elg er interessant ja :smile:

På ferskspor blir hun helt i sin egen verden,ikke kontakt å få. Synes det ser lovende ut!

Noen bilder av arja og Hera følger!Samt et par storokser som viste seg på kamera til en jeg jakter med :smile: Forøvrig dagen etter vi hadde skutt oksen vår :smile:2vbpzdw.jpg2ngse3r.jpgy19px.jpgfwnb6o.jpgnpqozl.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei godtfolk, no e det snart jul. Måtte helt til side 3 for å finne tråden, sjerpings folkens.

Den siste tiden har godt med til løshundtrening, ting går no fremover. Håper det ikke kommer så mye snø, slik at man kan fortsette på nyåret.

 

Høstens jakt ble no så alt for kort. Måtte jobbbe :(

Men fikk no hatt han med og fikk han godkjent som ettersøkshund, noe jeg syns var bra.

Har ikke fått stilt han på utstilling siden han ble 9 mnd. Er spent til våren, syns han er blitt noe mørkere siden sommeren og så mangler han ei tann. På valpeutstilling fikk han Very good og en gang exelent. Får bruke det nye året til jaktprøver og trening + mere jakting.

 

Odin.JPG

 

Bildet er tatt på en av våre treningsturer.

 

Plages litt med elghunden min, tror rett og slett han er for hard i uttaket, kan holde elgene i noen minutter så tar de ut og da henger han på land og strand. tok ut 3 dyr i går som stakk rett ut, stoppet ikke før han var over 3 kilometer ute. Men han kom hjem til middag. Er vell ikke noe måte og trene uttak med de.

 

Dette lurer jeg også på, det og stille elgen i uttaket er det noe som enkelte hunder har fra dag en, eller er det noka som kommer etter hvert?

 

Ellers så får alle ha en God Jul og et godt Nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen hær inne som har med hell sluppet en hund på en annen los for å få den hunden igang,sliter med å få min til å lose,han har loset noen ganger,stå mest å ser på elgen,fine søk og finner elg. Virker som han er noe sent utviklet/umoden ,han er 20 mnd gammel gråhund.

Link to comment
Share on other sites

@losen, det gjør jeg aldri, men vet mange som gjør det. Jeg mener de bør få opperere mest mulig alene for og opparbeide mest mulig selvtilit.

 

 

 

Ja,har tenkt i di baner,det handler mye om selvtilit,men en løshundjeger vil så gjerne høre los fra unghunden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest graahund

ff4ecd18.jpg

 

Noen som sier at æljhunder ikke er huslige :lol: . Her går vi ikke ut når snøen og vinden uler rundt hjørnene !

Og dette er en MEGET god æljhund !!

Link to comment
Share on other sites

Får holde aktiviteten opp i denne tråden, så jeg legger til noen bilder. Først et bilde fra høstjakta, der Ragg fikk oppleve sitt første fall. En liten 10 tagger bler skutt på vei til post av en postjeger, uten at løshunden hadde vært borti den. Den ble støkket av postjegeren, så den reiste seg opp fra dagleie, og da smalt det umiddelbart. Uansett, jeg tok med Ragg og vi sporet inn på fallet, og da vi kom dit slikket han litt blod fra nesa og luktet litt på dette store dyret. Etter litt tid kom løshunden med eier, og Bill som han het begyndte å buste. (Bill måtte desværre avlives rett før jul pga ryggbrudd). Det som skjedde da var at Ragg prøvde å ri på Bill mens Bill busta....... Det ble ikke akseptert, så vi så en vrengt tanngard, men det smalt ikke. Jeg bandt fast Ragg noen meter unna, så han måtte nøye seg med å se på. Da Bill og eier forlot fallet slapp jeg Ragg innpå igjen, og da hadde han lært hvordan det skulle gjøres. :lol: Han busta så det stod etter, og så ut som en proff, hehe. Jeg filma litt av det også. De andre bildene er fra en tur vi hadde nylig i de dype skoger i Krødsherad der svigerfar bor. Mye snø, men moro!

2011-10-15093910.jpg

IMGP3729_lite.jpg

IMGP3725_lite.jpg

IMGP3719_lite.jpg

IMGP3714_lite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nydelig hund detta Kammerherren, hvor kommer den fra ? Jeg må jo få presisere at det bildet på sofaen er ikke det eneste de gjør !!. Her har vi inngjerdet hele eiendommen så de flyr ut og inn som de vil sjøl. Det er to som leker sammen hele tiden så det hender vi får inn noen flotte snøballer :D .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Min gråhund er snart to år. De siste slippene har hun jaget rådyr med liv og lyst, og jeg kjenner at det begynner å bekymre meg litt. Hun har tidligere hatt noen ståloser, men pga ulveskremt elg har det ikke vært noen bikkjer som har fått ståloser å snakke om der jeg jakta i høst.

 

Er det noen som har gode råd, så er jeg takknemlig for det.

Link to comment
Share on other sites

No er vel jeg den som har minst erfaring inne på denne tråden, men det jeg har sett på andre gråhunder som jager rådyr under feks jakt er at de går fort lei, og forsetter søket etter elg.

Ser også min kar går på rådyr lukt/spor. Oppdaget det sist helg vi tok oss en tur i marka. Markerte godt for overvær av dyr. Jeg regnet med at det var elg, så vi gikk på. Men etter ei stund kom det 2 rådyr springende.

 

Jeg tror at hvis det er elg i området så går de på det, men i manko på elg er alt annet jaktbart. Men det er sikkert mange andre som har mere peiling på dette.

 

Har et annet spørsmål.

De hundene som stiller elg i uttaket, har de gjort det fra dag en og gjør de det "nesten bestandig". Eller er det noe som skjer en gang i blant og noe som hundene lærer eg til?

Link to comment
Share on other sites

Ha. Endelig en dag da alt klaffet. Vidunderdyret fant elg bare et par-tre hundre meter fra slippstedet, og stilte dem i uttaket. Flott los i nesten to timer, før jeg var innpå og støkka. Hang på litt, men slapp og kom tilbake ganske snart. Det bekymrer meg ikke. Formen er råtten etter vinterdvalen..

 

Legger ved et bilde fra elgjakta 2011. Den heldige skytter er Springer.

 

 

 

SAtelefonmars12133.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...