Jump to content

Tråden for Norsk Elghund Grå!


løshund

Recommended Posts

Har fortiden to fuglehunder, en pointer og kv. Etterhvert så har jeg lyst på en NEG løshund, når det blir frafall i hundeflokken. Men jeg har litt lite erfaring med en slik type hund i tettbegygde strøk. De hundene vi bruker under jakta holder til på gårdsbruk, så bjeffing er ikke noe problem der.

 

Vet ikke om det er tilfelle, men jeg har vel en formening om at en slik hun bruker "kjeften i tide og utide". Og det er ikke aktuellt å ha en hund som står i full los en hel dag utenfor huset. Å få den til å tie er snakk om dressur, men vil dette ha noe å si på hundens los egenskaper under jakta.

 

olan

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har fortiden to fuglehunder, en pointer og kv. Etterhvert så har jeg lyst på en NEG løshund, når det blir frafall i hundeflokken. Men jeg har litt lite erfaring med en slik type hund i tettbegygde strøk. De hundene vi bruker under jakta holder til på gårdsbruk, så bjeffing er ikke noe problem der.

 

Vet ikke om det er tilfelle, men jeg har vel en formening om at en slik hun bruker "kjeften i tide og utide". Og det er ikke aktuellt å ha en hund som står i full los en hel dag utenfor huset. Å få den til å tie er snakk om dressur, men vil dette ha noe å si på hundens los egenskaper under jakta.

 

olan

Dette er bare gammal overtro. Mulig det var slik for 50 år sia. Husker ikke, men nå i dag er det ikke værre enn noe annet. Har inntil nylig hatt tre stykker i eneboligstrøk. Riktignok ikke midt i Ski, men alikevel. Har første gangen til gode og få en klage.
Link to comment
Share on other sites

Støtter Graahund sin påstand.

Bor selv i byggefelt i en endeleilighet og min hund sover ute og hun bråker heller ikke i utide.

Så jeg anbefaler deg kjøp av norsk elghund grå :D

Bruk tid og finn deg en god kennel tidlig og sett deg på valpeliste der. Har hørt hvis mora er en boffer så kan valpen ta det med seg men vet ikke om det stemmer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Var på elghundutstilling på røra i nord trøndelag i går. Flott dag med fantastisk vær. Stilte min tjelderåsens uu balder for første gang. Han er 1 år. Resultatet ble ex 2jkk ck, og er fantastisk fornøyd med det :mrgreen: . Var 38 neg som ble stilt totalt. Og med alle raser var d vell rundt 90 hunder. Så det ble en fin dag, med mange flotte hunder :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

Har ikke vært den mest aktive i det siste her inne, men tenkte jeg bidra med litt no.

Etter en høst med noen misslykkede jaktprøver (les mangel på elg, dommer med knekt stortå, udugelig hund etc) så hadde jeg ikke den store troen når jakta startet. Men man kunne ikke sitte hjemme av den grunn.

 

thumb_P9240091~0.JPGthumb_P9240094~0.JPG

Vel ettablert på hytta, og provianten kommet på kjøla. Var det bare å la roen senke seg.

 

Første jaktdagen ble litt som forventet. Ikke dyr, og dårlig søk på hunden. Mange tanker om hva man har gjort feil, men været var fint og.

 

P9250108~0.JPGthumb_P9250114~0.JPG

Er det en pølse du har der?????

 

Neste dag startet som den første. Odin ble sluppet, men ikke det store søket. Men pluselig dro han ut. Etter ei stund hørtes losen godt mellom fjellene. Etter en stund løsnet losen og de dro en liten km. Men hva som sjedde vet jeg ikke. Hunden snudde etter ei stund, og ei ku ble sett av en av postene. Så begyne Odin å lose igjen. Losen stod i samme området som uttaket. Så en av postene som satt nermest og hadde best vind skulle gå innpå og se.

 

thumb_P9260154.JPG

Og der stod det jammen en kalv. Om hunden hadde greid å skille kalven fra mora, eller kalven hadde blitt stående vet jeg ikke. Men fall ble det.

 

thumb_P9270165.JPG

Her må man grave ned skinnet. Dette har jeg ikke sett av andre hunder.

 

Etter dette ble ting noe bedre. Dagene etter så begynte søket og bli bedre. Ikke noe nm kvalitet, men en klar forbedring.

P9250123.JPG

Det er et rent fjelltreng vi jakter i den første tiden så det resulterte i råre poter.. Så vi måtte ta det rolig noen dager. Men flere loser ble det den første uka. Men flere fall ble det ikke. Hadde kun okse igjen på kvota, og det var vel det eneste vi ikke hadde mulighet på i løpet av uken.

 

Ny jakt og nye muligheter. Da var man kommet litt ut i okt. Da hadde vi flyttet oss litt inn i landet. Første drevet var ikke kommet skikkelig i gang da smellet av 375 rallet mellom åsene. Men dyret hadde gått videre, så her var det bare og ta hunden i langline og gå spor,

PA130180.JPG

Men som bildet viser, så så det ut som turistforeninga hadde vært og merket stien.

PA130181.JPG

Etter en vel 100 meter lå kviga. syns det var langt etter et så stort blodtap og det var store lunge rester i sporet og oppover smågrana.

 

Denne jakta ble det mange loser på Odin. Så det var ikke hunden sin feil at det ikke ble skutt flere for han. Men forholdene var vanskelige. Hadde store problemer men å greie å komme inn på losene. Var flere ganger innpå, men på grunn av tett skog og barfrost så støkket man bare dyrene. Hunden var vel i elgarbeid hver dag, men det vil seg ikke. Så det var postene som fikk tatt de dyrene.

Men vi fikk no kvota. kvige, kalv og okse.

PA180200.JPG

 

Stor stas og få bust litt. Men jeg syns han var i overkant hard på fallet. Knurret til de på jaktlaget som han var mest fremmend for. Legger ørene og halen ned når noen kommer bort til han på fallet. Dette er noe jeg misliker. Så hvis noen har gode råd til dette, så mottas de med takk.

PA200233.JPG

Soler seg i høst sola.

Odin ble sliten på slutten. Først en ukes jakt i fjell tereng, og så ei god uke jakt på barfrost. Det resulterte i såre poter, eller ikke direkte potene. Men under foten over det første leddet. Prøvde med potesokker, men de ville ikke sitte. Hadde kanje kjøpt de for store.

 

Så no sitter vi her. Utstillings sesongen starter i disse trakter. Men er i tvil om man skal stille. Røytinga er no startet for fult, og når man ikke har greid å få en premiering på jaktprøve, så er det vel ikke så mye å stresse med.

 

Så god påske.

(hvorfor blir noen bilder små og noen normale)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Stor stas og få bust litt. Men jeg syns han var i overkant hard på fallet. Knurret til de på jaktlaget som han var mest fremmend for. Legger ørene og halen ned når noen kommer bort til han på fallet. Dette er noe jeg misliker. Så hvis noen har gode råd til dette, så mottas de med takk.

 

Dette høres jo ut som et klassisk tilfelle på ressursforsvar. Der hunden vil ha fangsten for seg selv og ikke har lyst til å dele. Når en hund har fått et bein vil det på hundespråket være svært uhøflig dersom en annen hund prøvde å komme seg inn i munnen for å hente ut beinet. Dette tilfellet er jo det man ofte ser under jakt. Hunden gjør mesteparten av jobben og når den endelig får byttet til knes, får den ikke ha det i fred fra oss :)

 

Kan jeg komme med et forslag selv om jeg aldri har drevet med jakt eller trent jakthunder?

 

Hva om dere sagde av en fot/ lot hunden få skinnet etter at elgen var skutt slik at han kan føle at han får sin del av byttet? Den store belønningen for dem er vel å få lov til å ruske i dyret. Dette er jo verdens beste belønning og jeg elsker å se når hunder får lov til å gjøre det. Men hva med å gi hunden noe som faktisk er sitt eget? Som ingen får ta ifra ham? Og at man respekterer hunden når den har fått sin bellønning? Type la den være helt i fred med belønningen sin. Det vil nok ikke løse problemet ditt, er jeg redd, men det vil nok gjøre stemningen noe lettere ute på jakt :)

 

Legger til en link jeg fant :)http://tellustass.blogg.no/1319906240_r ... os_hu.html

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det dobbeltpost her inne, men jeg skreiv det forrige innlegget i går, så da skriver jeg et nytt i dag :D

Jeg har et spørsmål til dere:

Da dere skulle velge dere valp, hvilke kriterier satte dere for den nye hunden?

Hva ville dere anbefalt meg å se etter i en løshund?

Med tider og stunder skal jeg også skaffe meg jakthund. Jeg ønsker med tiden å drive storviltjakt og for meg er det fullstendig umulig å se for meg å jobbe uten hund og vurderer å spare til en NEG. Hadde ei blandingstispe av NEG da jeg var yngre. Hvordan har dere trent opp hundene deres til jakt? Fra valpestadiet til i dag. Jeg ser mange av dere har hundene boende ute. Hvorfor det? Blir de ikke like gode i jakt om de bor inne? :lol:

Masse spørsmål :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, Har ei NEG tispe på snart 4 måneder.

 

Har prøvd med å legge ut noen meter med blodspor med noen godbiter i enden. Saken er at jeg ikke får henne til å gå fremover i sporet men er mest opptatt med å spise/slikke i seg blodet i starten.

 

Noen tips på hvordan jeg skal få henne til å søke seg fremover på egenhånd?

 

Har vært en del i skogen med henne hvor vi har gått på/spora hjort.

Kan jeg allerede ha "ødelagt" lysta på blodspor pga. kontakt med hjort og ferske spor?

 

Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Jeg har lagt meg flat og bedt hunden min om unnskyldning.

 

I hele høst gikk jeg rundt og var frustrert over at unghunden ikke fikk til å få noen skikkelig los. Tenkte at det var hunden det var noe galt med. Nå har jeg evaluert hele jaktsesongen, og det er resultatet av evalueringen som har ført til at jeg nå ligger paddeflat.

 

For noen år siden bøyde jeg nemlig av for ønskene fra folk på laget som ville at vi skal jakte med trangere poster og kortere drev, liksom for å stenge elgen inne, så å si. Denne praksisen har tiltatt i umerkelig grad fra år til år, men når jeg tenker tilbake på hvordan vi jaktet tidligere, var siste sesong et kroneksempel på fine posteringer for harejakt, men ikke for elgjakt. Det er jo opplagt: Når postjegerne går inn i terrenget med vinden etter seg, og hundefører kommer opp på motsatt side med vinden i mot, er det opplagt at det må være en viss distanse mellom hund og poster. En elg som får snusen av fem, seks svette karer, vil neppe stå i losen. Enda verre blir det hvis postjegerne ikke klarer å holde kjeft når de går inn på post.

 

Tvilen skal alltid komme tiltalte til gode, heter det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dette er kanskje en "død" tråd, men jeg kan jo alltids live opp den litt.

 

Situasjonsbeskrivelsen er enkel: Jeg har en elghund (blanding) som har vært med en del år, og etter min beregning passerer han 13 år i disse dager. Han har fungert bedre enn jeg kunne forvente, og den haugen med død elg som ligger i kjølvannet er etter hvert relativt stor. Men det er også alderen. Jeg har allerede anskaffet en hund som skulle "ta over" fordi jeg begynte å se alderen komme krypende - men når det ble konkurranse våkna gamlebikkja på nytt og fikk en ny vår, og jeg endte opp med å gi bort den som skulle ta over "tronen". Dette er vel fem år siden nå...

 

Problemstillinga er også enkel. Jeg jakter på små terreng med stor elgtetthet. Jeg trenger en hund med moderat søk, uten at den er en skopusser, som ikke har alt for mye påheng. Det som ikke er gjort på et par timer, skjer hos naboen. Jeg har begynt å se meg litt rundt, og en av de store fordelene med grå er at det er mye å velge i. Såpass mye at det blir uoversiktlig når en ikke har særlig oversikt i utgangspunktet. Ser det selges mye valper etter bra linjer, både band- løs- og kombinasjonslinjer.

 

Så må jeg vel også nevne at jeg har et relativt avslappet forhold til hvor mye genetikken spiller inn på sluttresultatet, jeg har vel ganske stor tro på at en stort sett får den hunden en fortjener uansett hvor mye av alfabetet foreldrene har klart å samle i stamtavla.

 

Det er veldig fristende å henge seg på noen andres erfaring, i stedet for å prøve å lære seg alt selv. Det jeg egentlig er ute etter er hvem jeg skal snakke med som har nogenlunde oversikt over hvilke linjer som har hvilke egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så mange som avler på grå med trangt søk. Å dårlig påheng.. dette er mere et kjent fenomen på laika. Selv foretrekker jeg en jamt om terrenget er lite. Men en liten grå av "band" hund linjer er vell litt bedre??

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 3 weeks later...
Er det noen som har erfaringer med NEG som innehund, evt i leilighet?

 

12 års erfaring med èn, to års erfaring med to. Det er veldig koselig, renslige og rolige bikkjer inne. Har to småunger også, aldri antydning til noe tull eller bråk (med bikkjene, de to andre kjeltringene er en annen sak...). Men de (bikkjene altså..) røyter noe helt åndssvakt, særlig vår og høst. Sentralstøvsuger er nesten et must om man har to av de. Inne i eggene i kjøleskapet er det nok ikke hundehår, men ellers: overalt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har ingen direkte erfaring med bruk av gråhund på annet enn hjortedyr, men ser det ikke som en brannfakkel. Jeg er sikker på at mange gråhunder kan preges på "hva som helst". Min gamle hannhund har alltid vist interesse for skogsfugl, har "tatt stand" og kost seg med vitring. Ellers er han ensidig interessert i elg, rein og hjort. Bryr seg overhodet ikke om rev, katter, pinnsvin eller noe annet. Men jeg gikk et ganske fersk Bjørnespor med ham for mange år siden, det var han svært interessert i å fortsette på.

 

Unghunden, en tispe på 2,5 år, er jaktoman, ho har stukket av for å jakte både grevling og rev, som ho har hengt på i timevis. På elgjakt i fjor tok hun ut skogsfugl to ganger, og begge gangene stoppet ho og lyttet etter innslaget, for så å se på meg for støtte til å fortsette fuglejakta. Angrer litt på at jeg ikke ga ho lov til det, men det er jo kjedelig for resten av laget å vente på at jeg og bikkja driver med "tull og tøys". Ho ville garantert vært lett å få til å skjelle på fugl, jeg er sikker på at ho jakter nesten alt jeg preger ho på. Antagelig må det skje i ung alder, gamlefar er som sagt blitt helt ensidig, har ikke en gang vært det minste interessert i rådyr siden han var ca. 3 år gammel.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Er det noen Rogalendinger her inne med NEG?

Rogaland har vist ingen elghund-klubb så vitt eg kan sjå.

Meg og Tessi (10mnd) tenkte me skulle prøvt oss på utstilling litt i år. Så hvis nåken har en plass me kunne vært med på litt sosialt og fått litt ringtrening så hadde det vore fint.

Edited by jallis_83
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...