Jump to content

Stikk kniv til gris


Daywalker

Recommended Posts

Husker en tilsvarende tråd for noen år siden, men mulig det var på "sluttstykke".

Er det for å jakte med hunder og kniv, eller bare for å stikke den etter den er skutt?

 

Finn Hampenberg lager noen slike, men kjøp eventuelt en i Sleipner, Elmax blir for sprøtt til det formålet.

http://www.finn-hampenberg.dk/

F.eks. denne skal være til grisestikking:

http://www.finn-hampenberg.dk/11554505?i=15296001

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt.

Kniven skal i første rekke brukes til å stikke med etter at viltet er skutt.

Men kanskje også en gang i fremtiden på jakt med hunder.

 

@Metallurgen

Kanon kniver og et utrolig flott håndtverk,men desverre litt i overkant av hva jeg

ønsker å spander på en bruks kniv...

 

@Mauser 68

En kandidat som vil bli vurdert om jeg bare kan finne den i felleskjøpets sortiment...

 

@Jørn

En kraftig og flott kniv som skal kikkes nærmere på...

Link to comment
Share on other sites

"Cold Steel Peace Keeper I" var en kjekk en.

Vil du anbefale noen i kongeriket som selger den eller er det like greit å handle utenlands?

Peiling på ca pris?

Om du foretrekker å handle i Norge, kan du høre med Cirdan. www.cirdan.no

Top secret har greie priser, men så den ikke på hjemmesiden.

Antagelig billigst å importere den selv, ligger på $40-$50.

Mulig endel er utsolgt, men bør finnes noen som har den liggende.

Peace keeper 2 er kortere forøvrig.

 

Dick sin stikkdolk. Har brukt den på en go del tusen gris funker bra den 8)

Vet du bladtykkelsen på den?

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, da må forbudet ha vært i en helt annen tid som jeg ikke lenger kan erindre, men jeg vet jeg har vært borte i problematikken i en eller annen sammenheng

 

Godt å vite, uansett, at jeg kan ikle meg min spaserstokk med klinge for min obligatoriske aftenpromenade.

 

P.S.

 

Har vært og sjekket litt. Sverd ser okey ut bare man ikke drasser de rundt på offentlig sted.

 

Stiletter er forbudt, helt klart, og jeg ser ingen rimelig tolkningsvariasjoner omkring dolk, stilett og stikkkniv.

 

Jeg er svært nærme å tro det at en rettsinstans (eller politiet i første rekke), står temmelig fritt til å tolke dolker og stikkniver som stiletter - om det måtte passe de- og dermed sitter man der!

Link to comment
Share on other sites

Den tolkningen som foreligger vedr. stiletter er definert til tre eller flere skjærende egger, uten at jeg kan vippe frem rundskrivet som regulerer det her og nå. Bestemmelsene var hjemlet i voldproduktforskriften sammen med karatepinner, kastestjerner og tilsvarende.

 

Denne forskriften ble opptatt i våpenlovgivningen i forb. med revisjonen av våpenloven i 98/99...

 

Spaserstokker med klinge havner såvidt jeg vet både innen samme kategorien som nevnt over samt straffelovsparagrafen om kniv på offentlig sted..

Link to comment
Share on other sites

Takker for oppmerksomheten og svarene så langt i tråden. Om det er så at en stikk kniv er ulovlig å bruke i norge for avliving/ blod tapping av skutt vilt. Så føler jeg kanskje det er litt på siden av spørsmålet jeg stilte siden kniven i utgangspunktet skal brukes på jakt i utlandet. Og så vidt jeg vet blir man faktisk enkelte plasser anbefalt å ha en egnet kniv for hånden i tilfelle. Så om der er noen flere der ute som har en grei kniv jeg burde kikke på er det bare å si ifra. Jeg er åpen for gode forslag...

Link to comment
Share on other sites

Det er en kjent sak at påtalemakten prøver forhold overfor retten. Og vi har en økende tendens til at likt og ulikt etterprøves etter politiadvokaters forgodtbefinnende. (Jevnfør mørkejakta etter hjort på vestlandet!)

 

Nå er det slik at en forskrift ikke er en lov, og en lov er tolkbar innen vide rammer inntil det foreligger presedens. Selv etter en presedens er lovverket tolkbart så lenge man hevder, og får medhold i, at en sak avviker vesentlig fra det der tidligere er behandlet.

 

I retten avgjøres lovens innhold – ikke i forskriftene – det betyr at om Lagmannsretten, som normalt er siste ankeinstans, finner et forhold ulovlig, ja så er det det. Lovligheten gjenspeiles dermed av de forestillinger retten har av de aktuelle forhold. Om retten oppfatter en stikkniv eller dolk som stilett, eller med tilsvarende farlighetsgrad som en stilett, eller som et produkt tilsvarende det beskrevne i ”voldsproduktforskriften”, som altså samfunnet ønsker å beskytte seg mot, ja så får man dom på det – samma faen!

 

Det er slett intet forsvar i det å si at: Jamen den har bare to egger, eller at man ikke visste. Og det er ikke noe forsvar å vise til forskrift!

 

Nå er det slik som Flashman sier, helt klart, at spaserstokker er no dritt. Selv ser jeg ikke den kvalitative forskjellen på en spaserstokk med klinge og et sverd. Jeg ville tro at aktor elegant kunne prosedere på likheten, at et sverd tradisjonsmessig er å forbinde med ethvert annet voldsprodukt og at det ikke er kjent andre legitime anvendelsesområder.

 

Jeg vet at det er å ta hardt i, men jeg er like overbevist om at; sitter det kvinner og til dels menn som er ”terapeuter” i en eller annen form i en Lagmannsrett, hvor forsvarer hevder (Tiltalte har itno han/hun skulle ha sagt, fordi i slike saker oppfattes det som prosedyre, og de får du ikke lov til. Facta for en rett, er ikke Facta for deg!) at sverdene er samleobjekter, vil sverdene bli inndratt til fordel for spikerverket, den tiltalte satt ut av sirkulasjon fordi retten lett hoderystende mener at ingen normale mennesker kan tenkes å samle på slike voldsprodukter, og at innehav i seg selv er ulovlig.

 

 

 

Takker for opplysningene Flashman. De sto vel sånn omtrent i samsvar med det jeg mente å huske, men jeg tror det eksisterer den samme naivitet, som i mange andre saker, rundt rettstatens redelighet i forhold til behandling av oss i den grad vi ender på kant med lovverket.

 

Vi glemmer så lett at det ikke er vår forståelse som gjelder, men deres, og den varierer fra sak til sak. Pro er kontra i en annen sammenheng. Rett på Røros er ikke rett i Drammen

 

Jeg trodde vi kunne mye om det derre alle sammen etter hvert? Jeg skulle gjerne hatt en dolk jeg, men jeg tør faktisk ikke!

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg undrende til formålet her; å stikke et vilt for å tappe blod vil medføre at dyret er i live hvis dette skal ha noe for seg, dvs hjertet må pumpe blod ut i hovedpulsårene og da vil dette være inhumant i første omgang og lite realistisk i andre omgang da dyret er gjenomskutt og utblødd innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke ganske vanlig å stikke et dyr for å ta de siste kreftene? istedenfor å stå å se på det? eller å smelle av et skudd til? Om man stikker det så går det ganske fort. Hvordan tror du de gjør det på slakteriene? At dyra dør av seg selv? Grisen blir ihvertfall stikki, så tror det går ganske fort å tømme de for blod.

Link to comment
Share on other sites

Ja du høres ut akkurat som man forventer av en Lagmannsrett, Flyfisher.

 

Utblødning innvendig skjer kun i de tilfeller hvor store kar er truffet og annen avblødning er unødvendig.

 

Poenget er at hjerteaktiviteten pågår i størrelsesorden minutter etter påskudd, "lenge etter" at dyret er komatøst, og ikke alle komatøse tilstander er forårsaket av blødning.

 

Da kan det være påkrevet og nødvendig med avlivning ved avblødning, eller mener Flyfisher at man da skal skyte et ekstra lungeskudd for å få fart på utblødningen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikkje skyt eit dyr, sånn at det forblør, så må du stikke det, for å få blodet av dyret. Ein treng nødvendigvis ikkje ha eit hjerte som pumper, for å få blod av dyret, ein kan henge det, eller legge det, sånn at dyret ligg i litt vinkel, for å få blodet til å renne ut.

Kjøttet blir dårlig kvalitet på dersom det er blod i det, og det fører til at kjøttet også blir veldig fort dårlig/surt.

 

Skyt du dyret i lunge/hjerte, så er ikkje det behov for stikking. Eg har kun måtte stikke 1 dyr, og på dei andre, så ligg heile bukhola full av blod, når du vommer den ut. Tar du og kutter hovedpulsårene og tar ut hjertet når du vommer ut, så vil det meste av blod komme raskt i bukhola, men sjølvsagt aller best ved henging.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva har du tenkt å legge ned av kroner ol i dette da ?? Du skisserer at nå behovet er ved stikking av påskutt dyr i en avlivningsituasjon og at det i fremtiden kan bli aktuellt å bruke samme kniven i forbindelse med packjaging.

 

Ikke at jeg har noen særlig erfaring med det, men jeg har drevet med noe som kalles "live steel fighting/WMA" som er fekting med blunte stålvåpen og har litt historisk interesse rundt dette med blankvåpen generelt.

 

Skal du se tradisjonellt på dette er du ute etter en Jakthirschfenger, som vel er mer ett kortsverd enn en kniv størrelsesmessig. Jeg ville ihvertfall sett etter noe med ett stivt blad og parerpinner med enn viss størrelse med tanke på packjaging. Tyskerne er vel de som hovedsaklig lager slikt fabrikksmessig fremstilt

 

L442623.jpg

 

Denne koster 89 eur og kan bestilles fra DENNE Leverandøren. Jeg har ingen formening om kvaliteten, den dukket opp ved ett google søk etter hirschfenger (skrives egentlig med tøddel a).

Link to comment
Share on other sites

@ Flashman

 

Takker for info og link. Prisen har jeg ikke tenkt over ennå, annet enn at det skal være en bruks ting og kun være funksjonell

til oppgaven. Så om en skal tenke pris ville jeg kanskje tenke max rundt 1000-1500 kr.

Som sagt ingen gravyr eller annet dill,kun et praktiskt og funksjonelt verktøy...

Så inntil videre venter jeg litt og ser om der er noen som kommer med noe mer matnyttig,før jeg bestemmer meg og handler noe greit...

Link to comment
Share on other sites

[...]med begrunnelse av fare for ekstrem voldsutøvelse og mangel på tradisjon?

Nå er det vel åpent for tolkning hvor lenge noe må ha vært i bruk før det regnes som tradisjon, men blandt dykkere har kniver som denne og denne vært relativt populære til fangst av

steinbit/breiflabb/kveite og annen større fisk i hvertfall siste 30 år. Ikke er det vel noen statisktisk signifikant økning i "extrem voldsutøvelse" blandt dykkere heller, selv om de både har slike kniver og til stadighet ikler seg svart gummi/latex :lol:

Link to comment
Share on other sites

@ Flashman

 

Takker for info og link. Prisen har jeg ikke tenkt over ennå, annet enn at det skal være en bruks ting og kun være funksjonell

til oppgaven. Så om en skal tenke pris ville jeg kanskje tenke max rundt 1000-1500 kr.

Som sagt ingen gravyr eller annet dill,kun et praktiskt og funksjonelt verktøy...

Så inntil videre venter jeg litt og ser om der er noen som kommer med noe mer matnyttig,før jeg bestemmer meg og handler noe greit...

 

Ja du har litt og velge i når du skall ha kniv,eg vill anbefale deg og få tak i ein litt lang heimsmia kniv,sa 8-10 cm lang.Det holder i masse vis til stikking,og du har ein kniv som du kan bruke til andre ting og når du er på jakt.

Eg driv som hobby slakter dette er kniven eg brukar når eg stikk grisen,

normal_gris_7.JPG

Prisen for eit knivblad er vell mellom 200-300kr men då må du lage skaft og kjøpe ei slir sjølv

Link to comment
Share on other sites

Dick sin stikk-dolk er relativt stor, unødvendig stor til mindre dyr, snart å punktere spiserøret i samme slengen. Er vel kanskje primært tiltenkt storfe. Til jaktbruk ser jeg kanskje ikke det helt store behovet for en spesial stikkekniv, der har man vel tid til å snu kniven? Men har du lyst har du lov... :)

Link to comment
Share on other sites

Ørlitegrann off topic her nå.

Men når jeg jobbet i næringsmiddelbransjen hadde vi en knivslipemaskin av merket "Dick".

Denne trengte vi deler til, men visste ikke hvem som forhandlet den.

Jeg ba dermed sjefen om å søke på produktnavn på internett .

 

Hehe, Det ga artige reaksjoner gitt. :lol:

 

 

Btw. Vi fant til slutt ut at Landteknikk skaffet deler.

Link to comment
Share on other sites

Festlig den saken der Bamrud! :D:D Nå er det slik at grunnen til at jeg ønsker en tve egget som nevnt tidligere i tråden at det muligens kan bli snakk om

packjaging en gang i fremtiden. Det har også litt med blad lengden å gjøre. Det bør ikke være noe kortere enn 6" for i det hele tatt å rekke inn til vitale organer.

Så i en vanlig jakt situasjon hvor det er snakk om å stikke et skudd dyr for å tappe av blodet får jeg heller

være litt mer forsiktig og ikke stikke så dypt...

Link to comment
Share on other sites

Om du leser det jeg skriver i innlegget over så blir det kanskje aktuelt med packjaging en gang i fremtiden. Det er en jakt form på gris som benyttes i div land bla New Zealand hvor der kun benyttes hunder som jager inn grisen for derretter å holde den fast,inntil jegeren kan komme innpå og avlive den med kniv.

Derfor ønsker jeg en kniv som skissert tidligere...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for svar så langt.

Kniven skal i første rekke brukes til å stikke med etter at viltet er skutt.

 

Da er det nok med en som rekker inn til hovedpulsåra, 5cm om det ikke er knall feit, som brondbukken er inne på.

få tak i en som du liker godt sjøl, den jeg bruker sjøl er blad 8,5cm skaft 10,5 cm brukes på stor og småvilt til stikk og

utvomming. kjempe fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...