Jump to content

Hjortejegeren vart frifunnen vert anka til høgsterett!


beagle

Recommended Posts

Tja. Det hadde nok vært greit å fått en Høyesterettsdom her, så man fikk gått opp noen grenser. Men jeg for min del er litt skeptisk til konsekvensene. Jeg kjenner denne saken bare fra media, men hvis jeg har forstått presseoppslagene rett har denne karen jaktet under forhold hvor jeg ville tømt børsa og lagt meg til å sove. Hvis Høyesterett nå kommer til at saken må behandles på nytt, har vi fremdeles ikke fått gått opp grensene for når det juridisk sett kan regnes som forsvarlig å jakte etter solnedgang. Og da har vi det samme sirkuset gående fremdeles :?

 

Så selv om jeg nok ikke er enig i jegerens avgjørelser slik de har kommet fram i media, håper jeg at Høyesterett avviser anken...

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper de tar saken. Så mye uklarhet som det er omkring dette så er det på sin plass med en dom i HR.

 

Selv om denne jegeren skulle ha dratt det vel langt, og dermed bli dømt, så er det jo ganske vanlig at HR trekker opp linjer som klargjør rettstilstanden også utover det konkrete tilfellet.

 

Slik som det er nå har tingrettene lite juridisk grunnlag å støtte seg på, og det er egentlig ingen tjent med. Jeg vil tro det er derfor påtalemakta anker saken også. HR skal bl. a ta saker som er av prinsipiell betydning for andre saker. Det er denne saken, slik jeg har forstått det.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Hele saken, og nattjakt i særdeleshet, er etterhvert begynt å bli tragikomisk.

 

Tragisk for jegeren som er blitt utsatt for en heksejakt fra politi og påtalemyndighet, og komisk fordi politi og påtalemyndighet fremstår som tungneme nisser som rett og slett ikke skjønner at de har tatt alvorlig feil hele tiden.

 

Nuvel - at saken er anket fra påtalemyndigheten kom ikke som noen overraskelse - de har lagt ned så mye resurser i dette at de ikke kunne "fire flagg nå" - og jeg tipper også at en viss "menighet" innen politiet har lagt så mye press på dette som de bare kunne, ettersom de hittil har fremstått som noen reale tullinger.

 

Ettersom hele saken er avgjort på bevisbedømmelse, vil det forundre meg meget om den slipper inn til Høyesterett. Og uansett - enhver jaktutøvelse må vurderes konkret - og da kan det neppe trekkes opp noen klare retningslinjer slik mange tror. Ergo så er ikke dette så prinsipielt som mange påstår at det er.

Link to comment
Share on other sites

Etter å sett gjenomm noen av rettsavgjørelsene om kveldsjakt de siste årene blir jeg mildt sagt forvirret, noen jegere har blitt frifunnet selv etter å ha tilstått å ha måtte brukt kunstig lys for å plassere oppfølgingskudd etter et dårlig treff i mørke, mens andre jegere har blitt dømt selv etter en vellyket felling.

Det er derfor svært synd at denne saken ikke er over nå, både for jegeren og for hjortejakta generelt, jeg er ikke sikker på om saken vill få det samme utfall i neste runde, og jeg tror vi i løpet av noen år vil få en lovendring rundt kvelds/nattjakt uannsett utfallet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kommentert dette tidligere, og mener igjen at det på mange måter for den generelle jeger er bra at denne saken vert anket til høgsterett, men selvsagt er dette veldig beklagelig og trist for vedkommende jeger som helt sikkert ønsker å bli ferdig med denne saken. Jeg kan ikke på noen som helst måte se hvordan høgsterett kan komme frem til en annen dom en hva tingsretten kom til. Her har jegeren gjort det som man kan forvente av en jeger, og skuddet var helt perfekt. Hvordan kan man da dømmes?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser på NJFF sin nettside at de referer til saken fra Sogn Avis.

Ingen kommentar eller synspunkt utover det fra NJFF :?

 

Dette kan bli en skjebnetime for nattjakt og jakt på kvelden når det gjelder hjortedyr i Norge.

Får påtalemyndighetene medhold her står hjortejakt slik vi kjenner den i dag, foran store omveltninger.

 

Alternativet til den single jegerens stille og rolige nattjakt på de små marker, blir sannsynligvis storvald med jagere og postere en del helger i løpet av høsten.....??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...