Jump to content

Reklamasjon eller godkjent arbeid?


Peacemaker

Recommended Posts

Obs! Ser i ettertid at det er jeg som har misforstått og at firmaet har gjort den jobben de har fått beskjed om på en god og seriøs måte!

 

This is the case:

 

I dag var jeg og hentet min nye rifle av amerikansk merke på posten fra en stor og velkjent våpen- og jaktforretning. Pr mail og telefoni hadde vi avtalt at de skulle bedde rifla, kappe løp og montere demper for meg.

 

Når jeg endelig kommer hjem og får pakket opp rifla sjekker jeg beddinga. Jeg tar den vanlig "pengetesten" - en hundrelapp mellom pipe og stokk, og merker da at den typiske amerikanske "klumpen" enda er der. "Klumpen" i forstokken er jo en av hovedgrunnene til at jeg ville ha rifla beddet, slik at pipa blir helt frittliggende. Er dette godkjent arbeid av "overnevnte" butikk? Eller er det vanlig børsemakerarbeid at man ikke lenger fjerner "klumpen" i forstokken når man bedder?

 

Rifla kommer med demper montert. Jeg skrudde den av og her er jeg fornøyd med arbeidet, men det fulgte ikke med gjengebeskyttelse. Jeg trodde at dette var standard når man kjøpte demper og fikk rifla kappet og gjenget? Hva tenker dere om dette?

 

Hadde vært hyggelig og hørt kammerfolkets tanker rundt dette før jeg ringer dit i morgen!

 

 

Peace

 

Obs! Ser i ettertid at det er jeg som har misforstått og at firmaet har gjort den jobben de har fått beskjed om på en god og seriøs måte!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok. Gjengebeskyttelse var ikke avtalt nei. Det var heller ikke avtalt at beddinga skulle gjøre at pipa blei frittliggende, men det trodde jeg virkelig var en av hovedgrunnene til at man bedder ei rifle, og spesielt amerikanske våpen med den kjente "klumpen".

 

Nei, nå føler jeg meg noget dum. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Angående gjenge beskyttar;fekk bytta eit løp på eit børsemakar verksted, der det følgde med ein i stål,utan at det var avtalt.Syntes at det var aldeles strålande, og komenterte dette,fekk til svar at det var standard når dei gjenga til lyd dempar.Når den er på skrudd er det vansklig å sjå at løpet er gjenga :D .

Det eg har fått før andre plassar er ein i nylon/plast

som ser skikkeleg stygt ut når det er montert...

Link to comment
Share on other sites

Vi er heldige her vest da som har en flink børsemaker som lager gjengebeskyttelser til alle som gjenger riflene sine. Og de beskyttelsene er av samme kvalitet og utseende som løpet, faktisk så bra at du på 5m hold knapt ser at noen har "tuklet" med orginalløpet.

 

Men det er vel alltid snakk om pris, og den som ikke vil betale får ikke ekstra service....

Link to comment
Share on other sites

Ser at børsemaker(e) i vest leverer gjengebeskytter som passer til alle løp, og som man ikke ser forskjell på. Når jeg fikk gjenget min Tikka T3 Super Varmint, var det med gjengebeskytter, men den "passer" ikke til dette løpet. Den er for tynn, og har blånert overflate som ville passet ett jaktløp. Men i det tykke, "rustfrie" løpet på TTSV, passer det overhodet ikke. Det skjuler på ingen måte hva som er gjort med løpet. MEN, det beskytter selvfølgelig gjengene som er viktigst.

 

Mitt spørsmål (til eventuelle børsemakere og andre som har peiling ), finnes det gjengebeskytter som "passer" til dette løp? Og hvor kan man således få tak i det?

Arbeidet er utført hos børsemaker, er dette isåfall reklamasjonsgrunn?

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nettopp gjenget opp en Savage mod. 110 (blånert løp i svart stål) og en Tikka T3 Lite SS (rustfritt løp).

 

Begge fikk hver sin gjengebeskytter som passer perfekt og er av samme kvalitet som løpet selv, både når det gjelder stålkvalitet og finish.

 

Så kontakter du rett børsemaker så løser ting seg.

Link to comment
Share on other sites

Dette med hvordan en gjengebeskytter ser ut/skal se ut, må man avtale på forhånd.

Noen børsemakere er flinke til å spørre om dette, andre ikke. Noen børsemakere spør ikke, fordi de alltid gjør det de mener ser best ut (og trenger da ikke å spørre kunden ved fast pris).

 

Jeg fikk gjenget min T3SV223R hos en børsemaker med lang fartstid fra forsvaret, dette ble gjort via butikken jeg handlet hos. Jeg skulle ha montert en A-tec CMM6 på den.

 

Jeg ble lovet en skikklig rustfri gjengebeskytter, men ble likevel posetivt overrasket over at gjengebeskytteren ser akkurat ut som løpet (Supert arbeide), men jeg hadde glemt å spesifisere at jeg liker at skriften på demperen kommer rett ut på høyre side. Så den kom der den kom, men det var min feil. Glemte å spesifisere. Andre børsiser er megt nøye med skriften, men kansje ikke så nøye med gjengebeskytteren. Hva forteller dette meg? Jo at en selv er ansvarlig for å spesifisere hva og hvordan en vill ha ting gjort, og at det gjerne kan være lurt å be børsisen med på råd før en legger spekken fast (og hold alt skriftligt).

Link to comment
Share on other sites

men jeg hadde glemt å spesifisere at jeg liker at skriften på demperen kommer rett ut på høyre side. Så den kom der den kom, men det var min feil. Glemte å spesifisere. Andre børsiser er megt nøye med skriften.

 

Ja slike elementere ting burde det heller ikke være nødvendig å spessifisere. :?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har nytta meg av flere børsmakere, og for den del andre typer handtverkere også( til jobber som ikkje har med våpen.). Og ein erfarer jo det at oppfatinga av kva som skal gjeres er forskjellig. Difor er eg nøye på å fortelje korleis eg vil had det. At skrifta kommer der den skal og at inngrep gjøres så små og usynlege som mogleg er ei sjølvfølge for meg. Men mange er tilfredse berre ting fungerer, og ikkje så nøye med det estetiske. Så eg spesifiserer kva eg vil ha, og betaler kanskeje litt ekstra for å være 100% tilfreds.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår dette med spesifisering til en viss grad.

 

Men, så er spørsmålet om HVA som er mulig å spesifisere? I mitt tilfelle ante jeg ikke at det var mulig å få korrekt gjengebeskytter til det aktuelle våpenet ved leveranse. Trodde det bare var en type, og syntes det var bra bare det å få en beskyttelse med. Ergo kunne jeg ikke spesifisere dette på forhånd, da jeg ikke visste om det.

 

Dette er ett eksempel, det kan være andre. Det skal vel ikke være slik at en må være børsemaker selv for å vite alt som trengs å spesifisere for å få en bra jobb? Jeg mener at en børsemaker bør spørre etter ting som trengs å spesifisere, da kunden ikke alltid har mulighet for å vite om alternativene, eller at det i det hele tatt finnes alternativer.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Knotten sier det her glimrende enkelt, jeg har fått inntrykk ved en og annen jobb, og da spesielt på salonggevær. At det ikker er så "nøye". Når jeg så presiserer at jeg driter i om det koster 350kr eller 550kr, bare det blir som jeg vil ha det. Så ordner det seg somregel greit (selv om enkelte butikker/børsiser t.d mener det bare er tull å bruke mye penger på en salong).

 

Derfor har jeg etterhvert sett meg ut børsiser som tar salong på alvor som etthvert annet våpen, da jeg ser på det som testen på seriøsiteten deres.

 

Petter Sannes på Åndalsnes var grei og har t.d god greie på Brno/CZ (reparerte etter at andre hadde vært der og herpet våpenet, flink med cz avtrekk). Dr. Fossdal er jo sevsagt (var det ikke rifla til jmonsen de laget ett saftigt prosjekt ut av?). Børsisen på Jaktdepotet har jeg sålangt godt å si om (demper montering og avtrekk på cz). Og Alm burde i hvertfall vite hva de holder på med. Flere har ikke jeg vært borti eller hørt om, som jeg vet tar salong på alvor. Men det er klart der er mange flere der ute.

 

Ett er for meg sikkert, tar de ikke salongene mine på alvor. Så ser jeg heller ingen grunn til å gi de tillit med annet arbeide heller.

 

Men igjen, en er selv ansvarlig for å spesifisere på en forståelig måte, hva en vill ha gjort. Og hvilke forventninger en har til jobben. Og jeg er ikke fremmed for å legge noen få kroner til på bordet om jeg vill ha høyere spekk enn normalt på en jobb, da slikt gjerne tar litt lenger tid.

 

P.s Dagl har ett godt spørsmål her.

Link to comment
Share on other sites

Det skal vel ikke være slik at en må være børsemaker selv for å vite alt som trengs å spesifisere for å få en bra jobb? Jeg mener at en børsemaker bør spørre etter ting som trengs å spesifisere, da kunden ikke alltid har mulighet for å vite om alternativene, eller at det i det hele tatt finnes alternativer.

 

Her er du helt klart inne på noe - og noe heter: service og kommunikasjon!

 

 

Til butikkens og mitt forsvar må jeg bare si at all kommunikasjon gikk gjennom mail og telefoni. Dette er første gang jeg kjøper et våpen og bestiller børsemakerarbeid uten at jeg er ansikt til ansikt med butikk/børsemaker og blir enige over en god prat på tomannshånd hvordan vi tenker arbeidet, etc., og det var vel her det glapp.

 

Jeg laster ikke butikken/børsemaker for det som har skjedd, det har vært min egen feil at jeg ikker har presisert godt nok hva jeg forventer av arbeidet. Men dumme meg :wink: trodde at de forventningene jeg hadde til arbeidet var i tråd med arbeidets virke. Og her må jeg egentlig skylde på Kammeret :mrgreen: som har gitt denne halvnaive karen inntrykk av at dette var dagligdags!

 

Jeg ser også for meg at jeg bruker det samme firmaet igjen, men da skal jeg presisere ned til minste detalj!

Link to comment
Share on other sites

finnes det gjengebeskytter som "passer" til dette løp?
Da jeg i sin tid fikk den første pipa på min T3 SS Lite kappa, krona og gjenga, laget børsisen dekkhylse av den pipebiten som ble kappet av pipa. Man må rimelig nær innpå for å se forskjellen i finish på dekkhylsa og pipa, eller for den saks skyld skillet mellom pipe og dekkhylse :)
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare ikke fatte at en børsemaker vil sende fra seg en slik jobb uten gjengebeskytter!

Om man bruker rifla litt liten skal det vel utrolig lite til at man skader gjengene?

Jeg har iallfall aldri med meg verken pistoler eller rifler uten gjengebeskytteren på.

 

Alm lager noen flotte beskyttere, forresten!

På min fhv Ruger MKII gjenget han løpet og lagde en beskytter så lik løpet at man nesten ikke ser hvor løpet ender og beskytteren begynner.

Meget lekkert!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått gjenget en del piper opp gjennom tidene. Alltid med samme børsemaker og disse har alltid kommet med gjengebeskytter. Kan ikke huske å ha bestillt det noen gang.

Jeg hadde nok tenkt som det peacemaker, og blitt skuffet om jeg hadde fått igjen børsa uten hylse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...