Jump to content

leirduer i sjøen


lappen

Recommended Posts

Faren min har gård som grenser til havet, og det er verneområde helt nede ved vannkanten. (det som er mellom dyrket mark og vann)

Altså..IKKE fuglevernområde.

 

Så det jeg lurer på er om det er skadelig for havet/miljøet om jeg kaster leirduene ut over havet.

Og ikke minst om det er lovlig? mtp verneområde.

 

Leste litt om reglene.. står masse om at man ikke skal endre på ting, bygge ting eller plukke med seg steiner eller blomster , eller dumpe steiner/avfall osv..

 

kan jeg sette kasteren ved vannet og trene der?

leirduene vil vel forsvinne i vannet og gå i oppløsing?

Link to comment
Share on other sites

Leirduer løser seg opp i vann, så dette skulle vel være uproblematisk?

 

Gjør de det? På min "private" bane over ei myr med en bekk i kan jeg ikke støtte denne teorien. Finner av og til duer som har ligget flere år i myra, og kan fint kastet med manuell fjærkaster, og oppfører seg helt normalt ved treff. Kan virke som mengden dueskår er redusert fra året før, men det tror jeg kommer av at de gror ned i vegetasjonen i løpet av sommeren, ikke at de løser seg opp.

Link to comment
Share on other sites

For all del, det kan godt hende at jeg tar feil, men jeg er rimelig sikker på at de brytes ned relativt raskt i fuktige omgivelser. Jeg hadde en kasse stående i garasjen som ble utsatt for fukt. Duene som lå i den gikk i oppløsning. Jeg skal legge noen duer "i bløt" i morgen, så skal jeg komme med tilbakemelding i løpet av uken.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt på lerduer som detter ut i vannet i dag jeg :) dette har blitt gjort nå i 50\60 år 2-3 dager i uken i en liten innsjø som ikke har tatt skade av det.

At disse lerduene har gått i oppløsning er helt sikkert eller så hadde det vært et stort fjell av duer der, jeg skyter også på en annen bane hvor duene detter ned på en myr og de går i oppløsning der også :wink:

Nå senere år har man gått over til en type miljøduer bør jeg si mer :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo derfor vi kaster de over myra :D Har jo hatt litt dårlig samvittighet for at de (eller skårene, noen knuses jo når de treffer forkjært i myra også :lol: ) ble liggende der for evig i disse miljøtider. Løser de seg virkelig opp er jo det genialt. Kansje det er kommet miljøduer som nevnt over som løser seg opp de siste årene? Skal følge med forsøkene dine Malle!

Link to comment
Share on other sites

For all del, det kan godt hende at jeg tar feil, men jeg er rimelig sikker på at de brytes ned relativt raskt i fuktige omgivelser. Jeg hadde en kasse stående i garasjen som ble utsatt for fukt. Duene som lå i den gikk i oppløsning. Jeg skal legge noen duer "i bløt" i morgen, så skal jeg komme med tilbakemelding i løpet av uken.

 

Dette har jeg faktisk prøvd, har en leirduebit stående i ett glass vann på kjøkkenet (alle som kommer innom flirer). Men den biten har liggi der siden i sommer og vært senka ned i vann hele tiden. Og den har ikke gått i oppløsning enda. Dette var en liten strek i regningen for meg, for jeg vedda på at de ville løse seg opp raskt (innen en uke). Men nå er jeg så sta at glasset skal få stå der til leirdua er løst opp.

Link to comment
Share on other sites

@lappen

Jeg ville tatt en telefon til miljøkonsulenten i kommunen der du bor, eller Fylkesmannens Miljøvernavdeling og fått avklart lovligheten rundt dette.

Har en mistanke om at du er "på dypt vann" (bokstavelig talt ) i strandkanten -om du starter med leirdueskyting i en "randsone" av et naturværnområde.

 

Mvh

Karl M.

Link to comment
Share on other sites

Er det ett landskapsværn område, eller er det ett slikt helsikes friluftsområde (begge har en form for værn mot endringer).

Er der ikke spesiellt dyreværn eller lignende som ligger til grunn for værnet, skal det mye til før noen kan nekte deg å skyte i egen fjære (kan du jakte der?). Men du må forsikkre deg om at du bruker duer som løser seg lett opp i vann, noe annet er ikke aktuelt. I hvertfall ikke i din situasjon. + at alle tomhylser skal plukkes opp.

 

Jeg har akkurat fått ødelagt fjæra med ett slikt friluftsområde, som tar i fra meg mesteparten av mine rettigheter. Men skyte skal jeg til krampa tar meg, eller lensmannen sier nei. :evil:

 

Hvilket fører meg til ett spørsmål som er særs relevant:

 

Hvilke leirduer er lettoppløslige i vann? Og hvem selger de?

Link to comment
Share on other sites

De er brent, så de vil ikke løse seg opp i vann.

 

I yngre dager pleide jeg og en kompis å skyte leirduer nede i fjæra før jakta begynte. Vi hadde en fin plass, med sikker bakgrunn og grunn sandbunn. Året etter snorklet vi etter de duene vi hadde bommet på. Det var helt fine bortsett fra at fargen var gått av. Til skyting fungerte de helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte uoppløslige leirduer over vann/sjøen ville jeg regnet som forsøpling. Dette fordi man ikke får plukka det opp igjen.

 

Man har funnet flere tusen år gamle leirkrukker på havet bunn, så vanlige leirduer er nok ikke så veldig løslige.

 

Har også hørt om miljøduer. Dette er jo en mulighet, så sant ikke slipper ut noen forurensende stoffer.

 

Jeg har akkurat fått ødelagt fjæra med ett slikt friluftsområde, som tar i fra meg mesteparten av mine rettigheter. Men skyte skal jeg til krampa tar meg, eller lensmannen sier nei. :evil:

 

Hvilke rettigheter mister du?

Link to comment
Share on other sites

Å skyte uoppløselige leirduer over vann/sjøen ville jeg regnet som forsøpling.

 

Hvem sier at lerduer er uoppløselige ? da hadde det jo vert store fjell av duer foran alle lerduebaner, som sagt tidligere i tråden så har det her hos oss blitt skutt flere dager i uken i 50-60 år ut i et lite vann og hadde ikke duene gått i oppløsning så hadde det ikke vert noe vann her nå men et fjell av duer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Off topic svar:

Hvilke rettigheter mister du?

Blandt annet retten til å gjerde inn dyra som jeg måtte ønske (eller slik som vi har gjort det i 50 år).

Muligheten til å bygge forsterket sjøgjerde (stein) for å hindre dyra i å gå fjøra.

Sansynligvis er min rett til å bruke området til min private skytebane nå borte.

Muligheten til å vise bort folk for en liten periode (typisk ett par tre timer midt på dagen om presset blir for ille) når omsyn til dyrevelferden tilsier det. T.d når bading/soling forstyrrer dyra for mye (t.d når dette pågår uavbrutt over så lang tid at det hindrer sau og lam å komme sammen innen for rimlig tid for diing).

Og selvsagt retten til å beite i området (for den avhenger av gjerding og muligheten til å holde folk nede i selve strandsona).

Retten til å bestemme over egen grunn (tvangs værning, kombinert med at store deler av egen innmark/beitemark nå er ett fritt griseområde som jeg kaller slike friområder). Tro hvordan det vil gå om jeg bestemmer meg for å prøve med jordvarme i dette område (boligoppvarming)? Svaret er allerede gitt. :evil:

 

Dette på toppen av at der aldri har vært en eneste solbader/badegjest på vår eiendom så langt jeg kan huske (en nabo eiendom som vi har disponert til beite, er derimot en populær badeplass), gjør meg mildt sagt frustret. De påstår at de har bevart landskapet (med andre ord, fordi vi ikke har bygd noe ulovligt, så passet det fint å ta mye av våre rettigheter fra oss). Sannheten er ganske enkelt at de ønsket så og så mange % friluftsområde inn i reguleringen og at de vill ha denne sammenhengende med naboers utbyggings areal (p.s jeg ønsker å hindre nedbygging av strandsona vår, friluftsormådet kombinert med en mulig fremtidig utbygging, gir altså naboer mulighet til å bygge ut arealet sitt, og bruke vår gjord som parkområde. Jeg ønsker kun strandrettigheter som vanligt skal finnes (slik man er vant til på landet), og selvfølgelig at disse skal kunne nyttes fult ut.

 

Der værste er at politikere og planleggere bare ler og sier at de ikke har gjort noe som helst utover å værne området for ettertiden, og at dette ikke er til noe hinder for meg (de burde lese lover og foreskrifter rundt friluftsareal, og så si det engang til i annsiktet på meg, nå kan jeg ikke sette opp eller ha ett sauegjerde der lovligt lenger, uten å søke fylkesmannen eller noe slikt).

Sannheten er at dette var landbruksareal, som jeg overhode ikke hadde annledning til å gjøre noe med uten godkjennelse både fra landbruksetaten og politikerne (byggesak), så her er det ikke innfør værn for værnets del. Da hadde de latt arealet få være landbruks regulert (merk at vi er det eneste som har mistet land areal utover strandsonen).

 

Er det noe rart jeg er forbannet, når mesteparten av mine fremtidsplaner nettopp var å beholde tingene så mye som de er i fjæra? Uten å måtte bukke og neie for enhver som vil bruke mine beitemarker til legge igjenn rusk og rask, og uten å måtte be noen om lov til hva som skal skje på egen grunn (alt fra å sette opp gjerder for fe, eller stelle egen gjord). :evil:

 

 

On topick, har dere funnet ut om der er leirduer som raskt løser seg opp i vann? Har jo ikke noe ønske om å forsøpple fjøra.

Link to comment
Share on other sites

For å få litt info om hva standard leirduer inneholder kan man lese her:

Clay Pigeon Company

Ønsker man en detaljert kjemisk analyse av innhold kan man sende en mail til en produsent, eller undersøke hva som finnes i linkene nedenfor.

 

Det finnes spesielle økoduer. Se side 14 i denne pdf-filen:

claypigeoncompany pdf

Der finnes det også en kjemisk analyse av disse spesielle leirduene.

 

Generelt kan jeg si at det ikke er slike økoduer som brukes i Norge i dag, men leverandørenes standard duer. Jeg har ikke undersøkt pris på økoduer i det siste, men antar at det stadig er mye dyrere enn standard duer. Men som det fremgår av leverandørenes sider så har det blitt gjort en del endringer på standard produktene i økovennlig rettning.

 

Leverandører av leirduer til Norge er bla.:

Clay Pigeon Company

Laporte

Superstar

CCI

Nasta

Hornet

Samt den danske produsenten av PV-duer som jeg ikke finner link til.

Link to comment
Share on other sites

På min private skyte bane som er i et i et myr og lyngheiområde, brytes leirduene fort ned.

Den viktigste grunnen for dette, er jo at jeg stort sett pulverisere duenen mine med mine gode treff :wink::lol::lol: .

 

For duer som deles opp i større biter pleier (som de andre treffer)

vi å trakke på de slik de deles opp i mindre biter som blir fortere nedbrutt.

Hele/utruffete duer kan bli liggende ganske lenge da det tar lengre tid å bryte dem ned. Har faktisk funnet duer fra tidligere sesong som bare hadde mistet noe av fargen (også kalt Jan erik duer :twisted::lol: )

 

Etter det eg vet er due laget med en kalkblanding som skal medføre at de kan brytes ned. Hvor for de brytes er stort sett avhengig av "kjemiskforvitring". Dette avhenger mye av været (regn), og det underlaget det ligger på/i. Godt vestlandsvær med mye "surt"regn øker den kjemieskeforvitrnigen/nedbrytningen.

Det eksempelet med å putte en bit i et glass med vann, er avhengig av surheten (i forhold til kalk) på vannet. Hvis du skifter vann hver dag i galsset vil den kjemiskeforvitringen/nedbrytnigen gå hurtigere.

 

Men som sagt den hurtigste nedbrytningen får du ved å treffe duen.

Bare husk å rydd opp all plasten fra hagelpatronene etter deg.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Vi pleier også og skyte leirduene ut i sjøen. de forsvinner ganske fort ja. Har også finnet leirduer som har ligget på land i noen uker, de har som oftest gått i oppløsning hvis vi prøver og kaste dem med leirduekastern

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skyter på jordet bakom hytta mi. Bruker å ta meg en runde etter hver skyting å plukke litt leirduer i trillebåra mi. Nå er det ikke bare leirduene som havner der, men plastikk fra patronene også. Disse løses ikke opp, uansett hvor mye du vrir å vender på det. Ligger mye plastikk på jordet der etter patroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...