Jump to content

Hvilke hunderaser kan vurderes?


alannette

Recommended Posts

Vi tenker på å skaffe oss en hund. Jeg lister opp de kriteriene jeg tenker på. Dette er helt i startfasen, om vi skal kjøpe eller ikke, da anskaffelse av hund er ikke noe jeg tar lett på og vil gjerne ha en hund som jeg trives med og som trives hos meg.

 

- Barnevennlig, har barn i alderen 6 og 4 år

- Vi bor i tomannsbolig i Bergen og har liten hage uten plass for hundegård (naboen i andre halvpart er hundevennlig og har hund selv)

- Jeg jakter, hjort og småvilt, og ønsker å ha med hunden på jakt. Det er ikke kjempeviktig at det er en god jakthund, da jeg ikke jakter mer enn 5-10 ganger pr år, men den må ikke være skuddredd, og helst være tøff nok til å støkke ut en hjort

- Om den kan trekke en liten pulk vinterstid er det bare positivt men ikke nødvendig

- Rolig gemytt (i den grad det kan kombineres med jaktinstinkt?)

 

Jeg er nesten helt newbie når det gjelder hund, men har alltid syns det er trivelige dyr og tenker altså nå på å skaffe meg min egen lille venn :)

Link to comment
Share on other sites

Har jo Malamut og den har vel mye av det du er ute etter.

 

Meget familievennlig og rolig. Elsker barn.

Sterkt jaktinstinkt. (Ingen løshund, akkurat) :lol: Er garantert ikke redd hjorten.... :mrgreen:

Allergivennlig.

Trekkhund.

Ingen bjeffing, men uler om den føler seg ensom.

 

Det negative er at det er og blir en bandhund.

KAN i noen situasjoner være brysk mot andre tisper, om du har en tispe selv. (Ser spesielt dette mot gamle grinete tisper).

 

Om det er et alternativ ta en PM til Lozine. Han vet MYE mer om Malamut enn meg...

Link to comment
Share on other sites

Jakter du 5 dager på et år,ville jeg ikke kjøpt jakthund i det hele tatt!Og dessuten:Skal du bruke den på Fuglejakt,eller Hjort tenkte du?Ingen hund kan brukes til alt..Kanskje en eller annen Spaniel uten så mye jaktlyst,og tren den til ettersøkshund.Men å kjøpe drivende hund,eller fuglehund og jakte bare noen dager,det ville jeg ikke gjort!De krever litt mer en n som så..

Link to comment
Share on other sites

Til Cameron vil jeg si at det finnes flere muligheter til å stimulere en hund uten at det handler om jakt. Selv om jakt er det beste. Store deler av året er det jo ikke jakt likevel, og bikkja må stimuleres og trenes hele året.

 

Når det gjelder lynne og familievennlighet, sjarm og eksemplarisk oppførsel blant andre hunder og katter, jaktegenskaper på hare og hjort, så vil jeg selvfølgelig komme med en veldig subjektiv mening om at du skal ha en petit basset. Den finner seg i absolutt alt, og er nok blant de mest tøffe og nervesterke jakthundrasene vi har.

 

Derimot er jeg mer i tvil om hvor store pulker de klarer å dra, selv om de er råsterke for størrelsen! :mrgreen:

 

Min petit 4 mnd gammel:

normal_Ares_i_hundgard.JPG

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig så mener jeg du ikke bør kjøpe deg noen jakthund i det hele tatt. Enhver jakthund fortjener/krever mye mer enn 5-10 jaktturer i løpet av et år!

 

Skulle valget falle på en type trekkhund/polarhund må du være 100% innstillt på mange og lange turer.

 

Begge dissse typer hunder krever mye mosjon og stimuli for å fungere som familiehunder. Ikke mye stas med en hund som river ned halve huset i ren frustrasjon :evil:

Labrador kan kanskje være et alternativ? :)

 

Uansett bør du nok kjøpe deg joggesko først :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jakter du 5 dager på et år,ville jeg ikke kjøpt jakthund i det hele tatt!
Helt ærlig så mener jeg du ikke bør kjøpe deg noen jakthund i det hele tatt. Enhver jakthund fortjener/krever mye mer enn 5-10 jaktturer i løpet av et år!

 

OK... formulerte meg kanskje litt dumt... jeg er vel egentlig ikke på utkikk etter en jakthund men en hund som kan gå på jakt - altså en som ikke er så skuddredd, eller blir redd om hjorten kommer i fullt firsprang, og om den går på en hjort gjerne også støkke denne ut.

 

Jeg er fullt klar over at dette er "lite" jakt for en utpreget jakthund, og elghund eller polarhunder er ikke det første jeg tenkte på - som jeg skrev, "vil gjerne ha en hund som jeg trives med og som trives hos meg".

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange hunder du kan bruke til jakt, ikke bry deg med disse som sier du ikke skal kjøpe hund hvis du bare går så og så mange dager på jakt. Det finnes tusenvis av måter å aktivisere en hund!

 

Min ekstremt begrensede og subjektive erfaring etter et liv med forskjellige typer hunder er at fuglehunder er lettest å ha med å gjøre hjemme og som samtidig kan gjøre det brukbart på jakt selv med relativt lite bruk. Det forutsetter at du vier en del tid til hunden, men det finnes massevis av måter aktivisere hunden uten å faktisk jakte.

 

I Bergen er det ikke lett med drivende hund, det er fryktelig begrenset med aktiviteter for disse her. Jeg hadde selv en Beagle og det var ikke det enkleste å ha i hus - eller å ha på samvittigheten. Nå har jeg en usedvanlig sedat Vorsteh, men jeg ville heller valgt noe annet enn Vorsteh hvis du ikke skal gå så mye på jakt.

 

Primært, hvis fuglehunder er interessant, kan du ta en nærmere titt på disse rasene:

- Engelsk setter

- Engelsk springer spaniel

- Cocker spaniel

 

Disse tre rasene er lette å håndtere vanligvis, og er veldig greie å ha i hus. De to første er utmerkede jakthunder også, og det er et veldig sterkt fuglehundmiljø i Bergen. Jeg har iallefall blitt møtt med åpne armer av dem.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke trenger en jakthund så må jeg anbefale Bullmastiff, finner ikke hunder med bedre lynne mot barn enn de. Trenger ikke halvparten av mosjon/stimuli som de andre som er foreslått. Er ikke noen jakthund, men elsker og være med på tur, er vanligvis ikke skuddredd, eller nei, de er ikke redd NOE SOM HELST. Enkelt pelsstell, få medfødte defekter. Og om du en dag ikke har tid til og gå tur så gjør det ikke noe, den er fornøyd med og ligge på gulvet foran sofan og slappe av også.

 

Men om du vil ha en opp oh hopp, tjo og hei hund er bullmastiffen ett dårlig valg. Den er mere en rolig og snill venn, som legger sin elsk på hele familien og ikke bare på en.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på en lærevillig, snill og ivrig hund bør du vurdere Flatcoated Retriever (flat). Jeg har en selv (avatar) og vurderer sterkt å anskaffe meg en til. Meget alsidig hund, men trenger en fast og kjærlig hånd. Pluss MYE aktivitet i form av tur, lydighetstrening og jakt.

 

Fantastiske hunder som er glad, glad og overlykkelig :lol: !

 

Her er litt bilder og meninger om retrievere:

 

viewtopic.php?f=7&t=14526

 

Lykke til med valget :D !

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke trenger en jakthund så må jeg anbefale Bullmastiff

 

De har vel et godt utviklet vaktinstinkt også. En veninne av meg har to hanner og hun var singel leeeenge!

 

Det var få beilere som turte å nærme seg, eller å legge hånd på henne :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag er Springer spaniel eller Labrador. Mere en nok jaktlyst hvis du vil, men er du litt selektiv når du velger oppdretter finner du alltids de som har "dempet" jaktlysten litt.. :)

 

Må si meg enig her. Som turkamerat på jakt og ellers ville jeg nok valgt en av disse tre Spanielene: Engelsk Springer Spaniel, Field Spaniel og/eller Welsh Springer Spaniel - for nærmere info sjekk: http://www.spaniels.org/cm/public/openIndex/view/list_.html?ARTICLE_ID=1199273935446 Eller en retriver. og da en av disse to: Labrador Retriever(gjerne jaktlabb) og/eller Flat Coated Retriever - mer info: http://www.retrieverklubben.no/cm/public/openIndex/view/list_.html?ARTICLE_ID=1048496234661&_exp=0

 

Hvorfor? Her går det egentlig på mer synsing enn erfaring, men siden du skal jakte såpass lite og egentlig ikke vil ha en jakthund, men en hund som man kan ha med seg på jakt samt tur og trekk tror jeg dette kan være valget. Både Spanielene og Retriverne er gode apportører, dyktige sporhunder samtidig som de av og til også kan være behjelpelig med å støkke diverse fjærkre og pelsvilt. Selvfølgelig avhenger disse egenskapene av trening. Samtidig er de sterke nok til å kunne bidra med litt trekking og, samt at de som oftest er flotte familiehunder.

 

Jeg har selv en Basset Fauve de Bretagne og er veldig fornøyd, men når dama skal ha hund så blir det en Welsh Springer Spaniel. Og det passer meg egentlig veldig bra. I tillegg til småviltjakt med drivendehund jakter jeg også mye skogsfugl - og da i form av støkkjakt. Dette er en jaktform som jeg setter utrolig pris på og vil derfor ikke ha en stående fuglehund, men en Welsh kan jeg gjerne ha gående bak meg klar for apport! :wink:

 

Håper dette kunne hjelpe!

 

Lykke til med valget!

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Hadde en golden av god gammel type for 10 år siden, den var en god apportør. men i

tillegg hadde den en egenskap at den rapporterte. når den hadde fått ferten av

rype/orre så kom han og satte labbene i brystet på meg for deretter å stille seg å

"peke" mot der fuglen var. Veldig god jakt/tur kammerat var han. Flott rase :D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok også gått for en Spaniel.

Hos oss sto valget mellom Welsh Springer Spaniel og Engelsk Springer Spaniel.

Valget falt på ESS, mest fordi vi synes den er penest.

Og at den er litt større og sterkere gjør at den godt kan ha litt i kløven.

Ikke at det var avgjørende for oss.

Link to comment
Share on other sites

To forslag, begge er utfordrende med stort potensiale, ingen er barns leketøy:

Beskrivelser fra klubbene:

 

Som kombinert hund til mange former for jakt, hundekjøring, kløving - og dertil trivelig familiehund med en viss sans for å passe hus og eiendom, er våre raser midt i blinken. Du må likevel ikke glemme at en vorsteh er en allsidig atlet som krever kjærlighet, opplæring, dressur og regelmessig mosjon.

http://vorsteh.no

 

Bruks- og hiterrier. Aktiv og kvikk, bygget for fart og utholdenhet. Velbalansert og fleksibel.

http://parsonrussell.no/

 

Når det gjelder vorsthe kan en en velge linjer med mindre jakt og mer trekk blod....

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke trenger en jakthund så må jeg anbefale Bullmastiff

 

De har vel et godt utviklet vaktinstinkt også. En veninne av meg har to hanner og hun var singel leeeenge!

 

Det var få beilere som turte å nærme seg, eller å legge hånd på henne :lol: .

 

Sikker på at det var bullmastiff, generelt sett så er de serdeles dårlige vaktbikkjer? Men de har jo en veldig framtoning da.

Link to comment
Share on other sites

Du bør vurdere en Kleiner munsterlander, de har stort sett alle de kriteriene du søkte etter.

Selv har jeg aldri hatt denne rasen, men har litt kjennskap til dem.

Jeg har tre hunder selv nå, en dachs og to østlaikaer men anbefaler ikke disse for dere.

 

Sikkert flere hunderaser som kan være aktuelle, men dette var det som slo meg når jeg leste innlegget ditt.

 

Ang. skuddredde hunder fins ingen fasit på rase, her snakker vi tilvenning og trening...

 

Mitt råd. Hilsen Egil.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du jakter så lite støtter jeg de som mener at du bør fokusere på de andre 360 dagene i året. Da hadde jeg gått for en hund som er grei "å ha i hus". Spesielt ettersom du bor i leilighet og har begrenset uteplass. Ellers kan en labrador trenes opp til jakt men dette krever litt mer tid enn en vanlig jaktrase.(Finnes jaktlabrador men denne rasen har jeg liten erfaring med)

 

Fordeler med Labrador:

 

-Røyter lite og striere hår. Gjør at kona klager mindre og støvsugingen kan "utsettes" en dag eller to.

-Svært livsglad hund. Halen er i konstant bevegelse hele dagen.

-Elsker vann og bading.

-Barnevennlig.

-Grei å ha i hus. Rolig dersom den har fått den daglige mosjonen.

-Er lett å trene opp normale kommandoer og rutiner.

 

Bakdeler:

 

-Er avhengig av daglig mosjon ellers blir den lett rastlaus og "masete".

-Elsker mat og hiver innpå alt den klarer. (Må posjonere maten)

-Er svært utsatt for HD(hofteskade) Dette gjør at å dra pulk ville jeg vært litt forsiktig med. Gjelder også kløving.

 

NB:

Mye av punktene kommer fra de labradorene jeg kjenner så dette er kun hva jeg har erfart og mine påstander.

Ellers ønsker jeg deg lykke til i jaken på det neste familiemedlemmet.!!

Link to comment
Share on other sites

Skulle valget falle på en type trekkhund/polarhund må du være 100% innstillt på mange og lange turer.

 

Begge dissse typer hunder krever mye mosjon og stimuli for å fungere som familiehunder.

 

Her må jeg arrestere deg litt.

Malamuten er en super familiehund, og blir IKKE frustrert og river ned huset. At den trenger så mye mer mosjon enn andre hunder er overtro.

Den er derimot meget selskapssyk, og elsker mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Etter din beskrivelse er det tre hunde raser jeg ville sett nærmere på.

 

Labrador, egnet familiehund enkel å dressere, relativt krevende og få til som støtende hund på jakt.

 

Engelsk springer spaniel, egnet familiehund, grei å dressere litt enklere og få til som støtened hund. Hvis du får tak i gode jaktlinjer.

 

Petitt basset griffon vendeen, egnet familiehund , dreserbar og lett å få til og drive rådyr.

Av de drivende hundene vil jeg påstå at petiten er den mest egnede familiehunden. Lydløs og diskre, litt mykere i mentaliteten.

 

Det er også tre faktorer jeg ville tatt med i beregningen.

- Str. Hvis man skal bruke bikja til mye sport som f.eks ski,sykling og løping. Ville jeg gått for en middels stor hund som du greier og holde følge.

 

- Jakt. Tror jeg ville tatt en avgjørelse på om jeg skulle bruke bikja på jakt eller ikke. For 5 dager på jakt, ville jeg nok helst gått for en retriver eller spaniel. Fått den ettersøksgodkjent og brukt den som sporhund eller kortstøtende. Da har du mulighet for og kunne gå med bikja løs resten av året også. Det kan du ikke med Elghunder, spisshunder og drivende hunder. Hvis du alikevel velger og gjøre det. Risikerer du og ende opp med times los på langrenstur med hele familien. Pluss at du får ei bikje med null søk på jakt. Og som bare vil være irriterende og ta med seg ut.

 

- Pels. Hvis dama er med på hundekjøpet trenger du ikke ta så mye hensyn til om bikja røyter mye eller ikke. Men hvis du står alene om hundekjøpet. Ville jeg nok gått for en hund med kurant pels, som ikke røyter så mye. For da vil du få et evig mas om støvsuging.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Ift. detta med jakthund og jaktmengde....

Har en grå elghund på 8 år nå. Han har blitt brukt som løshund, men har trolig blitt sparka av elgen. Så han egner seg ikke som jakthund lenger.

Han har ikke vært med på jakt de 3 siste høstene.

 

Han har bodd med meg i en leilighet, bodd ute i hundegård - mens nå ligger han på kjøkkengulvet hjemme.

Siden han har stått mye ute og alltid gått sammen med en hanne til (ikke samme hundegård, altså), er han litt tøff på avstand og bjeffer om det skjer noe.

Ellers er han en totalt rolig hund. Ikke noe bråk med denne karen. Glad i folk og kos, tilfreds og trygg. Kommer han inn i et nytt hus tar han seg en liten snifferunde, også legger han seg.

 

Igjen, han er ikke brukt på jakt de siste 3 årene. Ikke brukt til noen spesielle aktiviteter, og får alt for lite turer. Allikevel er han rolig som dagen er lang. Den bikkja stoler jeg godt på!

 

Jeg ville heller hatt en NEG enn mange andre raser som er listet opp her.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Prøv å google American Akita, må ikke forveksles med Akita Inu - ikke best til noe men er GOD til absolutt alt, kan brukes til alt fra bjørnejakt til skogsfugl..

Er en bandhund pga. jaktinstinktet da..

 

Familiehund og turkompis som trenger middels med mosjon, blir å skaffe meg en i løpet av sommeren såfremt det blir valper...

Vurderte Bullmastiff pga. gemyttet, AA er lik Bullmastiff i gemyttet men den har jaktinstinkt.. begge rasene har høy bjeffeterskel og AA behersker snø bedre enn Bullmastiff, Bullen egner seg ikke til dyp snø og trekking av pulk...

 

Har hatt Retriever i ca 20 år - brukt de til småviltjakt som støtende fuglehund og de fungerer veldig bra til dette - ikke hatt hund de tre siste årene men nå er abstinensene for store.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Akita i sine ulike varianter (American Akita, Akita Inu) er en hund med sterk tilknytning til flokken sin og er ikke en førstegangshund. Den kan tendere til å være aggressiv mot andre hunder og krever mer sosialisering enn andre raser vil jeg påstå (har hatt renraset og har nå en mix akita/malamute nå). Stor og sterk og går rottisen en høy gang i kampvilje, så dersom du ikke har god hundeerfaring så ville jeg faktisk styrt unna denne rasen.

 

De har meget sterkt jakt-, vakt- og vokterinstinkt og kan være sære å ha med å gjøre. MEN - dersom du får til en slik hund med trening og aktivisering så er det verdens beste hund. Ypperlig til kløv men dårlig til trekk ( det er ikke mye guff og vilje til å trekke) og som sporhund er den også flott.

 

Springer spaniel, flatcoated retriever - det finnes haugevis av gode raser å velge mellom. Det viktigste er å finne bruksområde og hvor mye tid du vil legge ned i hunden av aktiviteter før du ser på rase.

Link to comment
Share on other sites

SORRY!!!!! :wink:

Var vel litt kjapp i den anbefalingen av hund her tidligere, så de advarende tilbakemeldingene fra moderator og måtte tilbake til første innlegg fra Alanette og lese på nytt her..

 

Vil ikke anbefale NOEN form for Akita som førstegangshund - er for viderekommende - leste vell kjapt igjennom her tidligere og fant både Alaskan Malamute og Bullmastiff blant forslagene, er vel ikke førstegangshunder noen av disse heller men trodde det var snakk om hunderase med de nevnte kriterier - så ikke Akita da.. :oops:

 

Da vil jeg heller anbefale Retriever, er fine familiehunder og rimelig greie å få til som støtende fuglehunder, og glimrende apportører - MEN ikke bruk dem på Fjellrypejakt, lysten til å apportere grå nøster som springer foran deg på bakken før de blir skutt blir ofte for stor og sitter i mange turer senere på det meste av vilt....

 

Men til skogrype, Orrfugl og and er de glimrende og de er storfornøyd selv om det bare blir mellom 5 og 10 turer i året på jakt men eller vil de ha tur hver dag :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...