Jump to content

Hvilken kajakk til jakt?


Tikka 512

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg havkajakk til bruk på sjøfugljakt, men er helt grønn på det området.

 

Jeg vil ha en kajakk som tåler en trøkk, både på sjøen og på svaberget/brygga. Stabilitet er viktigere enn fart.

 

Jeg trenger råd om merker/type, hva slags materiale den bør være lagd av, nødvendig ekstrautstyr, og hva jeg bør styre unna.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Det er ikke noe problem å skyte fra havkajakk. Her er en tråd jeg laget rett før jul om andjakt til havs fra kajakk viewtopic.php?f=20&t=778#p5079

Jeg har en Necky Narpa plastkajakk, og vil ikke ha noe annet enn plast til jakt og fiske. Er bare å dra den opp på skjæret om man vil ha pause, den tåler alt. Kan nevne at min lå under to meter tung snø sist vinter, og det gjorde ingen forskjell på kajakken. Har en kompis som bruker selvbygd trekajakk. Fin båt, men det var et syn å se ham dra opp gjennomvåt sovepose under telttur... Not my cup of tee. Glassfiberkajakker er raskere, og karbon/kevlar enda kjappere. Jeg bruker min kajakk dann og vann, og vil ha en som tåler juling, som jeg kan laste med en kasse *brus*, ved, telt og sovepose og dra på tur i, og som er rimelig. Da er plast havkajakk helt genialt til mitt bruk, jeg betalte i overkant av 10 lapper med vet og åre, det er mange kajakk pakketilbud som er i den priskategorien. Som KV nevner er setet viktig, spesielt dersom du har kranglete rygg. Jeg har kjøpt en oppblåsbar pute ril å ha i ryggen på min, og selv med en gammel prolaps som er plagsom dann og vann, kan jeg padle hele dagen uten problem. Du bør prøvesitte en stund før du handler. Det finnes egne jaktkajakker, kortere å bredere, men de blir trege i forhold. Min båt bruker jeg til tur, trening, jakt og fiske, og den funker til alle deler synes jeg. Man snakker om primær og sekundær stabilitet, hvor lett man går rundt, og hvor "vinglete/vippete" den er.Jeg har bare gått rundt med min en gang, og det var under jakt, da jeg skulle plukke opp skutt fugl... Så min havkajakk er stabil nok til å jakte med, for meg.

Link to comment
Share on other sites

En kajak du kan ta å se på er denne

Prijon - Yukon Expedition

 

yukons.gif

 

 

The Land Rover® of kayaks, legendary for its versatility: the Yukon Expedition is a full-volume touring kayak capable of functioning in a dynamic long or short river environment as well as on lakes or oceans. Carve, turn and track with this versatile Trihedral hull. Its features include raised decks for more volume, sleek kayak expedition lines and whitewater capabilities. The flush-to-the-deck hatches eliminate water/wind resistance and the possibility of snags, while fixed internal foam bulkheads provide extra stability in any river-touring environment. The bow and stern hatches, made of neoprene, hard plastic and quick-release webbing straps, hold all kinds of gear. Sit back and relax in the roomy cockpit. The ample mid-section width gives you extra stability in any paddling condition. The only no-compromise, go-anywhere expedition boat available.

 

yukont.gif

 

http://www.brown-web.net/kayak/Reviews/yukon-expedition/Yukon-Expedition.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en glassfiberkajakk som jeg har brukt til jakt i mange år. Det negative ved glassfiber er jo allerede nevnt, at den får riper. Det mister ikke jeg noe nattesøvn over. Så langt har den vart en 7-8 år, og jeg så langt bare vurdert å flotte den opp under.

Den er en sånn type som vipper litt til siden og så blir stabil. Den er rask og har ror, noe som jeg har funnet er helt vesentlig for å få inn rette vinkelen mot fuglene mens det enda er sig i båten framover og du skal skyte.

Og jeg liker absolutt ikke plastkajakkene jeg har prøvd. De er tunge, trege og ofte med dårlige ror. Jeg har blitt fortalt at der nå er en ny type plastkajakk som er glattere, lettere og mer påkostet med løsninger.

Uansett finner du ikke en kajakk som er utrustet til jaktbruk fiks ferdig, men noen er selvfølgelig bedre enn andre.

Jeg har et par småting jeg har lært meg til: Alt må festes. Sånn strikk som ser ut som para-cord er kjekt å feste svamp, øsekar( 1/2 colaflaske uten bunn), kartmappe og en årepose, som er en sånn flottør som du kan tre på åren og dermed bruke åren som en utrigger når du skal oppi kajakken etter en velt.

Ellers brukte jeg tuppen på en 1,5l kolaflaske til å sette haglepipen inni, og la kolben under en strikk på fordekket. En strikk til remfestet fra fordekket.

Det er veldig lurt å feste åren også.

Og så er drawback'et med alle disse tauene og strikkene, de kan rett og slett være litt farlig, du kan vikle deg inn i dem. Derfor må du bruke tid på å organisere dem slik at de ikke er for lange eller kommer i veien for deg. Kniv lett tilgjengelig kan være et tips.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to kajakker, den på bildet er er en Dagger Delta, finnes også som en minde Baju. Solid sak som er vanskelig å velte med. Egner seg veldig godt innaskjærs til bever og ender. Bare å rygge inn i sivet eller padle rett opp på land. I sjøen er det bedre med en skjærgårdskajakk. Jeg bruker feste for fiskestang til børsa. Synes det er greit å ha en kort stang til dorging når man er ute å padler også.

dsc0074nt4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok ikke så kortvokst, 190 og vekt deretter :-) WS 165 med l503 og b60 er det den største av Tsunamiene (145 og 12 også). Betraktes som letmanøvert og god stabilitet. Daggeren min er veldig stabil omtrent som med pontonger. Det er ikke havkajakken min i glassfiber. Den er atig og rask å padle, men lite egnet til jakt og fiske. Det er serlig setet/rorsystem jeg falt for. Det er behagleig å bruke mange timer i, men et hinder for aktiv padling. Men da får jeg 3 kajakker, 2 Ally kanoer (største og minste), en kanobåt med el motor, en Zodiak som unga bruker og en større båt på henger. Legger jeg da til et par dykkemasker og steinalder windsurfere så er jeg vel dekket :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har gått med tanke om kajakk i flere år.

 

Mitt bruk vil være:

Innsjø/åpen sjø

Dagsbruk/turbruk

Pris ca.10K

 

Kommer aldri til å bli noen "extrem padler", tviler sterkt på om jeg kommer til å legge ut på tur som innbefatter overnatting, det blir isåfall kun helgetur.

Har sittet å søkt litt omkring etter kajakk, og funnet ut at jeg trenger/vil ha en stødig kajakk og i "plast" (polyetylen) da denne kommer til å gå litt over "stokk&stein". Ønsker ikke kajakk som krever mye vedlikehold.

 

Vurderer http://www.arnehasle.no/ Hasle expedition & Hasle Excursion, da det er norske produkter og får jevnt over gode skussmål. Finnes helt sikkert noen som er bedre et eller annet sted. Skal innom å se på dette imorgen. Da jeg må sitte "godt" i kajakk'n.

 

@Leon, noe bruker erfaringer du vil legge til?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei. :wink:

 

Jeg har tenkt å kjøpe kajakk. Jeg vil bruke kajakken mest i elv og sjø og tror en havkajakk ville passe best? Jeg ser at mange kajakker er produsert i plast , glassfiber osv. Hva anbefaler dere? Jeg vil helst ha et rom som man kan oppbevare utstyr o.l. Jeg vil bruke kajakken til jakt og fiske.

 

Jeg vil helst ikke at prisen skal overstige ti tusen, men kom gjerne med forslag.

 

Har dere anbefalinger til kajakk som hadde passet mitt bruksområde?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd noen kajakker og de som tåler mest er laget av plast.

Glassfiberkajakker er lettere å reparere, men tåler mindre støt.

 

Kajakk er som børser, de er forsjellige og må prøves først, du må finne en som passer for deg.

Til den prisen du nevner her bør du se på Hasle sine, de er av plast og er gode til turbruk og lignende, har selv prøvd to forsjellige fra dem,

eksplorer og expedition, jeg likte sistnevnte best.

 

Her er en sak som jeg synes er bedre til mitt bruk, den er superlett og den perfekte egoistbåt i fjellet.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=79&t=3949&st=0&sk=t&sd=a&hilit=alpacka

Link to comment
Share on other sites

Native Ultimate 12!

 

Har denne selv, har bare positivt å si. Pga skroget er den "umulig" og velte, og du får med deg mye utstyr. Vanntette oppbevaringssekker som er spesialtilpasset kan kjøpes som ekstrautstyr. Prisen er 9990 de fleste steder. Googler du native ultimate finner du mange norske forhandlere.

 

http://www.nativewatercraft.com/ult_12.cfm

 

 

http://www.orvis.com/store/productchoic ... 067&bhcp=1

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har planer om å bruke kajakken i elv med strøm, så bør du unngå de lengste og rankeste havkajakkene.

 

Prøv så mange båter som du kan før du kjøper. "Havets Volvo" (Trygg, Traust og Kjedelig)(Hasle Expedition) er en stødig og trygg båt. Når jeg tar med meg folk på tur er det bestandig denne jeg låner bort hvis de ikke har padlet før. De fleste mestrer denne etter kort tid. Stødig og overraskende rask båt. Hvis du har padlet litt før vil du oppleve denne som kjedelig på rolig sjø. Den er derimot godt egnet til transport av utstyr, jakt og fiske.

 

Hvis du har lyst på en livligere båt, så kan jeg anbefalle Point65 båtene. De har mange raske båter i plast, kevlar og glassfiber. Flotte linjer, men trang cockpitåpning. Jeg har en crunch rocket som jeg bruker mye. Artig båt med god cockpit og knekkspant. Lavt akterdekk gir derimot mindre lastekapasitet enn feks Hasle Expedition. Til gjengjeld gir den mye mindre vinnfang når sjøen kommer inn fra tvers.

 

Ikke kjøp deg en ekspedisjonskajakk med stort volum med mindre du har bruk for det.

 

En Sitontop er et utmerket valg til jakt og fiske, men vær forberedt på at du blir mer utsatt for vær og vind. Det blir mye lunere i en lukket båt med et godt cockpittrekk når det regner og blåser. I vintervær er en sitontop rene torturen!

 

Kjøp deg også gode padleklær. Det er et must med tanke på sikkerhet og trivsel.

 

Hvis du bor i nærheten av Drammen, så vil jeg anbefalle deg å oppsøke Kajakk og Fritid (www.kajakk-fritid.no). Gode priser og muligheter for å prøvepadle en rekke båter.

 

Lykke til med valg av båt :D !

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg brukte [søk] funksjonen etter kun ordet kajakk, så får jeg 81 innlegg som er skrevet omkring kajakk. Siden det er påske og jeg er i godt humør etc. så plukket jeg ut de trådene som er/var mest interessante (tror jeg?)

 

Hvilken kajakk til jakt? [LINK]

Kjøp av kajakk [LINK]

Kano, kajakk eller liten båt? [LINK]

Oppblåsbar kajakk [LINK]

 

Dette er selvfølgelig ment som et lite tips bare om bruk av [søk] funksjonen, så slipper vi om 5år å ha 410 tråder om kjøp av kajakk :wink: På den måten får vi samlet de samme spørsmålene i like tråder.... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvordan fester dere hagla?

 

Jeg har såvidt prøvd meg med padlejakt, men de gangene jeg fant ender på skuddhold brukte jeg så lang tid med å få hagla løs fra strikken på fordekket at det ikke har blitt noe skyting. Irriterende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker, vel egentlig brukte siden jeg ikke finner det igjen, et gammelt riflefuteral i cordura som jeg klippet toppen av (ved kolben). Dette surret jeg med gaffa og monterte et par billige karabinkroker på slik at det ble liggende skrått fremover. I tillegg festet jeg en fangsnor i det bakre rembøylefestet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg skal nå kjøpe kajakk til jakt. Har sett på alt som finnes av brukt, og dessverre var det lite som passet meg. Er 195 høy, og veier i overkant av 100 kilo. Så jeg kan ikke bare ta en hvilken som helst kajakk dessverre.

 

Jeg har dog funnet denne veldig billige, som faktisk er bygd for høye personer:

http://www.haslekajakk.no/dolphin/index.html

 

Noen som har erfaring her?

 

Skal dit i morgen å prøvesitte. Skal da og prøvesitte Hasle expedition, som koster 3000,- mer. Denne overnevnte koster kun 6900,- inkl alt.

 

Er glassfiber da, men har drevet en del med glassfiber, topcoat ol. fra før, så vet litt hva det går i. Og en glassfiberkajakk er vel strengt tatt noe kjappere enn plast?

Link to comment
Share on other sites

Padlebutikken har en Hurricane expedition. Har en slik selv. Jeg veier 110kg, og denne ligger godt på vannet. Er samtidig rask. Kajakken har hardt glatt skall og stiv, fordelene til en glassfiberkajakk, samtidig som den er mye mer motstandsdyktig mos steiner og riper.

 

Denne kajakken tåler last opp til 170 kg, Så det blir mye fugl.

 

Tom Robert

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...