Jump to content

Slutt på penn og papir. Iphone på rifla


store bjørn

Recommended Posts

Da er programmet kjøpt og lastet inn på ipoden.

Et greit alternativ til å legge over exel filer med pcb tabeller.

Nå kan jeg gjøre alle endringer fortløpende og få ut en ganske korekt klikktabell.

 

Kan gi en tilbakemelding på hvordan det fungerer iløpet av neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Har nå sittet å lekt litt med både ballistic og BulletFlight.

 

Begge har en del bugs og småfeil som bør fikses før de er helt problemfrie.

 

Ballistic:

- Litt vanskelig å få valgt metriske verdier. (Problem løst, se neste post)

+ Mange muligheter til å legge inn alt av barometriske data.

+ Mulig og legge inn vindens retning i grader. Slik at den automatisk regner ut hvor mye effekt vinden har.

+ Funksjon for å regne ut avstanden til et objekt ut fra hvor mange mil eller streker det dekker.

 

BulletFlight:

- Klikkene stemmer ikke over ens når man velger henholdsvis enkel og avansert ballistikk. (rettet i neste update)

+ Stemmer nesten 100% med PCB sine resultater når man velger å legge inn alt manuelt og velge avansert ballistikk.

+ Kalkulerer for alt av barometriske variasjoner. Er til og med mulig å legge inn hellning i grader, ved å sikte langs Ipoden så regner den ut hvor mange grader det er opp eller ned.

- Ikke mulig og legge inn vindes retning. Kun 90 grader på. (kommer i neste update)

- Vinden måles i KM/t og ikke i m/s som jeg er vant med.

- Lufttrykk måles i Mb og ikke hPa som jeg er vant med.

Ps. Står i I Tunes at det er sendt inn en oppdatering V1.1 til godkjenning hos Apple, dette skal løse noen av de minusene jeg har funnet med BulletFlight.

 

Alt i alt to litt forskjellige kalkulatorer som begge trenger litt utvikling.

Men skal begge opp mot PCB iløpet av neste uke, så får vi se hvem som er enklest å bruke.

 

Holder en knapp på BulletFlight da den har enklest og mest oversiktlig layout. Men Ballistic virker mer avansert. Videre trykking gjenstår.

Lett å legge inn alle data man ønsker, og mange ulike profiler slik at man kan ha ferdige tabeller for all den ammo man vil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet ut hvordan man får endret inn og utdata til metrisk på Ballistic.

Man går bare inn på Innstillinger på hovedmenyen til Ipoden.

 

Da er det Ballistic som forløpig går av med seieren når det gjelder muligheter for personlige justeringer.

Den har i tillegg innebygget kuledata base for BC slik som PCB har.

Ballistic koster også bare 21 kr mot BulletFlight som koster 65 kroner.

 

Bulletflight er ikke å anbefale før versjon 1.1 er frigitt, da noen feil i programmet må fikses før det er fullt brukbart.

Skal ta med Ipod og Pc på banen i neste uke for å sammenligne litt i praksis. Kommer ny update da.

Link to comment
Share on other sites

Takker for infoen edge. Eneste jeg missliker med ballistic nå er at den skal ha vindhastighet i km/t og ikke m/s.

Blir en del tenking og omregning, men ellers er programmet knall.

 

Skal på banen i morgen og teste det mot pcb ut mot 600 meter.

Blir spennende og se hva som gir best resultat.

 

Er vel meldt -10 grader i morgen, jeg er innskutt i 0 grader.

600 meter gongen ligger i 3-4 grader stigning.

Så er kjekt å kunne mate inn alle data.

 

Ny sitrap følger!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og VeT|Us vært på banen og testet Ballistic på Ipod mot PCB.

 

Temp -5 grader, ingen vind, 3 grader opp til skivene på 500 metern.

 

Jeg skjøt ett par testskudd på 100m for å sjekke at børsa var innskutt. Det var den.

 

Så regnet jeg ut antall klikk ut til 500 meter utfra PCB tabellen min og det samme i Ballistic.

PCB sa 50 klikk opp, Ballistic sa 48.

 

Jeg klikka 50 og skjøt ett ett par skudd mot den største gongen. VeT|Us melder om treff, høyt på plata.

Hmm, klikker to ned. Nytt skudd, sentertreff!

 

Tester det samme på 600 meter. PCB sier 68, Ballistic 66.

Klikker nå opp iforhold til Ballistic, 66 klikk opp.

Sentertreff på første skudd igjen. Dette gjentar seg flere ganger.

 

Ut fra de erfaringene jeg gjorde meg på banen på torsdag synes jeg at programmet Ballistic er helt genialt til langholdsskyting.

Det er ikke stor forskjell i antall klikk jeg får ut fra PCB og Ballistic.

Den største fordelen er at når jeg har med Ipoden på banen kan jeg legge inn alle endringer fortløpende.

Slipper å sitte og regne klikk på ett ark. Det er klart man er avhengig av batterier osv, men til baneskyting er det en smart løsning.

 

Nå mangler det bare at de får lagt inn cm klikk og vindhastighet i m/s.

Ps. Jeg har sendt mail til produsent og tipset de om disse to endringene. Så vi får se hva jeg får som svar.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg mailet litt med Jonathan Zdziarski som har skrevet Ballistic programmet.

Han har allerede sendt inn versjon 1.2 og 1.3 til godkjenning hos Apple.

I versjon 1.2 vil du ha mulighet til bla å velge fri klikkverdi, og da også cm.

 

Han skal legge inn mulighet for å velge vindhastighet i m/s i versjon 1.4 som han snart var ferdig med og skal sende inn til godkjenning.

Fikk svar på den første mailen min etter ca 10 min. Synes det er kjempe bra at han tar til seg slike tilbakemeldinger på en slik positiv måte.

Han forklarte at han ikke var klar over at vi stort sett bruker m/s i Europa, derfor hadde han bare konvertert mph til km/h.

 

Ser fram til nye oppdateringer til dette programmet.

 

Så vil anbefale til alle dere som har en Iphone eller Ipod Touch og er ivrige skyttere, skaff dere dette programmet!!

Link to comment
Share on other sites

- Lufttrykk måles i Mb og ikke hPa som jeg er vant med.

 

Det er samme verdi som skal inn uansett om enhet er Mb eller hPa, 1013,25 Millibar = 1013,25 hektopascal.

 

Edge

 

Duh, kanskje fordi 1 Bar er definert som 100,000 Pascal. Hele poenget er å få Newton per kvadratmeter til å matche en atmosfære sånn noenlunde. En atmosfære er 1.013 Bar.

Link to comment
Share on other sites

For de av oss som har PDA eller mobil med Windows CE os av en eller annen type blir dette egentlig sneen som falt i fjor ;)
Jeg prøvde ett eller to slike for Palm OS i sin tid, men det var ingen av dem som falt i smak. Jeg har ikke WinCE-mobil, men det hadde vært moro å høre om det er noen som er bra der.

 

Og finnes det slikt for Symbian/UIQ3 ? iPhone frister liksom ikke, jeg har hørt påstått at iPhone er langsom sammenlignet med SE P1i, og den er ikke akkurat noen ræser. Jeg har P1i...

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke meningen å kuppe denne tråden, men siden det har vært stille en stund tar jeg meg frihet til ett innlegg til.

 

Symbian aner jeg ikke noe om. Jeg har som regel hatt en HP iPaq PDA som følgesvenn til Symbian telefoner. Undertegnede hadde en lang pause fra CE telefoner etter en heller pyton opplevelse med AT&T og deres flaggskip Siemens SX-56 som gikk ned med mann og mus for min del.

 

For nyere CE finnes f.eks http://home.comcast.net/~jesse99/anyrange.html fordelen med dette er at man kan kjøre likt program på en vista/xp maskin som på telefonen. Ellers så har CE telefoner innebygde Excel regneark så man kan legge inn sine egne greier hvis det er det man ønsker.

 

For min egen del er jeg blitt så makelig anlagt at hvis jeg har tid til å registrere data så har jeg parkert bilen rett bak standplass og har med meg en laptop.

Link to comment
Share on other sites

Bare tull å fanteri, hva skal skikkelige jegere og skyttere ha dette "hokuspokuskokilimonkeingtiggjørtecnodippedutt" på riflene sine for ?

 

Dette er nok en ting som er kjekt og ha, og fører jegere og skyttere lengre fra viktige grunnferdigeter, til å bli avhengig av nok en teknisk innretning for å bli den fullkomne jeger/skytter.

 

Slike ting hører til våpensystemer som F22, F35, Leopard 2 MBT etc.

 

Klarer ikke en skytter/jeger å skyte uten slike tekniske innretninger, bør han vurder om han/hun har møtt "veggen", og bør vurdere om en skal finne seg en annen hobby/interesse.

 

Lenge leve Mauser M98Kf1 med åpne sikter.

 

GrettenGammalKonservativDyslektyskGubbe

 

MADMADS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sako: jeg var av samme oppfatning som deg. Skeptisk. Men er helfrelst! Jeg har en norsk iPone, og den er mye raskere og mer brukervennlig enn alle windowstlf jeg har hatt (og det er en del). Den siste, en HtC Diamond var treeeeeg. Test en iPhone Sako!

 

Jobber selv i en bedrift som er standardisert på Windows mobile, men siden vi har et reklamebyrå under oss også så var det aktuelt å innføre iPhone også, og det angrer ikke jeg på. synes den er mye bedre enn det jeg har vært borti av windowstelefoner.

Link to comment
Share on other sites

Bare tull å fanteri, hva skal skikkelige jegere og skyttere ha dette "hokuspokuskokilimonkeingtiggjørtecnodippedutt" på riflene sine for ?

 

Dette er nok en ting som er kjekt og ha, og fører jegere og skyttere lengre fra viktige grunnferdigeter, til å bli avhengig av nok en teknisk innretning for å bli den fullkomne jeger/skytter.

 

Slike ting hører til våpensystemer som F22, F35, Leopard 2 MBT etc.

 

Klarer ikke en skytter/jeger å skyte uten slike tekniske innretninger, bør han vurder om han/hun har møtt "veggen", og bør vurdere om en skal finne seg en annen hobby/interesse.

 

Lenge leve Mauser M98Kf1 med åpne sikter.

 

GrettenGammalKonservativDyslektyskGubbe

 

MADMADS

 

 

Klarer ikke grettene folk å ikke irritere seg over alt og andre, har man møtt "veggen" og bør vurdere å finne seg en ny hobby/interesse... :mrgreen:

 

Hva med "whatever floats your boat"?

Link to comment
Share on other sites

For de som lurer på hvordan man får cm klikk på Ballistic programmet kommer løsningen her:

 

Det er i versjon 1.4 lagt inn en mulighet for custom klikk. Disse klikkene er bassert på MOA. Slik at verdien 1 vil tilsvare en klikkverdi på 1 moa på 100 yards. Derfor må vi regne om dette til cm på 100m.

 

1 cm på 100 meter er 0.34377467707849 MOA.

Så legger du inn denne MOA verdien, vil du få riktig klikkverdi hvis kikkerten din har 1cm/100 m.

 

Det er oppstått en bug i 1.4 som gjør at du ikke kan lagre favoritter som inneholder / i filnavnet.

Hvis du lagerer en slik favoritt er den blank når du åpner den. Så fjern skråstreken i filnavnet så er alt OK.

Link to comment
Share on other sites

MADMAS: Jeg vil tro at de aller fleste jegere og skyttere klarer seg utmerket uten et slikt program. Til jaktbruk er det jo ingen som trenger å vite hvor mange klikk du må skru opp for å treffe senter på over 1000 meter.

 

Men til stasjonær langholdsskyting på lange hold hvor temp og barometriske verdier har mye å si er dette ett godt hjelpemiddel.

Dette er et moderne alternativ til papirtabellen. Man trenger jo ikke montere det på våpenet, er jo fullt mulig å ha Ipoden liggende ved siden av seg, sammen med bla vindmåleren.

 

Strengt tatt trenger vel ikke "skikkelige jegere og skyttere" ,som du kaller dem, kikkert for å skyte heller. Men de aller aller fleste bruker jo det hjelpemiddelet også.

 

GretneGammleGubber er det nok av, vi trenger ikke flere av dem, har du ikke noe annet å gjøre kan du kanskje vurdere å finne deg en annen "hobby".

Link to comment
Share on other sites

En god jeger og skytter er avhengig av sine ferdigheter, ikke utstyr med allslaks tecnodippedutt saker en setter på riflen sin.

 

I min "ironiske " tone var ment på at utstyrshysteriet blir bare større og større med alt hva vi kan putte på riflene våre for å bli den ultimate jeger eller skytter. Eg mener at vi flytter oss fra skyting, til utskyteing av kuler der man er avhengig av ulike dataprogrammer i forhold til å treffe et mål en ikke ser med det blotte øye.

Det blir mer snakk om "miniartelleri" der man er mer avhengig av PC en riflen for å treffe en blink på 1852 meter +++++.

 

At långholdsskyting er en krevende "idrett" i forhold til ferdigheter og kunnskap er sikkert og vist, men hvor går grensen mellom skyting på blink og utskyting av kuler mot fjentliggende mål ?

Har STOR respek for de som driver med langholskyting og Deres ferdighter, begynner å lure litt på De som driver med "utskyting" og Deres avhengighet av teknodippedutt saker får treffe et fjerntliggende mål?

 

Dette få meg til å tenke tilbake på en tur på skytebanen for en stund siden, der det lå en geng med "jegere" som skulle skyte opp til storviltprøven. På den en blinken lå det en kar med ombygd HV-Mævser i 30-06,med Leopold kikkert, felleskjøpkjeldress og gummistøvler, sjøt ferdig sin 30 obligatoriske skudd (med gode samlinger), sjøt opp på første forsøk.

Litt bortenfor lå den en annen "jeger" med sitt super duper utstyr (ny Sako 75 Ss i 300winmag, Zeiss med avstandsmåler, og de siste inne jaktbekledning og annet utstyr. Etter de oblogatoriske skuddene (som hadde gått i hytt og putevær), tar denne ytsyrsproffen seg en velfortjent vil før han skal begynne på oppskytingen. I denne pausen sitter han og kritisere utsyret til de flest om at dette er ikke godt nok, og på grensen til de uforsvalige for en seriøs "jeger" å bruke.

 

Når den STORE oppskytingen begynner klarer ikke "Storskrytekytterenen" med alt sitt flotte utstyr å skyte opp før på siste forsøk da han bare hadde fem skudd igjen.

 

Mitt poeng med denne historien, er at det er skytteren og hans ferdigheter som teller, ikke utstyret som man har.

 

Hobbyen min vil fremdeles være skyting (ikke lenger hold enn hva lokalt integrerte harddisk har data på), jakt (der utfordringen er å komme nærmest mulig inn på dyret før du skyter det).

 

Langholdssyteing er for blinkskyting (og mot finder i krig).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Heisan!

 

Sitter på vers. 1.8 av Ballistic FTE og sliter med å få klikkverdier i 1cm/ 100m.

Legger inn 0.34377467707849 i custom, men spretter bare tilbake til MOA...!

Håper på tilbakemld.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisan!

 

Etter litt korrespondanse per mail med Jonathan Zdziarski som har laget Ballistic programmet, så kom det i går en oppdatering.

Nå er det innstillinger for klikkverdier 1cm/100m og 0,5cm/100m ++.

Da er programmet fullgodt! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Tar opp denne igjen, er det noen som har funnet noe som fungerer til HTC (Touch Pro)??

 

Har prøvd pcb, ballistic hunter m.fl uten at det blir godtatt som et gyldig "pocket pc" program :(

 

pcb og ballistic hunter finnes ikke for Windows mobile, du kan ikke bruke vanlige windowsprogrammer på telefonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...