Jump to content

I Nansens fotspor, Nrk 1


202 outback

Recommended Posts

Har lest at pepperspray skal fungere godt, men aldri sett det på film. Var veldig artig å se hvor effektivt det er. Nesten så jeg syntes litt synd på bjørnen, der den gnidde seg i øynene. Utrolige dyr :D

 

Nei, de var ikke mye redd for bjørn. Man er ofte redd for det ukjente...

Link to comment
Share on other sites

Peppersprayen virker ja. Det fikk Ousland erfare på en tidligere ekspedisjon da de fikk en "accidental discharge" inne i teltet! :):)

Godt å se hvor kald og avslappet de oppførte seg i nærkontakt med nygjerrige bjørner, ikke noe kav og mas...

Link to comment
Share on other sites

Dette var et skikkelig artig program og nå gjelder det bare og huske fortsettelsen på neste tir. fikk ikke med meg begynnelsen i dag heller, og hvis noen varsler er det fint.

Jeg har lest mye om Nansen før og det er bare helt utrolig hva disse karene klarte, ja dette var hardhauser uten sidestykke.

Så et lite jaktklipp fra det neste programmet og det lignet på en sako finnlight han brukte, men jeg er ikke sikker.

Jeg synes de var i overkant modig/rolig i bjørnesituasjonene, spesielt den første der han somler med signalpennen et par meter fra en binne med unger, men de vet vell hva de gjør...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes de var i overkant modig/rolig i bjørnesituasjonene, spesielt den første der han somler med signalpennen et par meter fra en binne med unger, men de vet vell hva de gjør...

 

Ble ikke det minste overasket over hvor rolig den mannen (Børge) var i bjørnemøtet :D

Har hatt den ære å fisket litt sammen med Børge, og maken til rolig og trivelig person skal du lete lenge etter :!:

Har noen kontroll på seg selv og elementene rundt seg, så er det han :!:

Fortalte litt om sine turer, blandt annet forsøket med å bestige Mount Everest der han måtte snu få meter fra toppen. Avgørelsen med å snu, sååååååååå nærme, berget livet hans den gangen. Stålkontroll :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra :D Noe av det beste jeg har sett av Ausland. Mye av grunnen er nok at de er to. Blir litt mer underholdning av det.

 

Kaster de utstyr underveis? Kan ikke se at de hadde med seg pulkene hele veien.

 

Noen som veit hva slags videokamera de bruker? Synes å huske det var ganske lite, men er likevel veldig bra kvalitet på det.

Link to comment
Share on other sites

Kjekke program dette.

Ousland er flink på tv.

Nå fikk jeg lyst å lese om Nansen, Amundsen, Johansen og co.

Når du har sett og lest mye om bjørnemøter fra Lars MOnsen var det interessant å se hvordan disse gutta taklet disse situasjonene i forhold. Fikk inntrykk av at bjørnene blir sluppet litt lenger innpå seg enn hva Monsen ville gjort.

Ikke at det nødvendigvis er feil, var bare en liten observasjon.

Link to comment
Share on other sites

Når du har sett og lest mye om bjørnemøter fra Lars MOnsen var det interessant å se hvordan disse gutta taklet disse situasjonene i forhold. Fikk inntrykk av at bjørnene blir sluppet litt lenger innpå seg enn hva Monsen ville gjort.

 

 

Nå er brunbjørn (både den norske og amerikanske), og forsåvidt også svartbjørnen, langt reddere mennesker enn hva isbjørn er. Dette kan være en forklaring på hvorfor ikke bjørnen kom så nærme Monsen. Imidlertid er også svartbjørn kjent for å være nysgjerrige, og den kjente svartbjørnepisoden til Monsen ved Trout Lake i Kanada er et eksempel på dette.

Link to comment
Share on other sites

Kjekke program dette.

Ousland er flink på tv.

Nå fikk jeg lyst å lese om Nansen, Amundsen, Johansen og co.

Når du har sett og lest mye om bjørnemøter fra Lars MOnsen var det interessant å se hvordan disse gutta taklet disse situasjonene i forhold. Fikk inntrykk av at bjørnene blir sluppet litt lenger innpå seg enn hva Monsen ville gjort.

Ikke at det nødvendigvis er feil, var bare en liten observasjon.

 

Les Hjalmar Johansen sin bok om ferden først. Den er definitivt de beste.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en fin episode 2 også! Utrolig fasinerende å se restene etter Nansen&Johansen ligge der framme i dagen, etter så mange år. Og for noen kontraster: Fra mektige hvalross og grasiøse isbjørn til russere med maskinpistoler slepende på amerikanske turister! :)

Tror Ousland &co's forbilledlige omgang med isbjørn skyldes lang erfaring og gode forberedelser. (Når dere nevner det,så er det fristende å sammenligne med Monsen's skyting gjennom dør, og Aasheims skyting av bjørn i vindu. Kunne vel kanskje vært ungått med Ousland's "cool" og hjelpemidler?)

Link to comment
Share on other sites

interesang måte å fange sjøfugl på, det skal de ha! :D trur nok jeg ville gått for haglegevær for min del. :)

 

Tror ikke en haglsmell oppe i fuglefjellet er noe genistrek. Det var vel en del episoder med turistskip som la til innmot fuglefjellene, samla turistene oppe på dekk, og dro i vei ei salve med tåkeluren slik at turistene fikk oppleve at allt av fugler i fuglefjellet kasta seg på vingene samtidig. Spektakulært. Opplevelsa ble ekstra spissa med den fossen av kyllinger og egg som kom susende ned fra fuglefjellet, de ble revet med når foreldrene kasta seg på vingene i full panikk...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...