Jump to content

Tørking av kjøtt - tips/erfaringer med maskineri?


hyperlink

Recommended Posts

På søndagens tur i skogen med bålkos og preik så fikk jeg smake på krydra og tørka elgkjøtt - det var snadder. Kjøttet var tørka i maskin (ofte brukt til å tørke sopp og frukt). Har funnet noen leverandører, men kanskje det er noen som har erfaringer å dele? Er først og fremst ute etter tips til valg av merke/leverandør.

Link to comment
Share on other sites

OT i forhold til trådens tittel, men det er ikke nødvendig med noe maskin for å tørke kjøtt.

 

Det som er viktig er at det er såpass kaldt at det ikke er fluer/ insekter ute.

 

Jeg har tørket kjøtt i ca 15 år, og tørrsalter med grovsalt. Etter min mening er det bedre med litt for lite enn for mye salt.

 

Du kan tørke alt kjøtt, jeg bruker å tørke sider av rein, reinhjerter, elghjerter, reinbog av små dyr osv. Rådyr har vi ikke, men rådyrbog må jo være perfekt.

 

Store kjøttstykker strimles opp i ca 4 cm tykkelse eller det skjæres snitt i kjøttet.

 

Jeg salter i et kar som er ca 40cm i diameter. En neve grovsalt i bunnen av karet og så lagvis med kjøtt, en neve grovsalt mellom hvert lag. Det er viktig å legge de største stykkene nederst i karet.

 

Saltes på kvelden å skylles av om morgenen, er du for glad i å sove blir kjøttet for salt :)

 

Henges luftig ute (under tak og med netting for å holde unna fugler/ dyr), her i Finnmark bruker jeg å henge kjøtt nå i slutten av januar, da er det ferdig i slutten av mars, men da er det kuldegrader i 99% av tida.

 

Når kjøttet er ferdig tørket, fryser jeg det ned.

 

Ikke noe er som ferske jaktskrøner med kald øl og tørkakjøtt til!

Link to comment
Share on other sites

HALVSAMER? er dem samer fra beltet og ned eller beltet og opp da, eller på høyre eller venstre side, sammlern? nei du må nok bare innse det sammlern, innerst inne er du nok en liten fornorska samegutt du og ;)

 

tilbake til seriøse greier:

salter kjøtt i feks et døgn i grovsalt, henger det luftig, ute. (bor ved sjøen i finnmark, så det er ikke vanskelig å finne en luftig plass) vanligvis pleier jeg henge det før jul(starten på desember feks), da er det ferdig akkurat til ungene har vinterferie på skolen. henger det utendørs i et "bur" av netting for å slippe å mate småfuglene for mye.

virker som det blir bedre resultat om man henger det i mørketida og får det ferdig før sola begynner skinne mye....

 

forresten er hjerter "snacks" å tørke.

Link to comment
Share on other sites

Tørking kan gjøres på mange måter, kommer ann på hvor god tid en har.

Jeg tørker kjøtt på tre måter, og salter som de andre her beskriver, en en kan og langsalte i stamp (men det går jeg ikke inn på nå)

Når jeg har salta (med litt sukker også) over natta kan jeg tørke det i lavvo, dette blir da også røkt, jeg røyker alt tørkakjøtt uansett.

Heng opp kjøttet i toppen av lavvoen og fyr sån passe med bjørk uten for mye never (neverrøyken er ikke bra).

Siden jeg liker smak av einerrøyk har jeg på noen kvaster med dette i ny og ne.

Når en har fyra kontinuerlig i ca ett døgn er kjøttet færdig til eting, men en kan godt henge det til lufting på et kjølig sted.

 

Tørking av kjøtt i steikovn!

Jeg tørker noe i steikovnen hvis jeg har det veldig travelt...

Steikovn med varmluft er i foretrekke men det går uten også.

Legg inn kjøttet (helst røykakjøtt) på ei rist i ovnen, sett opp døra på gløtt med en pinne mellom dør og ovn.

Sett på varmluft og ca 50 grader, kjøttet er færdig over natta.

 

Tørking uten hjelpemiddler!

heng opp (røyka) kjøttet et kjølig sted der det er luftig, la det henge til du får lyst på det.

Jeg tørker det i trappehullet til andre etg, ett par døgn før det henges på mørkloftet som er uisolert og luftig.

 

De to første metodene som jeg beskrev blir det varmrøkt, dette bør fryses før det tørker for mye.

 

Til lavvo kan en bruke en enkel lettpresenning og raier, men enstangslavvo er grei den og, bare bruk ei stang av tre da den kan spikres i.

Samene røyker/tørker kjøttet i lavvo eller gamme.

Link to comment
Share on other sites

Til lavvo kan en bruke en enkel lettpresenning og raier, men enstangslavvo er grei den og, bare bruk ei stang av tre da den kan spikres i.

Samene røyker/tørker kjøttet i lavvo eller gamme.

 

det er vel ganske stor forskjell på "røykakjøtt" og "tørkakjøtt" ?

røykakjøtt lages i lavvo.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode råd. Jeg burde spesifisert at jeg bor i et hus som ikke har noen god tørkeplass. Jeg er med andre ord ute etter erfaringer med ulike tørkemaskiner. Ser at ovnen på kjøkkenet kan funke fint. Noen som har prøvd en slik som f.eks norsopp.no selger?

 

Vil tro du kan finne rimeligere på cabelas eller basspro, jeg kjøpte en på netthandelen som funker gull...gått noen kilo hjort gjennom den.

Salter tynne skiver med litt fint bordsalt 8-10 timer og tørker i 10-12 timer, fin snacks og turproviant.

 

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/pod/horizontal-pod.jsp?id=0062248&navCount=5&parentId=cat570005&masterpathid=&navAction=push&cmCat=MainCatcat602009-cat570005_TGP-cat570005_TGP&parentType=index&indexId=cat570005&rid=

 

Ser den billigste varianten er utsolgt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jaja - jeg har vel gjort noe veldig dumt, men jeg får tro at det er noen Kammerater som kan komme med et råd. Handla nemlig en "tørker" på Cabelas, og det var stor spenning i heimen da den skulle pakkes ut og testes. Men H%"¤# heller - den pluggen passa jo ikke akkurat i veggen - og 120 V var det også. Jeg vet det er teit, men jeg tenkte faktisk ikke på det i det hele tatt da jeg bestilte. Så: hvem selger konvertere fra 120V til 220V? Claes Olhson hadde bare til max 100W (dette er 1000W). Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Heisann, tenkte å tørke litt elgkjøtt, er det fyfy å kryddre med grillkrydder, chili og andre ting, blir det best uten for mye dilldall?

 

Hvis man vakumpakker tørkakjøttet og fryser det, hvor lang holdbarstid har det da sånn ca g er det andre metoder for å få det til å holde seg lengere, f.eks hvis man røyker det?

 

Hvilke kjøtt typer er best egnet for tørking med tanke på holdbarhet og smak?

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sopptørkemaskin som jeg har prøvd å tørke litt kjøtt av forskjellig arter, og har rett og slett marinert det med diverse ferdiglagde og noen selvlagde, og deretter tørket det i tynne skiver.

 

Madammen ble veldig begeistret og spiste opp siste ladning uten at jeg fikk smake sjøl... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, tenkte å tørke litt elgkjøtt, er det fyfy å kryddre med grillkrydder, chili og andre ting, blir det best uten for mye dilldall?

Dette blir jo smak og behag. La oss holde på tradisjonene, men ikke la dem forby oss å prøve andre varianter. Det finnes mange ulike smaker, og er det en smak du elsker så hvorfor ikke prøve den på tørka kjøtt.

Hvis man vakumpakker tørkakjøttet og fryser det, hvor lang holdbarstid har det da sånn ca g er det andre metoder for å få det til å holde seg lengere, f.eks hvis man røyker det?

Hvilke kjøtt typer er best egnet for tørking med tanke på holdbarhet og smak

Frossent, tørka kjøtt har en holdbarhet på 8 måneder. Er man nøye med å fjerne fett og sener, slik at det blir bare reint kjøtt, vil det holde betydelig lenger. Fettet gjør at det kan harskne. Røyking forlenger holdbarheten. Vet ikke hvor mye.

Elgkjøtt er noe av det bedre, da det er lite fett og store stykker uten for mye sener og hinner. Ellers er det jo lite fett på det meste av vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Jaja - jeg har vel gjort noe veldig dumt, men jeg får tro at det er noen Kammerater som kan komme med et råd. Handla nemlig en "tørker" på Cabelas, og det var stor spenning i heimen da den skulle pakkes ut og testes. Men H%"¤# heller - den pluggen passa jo ikke akkurat i veggen - og 120 V var det også. Jeg vet det er teit, men jeg tenkte faktisk ikke på det i det hele tatt da jeg bestilte. Så: hvem selger konvertere fra 120V til 220V? Claes Olhson hadde bare til max 100W (dette er 1000W). Noen tips?

 

Du må ha en konverterer fra 230V-120V ikke motsatt.

Fant du det på linken du fikk??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...