Jump to content

a-tec cmm6 rimfire sitter fast


stalks

Recommended Posts

Idag var jeg på rypejakt med salongrifla, en CZ Bro .22 American. Gikk på ski, og på tur ned klaska jeg inn i ei bjørk. Demperen var borti bjørka den også. Etter denne jaktturen var planen å rengjøre demperen og gå over hele børsa, for så å sette den i våpenskapet. MEN, jeg får ikke av demperen, den sitter dønn fast. Har hatt på "verktøy på boks", olje, og forsøkt å varme den opp. Har også prøvd rå makt, men det endte med en strekk i skulderen.

 

Fikk en halv omdreining, men nå går det ikke mer - skal tro om gjengene er skadet/skjeve?

 

Er svett og frustrert over dette her nå. Noen som har noen tips å komme med?

 

Er det bare å sende inn hele sulamitten?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke børsemaker, men hvis du har fått den en halv omdreining og den stoppa så har du nok trøbbel. Har du prøvd å skru den til igjen(ikke hardt)? Fastrusta og skadde gjenger går det an å lure med tålmodighet og smøring. Fram og tilbake, fram og tilbake...

Link to comment
Share on other sites

Fyll en solid dose våpen olje inn i kammeret, og la denne renne ned i demperen i ca 30 graders vinkel (poenget er at oljen stopper i første kammeret, der gjengene til løpet er). Putt ei skutt tommhylse i kammeret ok lukk bolten, slik at du kan herje som du vill, uten at oljen renner ned låsekassa.

 

Løft løpet til ca 60 graders vinkel oppover (brattere enn 45 grader), og roter hele børsa ett par minutt. Legg den så fra deg med løpet hellende svakt nedover en liten stund (så oljen renner ned igjen i demperen).

 

Prøv så å skru opp og igjen noen ganger (ikke voldsomt med makt). Før du gjentar løftingen av løpet og rotasjon for å få mere olje på kruttavleiringene på gjengene. La hvile litt, riggle frem og tilbake o,s,v. Hold på til demperen er av (kan gjerne ligge over natta for så å fortsette dagen derpå).

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

@ Slurry: Håper så inderlig du ikke har rett :) Fikk først en kvart omdreining, så fikk jeg dreid den tilbake. Deretter dro jeg skikkelig til og fikk en kvart omdreining videre (totalt 1/2 omdreining). Men der står den altså, bom fast! Har skrudd av modulene, så det er bare bakre del av demperen som står på nå.

 

Skal vel nevnes at det er 3 måneder siden jeg har hatt demperen av - har dette noe å si?

 

La oss si at gjengene er skadet; hva gjør jeg da?

 

Skal ta hele greia med til en litt mer praktisk anlagt kamerat, men han er en bråtthest, for å si det på godt nord-norsk.

 

Tenker egentlig mest på å sende hele greia til Jaktdepotet for å få orden på sakene igjen. Trenger børsa i vintereferien.

 

@ Vingemutteren: som vanlig kommer du med gode, og konkrete, oppskrifter på løsninger - skal forsøke dette når jeg kommer hjem fra jobb idag. Takker for tips :D

 

Jeg tar gjerne imot flere forslag. Første gang jeg har fått skikkelige vanskeligheter med et av mine våpen, Gud hvor kjipt dette er!

Link to comment
Share on other sites

Må bare spørre; er dette et problem som andre har hatt med denne aluminiumsdemperen fra A-tec, eller er det bare jeg som har opplevd dette?

 

Tror dere noe er banka skjevt i mitt sammenstøt med den nevnte bjørka, gjengene i demperen? Eller kan det være rust?

 

Hadde dette kunne vært unngått med en ståldemper alá Parker Hale?

 

Sitter på jobb og ergrer meg over denne fillesaken :evil:

Link to comment
Share on other sites

Produsenten mener det kan være for grove gjenger, eventuelt for trange gjenger, som er problemet. Han ber meg kontakte en god børsemaker. Prøver først med de nevnte tips, dersom dette ikke funker kryper jeg til børsemakeren.

 

@ Freeride: Jeg gjorde som du sa før jeg begynte arbeidet, prøveskjøt på blink til og med.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har aliminiumsdemper mot stålpipe vil du få en reaksjon hvis dette står for lenge.

Aluminium ruster ikke, men det kan oppstå korrosjon over lengre tid i fuktige omgivelser.

Som du nevner så har den stått på i 3mnd og vil kunne sette seg på denne tiden hvis våpenet har vært i kontakt med fukt.

 

Som mekaniker så er denne reaksjonen ganske kjent for meg. Løsningen jeg bruker heter "Exilus 1000" og "rå makt".

Exilus er den rustløseren jeg vet av som kryper mest og er derfor perfekt til gjenger som sitter.

 

Jeg oppfordrer deg ikke til å bruke rå makt her, men hvis en børsemaker kan fortelle deg at børsa tåler maktbruk så er det jo greit.

 

Forresten, den halve omdreiningen du fikk løsna.... Var den tung å dreie eller ikke?

Var den tung så er det bare å skru frem og tilbake, men er den lett så er det mer sannsynlig at gjengene har låst seg.

 

Fingers crossed!

Link to comment
Share on other sites

det lønner seg å lagre våpen med demper avskrudd!!

 

prøv en eller annen olje som kryper godt, la det stå over natta, og prøv med en slik oljefiltersak.

 

har selv fått til mye bare ved å surre ting inn i gamle sykkelslanger, det gir meget god friksjon.

 

forsøk evt gummihansker.

 

kan være det hjelper med litt varme også, men forsiktig, alu tåler ikke allverden.

Link to comment
Share on other sites

At aluminium ikke tåler all verden ser jeg resultatet av nå. Andre trinn er igang - har satt demperen under diesel (4 timer siden) , og venter til imorgen med å fortsette arbeidet. Funker ikke det, prøver jeg Vingemutterens metode. Dersom den da fortsatt står fast går jeg enten til børsemakeren eller sender den til Jaktdepotet for å få gjort alt om igjen (kanskje jeg får dem til å justere avtrekket med det samme). :)

Link to comment
Share on other sites

Det min løsning i hovedsak går ut på, er å få løst opp kruttslamm. Man der ofte at børsene gjenges litt for langt i forhold til gjengelengden på demper, da får man gjenger ytterst på børsepipa, som ikke stå i inngrep. Og som tar til seg det de kan av kruttslamm og annen dritt. Våpenolje, diesel o.l. løser forhåpentlig opp dritten. Husk at du ikke skal bruke mye makt hvergang du prøver å skru av demperen, lirke lirke.

 

P.s Med alle andre enn siste mordul av, kan du helle oljen rett inn demperen forfra. Ja om ikke Dieselen gjør susen da.

Link to comment
Share on other sites

Sitter like godt fast etter over et døgn i diesel :(

 

Pipa er nok gjenget litt for langt ift demperen, ja... Har skrapet litt forsiktig rundt gjengene inni demperen, og kommer nå til å korke munningen (inni demperen) og fylle demperen med "verktøy på boks".

 

Er, mildt sagt, drittlei dette nå. Får jeg det ikke til imorgen, sender jeg børsa til Jaktdepotet. De har vel nok av verktøy og løsninger for slikt, satser jeg på.

 

Men ingen svarte meg på dette med ståldemper kontra aluminiumsdemper, blir det mindre trøbbel med stål (parker hale)?

Link to comment
Share on other sites

Den blir også fortere full av møkk enn andre dempere.

:?: Nå har jeg bare tre forskjellige dempere, men med unntak av designen på CMM6 Rimfire gjør det vanskligere å tømme demperen for kruttrester forover (gjøres best bakover), så kan jeg ikke si at den blir særlig fortere skitten enn andre dempere. er kun vanskligere å få ut skitten om en eller flere moduler setter seg.

 

Jeg bruker bare å fylle de med varmt vann (så varmt jeg klarer), riste, og så la dritten renne ut når jeg enten er giddalaus (har 8 moduler på min), eller en modul sitter fast.

 

Dette har i hvertfall fungert greit for meg så langt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med Jaktdepotet og har besluttet å overlate problemet til dem :)

 

Etter å ha snakket med A-tec, Jaktdepotet og en børsemaker later det til at problemet ligger i at gjengene har "skjært" seg. Eventuelt en kombinasjon av dette og at det har lagt seg mye dritt i gjengene (der munningsgjengene kommer litt inn i demperen).

Akkurat dette sistnevnte - hvorfor kappes ikke dette til i utgangspunktet når man vet at det kan skape problemer?

 

Uansett, demperen vil splittes (altså et annet ord for ødelegges), og en vil se om børsa må gjenges på nytt. I den forbindelse lurer jeg nå på om det er samme gjengestigning/størrelse for Cmm6 som for Parker Hale's .22 lyddemper?

 

Håper å slippe dette problemet i fremtiden, og håper derfor noen kan gi noe tilbakemelding om ståldempere. Er det mindre trøbbel med de?

Link to comment
Share on other sites

Stål er ikke noe mirakelmateriale, men gir nok langt mindre problemer alt i alt. For det første er stål sterkere og vil derfor ikke slites eller rives som aluminium. I tillegg har alu en høy termisk utvidelseskoeffisient som gjør at de kan løsne ved varmskyting.

Link to comment
Share on other sites

Stalks, den gjengedimensjonen der, er vel den som er mest brukt på .22 LR ja. Eg har denne demperen til Alms men har den varianten i rustfritt stål. Det einaste som eg ser er ulempen med den, er at det finst dempere med betre demping. Den er litt tung og den har ein plast innmat, som blir sagt tåler kun Subsonic ammo. No har eg skutt sikkert et par tusen skudd med den demperen og over halvparten av dei skudda har vært ammo som ikkje er subsonisk. Dette har den takla greitt så langt. Ny plast innmat får du kjøpt til den også, dersom du skulle bruke den mykje med hardere ammo.

Så alt i alt, så er Alms demperen ok den.

Link to comment
Share on other sites

Styr unna Parker&Hale iallefall. Den første lyddemperen som eg laga sjølv til .22 LR, var faktisk betre enn den. Ellers så er vel det fleire dempere som er produsert kun til .22 LR, som Ace Utra.

 

Eg ville heller kanskje tenkt tanken på å kjøpt meg ein demper til 6.5x55`en, som du kan bruke den også. Men då må du få den rifla di gjenga opp i samme gjenge som den andre rifla di. Heller kjøpt ein kompakt teleskopisk demper, slik at du har demper som passer 2 rifler. Sjølv om innerdiameteren er større på den demperen, så er volumet i den større, som gjer at du ikkje får så dårlig demping alikevel.

Eg bruker samme demper på .223 og 6.5x55 og det funker veldig bra. Til sommeren, så vil eg også gjenge opp den .17 HMR rifla mi, og ha 3 rifler med samme demper.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det er mye en bør styre unna, men noen må vel ha en ståldemper de er fornøyde med/som demper bra og er forholdsvis grei å rense.

 

Nå er jeg redd jeg kan ha bestemt meg for Alm's std. demper .22 Brunert, så nå må noen stoppe meg hvis jeg gjør et feilvalg.

 

I produktbeskrivelsen står det at dette er en glimrende demper for den som ønsker god demping på rifla, og at den tåler både standard og subsonic. Men hvordan er den å rengjøre?

 

Takker for svar, Mauser! :D

Link to comment
Share on other sites

Heilt i orden det, skulle berre mangle.. :)

 

Den Alms demperen er enkel å reingjere, dvs eg har vel ikkje gjort det med min enno, men som den nyskjerrigper`en som eg er, så måtte eg demontere den, for å sjå korleis innmaten var bygd opp, allerede før eg hadde skrudd den på rifla og testa den... :oops:

 

Så det er kun å skru av frontskrua på den, og ta ut plast innmaten, som ligg laus inni den. Dvs eg brukte ein fjørkrok for å få ut innmaten, den var helst press tilpassa, men den er kun til å dra ut. Plastskivene har forsenka 2 hull på sidene, som passer inni ein 2 styretapper på den andre modulen, så du kan ikkje gjere så masse feil der. Eg tok ut innmaten og merka kvar modul med tusj, sånn at eg fekk dei inn på samme plass igjen. Men eg trur eg skal ta meg ein runde og renske min demper, den har nok sikkert et bra behov for det no, etter et par tusen skudd uten rens...

Kor lett/vanskelig det er å få kvar modul rein, er eg ikkje sikker på, men trur at legg du det i bløt i varmt vatn med litt zalo, og børster litt utav dei med ein litt stiv plastbørste, så bør vel dei bli tålig reine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en slik alm demper på salongen. Jeg har den kompakte modellen. Har også en SAK aluminiumsdemper som jeg har testet opp mot alm demperen. Merker ikke forskjell på lyden. Vekta er lik. Men alm demperen har stålgjenger og har mindre diameter så det er den som får stå på. Har forresten en unique aluminiumsdemper også, men den demper dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Heisann :D ...har også en ALM`S standardemper riktignok i blank rustfri og bruker den både på salongen og en Browning cal.22 pistol

og er meget fornøyd og merker egentlig ikke store forskjellen på skudd 1 og 2

enkel og grei å ha med å gjøre samt rengjøre

og den tar også std.ammo (litt mere lyd men effektiv der også)

Jeg tror ikke det er ett feil valg

 

Mvh Tom

Link to comment
Share on other sites

har a-tec både til pistol og rifle, og konkludert med at denne er best når det kommer til dempning.

bruker den med fire moduler på rifla, og seks på pistol.

 

men jeg skrur av demperene mine når jeg setter smellerne tilbake i skapet, og legger alltid litt olje på gjengene når jeg skrur det sammen!

 

i tillegg bruker jeg en børsemaker som skjærer gjenger meget skånsomt, og gjrne polere over demm etter at de er skåret. da er sjangsen for at det skjærer seg mot aluminumen mye mindre.

 

har sett gjengejobber utført så det ser ut som de er ment å rive med seg biter av demperen hver gang den skrus av og på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror denne saken dreier seg om et for langt gjengeparti...

 

Da vil det være gjenger som er eksponert for slam inne i demperen.

Og disse gjengene vil bli fulle av dritt. Som igjen kan bli litt mas å få av.

 

Si fra om du kværker bakstykket, så skal jeg se om jeg finner et nytt til deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Aaah, Lopez! Har jeg kanskje snakket med deg etpar ganger tidligere denne uken? :wink:

 

Ifølge børsemakeren kommer nok bakstykket til å bli kverka, ja. Han sier han kommer til å splitte bakstykket, og at han håper han ikke kommer til å skade gjengene på munningen :roll: Håper ikke det skjer. Han får børsa fredag. Venter på e-post fra Alm's (sendte en forespørsel dit imorges).

 

Sender deg en PM/e-post etterhvert, Lopez. Takker så mye.

Link to comment
Share on other sites

Liten vits i å skylde på demperen om gjengene på børsa er unødvendigt lange (burde vert forbudt med lov).

 

Ellers så er det anbefalt at alle dempere tas av etter endt skyting (før lagring), og da skal det godt gjøres å få problemer.

Det er også klart at dårlig overflate på gjengene på børsa, ikke er noen "høydare" for noe som helst som skal skrues på og av i ett sett (spesielt ille for alu gjenger).

 

Kort så er det tre ting å tenke på når det gjelder demper for 22lr.

1: Vekt.

2: Lengde.

3: demping.

 

A-Tec demperne til salong er i såmåte særdeles egnede, da de har en meget høy "score" på alle tre punktene (selv om der finnes dempere som demper det lille hakket bedre). + At de tåler minst 22wmr

 

Aze Utra sin rimfire demper skal også være god, men den faller desverre gjennom på vekta (stål).

 

Alm sine dempere er i utgangspunktet ikke beregnet for annet enn sub og standard amo (men det er ikke noe problem å få nye deler om man må ha).

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg henta rifla hos børsemakeren.

 

Han sa han måtte "dreie" av sokkelen på demperen. Fikk det syltynne alusylinderet med gjengene på innsiden som suvenir :) Han stelte litt med gjengene på løpet, lagde en gjengebeskytter, ordna en Alm's kompakt demper og justerte avtrekket - alt for en billig penge. Er strålende fornøyd :D

 

Etter å ha testskutt (demperen fungerte forøvrig, etter min mening, minst like bra som A-tec'en) litt snakket vi om løst og fast (dvs. kun jakt- og skyterelaterte ting).

 

Da var ihvertfall rifla igjen klar for vinterjakt etter fjellrypa :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...