Jump to content

hvilken vindmåler...


høggern

Recommended Posts

Fikk måleren i dag. Virker meget gjennomført. Nesten som den luktet kvalitet. Var rundt huset og prøvd den litt. Måler m/s bare verre. :D

Nå skal den testes sammen med M55 Sporteren når jeg får slått standplassen. Slenger på en demper og Zeiss FL 4-16, så tror jeg pappen på 400 m skal få kjørt seg. :lol:

Skal bruke Lapua sin mobil-app.

Link to comment
Share on other sites

Nesten som den luktet kvalitet.

 

Det er nok giftstoffene i plasten som påvirker nervesystemet ditt :winke1:

 

Spøk til side, gratulerer med en god vindmåler. Kestrel er utvilsomt den mest driftsikre (over tid) jeg har brukt.

 

Har prøvd Brunton/ Silva og Kestrel 4000 serien, men de enklere Kestrel modellene synes å tåle mest deng...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hvis jeg ikke husker feil så skal man trykke ned begge pilene samtidig når man står i menybildet for trykk. Der legger du inn riktig høyde. Må gjøres hver gang dersom man forflytter seg i høyden.

 

Dersom man bruker den til å måle trykk for verdier i ball.calc. så lar man det stå på 0m hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Nope. Kestrel viser station pressure så det er bare å lese rett av på trykket hPa. Overhodet ikke nødvendig å gjøre noe med høydemåleren.

 

Ja enig, men Haraball ville legge inn riktig høyde i Kestrel for å lese trykk i forhold til høyden har er på. Vet at dette blir feil i forhold til ballistiske kalkulatorer men mulig bruket til Haraball var noe annet.

 

På min står det 0m som referanse under trykk hele tiden for å få riktig trykk til kalculatoren.

Dersom referansen endres til f.eks 100m blir jo trykket noe annet og feil i forhold til ball.calc.

Link to comment
Share on other sites

Takk 308 Sako, da fikk jeg inn rett høyde. Har jeg forstått det riktig at trykk/hPa vil til enhver tid være korrekt men m.o.h. vil ikke være oppdatert, ved forflyttning on/off av Kestrel. Samt at man må korrigerer m.o.h. ved behov for det. (Når man ønske det)

Eller blir det feil trykk ettersom man justerer m.o.h. når man ønsker å ha rett høyde.

Link to comment
Share on other sites

Med et lite forbehold om jeg har rett så kan man gjøre som følger.

Etter at man har lagt inn riktig høyde i meny baro så endret trykket seg der. Dersom man da tar verdien for trykk her og bruker som referanse i meny for alt altså høyde (trykk begge piler) vil da meny for høyde vise riktig verdi denne dagen eller til atmosfærisk trykk endrer seg.

 

Dvs at målingene for høyde må kalibreres når været eller trykket endrer seg. Håper jeg forklarte meg forståelig.

 

Når man velger 0m som referanse i meny trykk vil Kestrel vise riktig trykk uansett høyde men verdien som Kestrel da viser for høyde blir feil.

 

De som bruker Kestrel eller annet hjelpemiddel i sammenheng med skyting bryr seg ikke om høyden. Kun trykk.

Link to comment
Share on other sites

http://www.arcanamavens.com/LBSFiles/Shooting/Downloads/Baro/

 

Her forklares forskjellen på station pressure og barometrisk pressure som man får hos lokale værstasjoner. For å måle station pressure eller faktisk trykk uansett høyde over hav så må referanse settes til 0m i meny for trykk på Kestrel.

 

Dersom man kalibrerer til riktig høyde vil Kestrel beregne barometrisk trykk. Altså ikke station pressure.

Link to comment
Share on other sites

Kan man bruke barometer på feks Suunto klokker?

 

Jeg har vindmåler som måler temp og vind, men ikke trykk.

På armen har jeg en Suunto Core.

 

Såvidt jeg har forstått og lest på Suunto sine sider fungere Suunto klokker på samme måte som Kestrell. Den bruker station pressure til å beregne barometrisk trykk og høyde og man må kalibrere for å få riktig verdier. Dersom du kan sette høyden til 0m så vil antakelig denne også vise station pressure.

 

Disse er vel tenkt brukt til å logge turen du er på så man kan se høydeforskjeller?

Kan sikkert testes ut.

Link to comment
Share on other sites

Den beregner vel ikke noe trykk som det skrives her.

Høyden kan den finne om du legger inn det aktuelle trykket ved havoverflaten.

Tips; Legg inn metaf for nærmeste flyplass på telefonen så har du alltid oppdatert lufttrykk evt bruken en App som f eks Earth 3D.

Men som sagt, har vel ikke noen verdi ved skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Du skal ikke justere trykket. Kestrellen viser korrekt station pressure for bruk til skyting.

Høyden over havet må du kalibrere igjen og igjen og igjen og igjen hver eneste gang du er på et kjent referansepunkt. Denne funksjonen har ingen verdi for skyting, men derimot orientering & kart. Mao oppdaterer du høyden over havet kun når du er ute på en orienteringstur hvor du bruker din høyde til å plotte en nøyaktig posisjon.

Roe

fikk en slik 2500 nv i dag :-)

Hpa trykket fungerer fint sammen med de andre funksjonenene, men altitude trykket viser - ?

Må jeg stille inn denne manuelt til nærmeste oppgitte meter i området?

Håper på litt expert hjelp fra gutta som kan dette :-)

mvh Cr

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Leser ut fra tråden her att det bare er kestrel vindmåler som er duganes, men jeg har temp og trykk i kikkerten min så da kunne der vært greit med en rein vindmåler! Men om det ikke finnes noe annet en kestrel som varer(er solid) så gidder jeg ikke spare på kronene..

 

Finnes det ingen andre som gjør jobben(måle vind) og holder til en litt billigere penge?

 

Edit: Kestrel 1000 er kanskje det jeg er ute etter btw.

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 months later...

Jeg kjøpte for noen år siden ett billig Anemometer på ebay.

I dag koster de litt over USD 10

Mitt er innenfor 5% nøyaktig og har ingen passende veske til beskyttelse.

Opphenget i meteret er ømfiendtlig.

Husk at batteri er ekstra.

 

Kanskje finner du ett passende 3 Volt Lithiumbatteri på IKEA.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80291156/

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...