Jump to content

hvilken vindmåler...


høggern

Recommended Posts

Kestrel uten tvil. http://www.nkhome.com/ww/wwindex.html

Bare finn ut hvilke funksjoner du trenger først.

Har en 2500 NV selv, og den dekker det jeg trenger, barometrisk trykk, høyde, tempratur, og selvfølgelig vind.

Impelleren er lett å skifte ut hvis den skulle bli skadet, noe som er lite sansynelig da den har en smart slire som den kan være i når den ikke er i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Luske... Kestrel uten tvil.

 

Har Silva ADC og Kestrel 4000 men ville kjøpt Kestrel 2500 fordi:

Billigere

Impelleren er mer sensitiv for vind enn Silva

Færre knapper

Langt bedre temperatursensor

Impelleren kan du fikse selv

Solid

 

Har som sagt Kestrel 4000:

For mange knapper

Ikke så solid instrumenthus som 2500

En haug med knapper du ikke bruker etter initielt oppsett

En haug med funksjoner du slår av

... men du har custom funksjon så du kan få presentert all informasjon du vil ha på 1 skjermbilde.

Link to comment
Share on other sites

det jeg føler jeg trenger er en enkel vindmåler. masse funksjoner som "windchill", baromertertrykk, hvor lenge det er til jeg trenger spise, kroppsfett, puulsmåler osv har jeg ikke bruk for på en vindmåler ;)

 

nei fra spøk til revolver. en vindmåler med eventuelt temperaturmåler er det jeg trenger.

å det er ingen bakdel om den er "høggern-proof", dvs enten uknuselig eller har beskyttelse som gjør den solid.

 

noen som har prøvd "lacrosse" vindmåler?

så den i usa i vinter for en billig penge. 40 dollar tror jeg det var....

Link to comment
Share on other sites

Hvor viktig er det med barometer ut til moderate langhold les: under 800m Guffen

 

Jeg la inn i PCB følgende:

Cal.6BR m/87Vmax

Kikkert Leupold LRT 6,5-20x50

V0 = 908m/s

Avstand 800mtr.

Forskjell i klikk mellom 1020hPa og 920hPa = 10 klikk@800mtr

 

Skal du forbi 4-500mtr, så vil jeg absolutt anbefale en med luftrykkmåler i hPa.

Link to comment
Share on other sites

Hvor viktig er det med barometer ut til moderate langhold

Det er nokså uvesentlig hva slags trykk det er, om en tenker høytrykk/lavtrykk, Det holder lenge å vite høyden (trekk 1mb for hver 8m over havet) og legge på eller trekke fra 10-20mb for fint eller dårlig vær om en vil være nøyaktig.

Poachers eksempel gir jo 10 klikk, men 920mb er vel knapt realistisk ved havflaten , det tilsvarer 800moh. så om du bommer med 10mb eller 80m, er det 1 klikk feil på Leupolden? Værvarslet er nokså nære på trykket også, så du kan hente det der, bare husk at det er korrigert til havflaten.

Temperaturen har ca 10 ggr så mye å si, per grad, den pavirker både luftmotstand og utgangshastighet. -12°C ga 3-4klikk (0.1mrad) opp @ 630m ift. +15°C. Vet ikke hva PCB sier.

Disse tingen får veldig mye mer å si når en kryper opp mot og over 1km.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

 

Har sett denne under annet navn(den så i hvertfall likedann ut ) og den har rett å slett for dårlig lager til proppelen, etter litt bruk slites lagret og den begynner å gi feil og variabel vindhastighet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Kestrel uten tvil. http://www.nkhome.com/ww/wwindex.html" target="_blank

Bare finn ut hvilke funksjoner du trenger først.

Har en 2500 NV selv, og den dekker det jeg trenger, barometrisk trykk, høyde, tempratur, og selvfølgelig vind.

Impelleren er lett å skifte ut hvis den skulle bli skadet, noe som er lite sansynelig da den har en smart slire som den kan være i når den ikke er i bruk.

sitter her med en kestrel 2500 nv.plages med å få justert inn barometrisk trykk og høyde over havet.verdiene forandre seg fra dag til dag.stiller inn på 1019 hpa og høyde på 26 moh.så forandre trykket seg og plutselig er jeg over 50 moh.og fremdeles er jeg på samme plass.prøvd å lest instruksjons bok men engelsken min er ikke så god :)lure på om noen som kan hjelpe meg med dette.eventuelt rettlede meg

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke justere trykket. Kestrellen viser korrekt station pressure for bruk til skyting.

Høyden over havet må du kalibrere igjen og igjen og igjen og igjen hver eneste gang du er på et kjent referansepunkt. Denne funksjonen har ingen verdi for skyting, men derimot orientering & kart. Mao oppdaterer du høyden over havet kun når du er ute på en orienteringstur hvor du bruker din høyde til å plotte en nøyaktig posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke justere trykket. Kestrellen viser korrekt station pressure for bruk til skyting.

Høyden over havet må du kalibrere igjen og igjen og igjen og igjen hver eneste gang du er på et kjent referansepunkt. Denne funksjonen har ingen verdi for skyting, men derimot orientering & kart. Mao oppdaterer du høyden over havet kun når du er ute på en orienteringstur hvor du bruker din høyde til å plotte en nøyaktig posisjon.

en når man skal legge inn høyde på pc/mobil program.er ikke høyden så viktig som trykk?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

 

Har en kestrel 2500. Lest i bruksanvisningen og der står noe om calibrering av høyde.

Er det slik å forstå at man må kalibrere for høyde og trykk hver gang man skal ut?

 

Ser at når trykket endrer seg så blir høyden feil når jeg er på samme plass som sist ved annet trykk.

Er det da slik at man må legge inn riktig trykk i høyde meny, og endre høyden i trykk meny for at den skal gi riktige verdier?

Trykket i trykk menyen er jo altid riktig selvsagt. Eller har jeg misforstått noe :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at man må kalibrere for høyde og trykk hver gang man skal ut?

 

Nei.

Trykk skal du IKKE kalibrere.

Høyde skal du kun kalibrere om du skal bruke Kestrelen til orientering. DVs, du stiller høyden til din fysiske høyde over havet for å kunne bruke høyden kestrelen viser til å finne din nøyaktige posisjon på et kart.

 

For trykk skal Kestrel brukes slik:

Skru på.

Les av trykk.

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at man må kalibrere for høyde og trykk hver gang man skal ut?

 

Nei.

Trykk skal du IKKE kalibrere.

Høyde skal du kun kalibrere om du skal bruke Kestrelen til orientering. DVs, du stiller høyden til din fysiske høyde over havet for å kunne bruke høyden kestrelen viser til å finne din nøyaktige posisjon på et kart.

 

For trykk skal Kestrel brukes slik:

Skru på.

Les av trykk.

 

 

Ok, da glemmer jeg høyden og bruker kun trykk i forhold til skyting.

Har ballistic Field Tactical Edition for Iphone, i menybildet for Current Atmosphere kan man legge inn verdi for både høyde og trykk temperatur og luftfuktighet :roll: også er det en knapp for som står pressure absolute på, når jeg velger den forsvinner valget for hyde. Skal jeg bruke den da og glemme høyden og bruke kun station pressure?

 

Kanskje litt utenom det tråden handler om men.. fuktigheten hva bør den stå på, har det særlig innvirkning pskyting under 1000m?

 

Her er link til brukermanual Kestrel 2500 http://www.weatherconnection.com/manuals/825NV.pdf , her står det at trykket vist i kestrel vil endre seg etter hvor høyt man er i løpet av en dag. Trykket vil være mer eller mindre konstant i løpet av en dag i virkeligheten, så dersom din Kestrel 2500 er kalibrert hjemme på f.eks 100m høyde og denne dagen er det 1008hPa i trykk, vil Kestrel`en vise et annet trykk ved 300m samme dag.

 

Slik jeg forstår manualen må man vite enten riktig trykk eller riktig høyde der man er for å til enhver tid får å legge inn slik at man leser av riktig høyde eller trykk. Dvs, vet du høyden på f.eks skytebanen må man legge denne inn for å få riktig trykk. Eller dersom man ikke vet høden men vet trykket fra f.eks en værstasjon nær ved kan man bruke dette og legge inn for å få riktig høyde.

 

Men så har man dette med station pressure, setter man høyden til 0 så får man vel station pressure uansett hvor man befinner seg i forhold til havoverflaten, og det er dette trykket man bruker i forhold til ballistiske programmer og skyting?

Link to comment
Share on other sites

[...] Skal jeg bruke den da og glemme høyden og bruke kun station pressure? Ja

Kanskje litt utenom det tråden handler om men.. fuktigheten hva bør den stå på, har det særlig innvirkning pskyting under 1000m? 60-70% og forsvinnende liten/ ubetydelig

 

Slik jeg forstår manualen må man vite enten riktig trykk eller riktig høyde der man er for å til enhver tid får å legge inn slik at man leser av riktig høyde eller trykk. Dvs, vet du høyden på f.eks skytebanen må man legge denne inn for å få riktig trykk. Eller dersom man ikke vet høden men vet trykket fra f.eks en værstasjon nær ved kan man bruke dette og legge inn for å få riktig høyde.

Ja. Du skal bruke trykk til skyting.

Men så har man dette med station pressure, setter man høyden til 0 så får man vel station pressure uansett hvor man befinner seg i forhold til havoverflaten JA, og det er dette trykket man bruker i forhold til ballistiske programmer og skyting?Nei, du skal bruke absolute pressure

Link to comment
Share on other sites

Ja. Du skal bruke trykk til skyting.

Men så har man dette med station pressure, setter man høyden til 0 så får man vel station pressure uansett hvor man befinner seg i forhold til havoverflaten JA, og det er dette trykket man bruker i forhold til ballistiske programmer og skyting?Nei, du skal bruke absolute pressure

 

He he ok, hva er da forskjellen på station pressure og absolute pressure?

Station pressure som nevnt over, men absolute pressure da :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

kansje eg er dum, men spør likevel, har og vore nevnt tidligere i tråden.

men min kestrell 2500 viser rett trykk ved hav overflata, iallefall likt som blir meldt på storm.no, men trykker endrer seg etter hvert som eg forflytter meg høgere, og som nevn tidlegere pleie trykket å vere nåke lunde jevnt dagen lang. va på ein ås som ligger ca 200m over havet og då sank trykket fra 1004hpa til ca988hpa vist eg ikkje husker feil, ka som gjer dette?? trykket burde vel vere nåke lunde likt på 200m som ved 2m?? så vist eg skal skyte langhold langt oppå eit fjell vil vel måleren vise ganske masse feil, og dermed blir de feir på kneppa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er en rettere beskrivelse

 

Lufttrykket avtar med høyden. Et barometer måler vekten av en luftsøyle fra det stedet barometeret befinner seg og til "toppen" av atmosfæren. Selv om dette varierer med værsituasjonen kan vi si at lufttrykket avtar med 1 hekto Pascal (hPa) på 8m. Om du bor 80 m over havet, vil lufttrykket være 10 hPa lavere enn ved havets overflate.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...