Jump to content

Diskusjonstråd: Stortingsvalget 2013- Hva mener partiene?


slemmo

Recommended Posts

Det kan fort bli morsomt, når politikere uttaler seg om ting de ikke har greie på:

 

Det skal også vurderes om antall tillatte skudd i magasin og kammer begrenses.
Hvis pipa er så romskutt at jeg får to patroner inn i kammeret på noen av riflene mine, er det sannelig på tide at "det skal vurderes" om jeg ikke bør investere i ei ny pipe!
Link to comment
Share on other sites

I de aller fleste trådene om våpenlover, våpenbesittelse etc. blir Sosialistisk Venstreparti trukket fram som "Antikrist/Belsebub" for norske våpeneiere, skyttere og jegere.

 

I de samme trådene er det mange av brukerne her inne som arumenterer for at vi må stemme Fremskrittspartiet, evt. Høyre, og at øvrige partier, og særlig SV, er fiendtlige til privat våpeneierskap, til jakt, og til skyting som sport, rekreasjon og konkurranse.

 

Da kan det jo være LITT interessant å lese hva nettopp Sosialistisk Venstreparti svarer på spørsmålene fra NOJS:

 

Ønsker partiet at det regjeringsutnevnte våpenlovutvalgets flertallsinnstilling (NOU 2011: 19 Ny våpenlov) skal legges til grunn for arbeidet med ny våpenlov?

Våpenutvalgets innstillinger kommer sammen med høringsinnspillene til å ligge til grunn for behandlingen i Stortinget. Partiene må allikevel la sin egen oppfatning ligge til grunn for det som blir vedtatt.

 

Ønsker partiet ytterlige begrensninger på lovlydige jegere og sportsskytteres mulighet til å inneha de våpen og det utstyr de trenger for å utøve sine idretter og fritidssysler en det våpenlovutvalgets flertallsinnstilling (NOU 2011: 19 Ny våpenlov) foreslår?

SV er opptatt av jagere og sportsskytteres rammevilkår. Vi setter allikevel hensynet til sikkerhet sentralt, og ønsker å styrke våpenregisteret, skjerpe rutinene for å inndra våpentillatelsen til de med voldsdom, og å stramme inn reglene for magasinkapasitet på halvautomatiske våpen.

 

Hvordan ser partiet på utøvelsen av jakt i Norge?

Jaktutøvelse som fritidssyssel har en lang og stolt tradisjon i Norge. Den ønsker SV å bevare.

 

Mer konkret: - Vil partiet arbeide for at aksept av jakt som riktig og nyttig ressursutnyttelse og verdifull rekreasjon opprettholdes?

Ja.

 

Vil partiet gå inn for privatisering av statlig eiendom og/eller gå inn for endring av vilkårene for og prisen på jaktmulighetene på statens eiendom i Norge?

SV går ikke inn for privatisering av statlig eiendom, og ønsker å sikre muligheten til å drive jakt for de som vil og har tillatelse.

- Vil partiet arbeide for at både pris og tilgjengelighet for jaktmuligheter i bedres, slik at flest mulige får adgang til å utøve jakt?

Vi har i utgangspunktet ikke tatt initiativ til en slik forbedring, men er ikke negativt innstilt.

 

Hvordan ser partiet på fremtiden for norsk skytesport?

SV vil bevare skytesport som en viktig del av norges kulturliv også fremover.

- Vil partiet arbeide for å opprettholde støtte til de organisasjonene som driver organiserer skytesport i Norge?

Ja.

 

Vil partiet arbeide for at det skal være gode muligheter til å anlegge nye (støydempede og miljøsikrede) skyteanlegg slik at skytternes behov møtes og rekruttering samt utvikling av sporten.

Vi ønsker at det skal være gode muligheter å drive med skytesport i Norge. Vi er positive til opprettelsen av nye anlegg, samtidig som opprettelsen må skje i samråd med lokaldemokratiet og arealplanlegging.

 

Ønsker partiet at dagens modell for DFS skal videreføres eller ønsker partiet endringer? i så fall hvilke endringer ser partiet for seg?

Vi er positive til hvordan DFS fungerer i dag, men ønsker å se nærmere på de endringene som kommer fra arbeidsgruppen.

Det eneste som, så vidt jeg kan se, er negativt i dette svaret, er "stramme inn reglene for magasinkapasitet på halvautomatiske våpen". Hva SV måtte mene er en "passe" magasinkapasitet, er derimot uklart - deres oppfatning av dette er nok preget av 22/7, og en del C-pregede gangsterfilmer.

 

I det øvrige er SV positiv til norsk jakt, skyting og våpenkultur! (MDG er derimot mer tvilsomme, spesielt med hensyn til jaktutøvelse)

 

Min (vage) konklusjon på dette innlegget er at svært mange her på forumet har skapt en illusjon om at noen partier vil oss som driver med våpenrelaterte aktiviteter alt vondt, mens andre partier vil gi oss "evig frelse" på våpenfronten. Hvis dere leser svarene fra partiene, vil dere se at slik er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel litt an på ståsted, for meg er SVs svar et av de verste da det kan bety slutten på dynamisk rifle, for meg personlig er det veldig lite av andre innstramminger som egentlig har noen store praktiske ulemper, men dette forslaget alene tar livet av en hel skytegren.

Link to comment
Share on other sites

Alle partiene bortsett fra FrP svarte vel ganske ullent og tvetydig synes jeg.

 

Jeg spurte en lokal AP og en lokal HØYRE politiker om dette med halvautomatiske våpen og de sa begge etter hvert at de på en måte burde begrense dette ... etter at jeg forklarte at en helt vanlig pistol også er å regne som et halvautomatisk våpen ble de straks mer usikre og etter at jeg også forklarte at dynamisk rifleskyting var en sport så de begge ut som to store spørsmålstegn ...

 

Dette med våpen, jakt og konkurranseskyting er ikke noe de tydeligvis har særlig greie på, selv etter noe så stort og tragisk som utøya.

Link to comment
Share on other sites

Et av SVs valgløfter er å stramme inn på reglene for magasinkapasitet på halvautomatiske våpen, ifølge www.holderdeord.no. Dvs at de på en eller annen måte har presentert dette overfor velgerne - ikke overfor en bitteliten interesseorganisasjon. Det løftet kan bli vanskelig å løpe fra. På den andre siden er sjansen tilstede for at de faller under sperregrensen, slik at en stemme til SV er en bortkastet stemme :mrgreen:

 

Jeg tror man skal være forsiktig med å stole for mye på det som skrives i svarene til NOJS, alle politikere tar et taust forbehold om at en annen posisjon kan være bekvem når det kommer så langt som at noe faktisk skal bestemmes. Da kan det være mer interessant å se på hva partiene har stelt i stand ved tidligere anledninger. Vet man for eksempel om begrensningen i jaktvåpengarderoben fra 8 til 6 våpen var en politisk hestehandel, eller noe forvaltningen fant på av seg selv?

 

Arbeiderpartiet, ved daværende justisminister Storberget, har uttalt at det er viktig å begrense antallet skytevåpen det ikke er behov for blant befolkningen, og POD følger opp med de facto forbud mot erverv av rifler til Afrikajakt.

 

Jeg er sikker på at det går an å grave opp noe "våpenfiendtlig" fra Høyre og FrP også. Poenget mitt en sen kveld er at det kan være nyttig å se på hva partiene faktisk har kjørt tidligere, da det kan gi en pekepinn på hva de kan tenkes å finne på ved neste korsvei.

Link to comment
Share on other sites

Legger ut litt statistikk for interessen for de ulike partiene sitt svar. Første artikkel ble publisert så sent som 23. august 2013 og siste, p.t. (FRP) ble publisert for to dager siden. På Facebook-siden til NOJS, så ligger veggoppdateringene fra 500-1100 FB-profiler som har sett artiklene våre per artikkel.

 

stat.png

Link to comment
Share on other sites

Et velformulert innlegg bjortork. Jeg tror du er inne på noe viktig. Gjennom året har jeg sendt flere mailer til ulike politiske partier. Jeg har ofte fått forskjellige svar, med unntak av FRP som har svart det samme i tre mailer samt NOJS sin undersøkelse. Mitt eget parti Venstre har vært spesielt vinglete, men nå ser det ut til at de har landet på riktig ståsted.

 

Når dette er nevnt er jeg rimelig sikker på at borgerlig side vil være mer vennligstilt ovenfor våpeneiere en det AP og SV vil være. Dette har en naturlig forklaring i de borgerlige partienes politiske ideologi. De borgerlige partiene med unntak av KRF har dypere innslag av liberalistisk tankegods en det SV og AP har. Spesielt Venstre og FRP er kjent for å benytte John Stuart Mills sin teori om direkte årsakssammenheng i vurderinger om forbud. Negative friheter og rettigheter står sterkere på borgerlig side en på sosialistisk side, der ofte de positive frihetene og rettighetene står i fokus. Hvordan partiene ser på individuell frihet vil få en betydning når partiene skal vurdere de ulike forslagene til ny våpenlov. Dessuten tror jeg det var SV som fikk antallet ned fra 8 til 6 i spørsmålet om våpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Her er et fint verktøy for å studere landenes aktivitet innenfor våpen import/export. Funker best i Chrome, ikke MSIE.

http://balder.prio.no/armsglobe2/index.php

MappingArmsData.jpg

 

Når en innser Norges posisjon i dette feltet blir det et paradoks å diskutere borgerenes plikter til å registrere arvede dobbeltløpere og andre rariteter som feks blyhaggel forbud..

Litt som å fokusere på Statoils satsing på vindmøller, en lynavleder liksom...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man skal være forsiktig med å stole for mye på det som skrives i svarene til NOJS, alle politikere tar et taust forbehold om at en annen posisjon kan være bekvem når det kommer så langt som at noe faktisk skal bestemmes. - -

Jeg er sikker på at det går an å grave opp noe "våpenfiendtlig" fra Høyre og FrP også.

Uten tvil, hvem var det som gjennomførte registreringsplikt for pumpehagler, f.eks.?

 

Ellers minner jeg om at jeg har skrevet om dette før.

 

"Varegg"s observasjon er også interessant - når politikerne blir gjort oppmerksomme på hva saken dreier seg om, kan det hende de endrer synspunkt bort fra "slagord"-stadiet. Vi skulle hatt en ny Kjell Kristian Rike i NRK, som kunne fått dynamisk skyting inn som "underholdnings-idrett".

 

Når dette er nevnt er jeg rimelig sikker på at borgerlig side vil være mer vennligstilt ovenfor våpeneiere en det AP og SV vil være. Dette har en naturlig forklaring i de borgerlige partienes politiske ideologi.
Mjoooo - men hvis man går etter "politisk ideologi", er det faktisk venstresosialistene/kommunistene som vil "væpne folket". (AKP kjøpte jo, i sin tid, inn en skranglete Kalashnikov på svartebørsen, og forærte den til Bin Ladens sammensvorne i Afghanistan!).
Link to comment
Share on other sites

Her er et fint verktøy for å studere landenes aktivitet innenfor våpen import/export. Funker best i Chrome, ikke MSIE.

http://balder.prio.no/armsglobe2/index.php

 

Når en innser Norges posisjon i dette feltet blir det et paradoks å diskutere borgerenes plikter til å registrere arvede dobbeltløpere og andre rariteter som feks blyhaggel forbud..

Litt som å fokusere på Statoils satsing på vindmøller, en lynavleder liksom...

 

 

Den siden var bra laget. Meget interessant :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mjoooo - men hvis man går etter "politisk ideologi", er det faktisk venstresosialistene/kommunistene som vil "væpne folket". (AKP kjøpte jo, i sin tid, inn en skranglete Kalashnikov på svartebørsen, og forærte den til Bin Ladens sammensvorne i Afghanistan!).

 

Ville vel, ikke vil. Den tiden der er vel forbi, eller har jeg gått glipp av noe?

Link to comment
Share on other sites

SVs svar var trukket frem over som mer positivt enn forventet. Jeg tillater meg å være uenig pga. formuleringen jeg har uthevet under:

Våpenutvalgets innstillinger kommer sammen med høringsinnspillene til å ligge til grunn for behandlingen i Stortinget. Partiene må allikevel la sin egen oppfatning ligge til grunn for det som blir vedtatt.

Altså en tungvindt omskriving av "Ja, men nei." Slike formuleringer skremmer meg, jeg er alt annet enn overbevist om at SV som partis og dets representanters oppfatning er til beste for oss som våpeneiere selv om de pakker svarene sine pent inn.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det ville jeg ikke ta for gitt. Partiledelsen i SV er vel ikke dummere enn at de skjønner at hver 7. voksne person i landet ikke kommer til å stemme på dem likevel.

 

Men de kunne godt svart skikkelig på spørsmålet ja, det var vel "partiets oppfatning" det ble spurt etter og ikke hva som stod i lovforslaget.

Link to comment
Share on other sites

Partiledelsen i SV er vel ikke dummere enn at de skjønner at hver 7. voksne person i landet ikke kommer til å stemme på dem likevel.
Nettopp.

 

Derfor kan de på dette tidspunktet ikke ta sjansen på å støte fra seg mer enn de absolutt må, derfor denne forsiktige formulering. Det er faktisk SVere blandt skytteren også, hvis det er noen overraskelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...