Jump to content

Film fra rådyrjakt


Roe

Recommended Posts

Konge! Og nå ble ikke ventendet på bukkejakta noe mindre for å si det slik..

 

Har lest det meste du/dere har skrevet om disse terrenga deres tidligere, og må si det frister. Ser ut til at det blir en del lange hold her? Du har sikkert skrevet det i en annen tråd, men ta gjerne en reprise på kaliber og ladninger :)

Link to comment
Share on other sites

@John Doe #1. Hva er uansvarlig med det om du vet hva du driver på med? Er en vant med langholdsskyting og kjenner børsa,avstand og andre variabler som kan spille inn er nok ikke dette holdet noe problem å skyte sikkert på.

 

For meg med mine kunnskaper om langholdsskyting,ville det vært uansvarlig å skyte på det holdet. Ut fra hva jeg har lest om Roe tror jeg nok det var ett helt forsvarlig hold for han.

 

 

@Roe. Kjempefilm. Lag flere sånne. :D

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg tenderer til å være enig i en viss skepsis her. 500 meter på et rådyr som ikke er fastboltet til terrenget og under naturlige vindforhold er langt og man tar en sjanse. Kan vel vanskelig diskuteres mener jeg.

 

Men Roe er sikkert en glimrende langholdsskytter med styggbra utstyr, så det er jo ikke dermed sagt at han tar en større sjanse enn jeg ville ha gjort ved å skyte på en elgkalv i trav på 70meter. Jeg er ikke noen mesterskytter, men jeg kunne nok ha skutt hvis jeg fikk godfølelsen for skuddet. Man tar noen sjanser på jakt. Roe tar større sjanser når det gjelder å skyte på langt hold enn jeg ville ha gjort, men så er han også veldig flink til nettopp det, å skyte langt.

 

Men uansett; jeg tror nå han bør passe seg litt for å gjøre det der til en vane. Det skal lite til for å bomme på slike hold.

 

Men fin film Roe! Fikk veldig lyst til å ta turen selv!

Link to comment
Share on other sites

"rett ned - 500 meter", uansvarlig spør du meg.

 

Det er ingen som har spurt deg heller :lol: og det er heller ikke det som er tema her.

Hva er poenget med hele tiden trekke fram det negative. Folk som gidder å dele film og bilder gjør kammeret bedre. Og da burde man gi rom for det uten hele tiden finne fram det negative.

Det eneste man oppnår med det er en høyere terskel på å dele bilder og film fra egen jakt.

 

Bra film Roe. Og takk for at du deler det med oss.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest noen innlegg her, så ble jeg i tvil om jeg overhodet gadd å legge ut reiseskildring fra dette området. Vi har 4 jegere som kom hjem i forrige uke.

Når jeg i tillegg har en annen tråd på trappene som jeg har drevet med siden nyttår, så ble jeg faktisk i tvil om jeg gidder...

Det er bestandig en eller flere som bare MÅ trekke frem det negative, eventuelt så leter de etter negative ting.

 

Takk Melvin, som fikk meg til å endre syn. Reiseskildringen kommer... i løpet av uken håper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig Poacher.

Det er bestandig en eller flere som bare MÅ trekke frem det negative, eventuelt så leter de etter negative ting.

 

Det finnes faktisk et ord for det der, JANTELOV.

 

Gleder meg til reiseskildringen. Det er sånt som gjør kammeret bedre

Link to comment
Share on other sites

Hallo karer!! Det er da vel ikke rart om 500 m "skurrer" i øra hos enkelte? Forstår de som reagerer på det jeg, men skal de "hetses" tilbake fordi de reagerer på det?

 

OK, hva er mest negativt da; å skyte på 500 m hold på levende vilt, eller å kommentere at det kommer noen variabler inn i bildet der som kan medføre en risiko?

 

Jeg kan godt forstå at noen reagerer; rådyr er ikke blinker for langholdstrening.

 

Forøvrig; Nydelig og spennende film! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men Roe er sikkert en glimrende langholdsskytter med styggbra utstyr, så det er jo ikke dermed sagt at han tar en større sjanse enn jeg ville ha gjort ved å skyte på en elgkalv i trav på 70meter. Jeg er ikke noen mesterskytter, men jeg kunne nok ha skutt hvis jeg fikk godfølelsen for skuddet. Man tar noen sjanser på jakt. Roe tar større sjanser når det gjelder å skyte på langt hold enn jeg ville ha gjort, men så er han også veldig flink til nettopp det, å skyte langt.

 

Palinder er inne på sakens kjerne.

Hver man, hver sin begrensning. Roe skyter sikkert bedre på 500 meter selv uberegnelig vind, enn hva mange av oss gjør på 100 meter.

Og hvis folk er skeptisk til 500 meter skyting, er det fult lov. Men hva tjener det og dra det fram i denne tråden og skape negativitet ovenfor filmen som Roe har lagt ut. Han burde heller ha takk for og komme med et positivt bidrag til kammerert. Det er sånne ting som gjør kammeret bedre, ikke for en vær pris plukke fram negative ting for og få opp innleggs telleren.

For meg er det reporatsjer, reiseskildringer, bilder og historier som er bra med kammeret.

Gjenntagende kritikk av jaktutøvelsen på bidragene er med på og senke takhøyden.

 

 

Forstår de som reagerer på det jeg, men skal de "hetses" tilbake fordi de reagerer på det?

 

Det er på ingen måte ment som hets, men kommer man med kritikk må man tåle og få tilbake også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ikke det har noe med jantelov å gjøre. Her legges disse 500 m ut på et åpent forum hvor de fleste ikke har langholdserfaring. Da er det naturlig at slike reaksjoner kommer, ville vært rart hvis de ikke kom. I jegeropplæringen lærte vi å ikke skyte på over 100 meter...

Selv har jeg maks hold på det jeg har kontroll på, dvs hold jeg har skutt gjentatte ganger på med stabilt resultat. For meg ligger dette på rundt 150 meter som maks. At andre kan ha 500 meter her, ja det må jeg jo akseptere selv om det er vanskelig å forstå.

Link to comment
Share on other sites

Fin film Roe!

Ser at det er mange her som ikke helt skjønner at en kan levere trygge skudd på lange hold, og det er jo greit. Jeg har sittet noen timer å kontrollert oppskyting, så at det finnes mange dårlige skyttere blandt landets jegere er ingen hemlighet. Trening er vel stikkordet her.......

 

Men, for å komme med et kritisk spørsmål: Hvorfor reise så lang på jakt, for å skyte på så lange hold? Er det ikke mer spennende å snike å komme tett inn på viltet? Jeg var i East Cape Sør Afrika for noen få uker siden og jeg hadde før turen blitt fortalt at jeg måtte regne med å benytte meg av skuddsjanser på helt opptil 300m. Min PH var dyktig og jeg kom alltid ganske tett innpå. Det lengste skuddholdet jeg hadde var ca 150m. Personlig synes jeg det er veldig spennende å komme nærme under jakta. Det nærmeste skuddet ble på ca 70m der nede.

 

Ang. bukkjakt borte på øyene i vest så er det virkelig noe jeg også kunne tenke meg å prøve en gang! Igjen, fin film! :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner det er lett å reise bust ved den minste "kritikk".

 

Roe ser ut til å være en god skytter, mulig han kunne lagt ut en liknende video, men denne gang med pappskiver som mål.

Sikkert lærerikt å få forklart om hvorfor skuddene sitter som de gjør i forhold til faktorer som lys vind og temperatur.

 

Hvis kritikerne ser at skuddene sitter innefor en radius av 20 cm på 500 meter, er det mindre vanskelig å forsvare denne langholdsjakten.

 

Når det er sagt, regner jeg med at langskuddet er med litt i skryteøyemed på filmen, og ingen dagligdags affære :D

Link to comment
Share on other sites

500 meter ER latterlig å vise på film for alle "nye" jegere!

 

Kommer man ikke næremere så har viltet vunnet!!!!

 

Selv om Roe er en meget god langholdskytter bør man vel ikke skyte på 500 meter på levende vilt, dette mener jeg da..

Link to comment
Share on other sites

Hei Bever`n.

Personlig liker også jeg å komme så nære viltet som mulig.

 

Det gir jegeren større utfordringer og ikke minst viltet en større sjanse til å komme unna, men det finnes områder i utlandet (sikkert i Norge også) der det er komplett umulig å komme nære innpå viltet.

Verken Roe eller andre brukere her inne (som jeg har sett) anbefaler noen å skyte vilt på de avstandene som er beskrevet her uten grundig opplæring og trening.

Så igjen: Jeg kan ikke begripe hvorfor Roe får kritikk for at han skyter på lange hold.

 

Har du lyst på en mye større utfordring, snik deg inn på viltet og ikke skyt før du har viltet på 10-20 meter.

Større utfordring skal man jammen lete lenge etter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra bukkejakt i Eskdalemouir :D

Omerådet er designerskog, og kan ikke sammenlignes med noe her hjemme, jaktformen må dermed tilpasses deretter. Typisk "norsk" bukkejakt (les smygjakt på korte hold) kan etter mine erfaringer bare utøves noen meget få steder.

 

En liten teaser på reiseskildringen som kommer fra Poacher og Mildot

2009-11-mai_04_42_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men, for å komme med et kritisk spørsmål: Er det ikke mer spennende å snike å komme tett inn på viltet?

For noen så er det det... For meg er det ikke! Rifle m/tofot, vindmåler og en kaffekopp.

Vi er alle forskjellig, noen liker å jakte sånn, andre liker å jakte på en annen måte. Det kan da ikke være slik at noen skal bestemme hva god jaktopplevelse er for andre?

 

 

Er det 6,5x55 du bruker der Roe?

Det er .270 med 140 SST

 

 

Neste gang filmer du kanskje rådyrene også, i skuddøyeblikket altså 8)

Men for all del, en fin film :!:

Det kamera som er brukt her er Canon G9, altså et fotokamera og ikke videokamera. Det har sine begrensninger kan du si.

 

500 meter ER latterlig å vise på film for alle "nye" jegere!

Kommer man ikke næremere så har viltet vunnet!!!!

Selv om Roe er en meget god langholdskytter bør man vel ikke skyte på 500 meter på levende vilt, dette mener jeg da..

Hver sin smak! Skal du bestemme hva som er god jaktopplevelse for andre?

Link to comment
Share on other sites

Tar meg på ingen måte nær av kritikken og har full forståelse for at folk stiller kritiske spørsmål. :)

 

Hele filmsekvensen rundt 500m skuddet er ikke med da noe måtte klippes bort grunnet Youtube sin 10 min begrensing. Og ja, slike skudd er ikke dagligdags og det er et lite skryteklipp med intensjon å skape debatt uten at det innebærer at jeg kommer til å holde noen forsvartale for ethvert kritiske spørsmål som skulle dukke opp.

 

Det lengste skuddet mitt mot vilt er vel 670-680 meter og for øyeblikket er skadeskytingsprosenten min på lange hold 0%. Dette betyr ikke noe annet enn at jeg der og da har hatt en riktig vurdering av om jeg har en skuddsjanse eller ikke - det er jo ikke slik at jeg klarer å skyte alt på alle hold alltid. Det er kun et mindretall av gangene det blir en skuddsjanse ut av en obserasjon på langt hold. Alle skadeskytingene jeg har hatt har vært korte hold (100 meter minus) hvor det har gått litt fort unna. Har hatt endel ettersøk og har vel mistet 5-6 + dyr av alle de jeg har skutt. Angående avstander, vindpust osv osv... min eneste kommentar er at skuddene er kontrollerte og jeg har en variert bakgrunn som skulle tilsi at jeg kan vurdere forholdene ganske godt. Er blandt annet godkjent meteorologisk observatør og har ingen problemer med å vurdere om det vil komme et vindkast i løpet av de 0,5 sekunder flygetid vi stort sett snakker om og det finnes i tillegg teknikker som stabler oddsene ytterligere i skytterens favør. Det blir vel litt som å se rally på TV? De færreste kan/vil/praktiserer slik kjøring til daglig.

 

Når det gjelder utlandet og lange hold så er det ingen sammenheng der. Har stor glede av jakta mi men prøver å skille litt på det å være jeger og drapsmann.

Når jeg jakter for egen del smyger så mye jeg klarer. Kan f.eks nevne tahr jakten hvor jeg kneppet bukkene mine på 90 meter (uvanlig kort hold for tahr!) eller chamois-jakten hvor jeg klatret i ganske mange timer i fall-her-og-dø terreng fremfor å ta et langt skudd (falt faktisk, men stoppet før stupet, eneste som skjedde var at jaktpartneren min fikk noen grå hår og jeg mistet et kamera). Guide er f.eks noe jeg ikke trives med, da jeg som regel ønsker å gjøre alt fotarbeidet. Men enkelte ganger har jeg ikke noe valg, guide må til om jeg skal få jaktet.

 

Når jeg er avskytingsjeger for andre skyter jeg på den avstanden jeg må for å drepe så mye vilt som mulig. Eksempler på slik jakt er tahr-culling på ulike "stations", avskytning av harer og kaniner over lampe, eller avskyting av rådyr i krevende deler av godsets terreng. (Forøvrig begynner jeg som yrkesjeger på en 450.000 mål stor eiendom i oktober om alt går etter planen - nettopp fordi de vet jeg klarer å produsere tall og leverer godt plasserte skudd/ ikke skadet slakt under avskytninga. I 2008 banket jeg vel ned omtrent 50 klovvilt ila en snau måned. "Rekorden" min er vel 27 på 2 dager.)

 

Ble kanskje litt arrogant selvskryt for noen dette, men håper noen fikk litt svar.

Uansett hva som blir sagt her i tråden kommer jeg ikke til å gråte meg i søvn, skamme meg eller slutte å skyte på lange hold men det finnes heller ikke det oppsyn som kommer til å ferske meg å skyte villrein på 500 meter - dette er "egen" jakt. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjempefin film Roe!

 

At det blir stillt kritiske spm til slik skyting må en selvfølgelig regne med. I norge risikerer du jo inndragelse av jaktrett i flere år om oppsynet ser at du skyter rein på noe over 200m selv om alt går bra. Så forskjellene er store.

 

Alt i alt handler det jo som før sagt i å kjenne sine egne begrensninger, ingen grunn til å rakke ned på folk som er dyktige på det!

 

Kjenner meg forøvrig godt igjenn på Roe`s forklaring når det har endt med skadeskyting, korte hold i farta kontra langhold med meget god tid!

 

Keep up the good work!

Link to comment
Share on other sites

Flott film Roe

 

Hvor spesielt utstyr må til for å oppnå gode samlinger på hold over 500m :?:

 

Et rådyr er ikke stort. så jeg regner med at sammlingen til rifla bør ligge innenfor 70-100mm på 500m for å kunne skyte forsvarlig på slike lange hold.

 

Jeg ser du skriver at 6.5x55 er vellegnet på slike hold. Er det det du bruker i filmen :?:

Link to comment
Share on other sites

Flott film! Du må gjerne lage flere for min del.

 

At noen reagerer på skyting på 500 meter er vel forståelig ... Jeg reagerte da jeg leste om det i en annen tråd, men har skjønt at dette er folk som kan sitt fag. På jegerprøven fikk vi vite at 150 meter var absolutt maks, så ...

Link to comment
Share on other sites

Har kjempelyst på en lignende tur, hva koster en slik tur pr pers?

 

Har skrevet om det i "min" tråd fra årets jakt i Scotland.

Regn med 13-15k for en uke. Dette er da veldig ca. regnestykke. Man kan få det billigere med hensyn til hva mna gjør med leiebil/mat osv

Link to comment
Share on other sites

Flott film Roe - der skulle jeg likt å vært!

 

Kanskje ikke dumt å bli med Helga-Mari, det kan jo fort bli behov for ettersøk med det holdet.

Regn også med å gå en times tid før du kommer frem til treffstedet.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Flott film og imponerende skyting Roe. Jeg og sikkert flere her inne kunne godt ha tenkt oss ett lite kurs i langholdskyting av deg. Ikke det at jeg har tenkt å begynne å skyte rådyr på 500m. for det er jeg ikke flink nok til, men hadde vært gøy å begynt å skyte på lengre avstander. Hadde vært bra om der var klubber eller mennesker som holdt slike kurs. Klart man kan lese seg til det og prøve seg frem, men det er jo ikke noe poeng i å prøve å finne opp kruttet på nytt.

 

Nå kan det vel hende at filmen som du lager blir til god hjelp. Håper det.

Link to comment
Share on other sites

Har undervist og misjonert langholdsskyting (blink-varianten) en årrekke. Under er en gjeng jeg underviste på New Zealand

 

rskavalkade_%287%29.jpg

 

Et undervisningsprosjekt til nå så tror jeg det skal la seg formidle enkelt nok til at alle som vil prøve kan skaffe seg nok kunnskap enkelt nok.

 

HER ER LINK til en annen tråd hvor noen har vært å skutt litt med undervisningsmaterialet jeg har laget. Varmer i hjertet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...