Jump to content

Kunnskapsløst Mauser-prosjekt - Scoutrifle i 30-06


Recommended Posts

Allerede i starten blir det feil - scoutrifler skal jo helst være i .308. Men det blir for dyrt med ny pipe.

 

Utgangspunkt: Mauser M98 i 30-06, 900 kroner da det manglet korn. Vurderte å få vidunderet gjenget for demper, men kan ikke forsvare kostnaden på et slikt lavkostbygg. Det får heller bråke litt.

 

Kan lite og ingenting om hverken skyting eller børsemakeri, men jeg har jo både elefanttape, hammer og skrumaskin. How hard can it be? :mrgreen:

 

Bilder kommer etterhvert som jeg gjør fremskritt eller dummer meg ut.

Link to comment
Share on other sites

Ja, her er altså herligheten. Har kikket gjennom løpet og det ser rimelig greit ut, men ikke fått komt meg for å teste presisjonen ennå, alt er jo stengt.

http://www.flickr.com/photos/79623217@N06/7618090522/

 

Det manglet som sagt korn, uvisst av hvilken grunn:

http://www.flickr.com/photos/79623217@N06/7618091296/in/photostream/

 

Så jeg har satt inn en sånn fancy fiberoptisk tråd - WIlliams Firesight - som skal gjøre det lettere/fortere å finne siktebildet i skarpt utelys:

http://www.flickr.com/photos/79623217@N06/7618092162/in/photostream/

 

Har kjøpt et billig Barska-sikte samt monteringsskinne som settes på der hvor det militære baksiktet sitter nå, og venter på et Williams sikte fra en herværende nettbutikk. Når det dukker opp blir det å få borret og gjenget hull, gjør ikke det sjøl pga mangel på riktig verktøy og problemer med å få ting i vater generelt.

 

Tar sikte på å strippe stokken, sette den inn med litt beis for å mørkne fargen, og behandle med dertil egnet olje.

Link to comment
Share on other sites

Jah. Da har jeg klart å få rakleverket fra hverandre. Alt gikk greit til jeg skulle skru ut skruene i bunnplaten. $## som den ene satt, vred to skrutrekkere i p###evinkel og brukte uante mengder WD-40 før jeg fikk løsnet elendigheten. Ingen tegn til rust på gjengene, merkelig nok, det var vel hermetisk lukket.

 

Sånn ser den ut nå:

7639175810_08aed63570_z.jpg

 

En morsom liten detalj, den ene låseskruen er tydeligvis original:

7639178240_c1874c4fc1_z.jpg

Resten av skruene er vel byttet, de har i alle fall ikke noe slikt stempel.

 

Stokken er et kapittel for seg selv - inni står det "1921" selv om låsekassen er stemplet 1943. Var de virkelig så desperate at de brukte gamle stokker om igjen?

7639176630_7b47b0d9f8_z.jpg

 

Ellers bærer stokken preg av ivrig og entusiastisk bruk - dette blir aldri noe utstillingsobjekt:

7639177466_438cb2e1e3_z.jpg

 

Skal få vekk den gamle finishen - det er spor av noe som ser ut som shellac og jeg har hørt at denaturert sprit er veien å gå for å få det vekk. Noen andre tips? Kommer ikke til å gidde å prøve å rette ut bulker og hakk i noen særlig grad.

Link to comment
Share on other sites

Stokken er et kapittel for seg selv - inni står det "1921" selv om låsekassen er stemplet 1943. Var de virkelig så desperate at de brukte gamle stokker om igjen?

Det har sannsynligvis vært et nr på kassa som har vært 1921? Eller på den kassa stokken opprinnelig hørte til. Om dette er en som har vært brukt i det nordske forsvaret har nok deler kunne vært byttet fram og tilbake innimellom ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mens børsemakeren monterer nytt baksikte, prøver jeg meg frem med sikling. Antageligvis er ikke den gamle Brusletto-kniven min suveren til formålet, men skitt la gå. Shellac og annet grums føk av i god fart, og nå ser stokken sånn ut:

http://www.flickr.com/photos/79623217@N06/7720435662/

Beklager URL i stedet for IMG tag, det er noe rusk i maskineriet og bildene fra Flickr vil ikke vise på posten her. Skal gå inn og fikse det senere hvis jeg finner feilen.

 

Det er ikke så lett å få vekk grauten rundt den sylinderen som er til å demontere sluttstykket, tenkte å prøve med et lite stemjern.

http://www.flickr.com/photos/79623217@N06/7720402008/

 

Er det aktuelt å bruke sandpapir etter siklingen? Et par steder, sånn som i utsparingen for hevarmskulen, tenkte jeg å slipe forsiktig uansett da det er vanskelig å komme til med kniv uten å skrape opp treet. Men det er vel ikke nødvendig (eller ønskelig) å slipe ellers?

 

Et annet spørsmål - på kanten at stokken er det noen bulker og skrapemerker som er litt fremtredende. Er det noen vits i å prøve å dampe dette her ut, eller risikerer jeg å gjøre vondt verre? Jamfør punktet om sliping, det her blir aldri noen prisvinner i kategorien utseende i noe tilfelle. Metalldelene ser jo også ut som de har vært på sjallabais en del ganger, og halve poenget er å lage en rifle som jeg ikke trenger å være redd for å miste i uren.

 

http://www.flickr.com/photos/79623217@N06/7720403866/

 

Som det fremgår av bildene er det ikke verdens mest eksotiske og spennende tresort de har brukt i stokk produksjonen. Tenkte derfor å enten spritbeise stokken eller bruke narvsverte for å oppnå en så mørk tone som mulig, som jarrah eller mørk mahogny. Er det da nødvendig å bruke vann først for å få den til å "reise bust"?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Steike det tok lang tid hos børsemaker for å borre og gjenge et par hull. Dyrere enn jeg hadde håpet ble det og. Jaja, han satte i alle fall på dioptersiktet fra WIlliams riktig så solid.

 

Nå er i alle fall mesteparten av hardwaren på plass og jeg holder på å olje stokken. Bestemte meg for å la den gamle krigeren beholde arrene sine (og de er det mange av), kommer bilder når jeg har fått mettet stokken skikkelig. Tror ikke det blir så verst når jeg får polert metalldelene litt.

 

Det nye kornet må festes med ett eller annet da dovetailen det skal sitte i er akkurat litt for romslig - jeg tenker en dæsj svart neglelakk burde duge da den tåler en del varme. Så får jeg få tak i en kornbeskytter og åpne den opp litt så lyset slipper inn til fiberoptikken.

Link to comment
Share on other sites

Pipen skal ikke kappes, dette blir et billigprosjekt og jeg kan ikke gjøre slikt selv. Skulle jeg kappet pipen måtte/ville jeg også fått gjenget og montert demper for å redusere smell og munningsflamme, og da ville vi vært ute på ville veier i forhold til scoutspesifikasjoner - vanskelig å montere jernsikte på dempet rifle ;) Lengden får heller være noen centimeter over det ideelle.

 

Det klarer seg også med fem-skuddsmagasin og en bunke med klips donert av en snill Kammerbruker - uansett blir dette et jaktvåpen og da er det ikke vits i å plundre med større magasin (syns jeg, dessuten blir det for dyrt).

 

Jeg landet på å olje stokken med mørk skjefteolje i tynne lag, har holdt på i et par dager nå og det ser ikke så aller verst ut.

Link to comment
Share on other sites

Elektroniske hørselvern, du liksom. Jeg syns jeg slo på stortrommen da jeg kjøpte Peltor til 399,- på Clas Ohlson! Kolbekappen på denne mauseren er ikke messing, men stål (så vidt jeg kan se). Rekyldemping stod vel ikke øverst på ønskelisten til de tyske generalene og det er godt mulig jeg må kapitulere og kjøpe meg en limbsaver.

Link to comment
Share on other sites

Ok, et par bilder - skjefteoljen kunne nok vært enda mørkere, for stokken er foreløpig ikke stort dypere i tonen enn den var da jeg fikk den, men spillet er i alle fall litt varmere og det fæle gørret som hadde kaket seg opp er vekk.

 

7889044810_c4dfd34dee_z.jpg

 

Beklager litt orange farger, det er blitzen.

 

7889046114_54386c0f5a_z.jpg

Dette er uten blitz, sjekk så matt stokken er. Dette er etter påføring av ca. en halv sånn liten flaske Krieghoff Schäftöl over en liten uke.

Link to comment
Share on other sites

Si ikke det, faren min fikk en gang for seg at han skulle oppgradere sikkerheten i huset og satte sånn sikkerhetslenke på døren. Men en dag var han og jobbet seint ute i verkstedet sitt, og broren min kom hjem og satte på lenken i den tro at han var sistemann, og gikk og la seg. Ingen våknet av ringeklokken da sjefen sjøl fant ut at han var sperret ute, og han måtte finne baufil og tang og sage av lenken midt i mørkenatten. Tror han ville satt pris på en original mauser med torturkolbe akkurat da :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et spørsmål hvis noen har tid - Tuppen på tennstempelet ser ut til å være bøyd litt til siden, er dette et potensielt problem? Den kommer ut der den skal og såvidt jeg kan skjønne vil den slå rett inn i tennhetten, så jeg antar at den er modifisert fordi den i 100% rett tilstand ikke passet helt i sluttstykket.

 

Har jo fremdeles ikke fått skutt med mauseren og akkurat nå ligger den jo i tusen deler mens stokken trekker olje, så det passer litt dårlig å dra på skytebanen. Er det med innslag av tennstempel noe jeg kan sjekke med en dummypatron?

Link to comment
Share on other sites

Snakket med mausergrossisten og de mente det var mest sannsynlig at noen hadde bøyd stempelet i forbindelse med puss, så jeg bestilte meg et nytt tennstempel i tilfelle rottefelle, dumt å stå der med tutten knekt.

 

Bestilte også kornbeskytter, når den dukker opp skal jeg skjære ut en åpning midt på så det kommer lys på fiberoptikken.

 

Stokken trekker fremdeles olje, så det er mulig jeg må kjøpe en ny flaske Scherells. Smører på annenhver dag nå. Jaggu bra jeg ikke skulle jakte noe storvilt i år... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja, jeg brukte så mye penger på håndvåpen og salongrifle at her må det spares på alle bauger og kanter. Skal prøve tennstempelet med en hylse og bare tennhette så snart det dumper ned noen i postkassen. Dvs hvis jeg får låsekassen ned i stokken igjen da, forhåpentligvis har ikke all oljen ført til noe svelling.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, apropos - mens vi venter på at stokken skal slutte å trekke olje - her er utgiftene så langt:

 

Mauser rifle - 900

B-square skinne med ringer - 338

Williams baksikte - 391

WIlliams fiberoptisk korn - 250

Montering av Williams baksikte - 1250

Barska 2X20 LER - 473

Reinaissance Wax - 212

Kornbeskytter - 80

Tennstempel - 150

 

Også er det to flasker med skjefteolje og en liten flaske bruneringsmiddel, finner ikke kvitteringen akkurat nå. Totalsummen så langt er altså 4000 og noe - ca. 3500 hvis man ser bort fra kostnaden til kikkert som hadde vært den samme (eller vesentlig høyere) på en hvilken som helst rifle. Hvis jeg skal komme med noen kommentarer så langt måtte det vel være at det hadde vært lurere å kjøpe en Mauser til 1200 og få en med kornet intakt, og eventuelt dioptersikte allerede montert. Men sånn er det - erfaring er det man sitter igjen med når pengene er brukt. Det er fortsatt billigere enn en Ruger GSR :mrgreen:

 

En scoutrifle skal egentlig ha tofot, men jeg har ikke bestemt meg ennå. Siden Mauseren ikke har "moderne" reimbøylefester blir det litt styr med å få laget feste, og det vil også gjøre riflen tyngre. Det hele avhenger litt av om jeg klarer å få fatt i en original reim til en fornuftig pris, hvis ikke må jeg sette i nye fester ænnivei og kan klipse på en DealExtreme-tofot hvis jeg føler for det.

Link to comment
Share on other sites

Genialt prosjekt;) Fikk lyst til å koste på underbeslag m/20 skuddsmag til G33/40'n og få en børsemaker til å ordne en picatinnyrail med hurtigmontasje over det bakre siktet så jeg får montert emn Aimpoint compM4 der. Å bytte ut stålkappa med noe gummi hadde jeg og ville gjort i samme slengen...

Link to comment
Share on other sites

Nei nei.. Har du alt glemt Krag-konkurransen he he :wink:

Nei da... men det må da gå ann ha i både pose og sekk :D

Kikkertmontsjene til Kragen har kommet foresten. Blir litt sidemontert og små ringer 1" så vi må finne noen kurrante kikkerter.

 

@steppdeck - Du skal få¨lov å selge den til meg billig :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppmuntringer :D

 

Jeg tror jeg kommer til å kjøpe en sånn Limbsaver slip-on greie, hvis jeg da ikke nøyer meg med en av de pad'ene man spenner på seg selv.

 

Trengs ikke børsemaker for å få rails på M98, med mindre man er dead set på å beholde det originale bakre siktet. Kilden til mesteparten av min informasjon, Bob Cashner (Poor Man's Scout Rifle) syns ikke noe særlig om de originale siktene og har derfor gått for B-square sin løsning som monterer railsen i kvadalunken som normalt holder fast baksiktet. Dette fordrer selvfølgelig at man installerer et sikte helt bak. Prosedyren er delvis reversibel, med unntak av skruehullene som må bores.

 

Arrowmaker: Fine - men de ser dyre ut etter min standard ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jah. Det går litt tregt dette her, bare å beklage. Men her er i alle fall noen bilder:

 

Prøvde meg frem med litt bruneringsvæske på kolbekappen. Nå er den igjen klar til å sette sitt preg på verden, og sikkert skulderen min når så langt kommer.

8113961713_aaf3ced0b3_c.jpg

 

Hele rakleverket, mer eller mindre klart til å settes sammen igjen:

8113959537_8ee5fcee80_c.jpg

 

Slik ble det nye kornet og kornbeskytteren seende ut:

8113960229_440393fbac_c.jpg

Ja.Da. Jeg vet at det er gresselig utført arbeid, men jeg er ikke så misfornøyd tatt i betraktning at jeg hadde følgende verktøy:

- En Dremel som bare går på full hastighet

- En kappskive som jeg mistenker var en slags slipeskive, da den gikk i tusen bitar under arbeidet

- Bror min sin baufil, med slakt og sløvt blad (at ikke folk kan kjøpe seg ordentlig redskap som jeg kan låne)

- Noen rustne gamle filer jeg fant der ingen skulle tru at noko kunne gøyma seg

- En rimelig skrustikke som jeg måtte feste i benkeplaten i vaskekjelleren da det egentlige verkstedet er fullt av drit

 

Bruneringsvæsken kastet heldigvis et forglemmelsens slør over de verste merkene. Jeg må påføre litt mer etter at jeg tvang kornbeskytteren på forsiktet, dere vil ikke vite hvordan det foregikk.

 

Kornet er nå festet med svart neglelakk, jeg har hørt at dette skal fungere bra da lakken er varmebestandig.

 

Her er en illustrasjon av hvordan siktebildet blir med "jernsiktene". Jeg måtte skru ut selve diopteret da kameraet nektet å fokusere med så liten åpning - det er meningen man skal kunne gjøre det med disse siktene for å få et slags nødens ghost ring-sikte.

8113961035_9749f1745b_c.jpg

Beklager rot og snikreklame.

 

Måtte dessverre file av litt av stokken for å få plass til dioptersiktet, derfor må det oljes litt til. Den får for øvrig et par lag med Renaissance-voks som finish. Når det er gjort så skal kasse og løp tilbake i stokken og så må jeg kreke meg til banen for å skyte inn jernsiktene - ser ikke ut som det blir mulig å gjøre det med montasjen til optikken på.

 

Hvis noen har en sånn reim som hører til denne modellen vil jeg gjerne kjøpe den, da det vil være en del enklere en å herje på med nye reimfester m.m. Bajonett er jeg og på utkikk etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Selvfølgelig måtte det bli problemer. Utrolig nok har jeg greid å herpe den ene setteskruen til B-square montasjen, så nå må jeg til den lokale metallvoodooforretningen og finne en erstatning. Notat til meg selv: Skru låseskruer HELT ut før du prøver å skru ut setteskruer.

 

På den andre siden fikk jeg kjøpt en fin reim fra Landser Outfitters til 19 USD eller noe sånt, selv med frakt slår det de 5-600 folk finner på å ta for Mauser-reimer her til lands.

 

Har nå sett at kroningen på dette løpet ikke er den beste, så det er mulig det blir kapping av løp en gang i fremtiden. Men da vil jeg ha satt på en flammedemper. Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har vel ingen ventet på avslutningen i åndeløs spenning, men nå er jeg i alle fall ferdig.

 

8331453324_3cd1ea85fd_b.jpg

 

Jeg har lært masse (tror jeg) om hva jeg skal gjøre og ikke gjøre neste gang, og så har det vært gøy. Men garderoben er nesten full, så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre... Som sagt mulig jeg går for å kappe løpet og krone på nytt, det kan bli gøy.

 

8331454264_19866e388c_b.jpg

En ting jeg skal gjøre neste gang er å rekruttere en hobbyfotograf så det går an å tyde bildene.

 

8330398577_345b989104_b.jpg

...også bruke narvsverte sånn som jeg tenkte opprinnelig.

Håper jeg har kunne glede noen med denne tråden :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...