Jump to content

GOPro vs Contour


dreverjeger

Recommended Posts

For tiden er Go pro Hero2 det beste action cam(best bilde kvaliteten) iflg tester. Har selv et sånt og er veldig fornøyd, bruker d til filming på ski, skytebanen, dykkeroppdrag osv. Contour tror jeg er bra saker det og, liker godt denne smekre formen på det. Er veldig skeptisk til inne bygde batteri, for d bruker ikke å ta så lang tid før de blir veldig dårlig/svake. På Go pro er d løse batteripakker, og har kjøpt mange billig på e bay, som jeg har med ut når jeg filmer.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte et contour+ i går. så det gjør meg vel til en ekspert på hjelmkamera :lol:

batteriet er løst inni, og tar ca 5sek å skifte. så blir nok å kjøpem meg iallefall et batteri til . sånn i reserve. pluss flere kort.

Link to comment
Share on other sites

Har og har hatt både Contour GPS, Contour Roam og GoPro Hero 2, og bruker de både til Ski, vannsport, offroadkjøring og jakt. Har også det meste av tilleggutstyr som ViewFinder app til Contour og LCD og WiFi + fjernkontroll til GoPro. Så har fått litt grunnlag for å mene noe om dette etterhvert.

Mine erfaringer er som de fleste andres at GoPro er i en egen klasse når det gjelder bildekvalitet. Contour er også veldig bra, men når ikke helt opp til GoPro. Har også testet det meste av tilleggutstyr som ViewFinder app til Contour og LCD og WiFi + fjernkontroll til GoPro.

 

Derimot har Contour et uten tvil mye mer praktisk design til endel ting. Derfor endte jeg opp med å selge mitt Contour GPS, men beholde Roam til jaktbruk. Mye mer hendig kamera å feste på våpenet. Samtidig som det er helt genialt med bare 1 bryter å forholde seg til under jakt. Jeg skrur det gjerne på med en gang jeg aner det nærmer seg noe, og av igjen etterpå. Det blir mange tomme klipp i løpet av en dag, men det gjør ikke noe så lenge det er så enkelt å skru av/på. GoPro er mer klønete der.

 

Når det gjelder muligheter for montering så finnes det et hav av utstyr til begge. Hva som er best er litt hipp som happ der vil jeg si. Jeg har det meste av fester til begge 2.Har ikke stoppet opp på innfesting på noen av de så langt. Med unntak av hund. Der har jeg kun testet Contour. Men Drevern min er for lav til at det ble noen suksess. Ble mest lyng og kratt ;-) Brukte da en DogCam vest er det vel den heter. Tipper det funker strålende på en elghund f.eks.

 

Kjapp konklusjon fra meg dersom budsjett ikke er tema:

 

Contour Roam til våpen og ting der GoPro blir klumpete. Valgte Roam fordi det er så genialt enkelt å betjene. (Eller egentlig ikke actionkamera i det hele tatt, for det er strengt tatt alt for mye vidvinkel på de...). Vil du ha GPS samtidig så er jo Contour + en mulighet.

 

GoPro Hero 2 til alt annet der du ikke blir hemmet av litt mer klumpete design. Sett det i "one button mode", så er det kjapt å starte på jakt det også.

 

Og vedr. batterier til Contour: HD, GPS, og + har utskiftbare batterier. (Samme type som noen eldre Nokia mobiler faktisk). Det er kun Roam som har fast batteri. Men det har holdt fint for meg en lang dag på jakt...

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale alle som har contour å bytte den "sikkerhets" reima som du fester i både montasjen og kamera øyeblikkelig. Mitt contour gps fikk en kort karriere da jeg skulle teste hvor godt det satt i montasjen og endte opp med at hele kamera fløy ut av montasjen og sikkerhets tråden sleites og det gikk rett i bakken, slik at linsen løsnet og kablene til linsen sleites også. Skuff..

 

For sikkerhetsskyld bruk 2" kjetting istedet for den 0.1mm tynne "sikkerhetstråden"..

 

 

Ellers var jeg rimelig fornøyd med kamera de få gangene det ble brukt.

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, da var det Roam jeg prøvde, med innbygd batteri. Når det blir kaldt så varer ikke et batteri lenge, enten det er contour el Go pro. Det er tror jeg fordel og bakdeler med begge disse kameraene. Contour mer smekker og mindre i volum. Go pro mer klumpete, og må festes oppe på panna i front på hodet. Er enig i at Go pro har litt bedre bildekvalitet. Det er også lettere og billigere å få tak i ekstra utstyr ala batteri, ladere, feste braketter, div linser osv.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fyldig og fint svar, Skurtfaen og Stefanvp.

Skulle ønske lommeboka tillot like mye "stæsj" som nevnes her, men jeg må dessverre holde meg til ETT actionkamera, ved siden av et ganske bra videokamera jeg allerede har. 1920-oppløsning og 35 x zoom.

Så en gang en film på youtube hvor en harejeger åpenbart hadde kameraet festet på hodet sitt, og dette var et fremragende opptak av jakta idèt haren kom mot jegeren. Det er slike scener jeg først og fremst kunne tenke meg å forsøke. Ut fra svaret ditt antar jeg at GoPro vil være det beste alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal bruke kameraet endel under vann, så er Go pro best, PGA at du får kjøpt div linser ala "eye of mine" og "blurfix". Den orginal linsen har en lysbryting beregnet for over vann, og alt blir litt uklart og ovalt under vann. Med disse proff linsene på får en glass klare bilder under vann. Driver endel med Go pro under vann med div inspeksjon av propeller og båter etter feks grunnberøringer.

 

Dette har vel ikke så mye med jakt å gjøre da, men vet det er endel undervanns jegere her på forumet da!.

 

Passer best som panne montert eller i sæle på brystkassen dette Go pro som nevnt. Har fått masse artige snutter når jeg har montert kamera på ungene ned store vannsklier eller på hjelmen ned lia downhill sykling. Kun fantasien som setter grenser her. En får ihvertfall veldig kule snutter når en setter opp/på kameraet og filmer der andre kameraer ikke bør være.

Link to comment
Share on other sites

kanskje ikke helt topic. har som sagt kjøpt contour+ og ser når jeg prøvde filme meg selv at lyden ligger helt feil . det ser ut som at det er ca 2sek forskjell mellom lyd og bilde. noen om har peil på hva dette kan skyldes?

Link to comment
Share on other sites

Bruker å stå et lite tall både på innpakningen og i midten av kortet. Men det beste er å kjøpe et svart San disk kort, som heter extreme. Det har som regel høyeste tall som er å få kjøpt. Har kjøpt noen kort, og det er på Clasern(clas olson) som har de billigste kortene jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Stooore prisforskjeller ute og går på disse kortene. Jeg trålet en haug butikker for et par uker siden når jeg fikk meg GoPro. Clas var billig, men var tom for store kort. Endte opp med 32GB SanDisk Extreme, klasse 10, på Elkjøp for 799,-

På Elkjøp Express kostet vel 16GB kort omtrent det dobbelte :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

http://contourhd.no/pluss-2/

 

Med Contour Pluss 2 kan man velge synsvinkel ut fra hvilken opptakskvalitet man vil ha. Valget står mellom 170 grader og 125 grader. Jeg har skjønt at 170 grader (som er standard) fort gir for stor vidvinkel, sånn at det man filmer gjerne bare blir en prikk i det fjerne.

Vil man få f.eks. rådyret nærmere på et opptak som er gjort med 125 grader?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Gopro er mye bedre på alle området, bortsett fra størrelsen mtp våpenmontering.

 

Til sele, hode, hjelm, skitupp, tripod, bilen, bikkja, så spiller det liten rolle.

 

" target="_blank

 

Hero3 review av FilmRiot. Tror ikke de hadde tatt seg bryet med å teste Contour.

 

Fjas!! Begge to er meget gode kameraer, men Hero er hakket bedre(noe bedre film kvalitet, lyd etc).

Finnes haugevis ned reviews på begge kameraer, noen mener contour er bedre, andre mener motsatt. Oppsummert er disse to blant de beste på dagens marked!

 

Jeg har brukt begge to og er knallfornøyd!

På våpen synes jeg contour er best(Mtp plassering etc) mens på kropp/kjt/hjelm bruker jeg hero.

 

Nå er vel Hero3 det nyeste på markedet og er også min favoritt.

Kvalitetsmessig(byggkvalitet og oppløsning) stiller gopro og contour "nesten likt"!

 

Anbefaler å vurdere ut ifra hvor du ønsker å plassere kameraet, flexibilitet Mtp tilleggsutyr(her er gopro litt bedre), og pris.

Uansett hvilket du velger så får du et meget bra kamera!

 

Oppsummert er Ikke gopro "bedre på alle områder"! Hver av merkene har sine fordeler i forhold til konkurrenten!

Link to comment
Share on other sites

Fjas?

 

Okei jamen da så.

 

gopro 4K wide.

contour 720 wide.

 

Begge kjører 1080 i Medium, men gopro kan kjøre 1080 i narrow. Contour har ikke narrow, og må dermed etterbehandles for å fjærne alt som blir bøyd i bildet. Om man gidder.

 

FPS da? sier du?

gopro 120fps i 720. 60fps i 1080.

Contour 60fps i 720 og 30fps i 1080.

 

Ettermarkedsdeler er nevnt. Til gopro får du en dunge ekstra batteri for prisen av en brunost.

 

Contour er ikke et dårlig actionkamera, men gopro tar steget lengre. Det er faktisk et kamera jeg ofte har på tripod.

 

Skal du bare ha et actionkamera og liker utformingen på contour er det ikke noe å lure på.

Er du som meg, og liker å filme, klippe og redigere, så er gopro et bedre verktøy.

 

Lydmessig er begge noe drit. Skal jeg ta opp lyd litt seriøst bruker jeg ekstern mic og en zoom h2n.

Jeg kan koble mic til gopro men lydkortet støyer ganske mye.

 

1975128_10153881567150529_1644084343_n.jpg

Til nød bruker det uansett. Her fra ei buldreøkt for noen uker siden.

 

vlcsnap-2014-03-02-16h31m14s239.png

skjermdump fra filmen. 6C+ bulder, for de som kjenner til gradering.

Link to comment
Share on other sites

Gopro er mye bedre på alle området, bortsett fra størrelsen mtp våpenmontering.

 

Til sele, hode, hjelm, skitupp, tripod, bilen, bikkja, så spiller det liten rolle.

 

" target="_blank

 

Hero3 review av FilmRiot. Tror ikke de hadde tatt seg bryet med å teste Contour.

 

 

Og med det innlegget triumfer du alle de gode innleggene over??? :roll:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Alle de gode innleggene over er foreldet. Jeg snakker om hero3 black edition og nyeste contour utgaven.

 

Linken til filmriot var for å poengtere at gopro benyttes av profesjonelle, ikke bare de som lager 5min youtubeklipp av en lyddemper og knakelyder fra mic på innsiden av et vanntett hus.

 

Dette var tydeligvis ikke godt nok, beklager det. Så jeg skrev et nytt innlegg med en forklaring på hvorfor gopro trumfer contour, videokvalitetsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Contour ROAM (med ROAM 2 firmware som ga litt bedre bilde), samt et GoPro Hero3 Black Ed. Bruker begge for å filme rypejakt.

 

Contour:

 

+ overlegen metode for å starte opptak

+ super batteritid

+ Vanntett uten ekstra hylster

- kun 30FPS i 1080p

- innstillinger kan kun gjøres på PC (gjelder min modell, ikke toppmodellene)

- ikke utbyttbart batteri (gjelder min modell, ikke toppmodellene)

 

GoPro:

 

+ overlegen bildekvalitet

+ 60FPS i 1080p gir overlegen slowmotion.

+ kan endre innstillinger ute i felten via display på kamera eller via mobil.

- forferdelig dårlig batteritid. Ca 50% av det Contour klarer, tåler også kulde dårligere. Løses med reservebatteri, men skikkelig kjedelig å bytte batteri konstant.

- lyden blir elendig siden kamera i 99% av tiden må være inne i det vanntette hylsteret.

- klumpete løsning for headcam

 

Det beste kameraet hadde vært GoPro maskinvare inni et Contour hylster. Utformingen på Contour er mye bedre enn GoPro, og det både er og ser betydelig mer solid ut. Nå som Contour er dradd opp av grava, så håper jeg de kommer med et kamera som tar steget opp på GoPro-nivå.

Link to comment
Share on other sites

Verken GoPro eller Contour, så dette blir litt på kanten av tema.

 

Jeg kjøpte en Sony HDR AS30V som jeg har brukt noen måneder nå, og jeg er godt fornøyd så langt. Valget falt på Sony pga bildestabilisator og formfaktor. Det har god batteritid på over 2 timer, filmer i 60 FPS 1080P. Det er også utstyrt med GPS for de som trenger det. WiFi er kjekt da jeg bruker mobilen og en app fra Sony til å sette opp, og til å styre kameraet slik at jeg får det utsnittet jeg vil ha. WiFi har rekkevidde ut til ca 50 meter slik at opptak kan startes/stoppes innen den avstanden.

120 eller 170 grader vidvinkel. Lyden er brukbar selv i det vanntette hylsteret pga en membran foran mikrofon, uten hylser eller i åpent feste er lyden meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den gamle Sony HDR AS15 (uten GPS) og er også kjempefornøyd. Nå har det kommet veldig mye ekstrautstyr til disse, i tillegg til en overgang fra GoPro slik at en også kan bruke GoPro-utstyr.

God batterikapasitet. Kjøper ekstrautstyr superbillig fra DX.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...