Jump to content

Erfaringer med Quickshooter reim


Mauser68

Recommended Posts

Brukt ei slik reim i 10-15 år og kan ikke klage på den, meget bra. Når jeg bruker den mest er ved de jakttypene som "fordrer" to børser, (evt. en kombi/drilling for de som har.) da er den genial. I tillegg til at du sikkert øker du både skudd og treffprosent ganske mye i og med at du har børse "klar" hele tiden.

 

Videre er det en låsefunksjon på reima slik at den kan fungere som en tradisjonell reim hvis du ønsker det, en fordel i bratt terreng osv, slik at børse ikke løses ut av mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Gordon Setter brukte en slik quick shooter da vi var på jakt i Sverige i helgen
Og jeg som trodde at det var jeg som var på jakt i Sverige med Skaubjønn. Har du overført pengene som du skyldte meg til feil mann også? ;)

 

Til topic: Jeg har en slik som jeg har testa ut et par sesonger nå, og den vil bli brukt mer. Hagla eller drillingen henger i ferdigstilling på skrå over brystet, og med ei hånd til å sikre (enten på pistolgrepet eller på fortreet), er jeg like kjapp som om jeg bærer børsa i hånda eller i armkroken. Man blir mye mindre sliten i armene av å gå med børsa i ferdigstilling hele dagen, så man slipper at pipa peker ned i bakken mot slutten av dagen. Det koster ca. et kvart sekund å kleppe tak i børsa med begge hender og løfte den til ferdigstilling à la klar-på-standplass-på-leirduebanen. Trenger jeg å ha begge hender fri, låser jeg spenna på ett sekund. Selv med låst spenne tar det bare et ekstra halvsekund å gi børsa et rykk fram-/oppover slik at spenna spretter opp.

 

Jeg liker den. Eneste ulempe er at børsa har en tendens til å bli hengende oppned på tvers over brystet hvis jeg ikke har ei hånd såvidt borti for å stabilisere en smule. Og at den ikke er helt vakker når den blir montert på en drilling med gravyre og pent treverk. Det blir liksom litt sånn der stilbrudd 8)

 

 

 

EDIT og offtopic: Kanskje jeg skal melde meg til styret, så kan jeg redigere postingene mine uten å få den der "Endret xx ganger, sist endret..."-halen på innlegget jeg også? :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Uten å ta kjeften for full, så mener jeg at jeg så det på Villmarksbutikken på Jessheim sist jeg var der. Dem har ei nettside trur jeg, så du kan jo sjekke der.

 

Lykke til. Noen av dem ser geniale ut, bare synd man må sy fast en knapp under armen på de gamle jakkene som ikke er lagd for dette. Det kan vel fort gå ut over impregneringa. Ikke at det betyr mest, siden dette blir under armen, men dog likevel.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt to Quickshooter, men har aldri blitt helt fortrolig med de. Så kjøpte jeg en fra USA som fungerte mye mye bedre. Den er splittet i bakkant, med glatt nylon og går på hver side av stokken. Dermed holdes den rett. Så er det bare å hive opp...Ingen rembøyler, ingen spenner(bere den for å justere lengden), bare en børse som henger der og som er oppe som om den hadde hengt i løse lufta. Når jeg skriver en beskrivelse, så er det selvfølgelig fordi jeg har glemmt hva den heter...

 

Brukte den på revejakt i hele vinter på ski. Ypperlig reim. Kommer til å bruke den på elgrifla også pga børsa bæres så mye mer komfortabelt

Link to comment
Share on other sites

Det er denne; http://www.cabelas.com/cabelas/en/templ ... ISO-8859-1

 

Noen som kan lære meg å lage linker om til slik; Trykk HER så ser du osv...ble lang den linken... :?

 

Uansett; Den justeres slik som det passer og du kan bære med løpet opp eller pekende nedover, uansett er det bare å hive den opp. Noen justerer den slik at du har støtte for stående med rifle, men da er den for stram etter min mening. Et enkelt grep på spenna og du dobler reima slik at du kan slenge børsa over skuldera og bruke den som en vanlig bærereim.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en Quickshooter (standard mod) sist høst og er også veldig fornøyd. Som Sako sier så må man holde en hånd på våpnet for å stabilisere, men en hånd på våpnet har man jo uansett :?: Merket at det ble litt opp og justere når jeg brukte den til skigang, men da ville det jo i allefall vært x antall ganger værre med en vanlig reim, om ikke håpløst, med modding i bauer og kanter :roll: . Så jeg ville ikke vært foruten, men den som HS viser til ser vel like om ikke mer geinal ut. Går reima på begge sider av løpet også, ev. hvordan er det å skyte med :?:

Link to comment
Share on other sites

Går reima på begge sider av løpet også, ev. hvordan er det å skyte med

Den er beregnet for det framme, men jeg har aldri brukt den sånn. For rifler spiller det ingen rolle, kanskje ikke for hagla heller, men på hagla har jeg begge på innsiden. Stabil likevel

Link to comment
Share on other sites

Genialt :idea: Kan bli litt :lol: når du skal slå lens med QS`n. Må da sete den godt opp, eller låse spenna, så dette ikke begynner å skli mens du står der med junior i hånda :lol: Det som er fint med QS er at du kan gå med våpnet i god høyde, og det er fortsatt nok reim igjen når du hever våpnet til at dette er "fritt". Som beredskapsreima fra forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Går det an å få tak i denne reima her til lands enda? Finner den ikke.. Hadde vært topp på toppjaktturer der du tar med hagla for evt støkker uten å måtte gå med den på skulder eller i hånd og doble skistaver i andre hånden.. mens rifla sitter i riflesekken..

 

ser for meg bare slippe staver og rykke ut våpenet..litt som beredskapsreimen i forsvaret..

 

Svar mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Ja! det er mye bedre enn å ha hagla i hånda under turen. Før hadde jeg to skistaver i en hånd og hagla i andre. Det er bitte litt mere fomling å komme til skudd med reim enn å ha hagla i hånda, men det synes jeg reima er verdt i komfor med å ha to funksjonelle skistaver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...