Jump to content

hevarm låser seg med nato


TGK

Recommended Posts

jeg har en berno 308 som jeg har skyti en del nato med før uten problemer.

Men nå setter hevarmen seg fast, eller den går tregt får den opp igjen men må ta i noe jævelig.

Merker ingen ting med 308 ammo.

Noen som har noen erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

hei..skjøt også en del med nato før.. men har sluttet for nesten hvert 5 skudd klikket.. også hørte jeg om mange som hadde samme problemer som deg.. å jeg har også ei berno kombi gevær.. den får jeg nesten ikke knekt etter å ha skutt med nato..

 

en kompis som har veldi go greie på ammo og ladninger og sånn sier at der er litt forskjell på vanlig 308 og nato.. men ikke mye men nokk til at det blir galt.. og er ikke alle våpen som tåler og liker nato... ville heller kostet på meg litt dyrere og bedre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Er litt usikker på om det samme lot nå som den jeg har skutt med før.

byttet noen patroner med en kompis han hadde noen med en annen lot,men har ikke prøvd enda.

Har skutt hverfall et par hundre nato skudd før så synes det var litt rart at den ikke vil lengere.

Link to comment
Share on other sites

Rifla du har er ikke kamret i 7.62x51 men i 308W, og det kan gi problemer. Siden du ikke har fulgt med på lot-nr er det umulig å gi noe svar, annet enn at du ikke kan forvente at NATO fungerer problemfritt. Om du finner en lot som gjør det er det fint, men at det ikke går betyr ikke at det er noe feil på våpenet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt NATO i min Mauser i over 30 år uten problemer. I år åpnet jeg en ny lot og fikk same problem som deg, det virker som om de er hardere ladet eller så er messingen mykere. Prøvde patronene i mine sønners våpen med samme resultat, de hadde også en elendig presisjon. Sitter nå med 800 skudd som ikke er bruk bare, blir nok og ladde dem om når jeg får tid.

Link to comment
Share on other sites

Dette varierer mellom ulike rifler og ikkje minst mellom ulike lot'ar på nato'en. Eg opplever og at hevarm går treigare med det meste av nato eg har prøvd, enn med heimeladd og fabrikkammo i 308. No har eg nokre pakkar med ein gammal lot som eg fekk, der eg har hatt mykje klikk. So der er litt diverse. Som Erlend Meyer seier, so kan ein ikkje forvente at nato alltid går heilt problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

Vel mine herrer,

 

Tregt hevarmsløft indikerer stort sett en sak, hvis vi da forutsetter at du ikke måtte bruke klubbe for å låse sluttstykket. Får du ikke lukket sluttstykket uten å bruke uvanlig stor kraft på hevarmen er det feil med ammoen og du skal IKKE skyte den patronen!!!!

 

Hvis det er vanskelig å åpne sluttstykket når du har skutt med en parton som ikke var vanskelig å kamre har du ammo som gir "i overkant høyt trykk"!! Avhengig av hva man legger i begrepet "tungt å åpne hevarmen", vil jeg som et utgangspunkt anbefale å ikke bruke denne ammoen flere ganger.

 

Det store ( og mest interessante ) spørsmålet her er om vi snakker om hjemmeladet ammo eller om det er standard Raufoss NATO ? Vanlig fabrikkladet NATO er ikke spesiellt hardt ladet. I allefall om man sammenligner med enkelte jaktpatroner. Kula i Raufoss ammoen er en FMJ som veier mellom 146-148 grains, snittet på de jeg har trukket ut ligger i allefall på 147 grains. Hastigheten er heller ikke noe så forskrekkelig høy, derfor bør de ikke forårsake slike trykktegn som tregt hevarmsløft. Det jeg rent umiddelbart kan tenke meg er at ditt kammer ikke er helt innenfor industristandard og at du muligens ikke har friflukt. Dette kan forårsake trykkproblemer. Sjekk friflukten som første åtgjerd!

Link to comment
Share on other sites

Vanlig fabrikkladet NATO er ikke spesiellt hardt ladet. I allefall om man sammenligner med enkelte jaktpatroner. Kula i Raufoss ammoen er en FMJ som veier mellom 146-148 grains, snittet på de jeg har trukket ut ligger i allefall på 147 grains. Hastigheten er heller ikke noe så forskrekkelig høy, derfor bør de ikke forårsake slike trykktegn som tregt hevarmsløft.

Hastigheten i 67-70 cm sauerløp med raufoss nato (NM60) ligger på 860-880 msek. Om dette er mye eller lite kan sikkert diskuteres. Jeg får iallefall trege hevearmsløft i sauer 200 str på alle de 5(!) løpene jeg har benyttet (de er kamret i 7,62X51 NATO). Å det jeg ser på hetter og hylser indikerer iallefall ikke lavt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Brno ZZK601 (sikkert samme som deg i 308 Win). Den oppførte seg slik som du beskriver her f med noen lot'er..

Presisjonsmessig var den ikke på sitt beste med noen av Nato-lotene jeg var borti,- det var til mengdetrening men liksom ikke noe mer!

Hvor billig blir egentlig ammo du ikke er fornøyd med? Tipper du får American Eagle og S&B ammo til en rimelig penge fra lokale leverandører,- eller kanskje lade litt selv?

Ikke bruk opp tid som var tiltenkt skytetrening med å drive tungmekanisk virksomhet på gamle-brno'en, dette vil ikke ordne seg etterhvert.

Friflukt tror jeg ikke er problemet, Natoammo har ikke voldsom COL, antagelig er dette full crash mellom kammerspec og messing/trykk..

Link to comment
Share on other sites

vanlig problem i 308, årsaken er at kammeret ditt er for trangt. Med en gammal mauser går det sannsyligvis så det griner. Det er veldig mange 308 som krangler med natoen, de første 2-4 skudda går som vanlig bra, men når ting begynner å bli varmt, så går det tyngre og tyngre.. er nok bedre å kjøpe seg noen asker med billig sellier&beliot i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over indikerer dette overtrykk. Siden det ikke har vært noe problem før, kan det være mantelavleiring i løpet. Prøv å pusse løpet grundig med bronse børste og remington bore cleaner (som jeg har hatt god erfaring med).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...