Jump to content

Kikkert med lang øyeavstand/Eyerelief for .375 H&H


Chef

Recommended Posts

Har noen et tips til kikkert med lang øyeavtand (Eye Relief) for en .375 som primært skal brukes i Afrika.

Med frisk rekyl kan det være en fordel med god klaring mellom okularet og skallen.

Vil neppe mangle dagslys der nede så jeg kan gå ned på objektivdiameter fra hjorten.

 

Har funnet en Zeiss Conquest 3-9x40 MC som har Eyerelief 4,02".

 

Men dette er jo den dårlige, amerikanske kikkerten med trangt rør som i følge majoriteten i dette forumet er bare møkka.

 

Samtidig har jeg lest denne testrapporten som ikke helt har samme konklusjon:

 

http://www.skytesport.no/default.asp?su ... 2&root=118

 

Setter pris på synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring tilsier 90mm eller mer for .375 Mag.

Leupold er jo et merke å se på om "nattegenskapene" ikke er kritiske.

 

Legg merke til at det er like viktig at stokken er lang nok på ei rifle med tung rekyl.

Har prøveskutt slike våpen med kikkerter som i utgangspunktet har god nok øyeavstand men det hjelper ikke om stokken er for kort.

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til at det er like viktig at stokken er lang nok på ei rifle med tung rekyl.

Har prøveskutt slike våpen med kikkerter som i utgangspunktet har god nok øyeavstand men det hjelper ikke om stokken er for kort.

Veldig riktig! Det var faktisk årsaken til mitt besøk på legevakten for noen år siden. Øyebrynet måtte legges på plass igjen med 5 sting.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en swarovski 1,5-6x42 på min 375. Det at "linsa" fjærer er helt genialt. Selv om du drar kikkerten i panna så merker du det ikke, og det blir ikke noe kutt heller. Synes dette fungerer genialt. Med gamle zeissen gikk det så blod spruta ett par ganger..

 

Synd de har fjerna dette på nye z6 modellene. Anbefaler alikevel de gamle modellene med dette på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Leupold - gjerne en VXIII 1-5x20 ville vært mitt førstevalg. Hvis du foretrekker tysk så har S&B også en lignende modell med ekstra lang øyeavstand, omtrent samme avstand som Leupold. Jeg vil si at lang øyeavstand er viktig for alle kalibere som gir mer rekyl en de "vanlige" .30-kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Den klassiske her er Leupold VXIII 1,5-5x20. Den har opptil 13 cm øyeavstand på den minste forstørrelsen, og er en lett og smekker kikkert som ikke belaster montasjer mere enn nødvendig, og er solid som f... :wink:

Jeg har et par av dem... :mrgreen:

Og den står montert på min 9,3...

Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier er en VX III 1,5-5x20 absolutt å anbefale. Har den på min egen 375. Trijicon har også meget lang øyeavstand, minst like lang som VX III. Trijicon kikkertene er overpriset her i Norge, men koster vel ca 500 usd i Statene.

Link to comment
Share on other sites

Den nye Bushnell Elite 6500 1,25-8 x32 har 13 cm øyeavstand.Denne har 30 mm rør.

Ifølge www.theopiczone.com kommer kikkerten i salg i løpet av våren og skal koste ca 550 dollar. Skal ha meg 2 stk-en på drillingen og en på 303`n.

Må være noe av det beste du kan få på en grovkaliber rifle for jakt i Afrika.

Jeg har også en Trijicon 1,25-4, et godt sikte, men øyeavstanden varierer mye mellom høy og lav forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Leupold 1,75-6x32, 2,5-8x36 og Nikon Monarc Gold 1,5-6x42 på 375H&H.

Samtlige med tysk # 4 retikkel.

Alle har fungert perfekt til dagjakt både her i kongeriket og i Sør Afrika.

 

Personlig ville jeg valgt en av disse før den med 20mm objektivdiameter.

Hovedsakelig for å få litt mer lysstyrke.

Selv om det er dagjakt, kan det være skarpe skygger under trær og i tett buskas, og da er litt ekstra lysstyrke god å ha for å sjekke at ikke rusk og rask er i siktelinja mellom meg og trofeet

 

Bakdelen med Leupold (hvis det kan kalles så) er at øyeavstanden forandrer seg med forstørrelsen.

På den laveste er alt ok, men skrur en opp, krymper øyeavstanden litt.

Fordelen er dønn solide sikter, lette, og ikke så kritiske på plassering av øyet i siktelinja.

Dessuten repeterer de bortimot 100%, ihvertfall de jeg har prøvd.

 

Nikon Monarc Gold er et forholdsvis nytt bekjentskap, men med 4" konstant øyeavstand virker den også bra.

Om den er like solid som Leupold, gjenstår å se.

Den skal testes ut på 375 Ruger etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Men dette er jo den dårlige, amerikanske kikkerten med trangt rør som i følge majoriteten i dette forumet er bare møkka.

 

Hvis majoriteten tror at trange rør gjør at kikkertsikter blir mindre lyssterke, blir jeg oppgitt. Det er så mange innlegg som jeg med flere har presisert at dette bare er tull. Jeg har heller aldri sett noen skrive at Zeiss Conquest er bare møkka.

 

Men hvis jeg skulle velge en kikkert fra Conquest serien til ditt formål, hadde det blitt en av de litt mer kompakte med mindre forstørrelse, 1,8-5,5x38 eller 2,5-8x32.

Link to comment
Share on other sites

Ellers har du jo Swarovski Z6 1-6x24 EE med 12cm øyeavstand.

 

Det nevnes at en ulempe med Leupold er varierende øyeavstand med forstørrelse. Det fremgår også klart i Leupolds spec.

 

Er avstanden fast i Swarovskien? Spec. der sier kun 12 så det virker slik.

 

Det ble foreslått den eldre Swarovski PV med fjærende okular her, men den har eyerelief på 8 cm.

 

Jeg har forsøkt med en Kahles Helia ES som jeg bruker på 6,5 rifla. Dette siktet har oppgitt eyerelief på 9 cm, men når jeg har fullt siktebilde på det, er det 5 cm mellom okularet og øyebrynet.

På .375en gikk det galt så blodet skvatt.

 

Er da litt tvilende til PV-siktet og at jeg kanskje ofte vil være "inne på fjæra".

Kahles'en går tilbake til finkaliber og så blir det ny Leupold eller Swarovski til den tunge.

Swarovski er ca. tre ganger så dyr. Er den tre ganger så bra?

 

Takker for gode innspill.

Link to comment
Share on other sites

Er avstanden fast i Swarovskien? Spec. der sier kun 12 så det virker slik.

 

Jeg har ikke sett i en Z6 EE, men en "vanlig" Z6 har rimelig konstant øyeavstand. dvs varierer med kanskje 5mm over zoomområdet.

 

.....og så blir det ny Leupold eller Swarovski til den tunge.

 

Den Nickel-kikkerten jeg nevnte, vurderte du den i det hele tatt? Ulempen med Z6 1-6x24EE er det digre okularrøret. Hvis du ønsker å montere kikkerten lavt, er det okularrøret som vil være begrensingen. Den Nickel-kikkerten jeg nevnte har 10mm mindre diameter på okularet. Dessuten har Z6'en elendig utgangspupill på 1x forstørring. (11mm) noe som gjør viktig å få plassert øyet svært nær senter (optisk akse) for å få siktebilde. Dette er en ulempe ved raske skudd. Nickel'en har 20mm på laveste forstørring.

 

Når det gjelder Leupold har du også VX7 1,5-6x24 med minimum 97mm øyeavstand. Men denne koster vel like mye som en god erupoeer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Leupold 2.5-8x36 på .375'en min. Fordelen er et lett og lite sikte med god øyeavstand. Det jeg kunne ønske meg var litt bedre synsfelt og kanskje litt bedre optikk.

 

Hvis jeg bytter så blir det denne:http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14101&prodid=3928

 

Smith & Bender 1.1-4x24. Bra synsfelt, skarp optikk, stor nok øyeavstand (90mm) hvis den monteres riktig og stor nok forstørrelse etter min smak.

Og tilbudsprisen som Jakt og Friluft kjører nå må være knallbra. 5990,-

Link to comment
Share on other sites

Den Nickel-kikkerten jeg nevnte, vurderte du den i det hele tatt? Dessuten har Z6'en elendig utgangspupill på 1x forstørring. (11mm) noe som gjør viktig å få plassert øyet svært nær senter (optisk akse) for å få siktebilde. Dette er en ulempe ved raske skudd. Nickel'en har 20mm på laveste forstørring.

 

Ja, så på Nickelen og den ser jo perfekt ut, men litt skeptisk til et merke jeg ikke har hørt om. Swarovski er jo liksom nummer 1 pr. definisjon.

 

Det du sier om utgangspupill er jo veldig viktig og noe jeg burde ha satt med bedre inn i.

 

Jeg har en EAW montasje på rifla som jeg liker godt og gjerne vil bruke videre, så lav montasje er nok ikke første pri for meg.

Kjekt å kunne "snappe" siktet av på 2 sek.

 

Er det noen som forhandler Nickel i Norge eller må man kjøpe på nett?

 

Hadde mer eller mindre bestemt meg for Z6 EE, men må nå klø meg litt i hodet og vurdere utgangspupiller.

 

Ikke lett dette her, men interessant å sette seg inn i.

Link to comment
Share on other sites

Bakdelen med Leupold (hvis det kan kalles så) er at øyeavstanden forandrer seg med forstørrelsen.

På den laveste er alt ok, men skrur en opp, krymper øyeavstanden litt.

Fordelen er dønn solide sikter, lette, og ikke så kritiske på plassering av øyet i siktelinja.

 

Vet noen hva diameter på utgangspupillen er på Leupold VXIII 1,5-5x20? Fremgår ikke av Leupolds spec. såvidt jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som forhandler Nickel i Norge eller må man kjøpe på nett?

 

Jaktdepotet solgte i hvert fall Nickel før, jeg vet ikke om de gjør det ennå. Du får ta en telefon dit.

 

Jeg har en EAW montasje på rifla som jeg liker godt og gjerne vil bruke videre, så lav montasje er nok ikke første pri for meg.

Kjekt å kunne "snappe" siktet av på 2 sek.

 

Hvis du ikke har justerbar kolbekam, eller en annen kolbeforhøyer, og kolben passer til de åpne siktene, vil det være ekstra viktig å montere et sikte som ikke er så avhengig i å plassere øyet helt riktig. (Regner med at du har åpne sikter siden du har svingmontasje)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det nevnte Nickelsiktet bare selges fra nettbutikk.

 

Regna litt på prisen og den havner på ca. kr. 13300,- pluss frakt ved en eurokurs på 9,20.

 

Optikk handler som regel om kompromisser og den gode øyeavstanden gir dårlig synsfelt. 15-5,5m. Kanskje greit nok, men i tett bush synes jeg det blir for trangt.

Link to comment
Share on other sites

Har en leupold 3-9*40 på 338 min og den er glimrende til det, har aldri fått noen ublide møter med den :roll: gikk på tryne med den og smalt den i en stein, ble bulk i røret men trengte ikke stille ett knepp en gang etterpå den var like god. du kan jo også vurdere og sette på en lyddemper, det redusere jo rekylen en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Optikk handler som regel om kompromisser og den gode øyeavstanden gir dårlig synsfelt. 15-5,5m. Kanskje greit nok, men i tett bush synes jeg det blir for trangt.

 

Ja lang øyeavstand gir dårligere synsfelt. Men husk at denne har en diameter på okularet på bare 36mm, så 15m synsfelt på 100m er sletts ikke dårlig. Liten okulardiameter gir også dårligere synsfelt, men da ser man desto mer rundt. Som du sier, man får ikke både i pose og sekk.

Link to comment
Share on other sites

Har justerbar kolbekam på rifla. Jeg kjenner ikke begrepet "åpne sikter".

 

Det med objektivdiameter delt på forstørrelse stemmer ikke med opplysningene i spec. listene til f.eks. Zeiss og Swarovski.

Oppgitt diameter på utgangspupillen er gjennomgående lavere enn hva dette regnestykket skulle tilsi.

 

Nickelsiktet er best på Eyerelief og har størst utgangspupill av de siktene jeg har vurdert til mitt formål.

 

Får ta en prat med dem i morgen.

 

Har ellers funnet en nyttig artikkel om Scope Bite som er aktuell for meg som sitter med plaster i pannen:

 

http://www.huntingmag.com/guns_loads/scobeb_040307/

Link to comment
Share on other sites

Det med objektivdiameter delt på forstørrelse stemmer ikke med opplysningene i spec. listene til f.eks. Zeiss og Swarovski.

Oppgitt diameter på utgangspupillen er gjennomgående lavere enn hva dette regnestykket skulle tilsi.

 

Har du noen konkrete eksempler? Tipper dette kommer av at forstørringen er rundet av til nærmeste heltall eller til bare en desimal.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg fatter ikke at jeg greide å skrive det over dagen etter at jeg skrev dette innlegget:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=156619#p156619

Utgangspupillen er effektiv objektivdiameter delt på forstørrelsen. Og på de minste forstørrelsene er det en av linsene i rettesystemet som blir minste lysåpning, slik at effektiv objektivdiameter går ned. Derfor er utgangspupillen mindre.

Link to comment
Share on other sites

Leica har og 2 kikkertsikter med stor øyeavstand, ein serie som heiter ER. Det er 2,5-10x42 eller 3,5-14x42 med ulike uttvalg av trådkors http://en.leica-camera.com/sport_optics/rifle_scopes/. Winge Våpen sel desse http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=1834. Øyeavstanden er oppgitt til 10cm. Store fordelen med desse er at okularet er kort, kun 74mm. Eg har vurdert dette siktet meget sterkt sjølv pga. dette. Har ei rifle i 378wby der eg tidlegare hadde ein S&B 1,5.6x42 der okularet er 94mm langt. Siktet har vært montert så langt fram i montasjen som muligt men det hadde ikkje skada med litt større klaring. Med Leicasikte aukar denne med 2cm samanlikna med S&B.

Så var det dette med pris så, dei er relativt dyre. Får sette på ønskelista.

Link to comment
Share on other sites

Leica siktene har en løsning som unngår problemet med å montere sikktet langt nok frem uten forlengede montasjer. Noe som du påpeker har vært spesielt problem med S&B siktene.

 

Men de er ikke spesielt pene med sine stutt-feite okularer:

4942.jpg

 

Nikkelsiktet over, er mye penere. Og kan monteres vesentlig lavere, og fortsatt gå klar av hevarmen.

Link to comment
Share on other sites

amatør skreiv:

Nikkelsiktet over, er mye penere. Og kan monteres vesentlig lavere, og fortsatt gå klar av hevarmen.

Eg er enig med deg i det men okularet har ein lengde på 86mm på Nickelsiktet, omtrent det same som mange av Leupoldsiktene, Europeean varianten. Dermed så kan ein vinne 12mm ekstra med Leica utan å forlenge monasjen eller forlenge stokken. Utifrå det eg ser idag kunne godt stokken på mi rifle vært 10mm lengre. Eg ser og av bilder og teknisk data at dei fleste europeiske siktene har okularlengde på 95mm og gjerne meir. Det er ikkje berre øyeavstanden som er viktig, ein må og kunne montere siktet langt nok framme.

Link to comment
Share on other sites

Det nevnes at en ulempe med Leupold er varierende øyeavstand med forstørrelse. Det fremgår også klart i Leupolds spec.

 

Har en 338 med Leupold Vari-XII , øyeavstanden varierer litt med forstørrelsen ja, men syns også den er veldig tolerant på øyeavstand og plassering på lavere forstørrelser.

 

Har den satt opp med ca 13cm - greit å vite at man ikke får kikkerten i panna dersom man skulle krype litt langt fram over kolben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...