Jump to content

hylsetrommel


kystjeger

Recommended Posts

Har fått skaffet meg en hylsetrommel. Hylser legges de samlet på toppen eller svarer det seg å blande dem litt inni skjellsand eller hva det var. Går ut fra at de blandes selv ?

Hvor lenge skal de stå i trommel?. Og så var det med en flaske med Quick-N-EZ Brass polish.

Skal dette blandes oppi og hvor mye ? Har fått med en pose med skjellsand ( kaller det skjellsand)? Bruker hele posen og hvor lenge brukes dette før jeg evt må skifte det?

Håper noen kan hjelpe da jeg aldrig har gjort dette før.

Link to comment
Share on other sites

tipper det er knust valnøtt eller noko anna lignade som er brukt som medie.

Ikkje skjelsand i alle fall.

 

Uansett.

Fyll den ca 3/4 full med "sand" og ha oppi litt pussemiddel.

ei teskje er nok om det er behandla frå før. Ta kanskje 3 dersom det er ubehandla.

 

Du seier ikkje kor stor trommelen din er, men du lar den i alle fall gå nokre minutt utan hylser først.

Tøm så i hylsene mens den går så blander dette seg fint.

 

dei minste klarer i alle fall ein 4 - 500 9mm.

du finner nok ein manual på nettet som gjer deg noko meir eksakte tal dersom du ikkje vil ta det på sjangs.

 

2 timer bør det gå i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

tipper det er knust valnøtt ...

Valnøttskall håper jeg, eller tromler du med "marsipan" :D:D:D

 

 

Følg LabRat's oppskrift, den er god.

Et ekstra tips er å ha litt "sand" (evt. også hylser) ekstra for hånden. For med litt etterfylling vil du få trommelen gå gjamt å stille. Feil forhold mellom hylser og "sand" kan få trommelen til å bråke og riste som bare f....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

for å ikke starte en ny tråd låner jeg denne litt....

 

går det ann å ha hylsene for lenge i trommelen?

 

jeg oppdaget i dag at jeg hadde hylser i trommelen, (tidsbryter så den jobber på natta så ingen hører den) de hadde da gått 3-4 netter, og fy så blanke de var, ble jo nesten blendet...

 

saken er at jeg skal reise bort ei god uke og lurte da på å sette på en runde i trommelen, vil hylsene kunne ta skade av å bli tromlet så mye ( ca 6 t døgnet x 10 døgn)?

Link to comment
Share on other sites

Det trur eg ikkje. Eg har timer på trommelen min. Ofte set eg han til å gå ein time i slengen frå huset er tomt om morgonen, kjølepause eit kvarter, så ein time til osv. til eg kjem heim frå arbeid. Med gammalt mjøl oppi kan det gå nokre dagar før hylsene er reine, men i mellomtida passar dei seg sjølve. Ein sommar for nokre år sidan gløymde eg heile greia og tromla 308-hylser eit par veker på denne måten. Dei vart ikkje blanke, heller noko matte, men veldig reine på utsida og betre enn vanleg på innsida. Vekta på hylsene avslørte heller ikkje noko målbart materialtap, så du kan nok tromla i veg med freidig mot.

 

Ps. Eg har gløymt pipa di, men skal pakka henne i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm

 

Jeg tror ikke jeg hadde våget å forlate hylsetrommelen i det hele tatt.

De fleste hylsetromler jeg kjenner er bygget med elektromotorer som man har hengt vekter på akslingen for å skape ubalanse. Ubalanse skaper friksjon og varme, og sliter mer enn nødvendig på opplagringen. Å la denne gå i dager og uker ser jeg absolutt ikke som en god løsning, og vil skape en mulig brannfare ved skjæring.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Låner denne.

 

Under innkjøp av ladeutstyr skulle jeg være så fryktelig "fornuftig" (altså før jeg ble smittet av "måha-sykdommen"), så jeg kjøpte den minste tromleren; en Lyman Turbo 600. Denne er for liten, jeg gidder ikke å kjøre så mange batcher lenger, så spørsmålet er om det er forskjell på motoreffekt til Turbo 1200'en, eller om jeg bare kan kjøpe en 1200-bolle?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
går det ann å ha hylsene for lenge i trommelen?

 

Egentlig ikke, men når trommelen stopper og hylsene ligger lenge kan de få merker på seg etter median. Dette kan vel ha noe med at polishen på median størkner litt og hylsene får noe av dette på seg. Merket dette forrige uke, etter at hylsne hadde ligget et par uker i trommelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Et lite trommel-spørsmål:

Renser egentlig en hylsetrommel hylsene noe særlig innvendig?

 

 

Hva er poenget med å få hylsene blanke innvendig? Kan til en viss grad forstå det at man ønsker hylsene noenlunde blanke og rene utvendig, men jeg synes det holder å vaske de i vann når jeg skal få av hylsefettet. Tromlet noen 6,5x55 hylser til Saueren en gang i tiden, men de ble veldig glatte i halsen, og med det noe dårlig kulehold. For min del blir det en unødvendig operasjon som jeg ikke gidder å gjøre så lenge det gjelder riflehylser.

 

Innvendig vasker jeg kun når jeg har brukt svartkrutt, med å skylle de, men det er fordi da blir det liggende så mye dritt igjen i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Med nøttemedia og brasspolish blir det veldig bra etter en time eller to, også på hylsehalsen. Ang. rens over natta eller mer, er ikke å anbefale etter min mening. Hylsene blir veldig blanke, men fingeravtrykk m.m. setter seg fort i messingen. Erfarte det en gang jeg sovnet fra bollen, og hylsene ble fort styggere enn noen gang.

Link to comment
Share on other sites

Et lite trommel-spørsmål:

Renser egentlig en hylsetrommel hylsene noe særlig innvendig?

 

 

Hva er poenget med å få hylsene blanke innvendig? Kan til en viss grad forstå det at man ønsker hylsene noenlunde blanke og rene utvendig, men jeg synes det holder å vaske de i vann når jeg skal få av hylsefettet. Tromlet noen 6,5x55 hylser til Saueren en gang i tiden, men de ble veldig glatte i halsen, og med det noe dårlig kulehold. For min del blir det en unødvendig operasjon som jeg ikke gidder å gjøre så lenge det gjelder riflehylser.

 

Innvendig vasker jeg kun når jeg har brukt svartkrutt, med å skylle de, men det er fordi da blir det liggende så mye dritt igjen i hylsa.

 

Skulle jo ikke få dem blanke innvendig, selvfølgelig. Men bare få ut gammelt krutt og slikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...