Jump to content

9,3 x 62


assas

Recommended Posts

Skal kjøpe meg 9,3x62 som hovedsakelig skal brukes på elgjakt. Noen som har erfaring med dette kaliberet?

Skulle hatt noen tips om kuler til 9,3 ... Har brukt Lapua Mega og har vært bra fornøyd med den i min .308 Win ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Lapua Naturalis i min 9,3 , det funker veldig bra. Den går også likt med Norma Jaktmatch i min rifle, litt billigere å trene med og hyslene er topp å lade opp igjen. Ladedata for naturalis har jeg desverre ikke ennå, så hvis noen har det, tar jeg imot med takk.

SS

Link to comment
Share on other sites

Da er 9,3 x 62 pipe underveis snart, og spørsmålet om jakt/treningsammo melder seg. Gode forslag til ferdigrulla?

 

Så et spørsmål til de drevne 9,3 gutta, om ei god jaktpatron til hjort/elg, med relativt flat bane, da jeg glatt får hold på inntil 250 mtr.

Link to comment
Share on other sites

så masse vv N140 du tør.. :mrgreen: bak 250gr ballistic tip. Mangen blir sikkert skeptiske nå..men slakta blir penere en med fek. nosler partition i 6,5x55..

men det beror sikkert mest på att dyra ikke skal spassere runt halve jaktterrenget før di legger seg :lol:

HEIA 9,3!!!

Link to comment
Share on other sites

Da er 9,3 x 62 pipe underveis snart, og spørsmålet om jakt/treningsammo melder seg. Gode forslag til ferdigrulla?

 

Så et spørsmål til de drevne 9,3 gutta, om ei god jaktpatron til hjort/elg, med relativt flat bane, da jeg glatt får hold på inntil 250 mtr.

Det blir ikke lett... :shock:

Skal i nærmeste tid teste litt på 250 grs accubond, men har ingen forhåpninger om 243 kulebane!! :lol: Har tidligere ladet hardt med 250 grs swift og Nosler BT (Lages ikke lengere tror jeg) Da slet jeg med å komme over 800 m/sek. Men det var med et kort løp, 50 cm. Fikk litt bedre hastigheter i Sauer, men ikke mye. På 320 grs ladningen skilte det ca 20 m/sek.

Tonheim har lette kuler, samme med Lapua og Rhino. Jeg kommer til å bestille Tonheim kuler å teste hvis jeg ikke får minst 800 m/sek i min Tikka T3 med Accubond. Tenkte å ta med den til Namibia, men jeg tenkte faktisk å bruke avstandsmåler å skru litt hvis nødvendig. Har Zeis kikkert så den stoler jeg på.

Link to comment
Share on other sites

Skal i nærmeste tid teste litt på 250 grs accubond, men har ingen forhåpninger om 243 kulebane!! :lol: Har tidligere ladet hardt med 250 grs swift og Nosler BT (Lages ikke lengere tror jeg) Da slet jeg med å komme over 800 m/sek. Men det var med et kort løp, 50 cm. Fikk litt bedre hastigheter i Sauer, men ikke mye. På 320 grs ladningen skilte det ca 20 m/sek.

Tonheim har lette kuler, samme med Lapua og Rhino. Jeg kommer til å bestille Tonheim kuler å teste hvis jeg ikke får minst 800 m/sek i min Tikka T3 med Accubond. Tenkte å ta med den til Namibia, men jeg tenkte faktisk å bruke avstandsmåler å skru litt hvis nødvendig. Har Zeis kikkert så den stoler jeg på.

 

Forventer ikke 243 kulebane, men jeg tror at ei Tonheimkule kanskje ville gjøre tilnærmet nytten? Men hva med Lapua Naturalis?

 

Uansett - til jaktformål skyter jeg ofte inn på 150-200 mtr. uansett, så dermed er det i de fleste situasjoner bare å "legge rett på". Ellers gjør nok Swarovski Z6i nytten for seg tenker jeg. 8)

Link to comment
Share on other sites

takker for mange gode svar! gleder meg til å få prøvd børsa på elg i høst. d blir en tika t3 med swarovski z6 2-12x50. er veldig fornøyd med den andre tikkan jeg har så nå blir d ekstra spennende da det kommer elg!

Link to comment
Share on other sites

Vet snart ikke hva en skal velge. I helga traff jeg en kar som skrøt vilt og uhemmet av 15 grams Oryx i 9,3. "Måtte ikke finne på noe annet"...

 

Og siden jeg ikke aner selv, går spørsmålet direkte videre til kammerets skribenter. Erfaring med 15 grams Oryx (240 grs?) i 9,3...?

 

Med hilsen "fersking på 9,3"

Link to comment
Share on other sites

Tidligere brukte jeg 15 grams Oryx denne er fin med det at den går skjelden igjennom elgen, (løshundjakt)

 

det jeghar opplevd med premiumkulene i den tyngre klassen 286 og 300 grs er de ekspanderer elendig pga for lav hastighet på anslagssetedet. Her er det sikkert også andre som erfaringer, men Rhino kula var for hard i mantelen, dette gjorde at Rhino også har en extra soft som funker bra

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk sett at ei 300 grs Swift A-Frame havarerte i ei lita kvige. Kula gikk inn midt i bogen, laget et forferdelig høl inn i siden mellom bog/lunger og stoppa i lunge nr 2. Det var splinter i hele elgen fra kula.

 

Den var ladd til 710 m/s og avstanden til kviga var 30 meter. Noen liknende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt lette kuler på afrikajakt i min 9,3x62.

235 grs. Rhino ladet til 775 m/s og 220grs. Tonheim ladet til 820 m/s har gitt grei presisjon og fine slakt.

Har også skutt Gemsbuck og Black Wildebeest med 231 grs. Norma Vulcan,og ved begge tilfellene fant jeg bare mantelen igjen inne i dyrene. Blykjernen hadde delt seg og velta rundt og det er de styggeste slaktene jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med Lapua Naturalis som ferdigsydd til elg.

De kulene jeg har funnet igjen har lignet på reklamekulene til Lapua 8)

 

Liker tradisjonelt tunge og solide kuler i 9,3 og må innrømme at jeg har snust på den nye Oryxen på 325 grains. Kommer nok til å bruke Naturalis denne høsten også, mens jeg venter på våpenpressens dom over den nye Oryxen.

 

Har egentlig ingen god grunn til å bytte, men så var det dette med nyheter da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk sett at ei 300 grs Swift A-Frame havarerte i ei lita kvige. Kula gikk inn midt i bogen, laget et forferdelig høl inn i siden mellom bog/lunger og stoppa i lunge nr 2. Det var splinter i hele elgen fra kula.

 

Den var ladd til 710 m/s og avstanden til kviga var 30 meter. Noen liknende erfaringer?

 

Det er vel nok eit døme på at sjølv dei mest solide kulene kan svikte frå tid til annan. Alle korger kan ha rotne eple...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Woodleighs 250 grains PP SN? Jeg har ladd den til en hastighet som tilsvarer anslagshastigheten på 120 meter og prøvd den i både våte og tørre telefonkataloger.I tørre kataloger gikk den gjennom 8 kataloger uten å ekspandere.I våte kataloger passerte den 7 med en liten begynnende ekspansjon.

Tror ikke jeg tørr å bruke denne kulen på elgjakt.Andre med erfaringer av denne kulen?

Er det en ide å slipe av 2-3 mm av tuppen av kula for at den skal bli mere lettekspanderende?

Har også skutt 2 elger med 286 grain fabrikkladd Partizan, den ene på 20 meter og den andre på 130 meter.

Ingen god skuddeffekt, gode treff, den ene som ble skutt på 130 meter gikk 700 meter, og den andre 100 meter. Fant ingen av kulene.virker som kulene ikke ekspanderer, Elgene ser ut som de er blitt skutt med helmantel.

Har kronografert disse Partizan patronene til utgangshastighet på 635 m\s i 51 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

disse kulene kan du skyte bort på papp :!: om de ikke ekspanderer bedre enn dette,så skal en ikke skyte på levende dyr med dem.kanskje du bør ned i vekt på kulene i ett kort løp :?: 15grams

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen min med WL kuler i 9,3 er omtrent som din, det brukkbare hastighetsområdet er svært smalt og det skal svært lliten variasjon i hastighet fra MYE ekspansjon til ingen. En god bekjent på Møre var så uheldig å ha flere lange etetrsøk på hjort grunnet manglende ekspansjon på hjort ved bruk av 250 WL.

 

Alf Martin Bråthen skrev også om dette fenomenet i den store kuletesten sin i 9,3 i Jeger Hund og Våpen.

635m/s i utgangshastighet er innmari lite, på tross av en 51cm pipe. Du bør få opp hastigheten om du skal ha særlig ønske om ekspansjon på avstander over 50m. 9,3 kuler er ikek akkurat kjent for sin strømlinjeformethet og mister fart ganske kjapt.

 

I så lav hastighet er det bare ei kule jeg vet om som gir sikker ekspansjon og det er Oryx. Definitivt ikke min favoritt i 9,3, men den er ordentlig bløt og ekspanderer ned til ca 560m/s som skulle tilsi ca 110m i våpenet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Alf Martin Bråthen skrev også om dette fenomenet i den store kuletesten sin i 9,3 i Jeger Hund og Våpen
.

 

Hvilke nr og årstall var dette? Finnes denne testen på nettet?

 

Nummeret var oktober 2004. Hvis du ikke har bladet, så finnes den som en .PDF på ca 5 MB. Fikk den så vidt jeg husker av noen på SL.

Å legge den ut på nett tør jeg ikke. Opphavsrettigheter og sånt....

Mail P2P bør vel gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen min med WL kuler i 9,3 er omtrent som din, det brukkbare hastighetsområdet er svært smalt og det skal svært lliten variasjon i hastighet fra MYE ekspansjon til ingen. En god bekjent på Møre var så uheldig å ha flere lange etetrsøk på hjort grunnet manglende ekspansjon på hjort ved bruk av 250 WL.

 

Alf Martin Bråthen skrev også om dette fenomenet i den store kuletesten sin i 9,3 i Jeger Hund og Våpen.

635m/s i utgangshastighet er innmari lite, på tross av en 51cm pipe. Du bør få opp hastigheten om du skal ha særlig ønske om ekspansjon på avstander over 50m. 9,3 kuler er ikek akkurat kjent for sin strømlinjeformethet og mister fart ganske kjapt.

 

I så lav hastighet er det bare ei kule jeg vet om som gir sikker ekspansjon og det er Oryx. Definitivt ikke min favoritt i 9,3, men den er ordentlig bløt og ekspanderer ned til ca 560m/s som skulle tilsi ca 110m i våpenet ditt.

 

Derfor står også anbefalt hastighet som produsenten stempler på denne kula det står på ene siden av esken som kulene ligger i.

MAnge av disse premiumkulene fra 250 grs og oppover viser dårlige ekspansjonsevne, virker som 800m/sec er en magisk grense de må passere.

Oryxen ekspanderer noe forferdelig når hastigheten nærmer seg 800 m/sec, Megakula i 286 grs har fungert bra hele tiden, men den er ikke loddet

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med lapua mega 286 gr og barnes x 250 gr både på lange og korte hold, små og stooooore elger: god medisin

 

Parizan og Selleri &Gulrot: medisin kun for papp, fra ingen ekspansjon til full eksplosjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå bør jeg vel egntlig holde kjeft, men...

 

Jeg har skutt med 15 gram Norma Oryx siden den kom på markedet, både hjemmeladet og ferdigrullet.

Og den har til dags dato ikke sviktet!

Regelen er (med få unntak) at kula sitter i skinnet på utslagssiden og har en tilnærmet perfekt champignonfasong, restvekt har uten unntak vært over 90% selv om skuddavstanden har variert fra 280 til 30 meter.

 

Det som kan sies om 15 gram Oryx er at den er presis, det er lett å få god presisjon med den, en den kan lage endel "lapskauskjøtt" på korte hold.

Egenlig yter den sitt beste på 180-250 meters avstand, men så har jeg 62 cm løp også da...

 

Jeg tester gjerne nyheter, men vender alltid tilbake til 15 grams Oryx.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Innimellom er det en fordel å ta det man leser på wikipedia med en klype salt eller to, men dette stemmer faktisk.

Den godeste Bock var vel ikke såpass glad i å skryte at han satte sitt navn på patronen, og det var først når amerikanerne fikk øynene opp for denne patronen at behovet for et navn dukket opp.

For den jevne amerikaner vil jo betegnelsen bare se ut som et regnestykke, eller en ubegripelig kombinasjon av siffer for den som skulket skolen i mattetimene, så da måtte den ha et navn.

 

Står vel akkurat det samme i våpenkortet mitt, noe som betyr at den ligger inne i systemet på våpenkontoret under betegnelsen 9,3x62 Mauser.

Link to comment
Share on other sites

En liten ot på denne. Stykkjunkeren har helt rett, årsaken til det uriktige tilnavnet "Mauser" som den stakkars 9,3x62 har fått slengt etter seg kommer som en følge av for mange pappskaller i USA. Samme mishandling har vår egen 6,5x55 også fått, til tross for at det er en norsk/svensk konstruksjon er amerikanernes kallenavn 6,5x55 "swedish mauser" til og med i bruk av folk i Norge... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...