Jump to content

Statsskog skal redde rypa


Jaktmann

Recommended Posts

Ja hørte om det der i sommer, det kan jo bli interessant. Blir vel litt sånn etter svensk modell, etter et visst antall jegerdøgn så stenges det, bare at her er det kanskje antall felte ryper i et område som teller? Det var ikke akkurat noen detaljert beskrivelse.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan nok ha ein brukbar effekt, dersom det blir gjort på riktig måte. Og ikkje minst at dei som styrer har ryggrad nok til å la dette virke ei stund.

Det er lite poeng i å sette i verk slike tiltak dersom ein opphever dei igjen so snart ein ser eit oppsving i eit område eller eit år eller to.

Det er og lite poeng dersom dei opphever dei etter 2-3 år utan umiddelbare positive resultater.

Link to comment
Share on other sites

En bedre og mer ærlig løsning hadde vært å stoppe kortsalg og frede rypa helt i områder med lav tetthet og mangel på "høstbart overskudd"!

Men det er nok ikke takter vi får se fra Statskog i området.

Det går vel som tidligere - Jegerne betaler årskort og Statskog begrenser uttak og tidsrom.

Vi er MANGE som er svært provosert over Statskogs forvaltning i regionen, og det gjelder ikke bare rypa.

Pengeflyten har vært enveis - Ut av distriktet.

Skogen er vanskjøttet etter aktivt og med viten å ha hogd mer enn tilveksten gjennom årtier.

Når man på toppen unnlater å drive skjøtsel og ny planting går man tom for hogstmoden skog.

Men jøssda - det blir mye elgmat av 30 år med flatehogst!

Når Statskog etterpå går i klinsj med naturvernorganinsasjoner for å få hugge distriktets viktigste urskogområde og siste store sammenhengende gammelskog vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte.

 

Private rettighetshavere er mindre profittorienterte enn denne blodigla på utmarkas rompe.

Hørte jeg stortinget sa 0-budsjett, ideell organisasjon og bidragsyter til friluftsliv og vekst i grisgrendte strøk?

 

Årets store forvaltningsoppfinnelse er nok et steg i rekken med å overforvalte i stedet for å gjøre nødvendige kutt.

Jo finere innpakking og mer eksklusiv en vare presenteres, jo mer cash kan dras inn.

Sørkommunene i Nordland er blitt prøvekaniner, og jegerne blir nesten nødt til å ha med bærbar pc på jakt for å ikke bryte regler om fellingstall, antall jegere, antall jaktmannsdøgn osv osv.

Hvis du har lagt planer om en ukes jakt i Børgefjell bør du tenke deg om, for etter noen dager kan et eller flere kriterier for jaktstopp være oppfylt -> du risikerer å bli lovbryter fordi du ikke får sjekket statistikkene på nett.

Hvor mange av gamlekara orker å kjøpe PC, lære seg å bruke den samt bli internettslaver for å kunne ta en jakttur når det passer for dem?

Forvaltinga har vært svært ensidig på elg og rype - det er nemlig der pengene ligger.

Hva skjer når rypekvota er fylt i et område? Jo da stoppes jakta! Og med Statskogs definisjon på "jakta" følger også skogsfugl, rev og hare! Er det mulig? Skal gamle "Ludvik på Haugen" som aldri har krummet ei rypefjær, sette dunkern i opplag den 11. november fordi rypekvota er fylt? Skogen formelig koker av hare.

Stoler ikke Statskog nok på betalende harejegere eller revejeger slik at de er nødt til å stoppe all form for jakt for å være sikre på at den hellige rypa får fred? Jeg har selv avstått fra å skyte rype i distriktet i flere år nå - selv om jeg har løst jaktkort pga begredelige rypetall.

 

JA jeg er litt på tuppa over trådens tittel! Kanskje på grensen til skikkelig ferrbainna og usakelig.

I år kjøper jeg jaktkort i Hemnes kommune og jakter ellers på privatn - JEG skal ikke bidra til at dette skal bli tredd over hue på resten av landets jegere!!! Men sann mine ord - dette blir nok en suksess uansett utfall.

 

(Ingenting hadde vært bedre enn en levekraftig og høstbar rypestamme.

Jeg vet også at Rom ikke ble bygget på en dag, og håper Statskog får orden på sin del av puslespillet.

Skal ikke være helt urettferdig å belemre nåværende viltforvaltere med gamle synder.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oi, det var ei regle jeg kan være enig i! Har vært småfrustrert over Statskog i flere år sjøl, av stort sett de samme grunnene.

 

Men medfører det riktighet at feks harejakta med støver blir stoppa også? Da er det i såfall grunn til å hente fram blekk og papir og la leserinnleggene flyge til redaksjonene...

Link to comment
Share on other sites

Oi, det var ei regle jeg kan være enig i! Har vært småfrustrert over Statskog i flere år sjøl, av stort sett de samme grunnene.

Men medfører det riktighet at feks harejakta med støver blir stoppa også? Da er det i såfall grunn til å hente fram blekk og papir og la leserinnleggene flyge til redaksjonene...

Da jeg ble presentert forvaltningsmodellen av en Statskogianer var stopp av jakt= stopp av jakt.

Om dette er endret det siste halvåret vet jeg ikke - jeg har vært for forbannet til å bruke tid på å lese side opp og ned på Statsug sine nettsider... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Røyrvik fjellstyre har enkelte år stoppet jaktkortsalget litt ut i sessongen pga. lite rype. Dette synes jeg er helt greit. De årene det er lite rype, så trenger vi ikke å hjelpe dem med å bukke under. Samtidig burde det være tillat å jakte andre arter.

 

Når det gjelder generell fredning av rypa, så er jeg mere usikker på virkningen. Det er nok ikke jakt eller ikke jakt som er avgjørende for rypebestanden. Jeg tror det er mere innviklet enn som så. Noe rypetakseringen fra Gauldal, Røros og Kvikne i 2007 viste:

 

http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 908526.ece

Link to comment
Share on other sites

Røyrvik fjellstyre har enkelte år stoppet jaktkortsalget litt ut i sessongen pga. lite rype. Dette synes jeg er helt greit. De årene det er lite rype, så trenger vi ikke å hjelpe dem med å bukke under. Samtidig burde det være tillat å jakte andre arter.

 

Når det gjelder generell fredning av rypa, så er jeg mere usikker på virkningen. Det er nok ikke jakt eller ikke jakt som er avgjørende for rypebestanden. Jeg tror det er mere innviklet enn som så. Noe rypetakseringen fra Gauldal, Røros og Kvikne i 2007 viste:

 

http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 908526.ece

 

Den linken virka ikke.

Link to comment
Share on other sites

Mener og tror det hadde hatt større påvirkning på rype bestanden i landet ved å auke skudd premien på predatorer og det betraktelig. Samt gjerne legge bedre tilrette for fellefangs av predatorer ved å organisere utlån av feller i regi av lokale jegerforeninger rundt om i landet.

Link to comment
Share on other sites

En bedre og mer ærlig løsning hadde vært å stoppe kortsalg og frede rypa helt i områder med lav tetthet og mangel på "høstbart overskudd"!

Eg trur faktisk ein må snu litt på det. Det hjelper relativt sett lite å frede dei områda kor tettheiten er låg. Dette er mindre gode produksjonsområder kor rypa uansett vil ha litt dårlege tilhøve pga næringstilgang, klima, predasjon etc. Fredning vil kanskje hjelpe noko her, men ikkje allverden. Og dette området vil truleg ikkje fungere som noko overskotsområde uansett om ein fredar for jakt.

 

Ein må heller frede dei gode områda. Dei som allereie har god tettheit. Dette er gode produksjonsområder som har evne til å produsere eit overskot. Når overskotet i det gode området blir stort nok, migrerer ryper ut til dei meir marginale områda. Her kan vi jakte på dei. Om det i det dårlege området blir skote heilt tomt i løpet av hausten er mindre nøye. For her vil komme påfyll frå det gode produksjonsområdet året etter.

 

Skal ein frede, må ein derfor, etter mitt syn, frede dei beste områda. På sikt vil ein tene på det sjølv om det kan virke meiningslaust der og då.

Det handlar eigentleg om å bygge opp og spare kapitalen, og heller bruke av rentene.

 

(Enkelte vil vel kjenne igjen desse prinsippa som heilt ordinær sink-source-teori)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det hadde vært best om Statskog fredet større områder i slengen, ja først og fremst de beste områdene som Vestlandsjeger skriver, men også tilliggende områder.

 

Mulig dette vil føre til økt jaktpress i de områdene som blir igjen, men det vil sannsynligvis ikke ha så stor betydning nei.

 

En to års fredning på all statsgrunn i Nordland hadde vært den beste løsninga, men det tror jeg ikke Statskog vil gjøre... De mister da noen kroner i inntekt.

 

Det sureste er når man i august, etter rypetelling, får høre at kvota blir feks 2 liryper og 3 fjellryper pr jeger pr dag, og så kommer det kontramelding i oktober om at kvota nå settes ned til 1 lirype og 1 fjellrype pga at bestanden var mindre "enn man trodde". Og så stenger de likegodt all jakt etter jul.

 

Noe lignende har skjedd flere ganger, og da blir man som rypejeger lurt opp i stry, fordi man kjøpte sesongkort i tro på ei kvote og jakttid som oppgitt da man kjøpte kortet. Statskog refunderer neppe deler av de pengene...

Link to comment
Share on other sites

Jakt bør/må baseres på høsting av et såkalt overskudd. Jeg skriver såkalt ettersom definisjonen av overskudd alltid kan vris og vendes - og baserer seg desverre ofte på små områder, ganske få års bestandsutvikling og usikre data.

I Nordlands 3 sørkommuner (altså et STORT areal) har vi takket være Statskog (og det er ærlig og positivt ment) en lang og detaljert dataserie på rypeutviklingen. Dette er også litt av grunnen til at distriktet lett brukes som forsøkskanin - fordi en lang årrekke sikre data reduserer feilkildene i dette forsøket. Taksteringslinjer har vært brukt i lange tider - og jeg har tro på at dette er en god metode for å anslå høstbestanden og årets tilvekst.

@Vestlandsjeger - Alt vel så langt? Ja, vi har alle lært om source - zink, refugier osv osv

Jeg er ikke motstander av et skippertak for å bedre rypebestandene - gjerne utenfor egen stuedør. Det er metoden og følgene av denne jeg ikke kan like.

Når jakt-tilbyderen VET at bestanden er så lav at de kommer til å begrense/stanse jakta etter kort tid synes jeg heller de bør ta tidlig ansvar og la kortsalget hvile.

Vi får se om de nå blir tøffe nok til å si at "i dette området er det ikke et overskudd å høste av i år". Faren er at det blir noen få skrotter på hvert område - løp og kjøp! Fordelen med forslaget er at det blir noe større forutsigbarhet.

Jaktpresset på rypene blir heller ikke mindre av å begrense eller stanse jakt på skogsfugl, hare og annet.

 

Når en broket flokk kjemper om en begrenset ressurs kan man få "først til mølla"-tilstander.

...må skynde oss å jakte før de andre tømmer kvota...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe tro på den modellen de skisserer her.

Hva hjelper det at folk må kjøpe nytt jaktkort hver femte dag? mulig på småstatsallmenninger at det vil fungere.

Men f.eks indre troms der det er umulig med kontroll vil ikke dette fungere.

Se bag-limiten de innførte, ingen bryr seg om den. Folk fra disse områdene har jaktet så lenga man kan huske, er ikke alle som aksepterer disse plutselige endringene.

Folk blir å gi f... og skyte det de vil selv, akurat slik de har gjort til nå selv om bag limiten har vært i noen år.

 

Nei, det som trengs er aktiv forvaltning av områder som rovvilt bekjempelse, og finne metoder som gjør at rypa trives, i england fungerer lyngbrenning, har gitt dårlige resultater i norge det, men finnes garantert tiltak som kan gjøre at man får opp produksjonen.

 

Men ja la de innføre modellen, kommer ikke til å bli mer fugl av det, ved trussel om å stenge et felt etter noen uker så tar bare folk ut mer når de har mulighet for å jakte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fortsatt det er bedre å starte sesongen senere enn å avslutte tidligere :). Mye vanskeligere å skyte mange ryper når fuglene er hvite.

 

Er faktisk enig, er å derfor jeg ikke har tro på modelen, er tidligjakta man tar ut hovedmengden av fuglen.

Jakter selv med hund, er utrolig effektivt, på nittitallet var det ikke uvanlig å ha slike mengder med fugl hjem folk flest kan drømme om, spesielt de første dagene i september.

 

Synes statskog skal bruke pengene våre til å være ute i felten å finne gode metoder for å få til god produksjon, å sitte på kontor å finne slike modeller tror jeg vi alle kunne gjort....

 

Håper jeg provoserer nå :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jakter selv med hund, er utrolig effektivt, på nittitallet var det ikke uvanlig å ha slike mengder med fugl hjem folk flest kan drømme om, spesielt de første dagene i september. (...) Håper jeg provoserer nå :mrgreen:

Det gjør du ikke, det som skjedde på 90-tallet er ikke noe å grine over nå. :wink: Nei, jeg blir mer og mer betenkt over den modellen Statskog skisserer jo mer jeg tenker på det. Full stopp i 2 år er etter min mening beste kur!

 

La heller rypejegerne bedrive knallhard predatorbekjempelse i den perioden. Om så de pålegges det, for å få rett til å kjøpe jaktkort senere.

 

Nå er det vel jeg som provoserer! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fortsatt det er bedre å starte sesongen senere enn å avslutte tidligere :). Mye vanskeligere å skyte mange ryper når fuglene er hvite.

 

Takk! Vi støkkjegere/vinterjegere trenger den støtten vi kan få. Vinterjegerne i min omgangskrets føler ikke at vi er roten til problemet, likefullt følger vi selvfølgelig baglimits og utviser gjerne enda litt ekstra måtehold. Dessverre føler vi at vi havner i et usselt mindretall når det kommer til hvilke jaktformer som skal rammes av tiltak mot overbeskatning.

 

La heller rypejegerne bedrive knallhard predatorbekjempelse i den perioden. Om så de pålegges det, for å få rett til å kjøpe jaktkort senere.

Helt enig! Har i år begynt mitt første forsøk på å lure kråke og ravn nettopp pga labre rypeår, men må visst piffe opp åta litt så den syns bedre..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel jeg som provoserer! :lol:

 

He he vi er sikkert enig i bunn og grunn :P

Synes bare alle disse modellene til statskog er på bærtur. Men bare de bør prøve å se på muligheter for å ansette folk til å drive aktiv rovvilt bekjempelse, satse mer på prosjekter ala lyngbrening/bjørkeris brenning osv.

Link to comment
Share on other sites

Stiller gjerne opp på en slik dugnad, men statskog må organisere, og ta eventuelle kostnader det er det minste de bør gjør.

Tror faktisk jegerne ville stilt opp siden det er så mye i deres egen interesse å få opp rypebestanden, få være med på diverse fornuftige prosjekter i felten ville nok mange syntes var moro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker litt på dette med "småviltkort". Statskog har alltid solgt småviltkort her oppe, ikke spesifikke rypekort. Dvs, jeg håper inderlig at statskog ikke lar dette gå utover de som jakter hare og rev feks, enten på støkk eller med hund!

 

Har Statskog noen løsning på det?

 

Hvis de ikke stoler på at en harejeger vil holde seg til hare, ja da blir det rabalder!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker litt på dette med "småviltkort". Statskog har alltid solgt småviltkort her oppe, ikke spesifikke rypekort. Dvs, jeg håper inderlig at statskog ikke lar dette gå utover de som jakter hare og rev feks, enten på støkk eller med hund!

 

Har Statskog noen løsning på det?

 

Hvis de ikke stoler på at en harejeger vil holde seg til hare, ja da blir det rabalder!! :twisted:

 

Har en kjenning som er jouranlist i BA, han skulle nøste litt i den problematikken der.

 

Blir rimelig merkelig hvis det er sånn at jakt på hare,skogsfugl og predatorer blir stoppet når rypekvoten er tatt,

Da vill iallefall ikke dette prosjektet være redningen for rypa :?

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Røyrvik fjellstyre har enkelte år stoppet jaktkortsalget litt ut i sessongen pga. lite rype. Dette synes jeg er helt greit. De årene det er lite rype, så trenger vi ikke å hjelpe dem med å bukke under. Samtidig burde det være tillat å jakte andre arter.

 

Når det gjelder generell fredning av rypa, så er jeg mere usikker på virkningen. Det er nok ikke jakt eller ikke jakt som er avgjørende for rypebestanden. Jeg tror det er mere innviklet enn som så. Noe rypetakseringen fra Gauldal, Røros og Kvikne i 2007 viste:

 

http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 908526.ece

 

Den linken virka ikke.

 

Virker når jeg trykker på den :? Kan moderator evt fikse dette?

 

http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 908526.ece

Link to comment
Share on other sites

Ja den rypa den rypa, engasjerer folk noe voldsomt!! virker som alle her er enige i at det faktisk står så dårlig til som det gjør, da kan det jo ikke være noe problem!!! SLUTT Å JAKT RYPE!!!! har ikke jaktet rype på mange mange år, tok en tur sist høst og erfarte at det samme var det samme og har ikke samvittighet til å skyte rype. hvist alle tenker slik er den jo freda.

skjønner att dette er utopi!! Er altid noen som ikke tenker på felles beste og som appsolutt må ut å skyte fugl for "vimsehunden" sin.

derfor har jeg troa på at man må levere et vist anntall kråkeføtter, revehaler,mårskinn eller lignende predator lem for å i det heletatt få kjøpe seg kort. de beste områdene krever et stort antall slike lem og de dårligere etmindre. mange vil ikke komme seg på jakt i det heletatt da di ikke gidder, har kunskap til å jakte predatorer, mens de som er mest ivrige på predatorene får de beste områdene. Og slik jeg kjenner slike folk er det dem som har mest sammvitighet og følelser for å bevare rypa og dermed ikke skyter ut kulla.

Link to comment
Share on other sites

Det med at alle som jakter med hund skyter mye mer fugl enn støkkjegerne er tull etter min mening. De fleste fokuserer vel så mye på det bikkja gjør, som å faktisk skyte ryper.

Noe som kanskje er det største problemet, er at rypejegerne flest, ofte kun jakter rype. Kråke er æsj, reven lar vi gå for vi orker ikke bære den til hytta. DETTE er mentaliteten som kjører rypebestanden på snørra mange steder! Det blir en skjeiv beskatning av viltet.

 

Jeg mener derfor, i likhet med noen andre her, at en ordning med feks 1 kråke/ravn den sesongen i det aktuelle området gir deg rett til å kjøpe jaktkort 1 dag. 1 rev gir deg feks rett til 1 ukeskort. Tror ikke man kan forlange noe stort mer enn dette i begynnelsen, da dette kan virke litt ekskluderende på mange av "rypejegerne". Må jo også huske på at det er ikke alltid så enkelt å felle rovvilt til fjells. Å få statskog til å endre definisjonen av "småvilt" er jo også selvsagt nødvendig for at noe slikt skal funke..

Link to comment
Share on other sites

Og så må vi ta med i beregningen her da, at en stor andel av rypejegerne på statens grunn i Nordland kommer fra sørlige strøk i landet. Jeg tviler på at de vil reise opp hit en uke til neste høst for å skyte kråke og rev! Skal de lokale jegerne pålegges å gjøre jobben for dem?

 

Vi snakker jo hypotetisk her, men likevel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok rett og slett en telefon til statskog og de hadde hatt telefonmøte

ang dette kvelden før :wink: Så kilden er statskog, tlf. 07800

mvh Taiko

Er det flere enn meg som synes det var mistenkelig seint å oppdage problematikken og ta en avgjørelse på dette den 18. eller 19.august? (Møte pga kritikk?)

Stopp av annen jakt har også forekommet før. "Småviltjakta stanset" betyr for den normale jeger at småviltjakta er blitt stanset - selv om den egentlige intensjonen fra rettighetshaver kanskje har vært å stoppe rypejakta. Denne ensidige småviltjakt=rypejakt-tankegangen har vært et gjentagende fenomen hos medier og Statskog her i søndre Nordland.

Noe av problemet har også gjenspeilet seg på kortsalget... Her er en fritt gjenfortalt dialog jeg hadde for noen år siden.

Dette var ikke en representant for Statskog, men med en kortselger som var litt i villrede etter noe upresise utsagn...

- Nei, du får ikke kjøpe jaktkort etter jul!

- HÆÆ?

- Nei småviltjakta er jo stoppet.

- Men jeg skal jo jakte hare!

- HÆÆÆ?

 

Hehe - Vel, det ordnet seg da også - men det måtte overtalelse til... :wink::shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke...

Det kan hende at brannslokkingen er igang, og at datasystemene ikke ennå er oppdatert...

Eller at de venter med å legge ut kort til etter taksteringene er gjort (trenger jeg si at dette baseres på rype?)...

 

Godt å se at flere interesserer seg for denne problemstillingen!

Jeg har slitt med denne gjengen i flere år nå. Det har ikke vært mulig å jakte med harehund på statskogs områder tidlig i jakta - pga søknad og trekning av områder for "hundejakt" i første del av jakta.

For selvsagt: Jakt med hund = jakt med fuglehund når det gjelder godguttas tolking av småviltjakt.

Jeg har løst dette med å jakte på privat grunn til etter eksklusivperioden.

Enkelte år har jeg gitt F i å kjøpe kort og jakte på Statskogs områder.

 

For enkelte søringer høres dette kanskje ikke ut som et problem, men her oppe (spesielt nord for trøndelag) er Staten den desidert største grunneieren.

Jo lenger nord, jo større eierandel. Tror "staten" (Finnmarkseiendommen) hersker bortimot 97% av Finnmarks samlede areal - men tar gjerne korreks om dette er foreldet etter overdragelsen.

Statskog er derfor ENESTE alternativ for mange jegere - og med en urettferdig, feilbedømt eller sneversynt forvaltning blir mange rammet.

Link to comment
Share on other sites

Håper det ordner seg for dere. Damen sa ettertrykkelig at dette kun gjaldt

rype og at annen jakt ikke skulle bli skadelidende. Et annet tankekors i dette systemet de har laget

er at hvis veldig mange aktiviserer kortene sine for tider de faktisk ikke jakter

så kan de jo stenge unødig

Aktivering av kort

• Et område- eller kommunekort (sesong), må aktiveres før jegerne drar på jakt. (Kan aktiveres for inntil 10 dager om gangen. Vi anbefaler deg å aktivere kun for de dagene du er sikker på du skal jakte. Ved aktivering av flere dager enn de du har tenkt å jakte kan føre til at området stenges for jakt fordi jakttrykket blir for stort. Jaktrapport må leveres før en kan aktivere kortet på nytt) Dagskort aktiveres ved kjøp.

• Et område- eller kommunekort (sesong) er ugyldig hvis det ikke er

http://www.inatur.no/infopages/00/02/98/39/Statskog-Smaaviltjakt-i-Grane-Vefsn-og-Hattfjelldal.html

 

Skulle det nå vise seg å ødelegge harejakten din så får du ta deg en tur hit ut i øyene :wink: Har aldri sett så god

bestand som nå :D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Har nå i flere år betalt gode penger til Statskog. I løpet av jakta har kvotene blitt redusert og redusert. Hadde man vært vanlig forbruker og fått beskjed om at f.eks. bilen din ikke måtte kjøre over 10' km i året, så ny melding ikke over 1' km i året for til slutt at den ikke måtte kjøres ut av garasjen hadde det nok blitt leven. Vi føyer oss som et gjeng lamme idioter. Greit nok.

 

MEN, hadde Statskog vært interessert i annet enn kun fjorårets og årets budsjett, burde de nok ha fredet rypa i et år eller to. De burde dessuten oppfordret til jakt på predatorer som rev, kråke, ravn osv.

Helt klart med gratis "Predator kort". Gitt skuddpremie for felt rovvilt og "samarbeidet" med fylkesmannen slik at enkelte områder ble fredet, både privat og statlig.

 

Når det gjelder statens måte og jage rev i Saltfjellområdet synes jeg den er forkastelig og uhyre lite effektiv. Kostnadseffektiv kan den ihvertfall ikke være. :mrgreen: Håper heller at de kan yte en skarve skjerv til de flinke åtejegerne som feller mange ganger flere rev enn de klarer.

 

Lurer på om jeg skal skrive en søknad om predator kort? :lol:

Får vel til svar at: "Jakt skal koste. Vi har tilbudet som passer til deg. Vennligst betal vedlagt giro.Men kvoter vil bli redusert fortløpende slik som småviltkortet du årviss har betalt for. :?

Link to comment
Share on other sites

:!: Ja kvote og jaktsystemet for rypejakta alene har helt klare feil og mangler.

Dette med jaktmannsdøgn er et ankepunkt fordi feilmeldinger, og særlig overmelding vil forekomme.

Mange vil skrive seg opp for de maksimale 10 kommende dager, selv om de vet de ikke vil jakte alle 10 dagene.

Dette for å slippe å måtte på nett hver bidige dag, eller på morgenkvisten når vær og føre ligger til rette for en jakttur.

Fangststatistikken vil forværres av overmelding av jaktdøgn ettersom antall felte ryper per jaktmannsdøgn blir lavt,

som igjen kan tolkes som lav rypestamme -> raskere begrensinger.

:!:Jaktsystemet generelt for småvilt er mildt sagt dårlig.

Jeg skal ikke gjenta meg selv - men helhetsforvaltningen (herunder også smårovvilt) er manglende.

:!:Predatorjakt er en for het potet til Statskog å ta tak i. Ikke bare lokalt, men også sentralt.

Statskog har blitt forespurt om å gi eller støtte skuddpremier, men mener antagelig det er for kontroversielt i forhold til dokumentert effekt.

Noen skuddpremieordning gjennom Statskog er i alle fall til nå blitt avslått så langt jeg kjenner til.

Mange har i tråden her kommet med gode ideer for å ta ut mer smårovvilt - gjennom spesifikke krav til jegerne.

Jeg er bare redd for at den praktiske organiseringen av en slik gi-og-ta ordning vil være for vanskelig å gjennomføre.

Det skulle strengt tatt ikke være nødvendig med tvangsmidler dersom alle hadde gjort sin "plikt" med å balansere uttaket av predatorer og byttedyr - men...

Belønning vil sikkert være en bedre metode enn tvang, men hvis belønningen består av jaktkort - bør de som ikke har gjort sin skjerv betale tilsvarende

høyere pris for sine jaktkort. Da vil heller ikke Statskog tape penger på kortsalget :wink:

 

@ Taiko - Skal ikke se bort at jeg tar meg en tur ut i øyene Taiko! Men da blir det vel for å sjekke ut rådyrstammen...

Harebestanden her i indre sving har vært svært bra de siste årene.

 

@ Salten - Ja vi jegere føyer oss heldigvis :wink:

Etter å ha betalt fullpris på operaen nøyer vi oss også med et TV-innslag samt å vite at folk pines der hver dag! :lol:

Spøk til side, mange av oss som jakter det meste av vilt blir glade når rypejakta endelig stoppes under et lavmålsår.

Da er det jo et håp om at neste år, kanskje neste år - med noe stamfugl igjen, ei heldig klekking, litt smågnagere, lite smårovvilt og flaks med parasittene - kanskje det da blir et rypeår man kan glede seg over! :wink:

 

PS! Rovviltkort kunne vært en ide, men jeg er skeptisk til en oppdeling av småviltkortet.

I områdene jeg slet ut mine første jaktsko skjedde nettop dette for 5-7 år siden på Statskogs grunn.

Hovedkontoret i Namsos hadde fått en ny wonderboy med kontinentale jakterfaringer innen sin jaktforvaltning (nordlandsdrevern.anm. Må ikke forveksles med viltforvaltning da dette var en separering som hadde økonomiske mål, ikke for å bedre situasjon for vilt eller jegere), og småviltkortet ble delt opp i rypekort, skogsfuglkort, harekort og revekort (kommer ikke i farten på om det var et kort for andefuger, gås og sånt)!!!

Dersom en jeger skulle ut på småviltjakt måtte man altså kjøpe opptil 4 kort for å få en dag uten frustrerende situasjoner. Alle 4 kortene var selvsagt vesentlig dyrere enn forrige års småviltkort.

Lurer på om det fremdeles er sånn på statskoggrunn i Nordtrøndelag?

Det værste er jo at de hadde mage til å ta seg ekstra betalt for at folk skulle skyte rev, røkte feller og drive viltstell!

Tror ikke det ble skutt så mange rever i Bangdalen med disse jaktreglene...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...