Jump to content

Neck-sizing - Lee Collett


tarlokar

Recommended Posts

Satte meg ned i kveld og tok en razzia i hylsene. Pressa over hundre hylser til 338WM, satte i hetter og skulle begynne og lade. Men kulene datt jo rett ned i hylsa!

Er første gang jeg prøver neck-sizern, men gjorde slik det stod i manualen.

Skrudde dien ned til den toucha hylseholderen, deretter to runder til ned.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du må nok justere mandrellen litt, tror det går å sette utstøterpinnen i drillen og så benytte smergelpapir og polering, er på litt tynn is her, har gjort det selv på 308'n og det funka.

 

Mandrellen, er det bunnen på dien, eller?

Skal den kortes ned, eller gjøres tynnere?

Link to comment
Share on other sites

Det fulgte med bruksanvisning i diesettet? Du bør lese den for å sette deg inn i hvordan dien er bygget opp. Mandrellen er stanga som hylsehalsen presses mot (med hetteutstøterpinnen i enden) - den er ofte litt overdimensjonert slik at man kan tilpasse den for akkurat det holdet man ønsker.

 

ColletDiene krever litt prøving og feiling før man skjønner hvordan de fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat det samme problemet med Lee diene mine, både i .223 og 6.5x55. Prøvde å justere den neck sizing dia, for å få nok heng på kula, men måtte gje opp.

Løysningen blei å heilpresse hylsene, dvs eg justerte dia, nett såpass at eg får pressa halsen tilstrekkelig nok med heng til kulene. Så hylsene blir vel pressa ca 90 % av lengda.

Det har funka bra. Usikker på korleis hylsene blir etter ein del skudd, men følger nøye med på at dei ikkje får sprekker etter kvar runde på banen.

Hadde ikkje hylsefett når eg starta opp, så eg brukte ei veldig glatt silicon olje, som me bruker på jobben, til å smøre hylsene med. Turte derfot ikkje å utfordre skjebnen med å presse heile hylsene. Har hørt skrekk historier om kor godt hylsene sitt fast i dia, så eg prøvde meg litt rolig fram.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Lee collett som andre, at man bytter til trangere collette for å få trangere hylsehals?

Nei, Colletdiene har en mandrel med hetteutstøterpinne nederst og virker slik at hylsa føres inn i dien, hetta støtes ut og når bunnen av dien når hylseholderen, presses ei hylse opp mot en skråkant på ei spennhylse øverst i dien som dermed presser hylsehalsen rett inn mot mandrellen. Hylsa er ikke nær dien noen annet sted enn her, bortsett fra hetteutstøterpinnen som sørger for at hylsa sitter konsentrisk og derfor blir helt rett i halsen. Krever som sagt litt fikling og tid å bli kjent med, men gir suverene hylser og skal ikke ha smøring. Super løsning som sparer mye tid og gir veldig presise patroner, og kan med fordel også brukes i progressive presser slik at flaskehalshylser lades like fort som rettveggede.

Link to comment
Share on other sites

Det er den lange tynne "tingen" du må pusse ned litt på diam. :D

 

Ta ned diameteren på den tykkeste delen? Hvor mye?

Hva anbefales og bruke av verktøy? Har en meget godt utstyrt verksted, så jeg finner nok det meste der, bare dere tipser meg om hva.

 

Beklager at der har blitt mangespørsmål fra meg i denne tråden, men er helt blank på dette med neck-sizing.

Link to comment
Share on other sites

Det er den lange tynne "tingen" du må pusse ned litt på diam. :D

 

Ta ned diameteren på den tykkeste delen? Hvor mye?

Hva anbefales og bruke av verktøy? Har en meget godt utstyrt verksted, så jeg finner nok det meste der, bare dere tipser meg om hva.

 

Beklager at der har blitt mangespørsmål fra meg i denne tråden, men er helt blank på dette med neck-sizing.

 

Sett fast utstøternåla i drillen, og slip ned mandrellen med fint smergelpapir. Prøv deg fram litt og litt, til du får passe hold på kula. Ikke noe hokus pokus, dette. Poler mandrellen blank til slutt, med stålull, e.l.

Link to comment
Share on other sites

Tarlokar, jeg kan ikke skjønne at det er diameteren på mandrengen som gjør at kulene "detter rett ned" Sjekk om spennhylsa stopper mot en grad eller noe, og ta et skyvelær og mål en hals utvendig før og etter pressing. Du skal kunne måle forskjell hvis dien tar. Har du fått en .358 mandreng eller noe?

Link to comment
Share on other sites

Da hiver jeg meg frempå med et spørsmål i samme tråden. Jeg har pusset ned mandrellen i min 22-250 die, og det fungerer fint mht hold på kula. Men, hylsene kamrer veldig tregt, jeg tror ikke skulderen er påvirket i det hele tatt. Hva gjør jeg galt? Poenget er vel at hylsa skal bli pressa litt, nok til at den kamerer greit? Jeg kan skyte disse hylsene, med en del makt, men synes det er uholdbart på jakt i alle fall. skal det være slik som dette, eller?

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor mange ganger du har skutt dine hylser, men ved neckseizing må jeg helpresse hylsene innimellom for at de skal kamre lett.

Så mitt tips; kjør alle hylsene dine en runde igjennom en helpressningsdie, som er stillt slik at ei "trang" hylse kamrer lett.

Så er det bare å neckseize de deretter, de neste 3-4-5-6 gangene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skutt i mitt våpen ja, men skal forsøke dette. Takk for tips!

Bent

Edit: Må be om et råd til. Skulle til å helpresse min 22-250 hyls i går, men fant ut at die settet er en smule herpa. Utstøterpinnen er knekt inne i skaftet, slik at jeg kan ikke skifte den. Noen som vet om jeg kan bestille bare den delen (pinne sak dings tingen som går gjennom dia med utstøterpinnen i tuppen), eller må jeg ha helt ny die? Er en standard RCBS die.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Skutt i mitt våpen ja, men skal forsøke dette. Takk for tips!

Bent

Edit: Må be om et råd til. Skulle til å helpresse min 22-250 hyls i går, men fant ut at die settet er en smule herpa. Utstøterpinnen er knekt inne i skaftet, slik at jeg kan ikke skifte den. Noen som vet om jeg kan bestille bare den delen (pinne sak dings tingen som går gjennom dia med utstøterpinnen i tuppen), eller må jeg ha helt ny die? Er en standard RCBS die.

Bent

 

Vet du hva? Hadde jeg vært deg ville jeg glemt hele RCBS dien og kjøpt en Redding body die istedet.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=394097

 

Denne presser skuldra og hylsekroppen uten å være så voldsom med messingen som en tradisjonell FL-sizer. Jeg har kombinasjonen Lee Collet + Redding body die i 6,5x55, .270 Win og 30-06. Fungerer kjempebra og koster ikke allverden heller.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten er RCBS-dier noe dritt i mine øyne, jeg klarer ikke få utstøterpinnen til å stå beint, og da drar den hylsehalsene skjeve. Lee sine dier har ikke dette problemet, og ikke ruster de heller som RCBS gjør. Men jeg har også helt gått over til Body-die og necksizer.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg ville jeg glemt hele RCBS dien og kjøpt en Redding body die istedet.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=394097

 

Denne presser skuldra og hylsekroppen uten å være så voldsom med messingen som en tradisjonell FL-sizer. Jeg har kombinasjonen Lee Collet + Redding body die i 6,5x55, .270 Win og 30-06. Fungerer kjempebra og koster ikke allverden heller.

 

Bruker samme oppsett + Forster BR Seater. Det fungerer optimalt, gir god rett ammo og hylsene varer leeenge.

Link to comment
Share on other sites

Høres fryktelig kjent ut. Bruker også Forster BR seatere selv om jeg har sossa meg opp skikkelig på 6,5-en ved å kjøpe Redding "kompetissjon" seater med mikrometerjustering. :mrgreen:

 

Tror egentlig det er lite som slår kombinasjonen Lee Collet + Redding body die + Forster BR seater når det gjeldet kvalitet/pris. Det måtte i tilfelle være et komplett Redding Competition sett, men de har en relativt frisk pris, har jeg sett.

 

Beklager litt semi-off-topic, trådstarter :oops:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i verkstedet og pussa/polert dien. Tok den ned ca 0,08-0,09mm. Så får vi prøve det i første omgang. Satte den i dreiebenken i stedet for drillen, syns det var enklere...

 

Og det funka perfekt....

Alle problemer løst.

 

Takk for god hjelp til en uerfaren hals-presser.

Link to comment
Share on other sites

Om det er en "vanlig" neckseizer die...... ja.

Halsen må smøres innvendig, om ikke vil ekspanderen "skrike" når du trekker den ut. Denne trege ekstraksjonen vil strekke halsen, noe som ikke er ønskelig med tanke på hylsas levetid.

 

Det jeg gjør er å sette hylsene klare i ett hylsebrett (50 stk. f.eks), spraye olje på en nylonbørste, og kjøre denne i halsen en gang før seizing.

Jeg smører vanligvis ikke halsen utvendig (men det er meg :wink: ) mulig andre har forskjellige rutiner her.

Link to comment
Share on other sites

Mens vi er inne på dette temaet. Jeg handlet en die av en kar her på forumet: Redding Neck Size die, 6.5x55. Må hylsene smøres når jeg bruker denne? (Var ikke med bruksanvisning)

Bent

 

 

Ikke hvis den har expander/bushing av titan, det ser du om den sitter litt løst og er bevegelig, ser nærmest ut som en klemring til rørfitting!

Link to comment
Share on other sites

Hey hey! Dette minner om da jeg begynte å lage min egen sushi for et par år siden. Jeg kjøpte meg en bok som heter Sushi for Idiots. Lureste jeg har gjort! Var med bilder av absolutt ALT. Type. Legg ned matta (bildet av matta på et bord), legg på en plate Nori (bilder av en hånd som legger ned Nori, og så bilde av matta med Nori plate på :D )

Det der den øverste jeg har. Og da vet jeg at jeg skal smøre hylsehalsene inne, and that's it. Det gjør jo ingenting, er bare en omgang med børsten det. Jeg slipper allikevel alt giseriet, og slipper å vaske av gugga etterpå.

Takk igjen! Reloading for idiots dette her

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...