Jump to content

Ny Tikka T3 eller eldre Sako?


sako75

Recommended Posts

Hallois!

 

Tenkte å investere i ei bukkebørse som kan fungere som reserve til storviltjakta.

Etter å ha fått ødelagt kikkertsiktet i elgjakta, vil jeg ikke en gang til stå med bare kombien som reserve...

 

Derfor selger jeg min Sako 75 i 243, og kikker etter noe i 308. Har litt med lading og enkelhet å gjøre.

 

Sitter og vurderer et par eldre sakoer, modellen for 75, opp mot en ny T3.

Er jo flere som kommer med gode tilbud på Tikkaen i disse dager. Samtidig vet jeg at jeg får mye børse for pengene i den modellen Sako...

 

Har hatt lyst på ei helstokk Sako, og vet om et par stk. Samtidig vet jeg ikke helt om det ser så bra ut med en 3-12x56 kikkert på toppen av ei slik børse...

 

Av Tikka er det egentlig i all enkelhet rustfritt og plast/laminat som er aktuelt.

Det er selvfølgelig også lov å tipse om Sako 75 SS om man vet om slike brukte i 308. Evt Finnlight, som er svært vanskelige å finne...

 

Hva hadde du valgt? Vil jo helst ha et rimeligst mulig alternativ, men er litt for glad i Sako...

Link to comment
Share on other sites

Vet om en Tikka T3 SS i 308 med lyddemper som er til salgs. Hvis du er interessert kan jeg spørre hva han forlanger. Jeg har lurt litt på den selv, men har mest lyst på 6,5 også syns jeg ikke disse sølvfargete løpene er så pene.

 

Hallois!

 

Tenkte å investere i ei bukkebørse som kan fungere som reserve til storviltjakta.

Etter å ha fått ødelagt kikkertsiktet i elgjakta, vil jeg ikke en gang til stå med bare kombien som reserve...

 

Derfor selger jeg min Sako 75 i 243, og kikker etter noe i 308. Har litt med lading og enkelhet å gjøre.

 

Sitter og vurderer et par eldre sakoer, modellen for 75, opp mot en ny T3.

Er jo flere som kommer med gode tilbud på Tikkaen i disse dager. Samtidig vet jeg at jeg får mye børse for pengene i den modellen Sako...

 

Har hatt lyst på ei helstokk Sako, og vet om et par stk. Samtidig vet jeg ikke helt om det ser så bra ut med en 3-12x56 kikkert på toppen av ei slik børse...

 

Av Tikka er det egentlig i all enkelhet rustfritt og plast/laminat som er aktuelt.

Det er selvfølgelig også lov å tipse om Sako 75 SS om man vet om slike brukte i 308. Evt Finnlight, som er svært vanskelige å finne...

 

Hva hadde du valgt? Vil jo helst ha et rimeligst mulig alternativ, men er litt for glad i Sako...

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikkje vert i tvil ein gong. Ville gått for ein eldre Sako. Det er ikkje uten grunn at tikka`en er billigare no enn tidligare. Pågrunn av deira nye satsing på masseproduksjon er dei ikkje lenger like gjennomførte som før. Både Sako`en og Tikka`en har mista særprega sine med det gode avrunda pistolgrep og montecarlo skjefte som ein finn på Sako 75. Classis stokk er nok lettare og billigare produsere enn montecarlo. Skal likevel ikkje påstå at montecarlo er betre enn klassisk stokk, det er og vil alltid være en smakssak, men utviklinga er etter mi meining ikkje bra, og da tenker eg spesielt på tikka T3 med all plastikken. Nei...gå for en ny Sako 75 du ;)

 

Om du likevel skulle gå for en tikka, rustfritt er vel Tikka T3 light, syntet med stainlessløp eit alternativ.

 

Lykke til med valget :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil jo helst ha et rimeligst mulig alternativ, men er litt for glad i Sako...

Hva lurer du på? Hvis valget sto mellom en ny Tikke T3 og en brukt Sako 579 Forester i god stand, hadde jeg ikke tvilt ett sekund. Har du sjansen på en helstokk, ville ihvertfall jeg løpt og kjøpt! Har veldig lyst på en Forester sjøl, men har verken plass, råd eller god nok grunn...

 

PS: Har erfaring med både T3 og eldre Sako, bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Hallois!

 

 

Sitter og vurderer et par eldre sakoer, modellen for 75, opp mot en ny T3.

Er jo flere som kommer med gode tilbud på Tikkaen i disse dager. Samtidig vet jeg at jeg får mye børse for pengene i den modellen Sako...

 

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for en ekte Tikka, nemelig en brukt Tikka M55 i 308 :D

 

Vingemuttern prøvde min fra midten av 80 tallet (kjøpt brukt i 07) med orginalløp, trur han var rimelig fornøyd 8)

Link to comment
Share on other sites

Er jo såklart en 75 som står øverst på ønskelista, da aller helst en finnlight eller ss modell.

 

Problemet er at det ikke finnes så mange av dem, og at prisen er deretter...

 

T3 har jeg også hatt, men syns som mange andre at det er litt mye plast. Samtidig blir jo ikke denne børsa brukt sykt mye da den skal være reserve / bukkebørse.

 

Får kikke litt videre. Tar gjerne mot alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Vil også støtte tipset om og bytte pipe på den du allerede har.

Da vil du få ein meget god rifle med eit nytt og du kan putte på match løp av ypperste klasse.

 

Dette er av 2 enkle grunner, du kommer rimelig ut av det økomomisk. Trenger ikkje og tenke på verken og kjøpe ny rifle eller og selge den gamle.

Og den viktigeste grunnen: Ein selger ikkje våpen, iallefall ikkje utan ein må. Har ikkje solgt så mange våpen enda, men har savnet alle ej har solgt.

Med og kun kjøpe nytt løp i den gamle vil du ha retrett muligheiter seinare om du ønsker og bruke 243win kaliberet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok jeg ville leita etter en Sako fra 80 tallet,Mer driftsikker børse skal du lete lenge etter!Har en i 308 og en 338.308en har vel gått ca 9000 skudd,uten klikk eller funksjonsfeil!Men helstokk ville jeg styrt unna..

 

Pga presisjon?

 

Har hørt om enkelte børser som har lidd under det. Men maken til nydelig børse...

Link to comment
Share on other sites

Du leverer børsa til børsemaker og han tilpasser og instalerer et nytt løp til deg. Når du senere vil bytte pipe selv, er det bare å få laget seg en innretning som låser fast pipa, for deretter å bruke en utvendig eller innvendig låskassenøkkel og vri kassa løs fra pipa. Prinsippet er skrue/mutter. Å låse fast pipa er ikke komplisert hvis du har tilgang på f.eks ei solid skrustikke. Utfordringen er å få laget seg en passende låskassenøkkel. Børsemakeren er sikkert behjelpelig ned dette.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok jeg ville leita etter en Sako fra 80 tallet,Mer driftsikker børse skal du lete lenge etter!Har en i 308 og en 338.308en har vel gått ca 9000 skudd,uten klikk eller funksjonsfeil!Men helstokk ville jeg styrt unna..

 

Pga presisjon?

 

Har hørt om enkelte børser som har lidd under det. Men maken til nydelig børse...

 

Jeg har en over 15 år gammel Tikka M65 m/helstokk, og det er ingenting som tyder på at evt. manglende presisjon skyldes stokken! Men så ligger løpet helt fritt i stokken også da. Selv om M65 neppe kan betegnes som prydvåpen, er jeg så fornøyd helstokk at det ville være tungt å kjøpe en ny rifle uten helstokk med mindre stokken ville ha begrenset nytteverdien *betydelig*. Det eneste som irriterer meg en smule er den stygge kikkerten...

Link to comment
Share on other sites

Tror nok jeg ville leita etter en Sako fra 80 tallet,Mer driftsikker børse skal du lete lenge etter!Har en i 308 og en 338.308en har vel gått ca 9000 skudd,uten klikk eller funksjonsfeil!Men helstokk ville jeg styrt unna..

 

Pga presisjon?

 

Har hørt om enkelte børser som har lidd under det. Men maken til nydelig børse...

 

Jeg har en AV i 338WM helstokk. Har aldri hatt problemer med pressisjonen på den. Samler 5skudds seriene i klisterlappen. Er heller ikke plaget med pressisjonen ved flere skudd på rappen. Helstokk er ikke noe minus for pressisjon.

Link to comment
Share on other sites

I min tid i våpenbutikk på vestlandet hadde jeg fra tid til annen endel kunder som hadde problemer med helstokk,som mulingens kom av fuktig vær og temp skiftinger.Mener å huske noen ble bedre av å ta ut av løpskanal litt og skikkelig bedding..Selv synes jeg mange har for kort løp også,men det er personlig mening.Vil du ha helstokk så kjøp det og prøv den ut!

Link to comment
Share on other sites

No har eg tolka det dit hen att tråd starteren kaller seg sako 75 å de kjøpper en ikkje tikka om dei er aldri så bra??

 

Å eldre sako sjkønna lite der når dåkke snakker om 75 eg kjøpte en heilt ny her om dagen. aldri vør skøte med den 75en..

 

Må bare innrømme at jeg ikke skjønner absolutt alt du har skrevet her...

 

Men det er sant at det vil være nedtur å kjøpe Tikka framfor Sako sånn i bunn og grunn .

Samtidig er dette ei børse som kanskje ikke blir brukt avsindig mye.

 

Står nok mest mellom ei Sako 75 om jeg finnner ei til en pris jeg kan leve med, eller ei brukt av modellen før.

Da er ikke helstokk utelukket. Tvert i mot. Vi får se.

Har litt følere ute i markedet, men 75 begynner det å bli få av.

 

Har egentlig veldig lyst på en rustfri 75, samme om det er i syntstokk eller tre.

Tar veldig gjerne mot tips om dere vet om slike til i underkant av 10 000,-

 

Takk for alle innspill! Skal legge ut bilder (hvis jeg får det til) og diverse om jeg en gang får bestemt meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, igjen!

 

Nå har jeg bestemt meg, i hvert fall foreløpig...

 

Beholder 243-en min ei stund til. Evt så kjøper jeg et 308 løp og får en børsemaker til å lage et ok system på det. På sikt...

Selv om jeg avviste det på det sterkeste tidligere...

 

Takker hjertelig for innspill!

 

PS! Det er lov å komme med innspill angående løp som er å anbefale, originalt eller andre.

Som vanlig helst både rimelig og bra... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lothar Walter, Douglas,Shilen+++ Finnes mange bra løps produsenter. Hadde eg vært i dine sko, så hadde eg fått ei ny pipe til den du har. Eg har T3 sjølv.

 

Er i grunnen det jeg har falt ned på til slutt... :D

 

Må man forresten søke om ny rifle til et slikt prosjekt?

Link to comment
Share on other sites

 

Må man forresten søke om ny rifle til et slikt prosjekt?

 

Du må søke om våpen del: løp. obs, halvt gebyr for våpendel.

 

Takk! Blir spennende å se hva jeg ender opp med av løp.

 

Hadde vært artig å sett bilder av noen som har gjort tilsvarende før...

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært artig å sett bilder av noen som har gjort tilsvarende før...

 

Jeg kjøpte en ny Sako Finnlight i 300wm, og sendte den direkte til børsedoktorn.

Kjøpte samtidig et nytt løp fra en vanlig ss sako i 338WM, ettersom at Finnlight ikke leveres i 338. Flutet det nye løpet og satte det inn. Å vips, Finnlight i kaliber 338WM. (Tror jeg har den eneste i det kalibret) :D

 

Kan prøve å fikse noen bilder via mms.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært artig å sett bilder av noen som har gjort tilsvarende før...

 

Jeg kjøpte en ny Sako Finnlight i 300wm, og sendte den direkte til børsedoktorn.

Kjøpte samtidig et nytt løp fra en vanlig ss sako i 338WM, ettersom at Finnlight ikke leveres i 338. Flutet det nye løpet og satte det inn. Å vips, Finnlight i kaliber 338WM. (Tror jeg har den eneste i det kalibret) :D

 

Kan prøve å fikse noen bilder via mms.

 

Helt topp om du hadde ordnet det. Nysgjerrig på den tekniske løsningen rundt løpsbytte.

Kalkyle på pris for en slik jobb? Kun løp samt tilpassing.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Ragnar Hansen har følgende på nettsiden:

 

"L.WALTHER C/M LØP ,KOMPLETT MONTERT OG DREID ETTER ØNSKE,MAKS 66CM LENGDE, I NORMALE KASSER SOM M98,700,SAKO"

 

Dette koster 3900,-.

 

Noen som har anbefalinger angående løpslengde og andre ting jeg må ta hensyn til?

Er dette et bra løp? Ikke fordi jeg trenger noe spesielt bra til min bruk...

 

Noen som har fått denne jobben utført der, og som kan si noe om bruksvennligheten ved bytte av løp?

Link to comment
Share on other sites

Nysgjerrig på den tekniske løsningen rundt løpsbytte.

Kalkyle på pris for en slik jobb? Kun løp samt tilpassing.

 

tja, den tekniske løsningen rundt løpsbytte var vell som så, at børsemakeren satte låskassa i skrustikka, skrudde ut orginal løpet, og skrudde inn igjen 338 løpet. Trengre egentlig ikke noe teknisk geni for å få til det :lol: .

Prisen på dette, inkl flutinga er en godt bevart statshemmelighet, mellom meg og børsemakeren. Kan bare si at det ble en DYR Sako.

Link to comment
Share on other sites

Nysgjerrig på den tekniske løsningen rundt løpsbytte.

Kalkyle på pris for en slik jobb? Kun løp samt tilpassing.

 

tja, den tekniske løsningen rundt løpsbytte var vell som så, at børsemakeren satte låskassa i skrustikka, skrudde ut orginal løpet, og skrudde inn igjen 338 løpet. Trengre egentlig ikke noe teknisk geni for å få til det :lol: .

Prisen på dette, inkl flutinga er en godt bevart statshemmelighet, mellom meg og børsemakeren. Kan bare si at det ble en DYR Sako.

 

Med løp i både 243 og 308 så håper jeg jo det er mulig å få en løsning hvor selv jeg kan klare å bytte løp etter ønske... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nytt løp fra 3600.- fiks ferdig.

243 har du jo. Tilpass for eget skifte er symbolsk uten moffe. Her skurer du løpene ut og inn rett i kassa. Du trenger her verktøy.

 

 

Med moffe:

Moffe 1000.- fiks ferdig klar for løp.

Nytt løp fra 3600.- fiks ferdig i moffa.

Tilpass av 243 løpet ditt til moffa 1500.-

Her kan du tilpasse hvilke løp som helst i moffa. Dette er egentlig en fordel da det ligger en del lite brukte løp på markedet.

 

 

Når dette er tilpasset og klart vil selv kona di få til dette :mrgreen:

 

Sender deg bilder av begge system på e-post :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...