Jump to content

Norma N19


glockss

Recommended Posts

Så har jeg endelig tygd gjennom siste boksen med N19, overraskelsen var stor i det jeg skulle til å bestille nytt batch. Hva skjedde med gode gamle 500grams bokser? Bare 1kg dunker tilgjengelig og prisen har gått opp. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Link to comment
Share on other sites

Det billigste er vel å *sett inn passende aktivitet her*

Men som en forbruker så er jeg klar over at markedet svinger og prisene stiger. Og ja jeg har bestilt meg 10kg denne gangen også, men

Når et produkt, vel å merke annen-grads produkt som skytterlags krutt er (igjen kun på grunn av endringer mellom lottene, uten at jeg har merket det noe særlig), går opp 12% på halvt år, og man da i tillegg ser at kvalitets kruttet fra samme produsenten ikke har endret pris, vel da begynner man å lure :

- har produktet blitt bedre?

- har produktet utviklet seg?

- hva er det som begrunner en prisøkning på 12%

 

Å si at prisene stiger er greit når prisene stiger jevnt over det hele, men når man ser at det er kun det billigste som stiger så er det IKKE greit.

Link to comment
Share on other sites

560kr/kg er fremdeles en ok pris for krutt. Alle skytterlagskrutt har økt i pris, ser ut som norma er det som har økt minst. At det øker i pris etter å kostet det samme i åresvis er lite å fyre seg opp over....

 At prisen ikke øker på "premiumkruttet" kan kanskje skyldes at det allerede er overpriset.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstått det riktig når jeg regner meg frem til at prisen per skudd øker fra ca 1,25 til 1,45 for en 6,5 når kruttprisen øker fra 475 til 560?  Med kule til ca 3 kroner og hette til ca 60 øre,blir totalprisen ca 5,10 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva skjedde med gode gamle 500grams bokser? Bare 1kg dunker tilgjengelig og prisen har gått opp. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Sjeleglad de gamle idiotboksene er vekk. Må ha verktøy for å få dem opp, og ikke får en alt ut, og tomme blir de tvert. Det med prisen er vel mest at vi betaler det de sier de vil ha, og da tar de litt mer hver gang... det kan jo også være at de måtte kjøpe nye bokser til å ha dem i, etter ha brukt opp blikkboksene de kjøpte for XX år siden ;) Å selge krutt i mindre enn 1kg bokser er uansett helt meningsløst.

 

Sitat

Bofors Rp19 har blitt solgt til 560 per kg i form av RA-10 en god stund

RP19 er Bofors sitt "navn" på kruttet, som blir RA10 når Raufoss selger det, og N19 når Norma selger det. Jeg går ut ifra at det er Bofors som pakker det i 1kg bokser? Eller er det Norma/Raufoss?

 

Forskjellen på skytterlagskrutt og de andre kruttene er at det ikke blir blandet av flere loter for å komme inn i en smal spesifikasjon på brennhastighet og andre ting. Slik jeg har forstått det, så er skytterlagskruttet "run of the mill", man pakker produktet som kommer fra en batch med krutt. Testforløp er mindre omfattende, og man man lager en ladetabell for det kruttet er tenkt brukt til, og ferdig. Samt at det er tenkt solgt i et annet marked som er mer prisbevisst.

Det andre kruttet, samler man opp flere produksjonsbatcher, tester, og blander slik at blandebatchen er innenfor mye smalere toleranser i egenskaper enn skytterlagskruttet. Lagring, testing og blanding koster penger, og kruttet blir dyrere. Og man retter det inn mot et mindre prisbevisst marked, så en tar mer. Dette er Bofors/ Norma

Vithvuori selger bare sine "vanlige" krutt i større forpakninger når forhandler kaller dem skytterlagskrutt. Her jo et par krutt som er volumkrutt, vesentlig billigere enn de andre, det er åpenbart billigere å pakke i 3.5kg bokser enn i 1kg. Men de er jo også enklere produkter - N160 inneholder færre, og trolig rimeligere kjemikalier enn N570 f.eks.

 

En ting den prisbevisste hjemmelader skal være klar over (det retter seg vel mer mot den mer amerikaniserte egentlig...) er at flere amerikanske krutt er Bofors-produkter som er skipet til USA i tønner, og der pakket i 1lb flasker og importert til Norge...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, M67 skrev:

Sjeleglad de gamle idiotboksene er vekk. Må ha verktøy for å få dem opp, og ikke får en alt ut, og tomme blir de tvert. Det med prisen er vel mest at vi betaler det de sier de vil ha, og da tar de litt mer hver gang... det kan jo også være at de måtte kjøpe nye bokser til å ha dem i, etter ha brukt opp blikkboksene de kjøpte for XX år siden ;) Å selge krutt i mindre enn 1kg bokser er uansett helt meningsløst.

 

K

Kunne ikke vært mer enig. Blikkboksene er noe sabla herk. Endelig kan jeg kjøpe N19 igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, nhd skrev:

Har jeg forstått det riktig når jeg regner meg frem til at prisen per skudd øker fra ca 1,25 til 1,45 for en 6,5 når kruttprisen øker fra 475 til 560?  Med kule til ca 3 kroner og hette til ca 60 øre,blir totalprisen ca 5,10 kroner.

Stemmer ganske bra det ja. 

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk gla i de blikkboksene, de har liksom en perfekt utforming og størrelse til å bli tettpakket i ei 12.7 kasse for lagring.

 

Men ja egen teknikk må utvikles for å få ut alt, når den er på plass så er det et lek å få tømt boksen. Perfekt innehold også 215 patroner :) 15 til verifisering og resten er et rundt tall.

 

Litt rart at man skal være så prisbevisst på lading og ikke annet, har vel en sammenheng at krutt bare "forsvinner" mens resten er noe man har fysisk.

 

Har vel uansett fått god nok begrunnelse, håpet om noen forbedringer svinnet hen

i det første svarene tikket inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...