Jump to content

Førstegangsvelger av pistol


Nyhobby

Recommended Posts

Det enkleste er vel å høre med folka i klubben din om du kan få prøve å holde i,skyte litt med deres .22 våpen.

Test så mange forskjellige våpen du kommer over, alle har forskjellige hender/grep preferanser, hva som passer for deg vet bare du.

 

Spør og grav rundt med de våpenkyndige, men vær objektiv, noen vil sikkert mene at du skal eller  MÅ ha "den" eller "denne" for å skyte godt.

 

Rekreasjon/plinking eller konkuranse og penger spiller sikkert også inn etter hvert som du bestemmer deg for hva du har lyst på av .22LR

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du et nytt våpen som du selger etter 1-2 år, taper du ca 50%. Våpen som er godt egnet for et eller annet skyteprogram holder seg bedre i pris enn dårlig egnede våpen. De dårligste kjøpene er derfor etter min mening å kjøpe et nytt "halvegnet" våpen ( som f. eks Ruger Mark II). En pent brukt matchpistol er et godt kjøp.

Et råd jeg har gitt de som tviler på om de blir konkurranseskyttere: Kjøp en Walther X-esse modell Stenvaag. Kan brukes på alle finpistoløvelser på bane, i finfelt og klassen spesialpistol. Når/om du finner ut at du skal bli konkurranseskytter, bruker du fortsatt pistolen i klassen spesialpistol. Om du finner ut at plinking er nok for deg, har du en utmerket pistol også til det.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en billig Ruger Mark II. Skyt og kos deg til du vet hvilket våpen du faktisk vil ha (uten å spørre noen på internett).

 

Selg Rugeren for en hundrings mindre enn du gav for den og kjøp så drømmevåpenet  - da taper du bare 100,- ...

 

Sjansen for at du klarer å finne ut hva du egentlig vil ha FØR du har vært noen måneder i miljøet er ganske liten - det er mye fint å velge i :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det første du må fortelle oss er hvilke øvelser du har tenkt å bruke pistolen i og ambisjonsnivå (om du vil ha det moro og/eller kommer høyt opp på listen. For de fleste vil det å komme opp på listen bety moro :)

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg anbefale en Ruger MK II (mulig den nye 4'ern er bedre, men har ikke erfaring med denne) eller Feinwerkbau AW93. Jeg har brukt førstnevnte og bruker sistnevnte. Vil du ha et banevåpen eller noe som ligner en pistol ? Du kan jo få pent brukte Model 41 (S&W) og jeg ser det er noen som koser seg med Beretta 87 Target blant annet.

Link to comment
Share on other sites

På 5/10/2017 den 21.36, nhd skrev:

Et råd jeg har gitt de som tviler på om de blir konkurranseskyttere: Kjøp en Walther X-esse modell Stenvaag. Kan brukes på alle finpistoløvelser på bane, i finfelt og klassen spesialpistol. Når/om du finner ut at du skal bli konkurranseskytter, bruker du fortsatt pistolen i klassen spesialpistol. 

 

Å kjøpe en spesialpistol for senere å kjøpe en finpistol er i mange politidistrikt et dårlig råd. I mitt distrikt hevdet politikammeret at jeg har tilstrekkelig med våpen i min spesialpistol til å trenger en separat finpistol. Spesialpistolen var "mulig å benytte" og da var det nei. Løsningen ble å selge spesialpistolen, for så å kjøpe finpistol, og deretter anskaffe samme spesialpistol igjen. 

Link to comment
Share on other sites

OT: Tiders - Da bør noen som er litt varme i trøya ta den kampen med politidistrikt/pod. Man er definitivt ikke konkurransedyktig i vanlige bane/felt-programmer med en spesialpistol. "mulig å benytte" er ikke grunn nok. Det er det samme som at min 9mm Militær "kan" benyttes i grov-programmer og jeg hadde ikke noe problem med .32 søknaden min i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Det må være en grov feiltolkning, og en klage burde få medhold. Skyting i Norge er idrett, og uten riktig utstyr er du sjanseløs. 

 

Ikke at min mening betyr noe, men at loven kan tolkes dit hen at rekkefølgen man anskaffer våpen kan få betydning for hvilke våpen man kan kjøpe er særdeles uheldig, urettferdig og sannsynligvis heller ikke intensjonen. Ja til garderobe for sportsskyttere :-)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nhd skrev:

Det er bare å sørge for å ha nok aktivitet i approberte stevner, så går det bra :-)

Aktivitet er alltid bra, men bør kun brukes for å begrunne søknader der aktivitetskrav er relevant ihht. loven. I denne sammenhengen er det feil svar. 

 

Hvis du har kjøpt dette våpnet (som egentlig er best egnet for spesialpistolklassen) for å komme igang med skyting, og nå vet hva du vil ha og er klar til å gå videre så er det utrolig lite motiverende å ikke få anskaffe det riktige verktøyet.

Å betale startavgift i masse stevner bare for å lobbe bly mot ei skive med hesikt å blidgjøre en saksbehandler er jo fullstendig meningsløst. 

To våpen tilpasset forskjellige klasser MÅ kunne innehas samtidig uansett hvilken rekkefølge de erverves. Vi kan ikke pålegge oss selv høyere krav enn loven legger til grunn. En sesong på skytebanen går fort, så bruk heller tida på kvalitetstrening med riktig våpen, 

 

Våpenkontor som lager egne regler bør man reagere mot, det vil komme alle tilgode. 

 

For min egen del ville jeg ikke kjøpt denne X-essen (ennå), og heller startet med en brukt banepistol av kurrant modell (f.eks Pardini, Benelli, Feinwerkbau eller Walther). Da slipper du at våpenet setter begrensninger for resultatet, og skulle du allikavel finne ut etter en stund at dette ikke er noe for deg, eller at en annen modell passer deg ennå bedre, så vil disse stort sett være lett å selge og holde seg godt i pris.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det skader ingen med noen stevner med X-essen selv om den ikke er det optimale våpenet. En trenger å få litt erfaring både med banestevner og feltstevner før en kan forvente pallplasseringer. Litt NAIS, hurtig SP og et par finfeltstevner, så viser du politiet at du ikke primært er en våpeneier/plinker, men en sportsskytter. Hos oss er i hvert fall politiet så fornuftige at det er det de ser etter. Har aldri blitt nektet et våpen selv om jeg har hatt flere fra før som har vært mulige å bruke etter reglementet.

Men for all del: Om personen vil gå rett på en matchpistol i .22, så er intet bedre en det.

Link to comment
Share on other sites

Vi har et par stykker i klubben som har kjøpt nye Buckmark nylig.
Det er lette våpen med hardt avtrekk som gjør at de er vanskelige å skyte presist med.
Det blir mye napping og tildels dårlig resultat.
Jeg vet ikke hvor fornøyde de egentlig er med nyerhvervelsen....det er jo litt artig å treffe det en sikter på også.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 5/16/2017 den 10.40, psAico skrev:

Det må være en grov feiltolkning, og en klage burde få medhold. Skyting i Norge er idrett, og uten riktig utstyr er du sjanseløs. 

 

Ikke at min mening betyr noe, men at loven kan tolkes dit hen at rekkefølgen man anskaffer våpen kan få betydning for hvilke våpen man kan kjøpe er særdeles uheldig, urettferdig og sannsynligvis heller ikke intensjonen. Ja til garderobe for sportsskyttere :-)

 

Naturligvis er det en grov feiltolkning, men Asker og Bærum har historisk sett vist seg å være veldig lite samarbeidsvillige og svært opptatt av å begrense antall våpen i Norge. Husker jeg rett ville politimesteren der begrense alt av våpen til alle inkludert Garden og HV da Våpenforskriften var på høring. De har også laget et eget skjema som de påstår skal følge med våpensøknader. Oslo har en helt annen og veldig mye mer innsiktsfull behandling av våpensaker. Jeg har aldri hatt annet enn korrekt behandling av mine søknader der. 

Link to comment
Share on other sites

På 5/16/2017 den 10.32, ATnT skrev:

OT: Tiders - Da bør noen som er litt varme i trøya ta den kampen med politidistrikt/pod. Man er definitivt ikke konkurransedyktig i vanlige bane/felt-programmer med en spesialpistol. "mulig å benytte" er ikke grunn nok. Det er det samme som at min 9mm Militær "kan" benyttes i grov-programmer og jeg hadde ikke noe problem med .32 søknaden min i Oslo.

 

Denne type kamper kjempes jevnlig. 

 

Jeg fikk nei til da jeg ønsket en 22 til finpistol og hadde en 22 sleide (våpendel) fra før, i tillegg til hadde fire våpen på NSF og tilstrekkelig med aktivitet til å være "mosjonist". 

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd om en ønsker å bli sportsskytter, er å gå for de mest egnede våpen i hver øvelse. Sagt på en annen måte, avstå fra valg basert på tøfft, moro, rambo osv. Så må dette understøttes av råd fra de erfarne her på Kammeret.

 

DE, .460 og lignende er penisforlengere for umodne menn - ikke egnede konkurransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 10.5.2017 den 20.39, Nyhobby skrev:

Skal til å velge mitt første kjøp av pistol i kaliber 22lr. Er det noen som har noen anbefalinger/erfaringer for valg av pistol?  

 

Kjøp eit så bra og brukt matchvåpen som du har råd til frå t.d. Pardini, Feinwerkbau, Benelli, Morini eller Walther. Då har du eit godt våpen som treff der du siktar, og du kan sikkert selje våpenet unna eit par år seinare til nesten same pris om du skulle gå lei.

Er dette sporten for deg, har du allereie eit bra matchvåpen, og så slepp du bryet med å selje unna eit halvbra våpen for å kjøpe eit nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...