Jump to content

Skyting 2. påskedag


Håkon

Recommended Posts

Eg skal på eit jaltfeltstemne i nabokommunen 2. påskedag. Dette er i regi av eit skyttarlag på/ved ei skytebane.

Så til spørsmålet.  Eg må sjekke innskytingen før stemnet. Er det reglar angåande skyting 2. påskedag på eit jorde heime? Grunneigar er sjølvsagt informert og seier ok.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe galt med loven men det er totalt ulogisk at en land som etter grunnlovsendring ikke har noen stats"religion" har masse lovregulering og særordninger knyttet til religion. Ergo-bort med det (alternativt må lovverket utvides til å omfavne alle religioner som er representert befolkningen...).

 

Det er ikke skyteforbud 2.dagene..

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Generaldfeld skrev:

Jeg synes loven om helligdagsfred er helt topp! I påsken, om jeg ønsker, skyter på på lørdag, påskeaften, men ikke etter kl 16.

Hva med ?

Sitat

§ 2.Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, den dekker og skal nå dekke mer enn bare skyting og slik aktivitet, la det være helt klart, jeg har ikke noe imot slik aktivitet. Men, jeg synes at det noen dager godt kan være fred og ro, det gjelder alt fra gressklippere, motorsager, gravemaskiner etc...når allmuen i utgangspunktet har fri, er det faktisk av og til irriterrende og forstyrrende å høre på noen som alltid må....

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

Det var nå opptil flere skytestevner i dag. Med politiets sikkerhetsgodkjenning mange av dem, jeg syns det blir litt latterlig å da diskutere om det er er lov å skyte.

K

TS har allerede skrevet at han skal på stevne den dagen så den saken er grei. Det er hans evt private skyting for å skyte inn børsa før stevnet som kommer innunder reglene om helligdagsfred og som da også gjelder 2. påskedag. Lovligheten av stevnet er det ingen som har stilt spørsmål ved.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, G.Larson skrev:

Lørdag, altså påskeaften har ikke helligdagsfredning.

Bare for å presisere.

Første ledd av § 3. Helligdagsfred i Lov om helligdager og helligdagsfred sier følgende: "På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm."

*Min utheving i fet skrift.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som du ser har jeg satt ordet sharia i hermetegn. Så da burde det være veldig enkelt å forstå at med dette mener jeg at vi har lover også i dette landet som er diktert av religiøse mennesker som direkte legger seg opp i alle andre menneskers gjøren og laden basert på sin egen tro/overto! Så, i og med at vi ikke har noe navn på slike lover fattet på bakgrunn av kristen religiøsitet feks i dette landet så satte jeg ordet sharia i hermetegn slik at det skulle være enkelt for de fleste å forstå poenget med mitt innlegg.

Edited by XViper
Humanisme
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kristen og kristen. Vikingene holdt vel lørdagsfri, og jeg ser for meg at du skulle starte opp en motorgressklipper som naboen til Eigil Skallgrimsson når han skulle slappe av og kose seg på fridagen... Da tipper jeg du skulle fått en langvarig "helligdagsfred" ;)

At folk vil ha litt ro og stillhet innimellom tror jeg ikke vi skal henge på noen religion, selv om de gjerne brukes som unnskyldning til å definere dagene.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, XViper skrev:

i og med at vi ikke har noe navn på slike lover fattet på bakgrunn av kristen religiøsitet 

"Helligdag/sfred" er vel ett godt norskt uttrykk, som dekker dette greit  nok?

 

Helligdagslover må passe bra, så vi slipper å dra andre religioner inn i uttrykkene.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, M67 skrev:

Kristen og kristen. Vikingene holdt vel lørdagsfri, og jeg ser for meg at du skulle starte opp en motorgressklipper som naboen til Eigil Skallgrimsson når han skulle slappe av og kose seg på fridagen... Da tipper jeg du skulle fått en langvarig "helligdagsfred" ;)

At folk vil ha litt ro og stillhet innimellom tror jeg ikke vi skal henge på noen religion, selv om de gjerne brukes som unnskyldning til å definere dagene.

 

K

*"

§ 1.Lovens formål

For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.

0 Endret ved lov 14 mars 2003 nr. 16 (ikr. 1 apr 2003 iflg. res. 14 mars 2003 nr. 300)." I rest my case . . .
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, XViper said:

Så vi har altså "sharialover" i dette landet også! Det er bare Helt utrolig . . .

Eh, det var jo offisiell statskirke opp til 2012 i Norge og den blir fortsatt betalt av regjeringen; ikke forbausende at det er forsatt slike idiotiske kristne regler i lovverket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 5.5.2017 den 19.51, pondoro skrev:

Lik det eller la vær....slik er Loven nord for Skagerak..

Ja, slik er loven. Det eneste positive i det hele er at i store deler av "bygde-Norge" er det vanlig at "utilbørlig støy" på helligdager blir tolket som "støy som forstyrrer ritualer som skjer inne i kirken i "Kirketiden: 11.00 --> 14.00". Altså støy som forstyrrer de som befinner seg innenfor kirkeveggene i kirketiden.

Edited by XViper
Link to comment
Share on other sites

Loven er en ting, samme med opprinnelsen til loven. Men dette har også med tradisjoner å gjøre, enten en er kristen, eller ikke. :) Så jeg tror folk flest ønsker disse dagene fri, fra unødig støy. Vi har nok av motstandre, om vi ikke skal erte på oss flere. :( Så helligdager (inkl. 2. dager), samt kjærketider, synes jeg bør være fredet. Bør nok også være litt tilbakehodne med annen søndags skyting også i privat regi. Men, lørdager er det vel få som forventer ro.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...