Jump to content

REVEJAKTEN 2016-2017


Generaldfeld

Recommended Posts

normal_WGI_0026.JPG

Denne og et par andre har trakket rundt og på revebåsen i sommer. Nå er båsen spent opp. Og så langt har den fanget en katt. Katten satt å koste seg under taket. Tror revebåsen er et av de få tørre stedene her i Hordaland. Den måtte jages ut.

Link to comment
Share on other sites

Ingen besøk ennå.

Her derimot ble det brått besøk i morges.

Sto tidlig opp og "skaut" meg ut av senga kl 03.00

At man har kommet hjem kl 03.00 etter endt revejakt har nok hendt en gang i mellom, men å stå opp så tidlig oi oi oi.

Aaaalt for tidlig for gamle gutter. Må være årevis siden jeg sto så tidlig opp, men når man får telefon om at enga var slått for kun timer siden, så måtte man bare prøve.

 

Nuvel.....ankom post etter å ha gått stillere enn stillest gjennom granskogen. Intet å se ute på enga, så et ble å "nyte" morgenlyset som forsiktig turte å vise seg frem etter hvert.

Observerte 3 rådyr ute på enga. Bukkefar begynner å bli heit i knotten nå gitt, der han fot-fulgte geita ute på det nyslåtte jordet, så høgbrunsten kan umulig være langt unna.

Denne bukken hadde det lengste geviret jeg har sett på en bukk noen gang. En 6 tagger. Ikke det mest utviklede geviret kanskje, men som nevnt, det lengste. Må legge til at jeg har sett en del bukkeoppsatser, døde bukker og for den del....levende bukker, men dette geviret her var gedigent. Bare så alt for synd man ikke har lov å jakte rådyr her. Kun rev.

 

Tilbake til revejakt. Hadde nesten gitt opp da det plutselig åpenbarte seg 3 rever ute på enga i gang med heftig musejakt. Nyslått eng er reine revemagneten og det ble nok en gang bekreftet nå. Jammen ble det revepels i bakken..

Når det gjelder skyteavstand, så var det i hver sin ende av skalaen, kan man si.

180 meter på den ene og 15 meter på den andre reven. 180 meter er akkurat i enden av hva jeg skyter rev på, men med tofot på godt innskutt rifle, en god del trening og stillestående revefant, gikk det svært så bra.

Kommer nok en videosnutt av denne seansen en eller annen gang.

Skikkelig spennende og intenst var det.

20160731_0619491_zpsa0ztoqwh.jpg

 

jmonsen....skikkelig tøft bilde du har tatt med viltkamera. Mangler bare at revefanten finner det for godt å gå i fella nå da :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle gode ting er tre, sesongens andre rev måtte bite i gresset i kveld! Helt utrolig at det går an, men denne gangen hadde jeg flaks!! Skjøt på en rev på ca 140 meters hold, men akkurat i det skuddet gikk hoppet den unna, den ble stående og kikke seg rundt, jeg ladet om og skjøt i en kvist foran reven!... Da tuslet den unna og ble borte bak en haug, jeg antok det var det. Tenkte at merkeligere ting har skjedd, kanskje den dukker opp igjen? Fylte derfor opp magasinet, og ganske riktig kom den tuslende som om ingenting hadde skjedd. Denne gangen ramlet den! Fin fjorårshan. Blir like forundret hver gang jeg skyter rev i sommerpels, det er virkelig ikke store blinken, Grei erfaring å ta med seg når en rev i full vinterpels står i siktet, det er noe ganske annet..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var ute å lokka en kveld her i skogen og satt på et fint sted på en høyde over et hogstfelt. Begynte med musepip, fugleskrik og hare. Prøvde litt forskjellige harefløyter. Og da jeg hadde sitti en stund tok jeg primos hareskrik to ganger. Var på nappet til å gå da plutselig Mikkel rev lusker ut på sletta og forsøker få lukt. Ble litt satt ut av å få inn reven så ble ikke skutt.

 

Men spennende at den faktisk kom inn selv om det jammen tok lang tid:p

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Begynner dere å legge ut åte snart? Selv har jeg fire elgskanker bundet til et kryss med streng, så jeg håper etterhvert at det blir litt trafikk på det og på hundematen jeg serverer. Har også hengt opp en strømpe med rå makrell inklusive innmat og det hele, så duften av den er virkelig deikat.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Siden jeg har flyttet bosted noen mil, måtte jeg også gi ifra meg min gamle bu og åteplass.

 

Derfor ble det investert i litt materiale og etablert ei kliss ny bu og åta.

Noen bilder:

01088c00f660db50ef6d918200013b5f.jpg

Bruker slakt fra jakt i starten og kjører på med alskens utover vinteren. Startet å fôre fra rundt 5 oktober

 

e063cd15ea0d6fb3ba63a22a39616fcb.jpg

 

Ammunisjon.

9aed6a017d7bfb6e5e8a6cf0d694a66d.jpg

Hjemmeladet 223 40 grains Nosler ballistic tip. Godladning ser ut til å være 23,5-24,2 grain N130 krutt i mitt våpen for denne kula..

 

Våpen:

25ae6e9f361f1f77a30bab0e539d3bdf.jpg

Rifle i kal 223

Swarovski Z4i

 

Har også en 17HMR som fungerer, noe bildet fra tidligere år viser

9118b3772a436e38044900e3e606c5dd.jpg

 

Lyskilde blir Biltema sin:

b4ca12e2bc1ef53a7d682d3e53b1e655.png

Skal drives av batteri og solcelle om nødvendig. Fikk 48 timer kontinuerlig lys på ikke fulladet 30 Ah batteri. Kjøpt forsterkerkitet også, viss en trenger yttligere lys. Ønsker å teste dette kontra tradisjonelt lys som jeg brukte tidligere. Men dessverre har jeg ingen tilgang på strøm.

 

Oppvarming blir fra parafinovn. Lufting er montert for sikkerhets skyld.

 

Åtekamera:

Bruker Spypoint sitt 8MP kamera uten MMS. Har 2stk som dekker større område.

 

Etter foring med gamle høner. Dato er feil

a1aadf0d559bfbce7d864cb9f9cde292.jpg8ba76242fa745b1d7c9dc5e9b739f762.jpg21775e6508a8e628bdcbbffb770d76b5.jpg

Dato er feil..!

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Enig med litt historier og bilder hører med både om fall, tips og triks.. noe å lese på i tillegg til tråder på Fjesboka er godt i bua nattestid. :)

 

Bua mi er bygget på utvendig mål 1200mm bredde og 1800mm lengde. Høyden er 1650mm innvendig. Kan ikke stå, men mindre varmetap.70mm glava klemt mellom OSB plater og 2"reis. 100mm bjelkelag og isolasjon. Kledd deler innvendig med filt fra Biltema, og høytalerisolasjon som begrenser støy/dunk fra kaffikoppen. Bygd en benk i 600mm dyp med behagelig høyde 950mm. Under denne skal varmeovn stå.

 

 

Neste gang blir det bilder fra jakt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@Vsøli: Kult at du deler bilder og beskrivelse. :) Et litt tåpelig spørsmål: Hva sitter du på? (Hva skal du sitte på)

 

Har ikke kommet meg ut på revejakt selv enda, så det er både nyttig og interessant å lese om og se bilder fra andres revejakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Bilder er jeg dårlig på. Men har tatt to stk på tre dager på samme plassen. Siste datt for 40 minutter siden. Sitter i ei campingvogn ikke langt fra E-18. Årsavgiften betaler således åtelyset mitt.. var åte med litt hjorteslakt for 4 dager siden, og alt er borte. De to jeg har fått ser ut til å være årskull/ungrev. Er en hønsefarm ikke langt unna, så vekstvilkårene går vært bra en stund. Men nå skal det tynnes ut. Godt med et nytt terreng, da det er særs lite igjen rundt husveggene her jeg bor.

Link to comment
Share on other sites

Da datt den første reven denne sesongen. Kom fire i natt og ble skutt med 6.5x55 RWS Jaktmatch, fant den ikke igjen med en gang, ingen skuddtegn på skuddplassen, ikke blod, ben eller hår.

Leita en stund og fant den rundt 100 meter fra skuddplassen.

IMG_1702.JPG

 

IMG_1703.JPG

 

Grevlingsandwichen ble for fristende

IMG_0157.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei

Så fint at tråden er igang igjen

 

Blir tur ut i morgen natt da det er rev på åtet igjen

Tokk en for ca 3 uker siden på samme plass med tikkaen i 222 rem og 40g v max

Jeg må si jeg er inponert over de selvlagde åtebuene deres.

Selv sitter jeg i tømmerkoie og tar vinduet av hengslene og åtet ligger ut på et jorde

Har vel blitt en 14 rev fra denne hytta de siste åra.

For de som er veldig intereserte kan jeg på det varmeste anbefale filmene åtejakt på rødrev av gordon fjeld.kan kjøpes på videoclip.no

Masse fine sekvenser samt tips og en del interesant rundt revens bieologi

Jeg bruker både rifle og hagle på åta selv om det nokk er rifla som blir mest brukt nå

Jeg skyter inn på 100m og naturlig nokk så går skuddet litt lavt på 35-40m hvor åta primært er på.

Men med 223 og 222 så er det ikke værre en at treffpunkt er godt nokk

Aldri hatt skadeskyting men merker selv med varmintkuler at det hender de kan fly noen meter før de legger seg

Stort sett hvis treffet er litt høyt eller lavt

Faktisk blitt overasket over hvor langt en rev kan springe med brukbart treff etter at jeg har funnet de og sett på skadene.bruker jeg hagle er åte aldri lenger unna en 25 m og der har samtlige detti rett ned uten og vise livstegn.

Utrolig hvor effektiv Hagla er på rett hold på reven

Men så er det litt vanskeligere og få børsa opp lydløst samt at den har lettere for og være deg når åta blir så nærme der en sitter,derfor har jeg lett for og ty til rifla selv

Interesant og fått deres synspunkter rundt åtejakt med rifle og hagle samt deres erfaringer og hva dere foretrekker og bruke

Ønsker alle fortsatt en spennende revejakt utover vinteren

Link to comment
Share on other sites

Sporsnø

Endelig kan jeg "lese" nattens aktivitet på og ved åtet. En katt har vært frampå først og forsynt seg, så har en rev (skeptisk som alltid) krysset den nesten tilfrosne bekken og tråkket i en bue rundt åtet uten å røre noe.

Så får vi se om den kommer igjen.

Og månen skal bli stor og flott i midten av måneden. Kanskje noen flere legger ut åte i utmarka da, siden skytelyset kan bli perfekt, iallfall om været holder de tyngste skyene borte.

Link to comment
Share on other sites

Sporsnø ja. Plutselig ganske så hvitt på bakken her i Kongsberg nå. Det betyr revejakt.

Har god tro på rev i bakken og pels på knaggen om ikke så alt for lenge.

 

Har poffa 7 stk så langt på nyslått eng og på kornstubb osv, men ingen ting i verden slår mørk revepels dinglenes bortover snødekt mark.

Det er saker.

Får legge ved et veldig dårlig bilde knipset i alt for dårlig lys, av siste poffa revepelsen (den nederste på bildet :mrgreen: )

35fb63b3-e08b-465b-86c0-f05083a7dbde_zpskidxcb8k.jpg

Kommer nok et innlegg eller 3 utover ang revejakta ja :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter inn på 100m og naturlig nokk så går skuddet litt lavt på 35-40m hvor åta primært er på.

 

Med innskyting på 100m og en litt stor lyssterk kikkert på høy montasje krysses siktelinje og kulebane ofte i nærheten av skuddavstanden din, avhengig av farta og kulevekta, regner med du allerede har sjekket i tabellen?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekka tabell.

Testa på skive på 40 m for to dager siden og treffa lå ca 5mm under senter av klistrelappen.

Dog med litt dårlig anlegg.

Så det du nevner med kryssningspunkt og siktelinje stemmer nokk godt det.

Utsyret er en sauer 202. 223 med 47cm pipe med zeiss victory 2,5-10 x 50.

Fabrikkladd Hornady v max 40gr kule.

Er skutt in på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Ufattelig mye rev her i Øst-Finnmark, kjørt 30 mil og sett 11 rev i dag. I vår var det masse ryper, mai var historisk varm så rypene må jo ha hatt mat. Høsten/forvinteren 2014 og 2015 har jeg vel fanget rundt 10 mus i garasjen og vedboden, i år bare 1. Det JEG TROR har skjedd er at musebestanden har fått revebestanden til å bygge seg opp, så har musebestanden fått en knekk i vår = reven har måttet jakte rype, nå er det bare en og annen voksen rype å se. Reven er sulten og reker langs veien i håp om å treffe på et å annet kadaver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Skal prøve ut revejakt for første gong imorgon. Gler meg!

Eg skal bruke lokk for å få reven til meg. No set og ser litt på terrenget eg har til rådigheit og trur eg har funne meg ein fin plass. På sjølve flata er det litt skog av typen bjørk. Det er ganske opent inne i bjørkeskogen. Eg tenkjer å sitje slik at eg ser oppover lida, som vil vere rett austover. Det er flatt og opent ut til cirka 100m ifrå der eg sit. Den pylseforma figuren er ei lita myr. Sør for posten er det gran 100m rett sør. Nordafor er det ein slak skråning NV frå posten. Skråningen er grankledd. Rett vest er det eit stup cirka 30m ifrå der eg hadde planlagt å sitje. Nord-aust er det ei flate som strekker seg omlag 200m med delvis åpen skog. Her kan reven også godt kome, men håpar igrunn at reven kjem ifrå sør-aust og går rett på meg.

Har de på kammeret nokon formeiining om dette? Er eg rett plassert? Vinden tek eg sjølvsagt høgde for på staden (det er meldt 3`m/s frå søraust)

guestaccess.aspx?guestaccesstoken=kiSHiwA5uKrFVJjzhJNtVHgKdam8WGGBTATdJof%2fOvM%3d&docid=0fb97afc4e1234006a34493071a86225d&rev=1

Link to comment
Share on other sites

Fullt mogleg dette er diskutert tidlegare. Men ein jaktkompis av meg må få kjøpt seg eit nytt kikkertsikte til sin CZ i 22 Hornet. Han sit på eit åte ved ei myr i skogen og har ikkje hjelp av kunstig lyskilde. Holdet til åta er ca. 70m frå der han har ordna seg post.

Eg veit ikkje kva for eit budsjett han har, men han har ønske om opplyst retikkel/dot i siktet.

 

Nokre som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Var no ute ein tur då. Sat midt oppå haugen som vist i innlegget mitt tidlegare. Det funka bra det. Fekk ein rev pluss ein hjort inn mot med, men det var ALT for mykje skog av typen tettvoks gran rundt meg som gjorde at å skyte var heller vanskeleg. Fekk reven heilt innpå 15m før den for vidare. Det er for kupert her, slik at eg ikkje ser dyra. Rå opplevelse.

 

Men har ikkje gidt opp. Har funne meg ein ny plass og der skal eg leggje ut åte! Åtevarslar vert kjøpt i kveld! So, no skal eg få hal på han!

Link to comment
Share on other sites

Ufattelig mye rev her i Øst-Finnmark, kjørt 30 mil og sett 11 rev i dag. I vår var det masse ryper, mai var historisk varm så rypene må jo ha hatt mat. Høsten/forvinteren 2014 og 2015 har jeg vel fanget rundt 10 mus i garasjen og vedboden, i år bare 1. Det JEG TROR har skjedd er at musebestanden har fått revebestanden til å bygge seg opp, så har musebestanden fått en knekk i vår = reven har måttet jakte rype, nå er det bare en og annen voksen rype å se. Reven er sulten og reker langs veien i håp om å treffe på et å annet kadaver.

 

Dette er vel en av de anntatt største drivkraften bak sykluser på svinginger i smågnagerbestand, såkallte museår. Problemet er at det skjer med rev, som kan overleve i perioder med lite mus på andre næringskilder som feks kadaver som skissert av deg. Røyskatt og snømus er mye mer avhengig av smågnagere. Mange spesialister som disse er med på å øke svinginger, mens generalistpredatorer som rødrev, er med på å dempe svinginger.

Link to comment
Share on other sites

God kveld kamerater.

Lurte bare på om dere vil bli med borti jordekanen og tittet etter rev.

Nytt leketøy har ankommet heimen. Det måtte testes ut omgående.

Ved å trykke

kan dere se hvordan det gikk.

 

Husk sitteunderlag. Kaffekanne og kaffekopp trengs ikke denne denne gangen, da ting skjer rimelig kjapt, for en

gangs skyld :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Trenger litt eksperthjelp her - har åte bestående av hundefor, fisk og noe slakteavfall liggende, har hatt jevnlig besøk av mikkel rev og co, men ingen står i ro på åta. det virres rundt før reven tusler videre i sitt vante spor. har ikke allverden med plass å skyte på, så reven må stå i ro på åta før jeg løsner skudd. har noen tips til åte som gjør at den tar seg bedre tid til å stå i ro litt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert men det burde ikke være noe i veien med åtet ditt iallefall.

Hva gjør at skytesona di er begrenset? Bebyggelse eller vegetasjon?

Ryddet endel småskog og lagde naturlige veier i skogen etter fjordårets sesong slik at det nå "virres" litt mere i det åpne lendet i stedet for i tett småskog.

Da kan en lettere få de 1-2 sekundene en trenger når de innimellom står stille.

Hatt grei trafikk her til nå i år og har vært heldig og tatt ut et par (Fjordårstispe,5,2 kg og en latterlig liten kvelpehann på 3,2 kg)(!?) -Trodde ikke de var så små helt i slutten av oktober..

 

De har vært lite interessert i åtet enda, da de fortsatt har god mattilgang,men de MÅ bare innom for å sjekke at alt er ok tydeligvis.

Har du åtevarslere så hadde jeg ville satt de på de veiene de vanligvis tar inn til åtet,istedenfor en varslere rett på åtet. Da har du litt mere tid på å gjøre klart slik at du får sjangs på de som stikker fort videre.

 

Nå plages jeg litt av noe jeg tror er revirhannen som kommer ca annen hver natt og er her bare ett minutt før han stikker. Sky som f...

Nytter ikke å bare være" halvklar" på denne karen tydeligvis.

Skal jeg klare å oprettholde gjennomtrekk og gjevnt uttak av nye individer her innerst i dalen må denne tas ut snart.

 

Spillet om denne karen er i gang..

 

-Tror problemet ditt løser seg selv når det blir hardere vinter og større konkuranse om den lille maten som er. Mye rev oppe hos deg?

Link to comment
Share on other sites

Det er en del ja, har observert mange forskjellige individer (viltkamera + åtevarsler), og mye spor i området. Har en ganske begrenset sikker skytesone pga verandadøra, rekkverket på veranda og en stolpe til veranda - så jeg er avhengig av at den står sånn nogenlunde i ro på åta. Åta ligger rett innaforr en elvebakke/skråning ned mot elva, så reven har sitt faste trekk rett nedenfor der åta ligger - midtvinters er det rene E6 langs med elvebredden! så jeg er ganske sikker på at den er komfortabel med området. Det jeg fisker etter er om det finnes noe som reven på ingen måte klarer å la være, sånn at jeg får en 5-7 sek på meg? skal sies at det ikke er noe snø eller noe særlig vinter her enda, og jeg har aldri felt rev på åte her før godt innpå nyåret..

Link to comment
Share on other sites

Haha ja de pleier jo å ha full forståelse for alt sånt!

 

Har du prøvd å lage en ørliten lyd? Feks en liten smattelyd/plysterlyd? Det bruker å få de til å stusse og stoppe opp et lite øyeblikk for å finne ut hva det var.

Spørs om du får så mye som 7-8 sekunder da men..

 

Hva om du flytter åtet på litt lenger hold,vil du da få mere vinkel og mer å gå på?

Link to comment
Share on other sites

Nei, åta må ligge der den ligger - har ingen andre alternativer som funker. Tro meg, har grublet og fundert noen timer over akkurat det der! Har prøvd å lage lyd, den stopper opp men ikke slik at jeg får skuddsjangse! Men dagens gladnyhet er at det endelig har blitt tosifret antall med minusgrader og snø i lufta! Da blir mattilgangen knager fremover, og åta blir mer interessant! Fortsettelse følger...

Link to comment
Share on other sites

UTSPARING I VERANDAFJØLER FOR SKYTING

Jeg forstår deg godt.

Fins det mulighet for å la denne delen av verandaen få henglset del, slik at du svinger inn de verandafjølene som står i vegen. Jeg har gjort dette for å få åpning i rekkverket til snømåking, og er du jeger, så gidder du garantert å ta jobben med å åpne når det går mot kveld og lukke om morgenen, iallfall hvis du har småfolk som kan falle ut om "porten" står åpen.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Da slipper du lys/lysdisiplin på de andre i hjemmet også. Da blir det saker.

Om du i tillegg ordner med helt skjult og lydløs adgang (gamle tepper e.l på planken) på veien ut så kan det bli rett så dødelig opplegg.

-Kan lønne seg til de gangene en gammelrev spaner på deg uten at du vet det.

Er det langt til åtet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...