Jump to content

Oberndorf 10,75X68


Nyati

Recommended Posts

Jeg har fått tak i en gammel Oberndorf.

Produser i 1909, lang octagonal pipe.

Stokken er desverre ikke orginal, kan nok bruke den som fulgte med med "litt høvling og pussing"

Rifla skal selfølgelig skytes med, og i Æljskogen!

 

Det store problemet er hylser, kuler og diesett.

Er det noen som har gode råd og linker?

Har søkt litt i USA, men uten særlig hell.

Link to comment
Share on other sites

Diesett kjøpte jeg her: http://www.ch4d.com/catalog/dies/caliber-list

 

Kuler og hylser hos hjemmelading.no eller her: http://www.staffansvapen.se/handladdnin ... 75x68.html

 

Bruker bare woodleigh 347 gr. Til jakt

Har også brukt Clarry Haglund sine blykuler, de finner du her: http://home.broadpark.no/~trudlang/rifle.html

 

Jeg bestilte også hylser fra Utlandet, tror kanskje det var her: http://www.huntingtons.com/store/home.p ... n=0&page=3

Link to comment
Share on other sites

Nyati

 

Denne tråden er et brudd på kammer, katolske, muslimske, kristne og åsatro regler og jeg vet ikke hvilke fler :!:

Hvis du ikke kommer med bilder snarest vil tråden bli stengt og du vil kastes ut i det dypeste internett mørket, makan... :mrgreen:

 

En Oberndorf 10,75x68 :overrasket:

Mer klassisk og mer klasse skal man vel lete lenge etter, gratulerer med fantastisk børse, og beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med annet enn å bumpe tråden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var innom standen til Norma på Villmarksmessen og klagde min nød ang. 10,75x68 og lurte på om ikke Norma ville begynne å lade denne patronen i PH serien, men det hørtes ikke ut som om dette akkurat var på planen. Pokker også , tror dette kaliberet kunne fått en "boost" hvis lett tilgjenglige kvalitetshylser var lett å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Først, takk for alle linker.

 

Hadde tenkt å bestille CH4D diesett, men fikk ble betenkt nå.

Er det noen i Kongeriket som har brotsj for 10,75x68?

Antar at det går bra å lage settedie med kommerbrotsj?

Har oså tenkt å forsøke å støpe sizedie, slik som Per G. Høydal beskrev det i Våpen i -82.

 

Tror jeg har funnet grei måte å lage treningskuler.

Tok en 300gr Hornady kule for 44mag ( .429 dia. ) og trykte den gjennom en die for 40S&W. Da målte den akkurat .423!

 

Har kjøpt noen få Bertram hylser.

Har noen erfaring med disse?

 

Til dere som "skriker" på bilder, må nok ha hjelp til å legge ut, er ikke akkurat god på PC......

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er på tynn is nå, men jeg utelukker ikke at romslige kammer i en del våpen som har sære uvanlige kalibre er skyld i at noen hylsefabrikanter kan få et noe dårlig rykte.

 

Jeg har sett noen stjerneeksempel opp igjennom årene med romslige kammer og tvilsomme headspacemål som bringer ei hylse uansett fabrikat til messingkassa etter 2-3 gangs omlading

 

Jeg har fått bygd min 10,75x68 på en 98 lås med små toleranser og har ingen problemer med Bertram hylser selv med mange omladninger.

 

Hylseparken består av et 60 talls hylser og holder ennå i mange år til jaktbruk og årlig skyteprøve...

Link to comment
Share on other sites

Har oså tenkt å forsøke å støpe sizedie, slik som Per G. Høydal beskrev det i Våpen i -82.

 

Hmmm... Har du en Pdf av denne artikkelen. Jeg kunne ikke lese i 1982, derfor gikk jeg glipp av denne artikkelen.

 

Da snakker vi kvalitetstråd!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Er gått en tid siden det ble skrevet i denne tråden, har det blitt blåst liv i flere 10,75ere i det siste??

 

Jeg har latt mitt faderlig opphav overta bruken av Mauseren jeg bygde opp, den har vært med på tre sesonger på elgjakt og har levert varene. Jan Åkerman kalte den for "dødens synrør" og min gamle far bekrefter at det fungerer :winke1:

 

Under årets juletre sørget jeg for at det lå en pakke med Swift Aframe 400 gr. til gamlingen slik at han fikk noe å sysle med i romjula.

Ladedata var et problem, og datakunnskapen til en 72 åring var like frafallende. Med quickload og litt synsing balanserte jeg maxtrykk mellom 404 Jefferyen med sine 3650 Bar -404 Dakota med 4400 Bar og 425 Express med sine 4300 Bar til et ønsket maxtrykk til 4000 Bar.

Trykkstandarden er oppgitt i flere kilder til beskjedne 2900 Bar..

 

Dette endte opp i startladning på 61 gr. med VV N140 COL: 83 mm og magnumhetter

Chronografen endte på snitt på 600 Ms.

Hvis andre skulle dupliker, start for all del noe lavere. Denne mauseren er M98 kasse og nyprodusert løp og jeg ville ikke engang tenke på å prøve denne ladningen i en orginal førkrigs modell bare så det er sagt. Løpet er forøvrig 23"

Gamlingen nevnte noe om rekyl i en bisetning, liggende med frontrest og rabbit bak er kanskje ikke det de fleste tenker på når 26 gram masse skal ut. Ingen trykktegn var påviselig og det vil bli utarbeidet en liten økning og eventuell variasjon med Norma 202 krutt. Presisjonen ble 55 mm tre skudd og samme treffpunkt som 347 gr. til Woodleigh. 1 skuddet (coldbore) satt litt høyere en de to andre som åpnet gruppa litt. Regner med at det blir testet noe mer etterhvert.

Vi leter etter ei støpetang også for 10,75èn rundt 400gr. området. Hadde vært moro med rimelig treningskuler for dette morsomme kaliberet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tak i en gammel Oberndorf.

Stokken er desverre ikke orginal, - - - .

Det skal du ikke sørge altfor mye over. De originale skjeftene til disse våpna var spinkle og smekre, dvs. svært lette. Når man legger til svært krum kolbe, med "bayersk svinerygg", metall kolbekappe, og et pistolgrep og et forskjefte som er for tynt til å holde i, gir et slikt skjefte en "rekylopplevelse" som de fleste nok kan unnvære, sjøl med beskjedne ladninger i 6,5. Jeg drev prøveskyting av en original Oberndorf i 10,75 x 68, og hovedkonklusjonen var at slike våpen er fine å ha, på veggen. Men at man må skifte til et moderne, rett og tungt, gjerne laminert, skjefte, med en skikkelig dempende kolbekappe, når man skal ut i skogen eller på skytebanen.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da da har gubben økt ladningene litt, denne gang ble det Norma 202. 64gr. Med swift Aframe 400gr. Kula..

Denne ga 630ms. Lett trykktegn med federal hetter, men ingen alarmerende tegn bortsett fra at ladningen ikke burde være med til noe varmere strøk kanskje...treffpunkt litt lavere enn woodleighėn men beror vel på at rekylen begynner å bli vanskelig å håndtere.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 year later...

Jeg har et prosjekt på gang som innebærer denne eldre potetkasteren. I den sammenheng ser jeg at det er flere her inne som har børser for samme patronen, men det er ikke lagt ut særlig mange bilder i disse trådene. Noen som har lyst til å legge ut bilder av mauseren sin i 10,75? Jeg er i en fase der jeg trenger inspirasjon til stokken.

Link to comment
Share on other sites

Prosjektet har desverre blitt forsinket..... som van lig, noe annet dukket opp.

Rifla har nå fått en grovfrest Boberg-stokk.

Tviler litt på mine gjenværende snekkerfedigheterr så det hele blir nok overlatt ti en av de son KAN utover vinteren.

Skal forsøke å legge ut noen bilder da.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. 130 meter. Fikk først 400gr i lungen bak bog. Den sto urørlig etter smellen. Så vendte den 180 etter en stund og fikk en 347gr woodleigh i samme området, helt unødvendig selvsagt men håpet på ei kule i skinnet. Den veltet bare over på nummer to. Gjennomskyting på begge. Store hull men meget pent slakt. Den ekspanderer godt med begge kuler

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Bruker bare woodleigh 347 gr. Til jakt

Har også brukt Clarry Haglund sine blykuler, de finner du her: http://home.broadpark.no/~trudlang/rifle.html" target="_blank

 

Hei, Grim!

har du noen brukbare ladedata for blykulene til Clarry?

Har en pose av disse liggende (300 grs), og kunne tnkt meg å finne noen gode treningsladninger for dem. Bruker gjerne N140-krutt, da jeg har dette stående.

 

Hadde bare vært så kult å gått en jaktfeldt med Grombørsa i løpet av sommeren :P

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel med Haglund sine kuler i .404, de skyter utmerket og litt trøblete å klistre etter iblant, men de går der de skal, og gode samlinger til småvilt også en får .

 

Hvis det er noen som har ei tang for tyngre kuler, 350 grain - 380 grain og oppover, så er jeg interessert i å kjøpe noen kuler, hvis de er harde i støpningen.

Link to comment
Share on other sites

Støper kuler til 404 jeffery i tang fra mountain mould 380 gr er støpt av 1del hjulvekter 1 del setteribly 1del reint bly er vel litt sløsing med setteriblyet men harde blir dei.mullins,send meg adressen din så sender eg noen så kan du prøve.får meget god presisjon i ca 1950fps ut av ein mauser m03

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hola, nå var det litt enklere å legge inn bilder gitt, tråden har stått stille en stund så jeg tenkte å live opp litt siden sist. Har jo lovet å legge inn bilder.

hjemmesnekra stokk

hengslet underbeslag fra Sør-Amerika (eBay)

Kepplinger singel set trigger

M70 sikring fra Ragnar Hansen

løp fra samme

Recknagel montasje

for dårlig syn til åpne sikter:-)

ellers gjort resten av stål, finish og blånering selv, kortet ned slaglengde, smidd om hevarm og justert utveksling på oppspenn

ikke motet meg opp for nettskjæringa ennå. 

Slipt bort HÆR xxxxxxx nummeret og banket inn nytt med originale stempel fra mauserfabrikken

Treskuddserien er med Swift Aframe 400 gr. Med Vo 640 ms 1cm ruter

IMG_0497.JPG

IMG_0495.JPG

IMG_0494.JPG

IMG_0493.JPG

IMG_0490.JPG

IMG_0492.JPG

IMG_0491.JPG

IMG_0488.JPG

IMG_0489.JPG

IMG_0487.JPG

IMG_0486.JPG

IMG_0485.JPG

IMG_0471.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...