Jump to content

Erfaringer med A-Tec CTM-4?


Odd

Recommended Posts

Hei!

 

Er inne på tanken å sette på lyddemper på min Tikka M695 6,5x55, og har fått A-Tec CTM-4 anbefalt. Den er relativt ny på markedet så vidt jeg har fått med meg, og lurte derfor på om det er noen som har noen erfaringer med denne?

 

Jeg er forsåvidt ikke ute etter den demperen som demper mest mulig, men som er nokså lett og ikke alt for stor. Den vil bli brukt på smyg- og posteringsjakt. Så hvis det er noen andre forslag, så tas de imot med åpne armer! :D

 

ODD

Link to comment
Share on other sites

Vi har gått til innkjøp av en ctm-4 og en tmm 4. Det blir en god del skyting i morra og 2 jaktfeltstevner i helga, så etter det kan jeg gi et førsteinntrykk, men kvalitet, holdbarhet etc. kan jeg så klart ikke bidra med.

 

ctm-4 er veldig lett og ble anbefalt til den ene børsa grunnet tynt løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett på denne. Har en gammel A-tec som veide 570 gram på kjøkkenvekta som jeg tror heter A-tec standard. Er halvannet år gammel, men rett etter jeg kjøpte den eksploderte jo markedet av lette dempere (slik følte jeg det hvertfall). Men jeg lurer på om nye lettere dempere demper dårligere enn den gamle traveren?

Link to comment
Share on other sites

Hei Odd!

 

Har selv Tmm-5 og er strålande fornøyd. Var på villmarksmessa i Lillestrøm hvor jeg fikk sett på den nye Tmm4 i "jakt og friluft" standen.. Snakket med Anders (hjernen bak A-tec) og han sa at tmm-4 tilsvarte Tmm-5. Ut fra størrelsen skulle man overhode ikke tor det. Han hadde gjort noe nytt med baflene som vistnok skulle gjøre lydnivået like bra, selv om volumet var blitt mindre. Så de som mener at dess større demper (volum) dess bedre demping, må muligens gå og legge seg... :lol:

 

Hva forskjellen er mellom CTM-4 og TMM-4 vet jeg ikke. Fikk bare sett sistnevnte. Mulig CTM-4 ikke er teleskopisk (?)

 

Av en eller annen grunn, har jeg ikke tatt med meg brosjyra som beskriver størrelse/vekt osv... fra messa. Kanskje noen andre her har det? Den nye demperen hadde utvilsomt en ny design fra den forrige (tmm-5) og hadde en mye mindre diameter (tmm-5 har 410g). Virket utrolig liten og lett.

 

Den første forskjellen som slo meg med den nye, er at hver enkelt modul er lengre enn på tmm-5. Du spør om alluminium og stål: Alle alluminiumsdempere trenger stål-innmat. Dette fordi alluminium ikke kan nyttes på gjengene på løpet (stål+stål=sant) ;)

 

Blir gøy å høre fra dere som skal teste demperen! :D

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

KJøpte faktisk en ctm-4 selv i dag. var borte på jakt og friluft. Ctm er endel lettere en tmm 4. Veier bare 280 gram. og den er teleskop. De ndemper litt mindre enn den "store" men er lettere. Skl hovedsak brukes på jaktfelt rifla og bukkejakta. Får se når jeg får den.

 

De var undergraven i arbeid etter messa. Det var maaaaange våpen som måtte gjøres i stand og sendes ut til kunder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg Odd, Jeg har en Tikka M-695 i kaliber 6,5x55 som jeg skal kjøpe demper til.

Ettersom jeg ikke bør kappe løpet for mye bør det være en lett teleskopdemper. Håper du gir tilbakemelding hvis du går i innkjøp av denne. Skal du kappe løpet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat fått meg denne til min Sauer 202 i kal 6,5x55. Har kappet løpet til 55 cm og demperen forandret overaskende lite på balansen i våpnet. Har tidl brukt SAI demper. Var veldig stor forskjell i balanse.

 

På minussiden så kommer det noe dårligere demping, men jeg hadde trodd forskjellen skulle være klart større. Det virket også som om miragen kom noe fortere enn tidligere.

 

Jeg har besetilt samme demperen til 9,3 løpet også. Finnes dempere som demper bedre, men mtp vekt, diameter, balanse og demping er den bare helt rå!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har besetilt samme demperen til 9,3 løpet også. Finnes dempere som demper bedre, men mtp vekt, diameter, balanse og demping er den bare helt rå!!!

 

Håper du kan komme med tilbakemelding på hvordan den er på 9,3'en da en kompis lurer på samme demperen til sin 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke helt det du spør om, men jeg har en CMM avvart av CTM 4 på Kimberen min i 338 Federal. Demperen er sammenlignet med størrelsen ekstremt effektiv. Min veier under 250g og demper så vidt vi har klart å måle like godt som gammel Std A-tec'n min gjør på en 6,5 ladd med tunge kuler og MRP. Munningstrykket er nok sånn sett vanskeligere å dempe i 6,5 enn i 338, men størrelsen og funksjonen er imponerende i den vesle saken.

 

Eneste motforestillingen jeg kan tenke meg er at den bygger etter min smak vel mye framover i lengde. Men siden den er modulert kan en jo velge litt på akkurat det området

 

CTM-4 Kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nå har jeg trålet alle stedene som selger blader der jeg bor, og jeg finner ikke dette bladet noen steder.

Kan heller ikke se at en kan kjøpe det i .pdf versjon.

 

Dere som har bladet, kan dere ikke kort oppsummere hvordan A-Tec demperen kom ut i testen?

 

 

-Tet

Link to comment
Share on other sites

Den kom ut som forventet. Den er lett som en fjær. Demper bra. Bygger 16cm framover. Er slankere enn de fleste andre.

 

Om du vil ha lettest mulig med best mulig effekt står det nok mellom den, CMM-4(som er enda lettere og bygger like mye) og Hausken medium som er de beste valgene. (kort etter hukommelsen)

 

CTM-4 demper mer enn begge de to andre. CMM-4 er lettest, og Hausken Medium er ca like tung som CTM-4, men bygger bare 8cm framover. Husker ikke, men tipper at Hausken Medium demper minst, men er god nok til jakt. Sistnevnte har jeg praktisk erfaring med.

 

Alle tre er supre alternativ til en hendig jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hmmm, var en som lå brukt på finn, men har ikke fått svar fra selger enda.

Er jo mulig at han har større gjengemodul. Tviler litt egentlig.

Han som hadde rifla før meg har gjenget løpet ned til 14x1. Selv om det var originale gjenger på 18x1. Passer bedre med 18x1 gjenger på en 22mm pipe :roll:

Får se om jeg hører noe fra ham :)

Takk for svar! 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...