Jump to content

Kikkertsikte til felt


Vidarr

Recommended Posts

Aldri skutt felt før, men tenkte det kunne være interessant å prøve.

Har lyst å lære hvordan bedømme avstand med bruk av retikkelet i kikkerten.

Hvilken BILLIG kikkert anbefales til en som er totalt ukjent med mil, mrad. mil-dot osv? 

Kjøper helst brukt om mulig

Link to comment
Share on other sites

Nypris / listepris over 5-6000,- så får du en OK kikkert til dette bruket. Husk at den MÅ være first focal plane. (FFP). Dersom den ikke er det vil dette bare stemme på en enkelt forstørrelse.

Retiklet bør selvsagt ha så fin inndeling som mulig for at det skal være enkelt å måle størrelsen på figuren nøyaktig.

 

image.png.7c6f6a669f28109e0dd8e2e0a7535894.png

 

Du må ha mildot/ hash, merker i retiklet. Bruk tabellen over.

- Bedøm hvor mange mil figuren er (den veien den er lengst)

- Finn figuren i venstre kolonne, 

- følg linja inn til hvor mange mil den er

- Les avstanden.

 

Eks. Jeg måler "småen" til 0.9mrad, Finner "Småen" og følger linja inn til jeg er under 0.9. Der står det 339, som er avstanden i meter. 

 

K

Edited by M67
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (31 minutter siden):

Her er finfeltfigurene, om noen bruker dem på grovfelt (som ikke er uvanlig). Med og uten siktekant.

 

image.png.308cced836e24e996902793a3c63f434.png

 

K

Takker👍 var dette jeg hadde tenkt å sette meg inn i. Har du noen konkrete anbefalinger av kikkert? Hva er foretrukket? Hash eller dot? Eller spiller det liten rolle?

Link to comment
Share on other sites

Vidarr skrev (45 minutter siden):

Hash eller dot? Eller spiller det liten rolle?

Noe som tillater nøyaktig avlesing. Streker heller enn prikker i min bok. Og maks 0.2 imellom.

 

Vidarr skrev (49 minutter siden):

Minst mulig men fortsatt få noe som er brukbart

Etter min vurdering må du over 5-6000,- for å få noe som ikke er "drit" og som vil irritere deg. Opp til 10 så får du ting som er bra, og 10 brukt kan være veldig bra. Kjøper du brukt kan du jo bare selge uten tap om du ikke liker sporten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Noe som tillater nøyaktig avlesing. Streker heller enn prikker i min bok. Og maks 0.2 imellom.

 

Etter min vurdering må du over 5-6000,- for å få noe som ikke er "drit" og som vil irritere deg. Opp til 10 så får du ting som er bra, og 10 brukt kan være veldig bra. Kjøper du brukt kan du jo bare selge uten tap om du ikke liker sporten.

 

K

Hva tror du om denne? 
https://skytterlinken.no/element-optics-helix-6-24x50-ffpelement-optics-6-24x50-sfp2

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vidarr said:

 

Jeg bruker den. Det er mer streker enn du "can shake a stick at". Jeg liker den godt. I kombinasjon med en ballistikk-app drar du mer nytte av retiklet. Optikken er klar, men sikkert ikke like bra som de beste. Det sier jo Element Optics selv også. Et sted må de spare penger, så her er det ikke det ypperste av glass. Og ikke noe lys. Men mekanisk sier de at den skal være like bra som de dyrere. Den har fungert helt stabilt det drøye året jeg har brukt den.

Rattene er litt tyngre enn jeg er vandt med fra Swaro, særlig når det er kaldt. Kombinert med litt skarpe kanter kan det være litt ubehagelig å skru på. Ingen deal-breaker, men kan jo være verdt å vite om.

Jeg bruker den på 12x til jaktfelt og trening. Og 24x når jeg skal se ekstra godt. På 6x syns jeg "juletreet" blir nærmest ubrukelig. I hvert fall blir alt fryktelig smått. Det er jo bare sånn det er med FFP.

 

Jeg har ingen erfaring med de virkelig dyre tilsvarende kikkertene. Det hadde jo vært interessant å høre hva M67 syns om den om han kom over en å prøve. Det er i hvert fall en god pris. Noe særlig mindre kan man vel ikke bruke på en kikkert med tilsvarende funksjonalitet(?)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne Sightronen. Veldig fin optikk til prisen, spesielt når de dukker opp få finn en sjelden gang.

Den har ikke zero-stop, men det er ikke noe problem til felt/jaktfelt.

Retikkelet er også symmetrisk som gjør det lettere og ta avtrekk på frihånd/jaktfelt, rett og slett fordi det er mindre som forstyrrer i siktebildet og blikket blir intuitivt automatisk sentrert. Da kan skytteren ha 100% fokus på målet for å ta riktig timet avtrekk "på inngående".

 

(Det er veldig skjelden folk snakker om "skytbarhet" med retikler til skyting uten støtte. Det beste er en dot eller en grov stolpe. Derfra går "skytbarheten" stort sett nedover jo mer komplisert og usymmetrisk retikkelet er. Så i denne sammenheng må man lete etter kompromisser.)

image.png.a21aea506ec066489cc4d41bc5c3d572.png

 

 

image.png.b796fcfe9770d1cd11b5342faff5ecb7.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

Da kan skytteren ha 100% fokus på målet

Jeg har normalt fokus på prikken i midten. Det er kanskje feil, men vi lærte å fokusere på siktet, ikke målet. 

 

Torf skrev (2 timer siden):

Det beste er en dot eller en grov stolpe. Derfra går "skytbarheten" stort sett nedover jo mer komplisert og usymmetrisk retikkelet er

Jeg er for det ene temmelig uenig i at dette er et problem (jeg brukte helga til å skyte på knapt synlige mål (hvitmalt, med kun merker etter treff..) langt ute i snødrevet, med et "komplisert usymmetrisk retikkel", og akkurat retikkelets form og farge bekymret meg lite.

For det andre var veldig greit å ha diverse merker for å holde (både) høyde og vind, (noe av dette skulle skje alt for fort til at man kunne skru) og det var veldig greit å ha hele ovre halvdel av synsfeltet "ledig" til å lete etter det man skulle skyte på, selv om det blir "usymmetrisk".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med kikkert på frihåndskyting skal man ha fokus på målet og ha innøvd avtrekksrefleks når retikkelt er på vei "inn". Øver man nok kompenserer også avtrekksrefleksen "forspranget" på vei inn avhengig av relativ "hastighet" retikkelet har i forhold til målet. Når alt går som det skal..

Slikt sett er det viktig at retikkelet er "lettfattelig" og automatisk sentrerende siden det er målet som skal ha hovedfokus.

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Det er kanskje feil, men vi lærte å fokusere på siktet, ikke målet. 

 

Nå tror jeg dere snakker om to forskjellige "fokus". I motsetning til skyting med åpne sikter, hvor man skal ha øyets fokusert på kornet, skal retikkelet og målet være i samme plan i et kikkertsikte, slik at øyets fokus kan være på begge deler samtidig.

 

Jeg antar at @Torf tenker mer på fokus i metaforisk betydning, dvs. han kunne kanskje like gjerne skrevet konsentrere seg om målet.

 

 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (41 minutter siden):

Med kikkert på frihåndskyting skal man ha fokus på målet og ha innøvd avtrekksrefleks når retikkelt er på vei "inn". Øver man nok kompenserer også avtrekksrefleksen

Denne tråden er om feltskyting i DFS. Det er ikke akkurat min definisjon av frihåndsskyting.

 

Viltmål. løpende elg, så er jeg med på din argumentasjon, men dette er skyting der man holder "dønn i ro" og kvaliteten på avtrekket er avgjørende mer enn siktinga. Noen avtrekksrefleks "på vei inn i målet" vil bare forkludre og gi dårlige skudd. Det vil være helt feil måte å gjøre det på her, og sannsynligvis koste adskillige poeng.

 

Fornuftig framgangsmåte er holde så rolig som mulig, og presse et langsomt avtrekk mens man "aksepterer" holdeområdet sitt. Holdeområdet for gode skyttere vil være godt inne i innertreffet, og det er kun snakk om å presse av et godt avtrekk. 
Ferdighetene er selvsagt holding og avtrekksteknikk, men også å komme i god stilling fort, og bedømme avstand fort. Forberedelsene, med kulebanetabell, innskyting osv. er ekstremt viktige. Ofte er været og temperaturen slik at det å takle dette er en vesentlig del av øvelsen.
Har man fått stillingen i orden i tide - så er ikke rotete retikkel et tema, normalt skyter man felt gjennom et lite høl der man knapt kan se målet. Og selv på et raskt felthold har man "et hav av tid" i forhold på viltmålbanen. Og, men trenger retikkel med "greier" i, siden avstandsbedømmelsen er vel så viktig som å skyte fantastisk bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder ikke bare viltmålskyting. Det gjelder like mye stillestående mål som i jaktfelt, metallsiluett etc.

På toppjakt, feks, er det også riktig sikte/skyteteknikk hvis man ikke vil ta sjansen på at fuglen flyr i den tiden det tar å etablere skytestilling med støtte. 

 

Jeg har også sett endel baneskyting i utlandet med "frigevær" med optikk liggende med reim uten støtte på 600 og 1000yds. Nesten alle som en skjøt med dot eller symmetriske/duplex retikler. Noen brukte std mildot, men juletrær var nesten ikke å se i denne skytingen.

 

S&B har til og med kommet med hullkornretikkel for baneskyting på 50m med 22lr. Her konsentrerer man seg ikke om retikkelet under skyting. Man ser på målet og lar underbevisstheten ta seg av sentreringen av retikkelet rundt målet. Dette er visstnok en poppis ny gren i Tyskland.

 

image.png.2b04ea548557c9f71bbf1105abf39dea.png

image.png.a3869ba6bda12a824f8d2b29d0532f80.png

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

men juletrær var nesten ikke å se i denne skytingen

Må de bedømme avstand? Skyter de på skjeve trekanter og andre figurer en ikke uten videre kan bedømme hvor midten er? Har de skytetider for korte til å skru, eller målveksling med forbud mot å justere siktet mellom? Eller for dårlig tid?

 

Torf skrev (3 timer siden):

hullkornretikkel for baneskyting

Det der ser ideelt ut for baneskyting, på runde skiver, der man har prøveskudd og skrur for vind. Jeg har skutt nok felt med rundt sikte (diopter) til å være temmelig sikker på at det fungerer bedre å sikte midt i figuren med en prikk eller et kryss. 
Stadiamerker MÅ du ha i felt, enten du liker det eller ikke, og uansett hvor uryddig det ser ut. Vet du ikke hvor langt det er så kan du sikte så perfekt du bare vil.

 

Det du kommer med er vel og bra til baneskyting, også på langt hold, og vel og bra mange ganger, men her er det bare feil. Kommer du med et "rent" retikkel på feltskyting, så står du der og skal bedømme avstand etter "boermetoden", og du kan samle så bra du vil - i snøen over eller under skiva... 

Man har >1kg avtrekk, det er ingen grunn til å "klippe", selv om man skulle få det til. Alle vet at det som virker best er å holde, og presse - kontrollert selvsagt, beskrivelsene varierer, men noe klipping "på vei inn" er ikke et tema i liggende skyting med reim. Det gjør man stående på lang arm, og i andre situasjoner der man ikke klarer å holde i "ro" inne i målet. 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (18 timer siden):

Element opticks sier selv at 4-16 utgaven er bedre optisk.

Det stemmer godt med erfaringer jeg har fra andre merker, jo høyere forstørrelse du ønsker jo mer penger bør/må du legge i optikken.

Om det er DFS felt som er hovedsaklig formålet, blir det ikke noe knapt med en 4-16? 

Link to comment
Share on other sites

Vidarr skrev (4 minutter siden):

Om det er DFS felt som er hovedsaklig formålet, blir det ikke noe knapt med en 4-16? 

Nei det er supert. Du skal skyte på rett skive også. Tipper jeg aldri har brukt over 14. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Nei det er supert. Du skal skyte på rett skive også. Tipper jeg aldri har brukt over 14. 

 

K

Somsagt så har jeg aldri skutt felt før men har skutt endel på 200m DFS skive, da pleier jeg å ha 12-15x Tenkte at om man har tilsvarende størrelse som svarten der på opptil 600m ville det bli litt knapt med 16x

Link to comment
Share on other sites

Vidarr skrev (12 minutter siden):

Somsagt så har jeg aldri skutt felt før men har skutt endel på 200m DFS skive, da pleier jeg å ha 12-15x Tenkte at om man har tilsvarende størrelse som svarten der på opptil 600m ville det bli litt knapt med 16x

Det er ikke nummer på blinkene på felt, og er det 12 stk på rad så du helst se en av endene for å være sikker på å skyte i din egen. Ofte zoomer man inn maks for å bedømme, for så å zoome ut nokså mye før man skyter. Mange sliter også med avtrekksvegring og dårlige avtrekk om forstørrelsen er for høy og at du ser alle bevegelser. Man kan også lett blir for nøye og bruke for lang tid da.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (45 minutter siden):

 Mange sliter også med avtrekksvegring og dårlige avtrekk om forstørrelsen er for høy og at du ser alle bevegelser. Man kan også lett blir for nøye og bruke for lang tid da.

 

 

 

K

Jeg sliter definitivt med avtrekksvegring med for høy forstørrelse, på kanten til at det er latterlig. Hadde lignende problem hvis jeg brukte for lite hullkorn også, da sperret jeg for å senke ned i senter av skiva. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bruker teknikken jeg beskrev over trener man greit bort avtrekksvegring ved høy forstørrelse.

Det får man også igjen for når man skyter liggende med reim når ting "rør" på seg ved høy forstørrelse.

Her er salongen til @Castor , 24X Weaver med dot-retikkel. Bukken er målet på 100m, stående uten reim, max 4,6kg riflevekt, skytejakke forbudt.

 

 

Bukk_20190522_200241.jpg

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (16 timer siden):

Zeiss hadde et sikte med tilsvarende retikkel. Rart de da har sluttet å lage det. 
 

Det het Diasport 2,5-10x42

 

Er vel ikke så rart de sluttet med denne. Hele produksjonsplattformen for diavariserien med FFP ble jo lagt ned. Da opprettholder de vel ikke produksjonen av et slikt smalt produkt.

Fra denne skytegrenen har jeg har bare sett resultatlister, skyteprogrammer i klubber, etc. når jeg har lett etter ting i Tyskland. 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 12.2.2024 den 9.09):

Jeg har denne Sightronen. Veldig fin optikk til prisen, spesielt når de dukker opp få finn en sjelden gang.

Den har ikke zero-stop, men det er ikke noe problem til felt/jaktfelt.

Retikkelet er også symmetrisk som gjør det lettere og ta avtrekk på frihånd/jaktfelt, rett og slett fordi det er mindre som forstyrrer i siktebildet og blikket blir intuitivt automatisk sentrert. Da kan skytteren ha 100% fokus på målet for å ta riktig timet avtrekk "på inngående".

 

(Det er veldig skjelden folk snakker om "skytbarhet" med retikler til skyting uten støtte. Det beste er en dot eller en grov stolpe. Derfra går "skytbarheten" stort sett nedover jo mer komplisert og usymmetrisk retikkelet er. Så i denne sammenheng må man lete etter kompromisser.)

image.png.a21aea506ec066489cc4d41bc5c3d572.png

 

 

image.png.b796fcfe9770d1cd11b5342faff5ecb7.png

Har selv en sightron SII 6x24 som jeg har brukt på salongrifla, kikkerten er helt ok den men litt vanskelig å kikke i synes jeg 

Link to comment
Share on other sites

Vidarr skrev (13 timer siden):

Styr unna basert på at det er 1/4 moa klikk på den eller bare generelt en lortekikkert?

1/4moa. Sålenge den ikke er alene på markedet eller mye bedre enn alt annet - som den ikke er - så er det ingen grunn til å plage seg selv med moa. Det er en en vesentlig ulempe til slik skyting. Sammen med et mil-inndelt retikkel er det jo HELT meningsløst. 

En annen grunn til å kjøpe den er eventuelt pris. Jeg har hatt noen (har to ) moa kikkerter enten fordi de er eldgamle, eller fordi ingen (som vet hva de holder på med) vil ha dem og man får dem billig. Til skyting der man har allverdens tid og bestemmer alt selv kan det funke.  

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Det er en en vesentlig ulempe til slik skyting.

 

For de av oss som har vokst opp med DFS og 1-cm-klikk, ja (gamle Hauge-sikter hadde 1,25 cm pr. klikk). De som går på det "fra scratch", greier vel å håndtere 1/4 MOA (omtrent det samme som 1/4 tomme/100 yds) sånn noenlunde. Og hvis man skal bruke siktet på 15-m, er det en fordel med klikk som er ca. 1,1 millimeter, i stedet for 1,5 millimeter.

 

Hvis man blander 1-cm-sikter (eller diopter) og MOA/tomme-sikter, har man jo også ei god (bort-) forklaring for hånd, hvis skyteresultatet er så som så.

 

M67 skrev (1 time siden):

Sammen med et mil-inndelt retikkel er det jo HELT meningsløst. 

 

Joda, men det forteller oss jo hva design-avdelinga gjorde, dagen etter et heisvingande julebord!

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (12 minutter siden):

er det en fordel med klikk som er ca. 1,1 millimeter, i stedet for 1,5 millimeter

Man skal holde godt for å utnytte 0,4mm

 

På kjente avstander spiller det vel heller liten rolle om klikkverdien er 1/4moa eller 1cm.

Kjøper man derimot et nytt sikte ser jeg ingen grunn til å velge noe annet enn 1cm

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (9 minutter siden):

Man skal holde godt for å utnytte 0,4mm

 

Vår kammer-at @Sharpshooter har et sikte med 1/8 MOA-klikk, jeg rigger meg nok med noe lignende, når jeg skal kjøpe et skikkelgi sikte for 15-meter (skyter nå med "bunnen i bøtta" av Kina-ræl, og treffer, en gang i mellom).

 

15-meter med kikkert er egentlig "rått parti", for de som kan litt om liggende skytestilling. På dobbel-stevnet til Namdalseid & Lyngen var vi 4 skyttere som skjøt i KIK. Det ble skutt 6 niere, på 200 skudd! Da er det en fordel å kunne være noenlunde i midten.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (2 timer siden):

På kjente avstander spiller det vel heller liten rolle om klikkverdien er 1/4moa eller 1cm

Neida. Ikke når du skal korrigere heller? JEg er kanskje dum og treg, men jeg finner det MYE lettere å tenke i "et klikk er 5cm på 500m" (like mange cm som hundremeter) istf. Du skal korrigere 12cm, på 600m. Hva skrur du? Fort, uten å gjøre feil?

Du kan kanskje forklare hvorfor ingen, selv ikke (de fleste) amerikanerne bruker moa-sikter i f.eks. PRS, som jo egentlig bare er mer moderne feltskyting, hvis det ikke betyr noe hva man har. At John Arthur, som er ekspert, får det til betyr heller ikke ikke at det er en fordel for nybegynneren. Jeg skulle nå også få det til, men det ER en ulempe. 

 

På banen er jeg enig, der spiller klikkstørrelsen null rolle, men bør være minst mulig. Der trenger man heller ikke juletreretikkel, så rent som mulig, etter @Torf sine prinsipper er bra der. og gjerne 1/8 moa, eller 5/8 kusehår - det spiller nesten ingen rolle.

 

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

 

15-meter med kikkert er egentlig "rått parti", for de som kan litt om liggende skytestilling

Jeg har ikke fått til det der. Om jeg skyter 200 skudd liggende (med diopter) så er det kanskje 6 niere. Men med kikkert er det fort 12.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 minutter siden):
Jegermeistern skrev (2 timer siden):

15-meter med kikkert er egentlig "rått parti", for de som kan litt om liggende skytestilling

Om jeg skyter 200 skudd liggende (med diopter) så er det kanskje 6 niere. Men med kikkert er det fort 12.

 

Jeg er enig i at det er enklere å sikte på en rund blink med diopter, riktig størrelse og tykkelse på hullkorn, Adlerauge og irisblender med flerdobbelt fargefilter. Med kikkertsikte må en plassere krysset der man mener senteret er, eller få hjelp til å sikte "over/under/på siden" ved hjelp av et fantasifullt juletre.

 

På feltskyting er problemet med diopter og hullkorn å finne ut hvor "senteret" er, på usymmetrioske figurer. Der er kikkertsiktet overlegent, sjøl med et helt alminnelig jakt.retikkel.

 

M67 skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke fått til det der.

 

Nåvel - jeg kjenner til hvordan du skyter med andre "skyte-innretninger", så "fullt hus" er nok innen rekkevidde.

 

Jeg har lest resultater på DFS-sida. I noen deier av landet er det omtrent ikke deltakere i KIK. Noen områder er det få, som er godt fornøyd med resultatene sine. Her oppe i Barte-land var det tidlig noen, med LS-vinneren (Morten Nordtug), @Sharpshooter og @vannebo i spissen, som "la lista" såpass høyt, at det ble omtrent som i veteranklassene, man kaller niere for "BOM!". Man bør kanskje, med tida, vurdere å dele klassen etter resultat (i stedet for en "Jegerklasse" med merkelige kles- og utstyrs-bestemmelser). Kanskje 248 på 3. beste resultat gir opprykk til "KIK 2"?

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 minutter siden):

(Morten Nordtug), @Sharpshooter og @vannebo i spissen, som "la lista" såpass høyt, at det ble omtrent som i veteranklassene, man kaller niere for "BOM!".

På banen, så er 9er bom - det vet du godt ;)

 

Det rare er at ute, med 6.5, så skyter jeg vesentlig bedre med kikkert, treningsrekorden er 250/22, og har vel 249 på alle stevnene jeg har skutt... På 15m sliter jeg alvorlig med å nå 250. Stevneresultatene er direkte sørgelige, jeg skyter mer poeng i V55.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (59 minutter siden):

Neida. Ikke når du skal korrigere heller?

Jeg har bare cm klikk selv, men jeg tenker litt man tar det man har om man vil skyte i KIK. Derfor jeg slang på 

 

1983 skrev (3 timer siden):

Kjøper man derimot et nytt sikte ser jeg ingen grunn til å velge noe annet enn 1cm

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kikkert til Felt......

Ser jeg har blitt nevnt noen turer...

 

Til feltskyting er det kun 1/10 mil klikk som gjelder for min del, etter mange år med langholdsskyting.

Som M67 så er det mye enklere å regne 5 cm på 500 pr klikk osv. Det andre er at hodet er innstilt på at vinden er 3 klikk/7 klikk etc. Skal jeg bruke moa så kødder det seg til når man skal klikke på vinden. 

 

Har brukt samme sikte (Kahles K525i med MSR2 retikkel) til 100/200/300m DFS bane, men vurderer her å gå over til K1050 MOAK pga 1/8 moa klikk.

 

Til 15m/50m DFS er det i MINE øyne 1/8 moa klikk som gjelder. 

Det gir i mitt hode ro at man kan skru seg i senter så godt som mulig.

 

Bildet viser ett stevne jeg skjøt sist torsdag på Fosen i Trøndelag... man har ikke noe å gi bort. 

 

Screenshot_20240216_231017_Drive.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

   -  og samtidig, noen mil bortenfor, skjøt 4 andre skyttere dette:

 

KIK - Stevne 1

Nr Navn Skytterlag 1. serie 2. serie 3. serie 15 skudd 10 skudd 25 skudd *
1 Magne Ystgaard Mære X*XX* 50 *XX** 50 *X*** 50 150 X*X**X**X* 100 250 15
2 Kjell Arne Larsen Bjørnen XX*X* 50 **XX* 50 ***X* 50 150 XXXXXX**** 100 250 13
3 Morten Nordtug Forr *X*** 50 *X9*X 49 XX*** 50 149 X**XXXX*XX 100 249 12
4 Jørgen R. Melhus Nordre Skage XX**X 50 X**** 50 9X**X 49 149 9*X**X*X** 99 248

14

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (2 timer siden):

Det andre er at hodet er innstilt på at vinden er 3 klikk/7 klikk etc. Skal jeg bruke moa så kødder det seg til når man skal klikke på vinden. 

Jeg er enig i alt, men om noen spør om hvilken kikkert de trenger til felt er jeg helt sikker på at de ikke har samme innstilling, altså at nå er det 4 klikk vind. 
 

resultatene på 15m tilsier at jeg ikke har noe i kikkertklassen å gjøre 😂

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Jeg kjører uansett, "if you cant win, at least look better"

 

I "riktig gamle dager", da nasjonens ære og selvfølelse var helt avhengig av hvordan "Kupper'n", Maier og Seiersten gjorde det på skøytebanen, sa man, når russere, finner, og den storkjeftede svensken, Johnny Nilsson, hadde gitt "våre gutter" skikkelig bank på banen: "Men vi vant da hvertfall banketten".

 

Hvordan man "vant banketter" anno dazumal, er jeg ikke riktig sikker på. Men faren til en av mine klassekamerater arbeidet på Steinkjer Renseri, og etter OL i Innsbruck, 1964, kom Torgeir Barndtzæg (bronse i både liten og stor bakke) innom med en dress, som så aldeles forj*vlig ut. "De' va'n Kankkonen (Veikko, gull og sølv) som spau på mæ, da æ bar'n heim, i frå ein fæst", kunne han opplyse.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sant!

Har kjøpt inn kikkert med cm klikk og parallaxe til at jeg kan bruke den både ute og inne. Planen er å begynne å skyte litt DFS igjen. 
Med det sagt er det kikkertklassen som har gjort det slik at interessen for DFS kom krypende tilbake 

Edited by 1983
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern nå skal ikke jeg ha på meg å hverke legge list eller være i spissen, selv om jeg har snubla inn ufortjent bra poeng mtp treningsgrunnlag. Det kommer nok av at det ikke er konkurranseklasse og dermed ikke så farlig hvordan det går. 

@Sharpshooter m fl ligger i en annen divisjon - og får betalt for det 😀

Jeg har vært med utelukkende for å demonstrere deltakelse i en klasse mange har meninger rundt.

Har hatt fokus på å bruke det jeg  har - en billig kikkert og  en 22pipe kappa og dreid til samme vekt som jaktfeltpipa, og en jakke jeg kjøpte billig av en annen kar. Den har litt lite polstring  på armen så armen blir strupa om jeg ikke skyter fort. 

 

Ute bruker jeg 70 pipe (tror jeg) og en optika6 5-30 som funker veldig greit til formålet. Synes også det er lettere å skyte ute enn inne da jeg av og til sliter med å finne skikkelig senter på de optiske skivene.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...