Jump to content

Dynamisk - aktivitetskrav for rifle


Recommended Posts

arg skrev (1 minutt siden):

Som ny er det to års karantene fra kursdato. I den perioden må man ha 10 L2 stevner eller høyere og 10 organiserte treninger.

Men jeg har hørt at det ikke lenger skilles mellom L1, L2 mv  - men at det er tilstrekkelig med 10 stevner. Men kravet må jo være spesifisert et sted. 

Link to comment
Share on other sites

L1 er vel bare klubbstevne. Det skal være åpne stevner så derfor L2 og opp om jeg har forstått rett. Det var tidligere et krav om minst to L3. Men dette gjelder ikke lenger.

Edited by arg
Link to comment
Share on other sites

arg skrev (1 minutt siden):

L1 er vel bare klubbstevne. Det skal være åpne stevner så derfor L2 og opp om jeg har forstått rett. Det var tidligere et krav om minst to L3. Men dette gjelder ikke lenger.

Jeg har også hørt om endringene, men flere hevder at det nå bare er aktiviteten som er avgjørende og ikke stevnekategorien. Før var det jo en veiledning fra DSSN, men her finner jeg bare den gamle veiledningen. 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, arg said:

Som ny er det to års karantene fra kursdato.

Jeg tror kanskje det er to år medlemskap i klubb. Jeg sto oppi dette nylig, da jeg tok kurs men ikke fikk formalisert klubbmedlemskap med en gang, i klubben sa de det teller fra du melder deg inn i klubb, etter kurs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det samme gjelder for dynamisk som for pistol, men for at et pistolstevne skal anses som åpent så må det fremkomme av terminlista. For å komme inn i terminlista må det igjen være approbert. Selv om et klubbstevne i praksis er åpent og det deltar skyttere fra andre klubber, og informasjon om stevnet er delt på klubbens hjemmeside og facebook på forhånd, så er det ikke et åpent stevne etter reglene. 

Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (1 time siden):

Jeg tror kanskje det er to år medlemskap i klubb. Jeg sto oppi dette nylig, da jeg tok kurs men ikke fikk formalisert klubbmedlemskap med en gang, i klubben sa de det teller fra du melder deg inn i klubb, etter kurs.

"Det er en karantenetid på 24 mnd etter bestått godkjenningskurs”

 

fra DSSN.no

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

tg1 skrev (1 time siden):

Ja det var mitt poeng også - meg bekjent fins det ikke noen mer "formell" terminliste enn SSI - hvis jeg ikke har gått glipp av noe (og det skjer fra tid til annen).

 

Match Kalender – Offisiell informasjon fra DSSN

 

SSI har ingenting med DSSN å gjøre.

Det skal være åpent approbert stevne, L1 er ikke det, så det som telles er L2 og oppover, stevner kan erstatte organisert trening. dette står i våpenforskrift og rundskriv. Så om du har 20 stevner, L2 eller høyere, trenger du ikke organisert trening.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Må man ikke "terminfeste" l1 i romansys eller wtf for å få RO poeng da?

det ligger forøvrig terminfesta l1 i matchkalenderen på Dssn.no der

Fatter ikke at DSSN skal jobbe så jævla hardt for at L1 ikke skal være åpent stevne.

rundskrivet definerer det veldig greit. Er ene og alene Dssn som går imot det og innfører strengere tolkning, i et tilsynelatende forsøk på gjeninnføre særregler i forskrift for vårt eget forbund med mer poeng for høyere level stevner 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

L1 har aldri vært åpent stevne så lenge jeg har holdt på med dynamisk, siden 2008. Men før var kravene til L2 så godt som ikke-eksisterende, så enhver L1 hvor det kom deltagere fra andre klubber kunne bare oppjusteres til L2 når matchen var ferdig og ble rapportert inn. Dette var selvsagt populært både blant skyttere og ROer siden man fikk mere poeng for L2. Så DSSN har strengt tatt ikke innført noen strengere tolkning (ihvertfall ikke i senere tid), det er dette som har vært tolkning så lenge jeg kan huske.

Link to comment
Share on other sites

Nei det kan jo godt være at Dssn ikke har innført noen strengere tolkning, jeg begynte når man fikk 2 "aktivitetspoeng" for l2 osv.

 

Men når forskrift og rundskriv faktisk gir oss lettelser er det jo merkelig at man følger den gamle tolkninga eller?

 

feltskytterne og nsf tok jo imot lettelsen om at hver start teller som konkurranse med åpne armer. Du racker jo opp alle stevnene til erverv på 1 dag med NAIS.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg noe om grunner til det ene eller andre, men kan det være slik at det skal henge litt høyt å få kjøpe rifle, at man må vise at man er en aktiv skytter og reiser rundt og konkurrerer og ikke holder seg ”hjemme” og arrangerer 10 L1 på hjemmebane for å få erverstillatelse? Er man redd for om det blir for ”lett” å få rifle  at man risikerer innstramming fra myndighetene?

Edited by arg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (På 9.2.2024 den 14.47):

Nei det kan jo godt være at Dssn ikke har innført noen strengere tolkning, jeg begynte når man fikk 2 "aktivitetspoeng" for l2 osv.

 

Men når forskrift og rundskriv faktisk gir oss lettelser er det jo merkelig at man følger den gamle tolkninga eller?

 

feltskytterne og nsf tok jo imot lettelsen om at hver start teller som konkurranse med åpne armer. Du racker jo opp alle stevnene til erverv på 1 dag med NAIS.  

 

Hva de driver med aner jeg ikke, men for dynamisk er det jo ikke noe lettelse, det er mye mere jobb å få stevnepoeng nå enn før. Dette har vi dfiskutert 100 ganger på discorden, så er usikker på hva du fortsatt ikke skjønner. Hvis jeg tar en av mine mere aktive sesonger på SSI og regner sammen poeng med det gamle systemet, så får jeg 2-3 ganger så mye stevnepoeng som jeg får nå. på hvilken måte er det en lettelse?

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, slemmo said:

 

Hva de driver med aner jeg ikke, men for dynamisk er det jo ikke noe lettelse, det er mye mere jobb å få stevnepoeng nå enn før. Dette har vi dfiskutert 100 ganger på discorden, så er usikker på hva du fortsatt ikke skjønner. Hvis jeg tar en av mine mere aktive sesonger på SSI og regner sammen poeng med det gamle systemet, så får jeg 2-3 ganger så mye stevnepoeng som jeg får nå. på hvilken måte er det en lettelse?

Sikkert fordi man kan klare seg med bare lvl2 nå, mens muligens di var oftere på lvl2 og derfor fikk flere poeng for de. 

Link to comment
Share on other sites

Apelars! skrev (15 timer siden):

Lettelsen ligger i definisjon på hva som regnes som åpne stevner, og L1 er da innenfor aktivitetskravet så lenge det er åpent.

 

 

Før fikk man 1 stevnepoeng for L1, to for L2 og 4 for L3 og oppover, nå får man ingenting for L1, og basre ett poeng uansett level, jeg har vanskelig for å se på hvilken måte dette kan tolkes som en lettelse. Det er dramatisk mye verre å samle opp stevnepoeng nå ift. hva det var før. Før trengte man ikke dokumentere trening heller.

Link to comment
Share on other sites

Apelars! skrev (49 minutter siden):

Jo,  så lenge det er åpent så teller det som aktivitet utfra PODs definisjon.

(S31 nyeste rundskriv)

Da er det jo klart definert hva som er et «åpent stevne» slik at man ikke kan si at L1 stevner ikke teller 👍.

 

Fra side 31 hitsettes: «Med «åpne stevner» forstås skyting på godkjent skytebane / feltstevne iht.
skytebaneinstruksen under forsvarlig skyteledelse, og hvor det skytes programmer,
utarbeides resultatlister og kåres en vinner. Det skal i tillegg være åpent for påmelding
for skyttere utenfor skytterforeningen som arrangerer stevnet. De enkelte «starter»
utgjør de enkelte tellende «konkurranser».»

Edited by Thobjerk
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (35 minutter siden):

 

Ikke i flg. DSSNs regelverk: Informasjon om Våpenerverv til DSSNs programmer


Nå er vel ikke lenger DSSN noen ”part”  i denne prosessen lenger i og med med at det ikke lenger skal være med noe skriv fra klubbene så vil det kanskje komme litt ulik praksis fra de forskjellige kontorene om hva som faktisk er kravet? (om L1 holder eller man må ha L2)

Edited by arg
Link to comment
Share on other sites

arg skrev (Akkurat nå):


Nå er vel ikke lenger DSSN noen ”part”  i denne prosessen lenger i og med med at det ikke lenger skal være med noe skriv fra klubbene så vil det kanskje komme litt ulik praksis fra de forskjellige kontorene om hva som faktisk er kravet?

Veldig spesielt at DSSN forsøker å få til en strengere fortolkning. Poenget må jo være den faktiske stevneaktiviteten 🧐

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden av det tråden handler om men, nå er det nesten 40 uker behandlingstid på søknader i øst. Inkludert  karantenetid så nærmer det seg 3 år for å få behandlet søknad om rifle.

 

Har det noe for seg å søke f.eks 30 uker før tiden for å slippe å vente så lenge? Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Av ren nyskjerrighet. Hvor står det at man ikke kan søke før karantene tiden er fullført?

Det eneste jeg kan lese meg frem til er at etter karantene tiden på 2 år så kan man erverve halvautorifle. Står ikke noe om når man kan søke. Eller har jeg oversett noe?

 

Så hvis karantenetiden er fullført på det tidspunktet søknaden behandles så har jo søker vært medlem i 2 år og da kan da vel ikke søknaden avslåes på det grunnlaget at søknaden er levert inn en tid før 2 års perioden.

 

 

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske rifler som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3, og våpenmagasin til slike rifler med større patronkapasitet enn 10, med dei avgrensingar som følgjer av § 3-1 og § 3-2, til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring som vert arrangert av skyttarorganisasjonen,
2. har i minst to år vore medlem i skyttarorganisasjon som har eit godkjent skyteprogram for den omsøkte våpentypen, og
3. dei siste to åra har gjennomført minst 10 organiserte treningar og minst 10 opne stemner arrangert av skyttarorganisasjonen.
Edited by derreck
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, derreck said:

Av ren nyskjerrighet. Hvor står det at man ikke kan søke før karantene tiden er fullført?

Spør ditt "lokale" våpenkontor. 

 

Jeg fikk vertfall lov å sende søknad lenge før det hadde gått 6 mnd på pistol til NSF. Ser ikke noen grunn til at det ikke skulle gå om man søker våpen til DSSN, så lenge ditt våpenkontor godtar det. Når de har så hinsides ventetid så bør de egentlig godta det. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig har ikke behovet da rifler allerede er i våpenskapet. Men tenker på de som nå må nesten vente et år på få behandlet søknadene sine.

Våpenkontoret kan jo ikke lenger kreve vedlegg fra klubben/dssn når man søker på våpen. Så nå er det jo mulig å søke tidligere så fremst man kan dokumentere medlemskap og aktiviteten som må til for erverv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...