Jump to content

Erfaring med N565 krutt til Barnes TTSX 120gr i 6,5 x 55?


ronlamagnum

Recommended Posts

Noen der ute som har prøvd N565 krutt til TTSX kula til Barnes i 120gr i en 6,5 x 55.

Vil helst bruke krutt jeg allerede har i skapet (N19, N140, N160 eller N565) i 6,5 med 1/8 twist, 58cm Walter pipe. 

Har ikke ladet med homogene kuler i 6,5 før så jeg er usikker på hvilket krutt jeg bør prioritere å bruke på de (relativt få :-( = 50) kulene jeg har tilgjengelig. 

 

Noen som har testet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker N565 til 155gr Lapua Mega, men det blir nok for tregt til 120gr kuler!

For all del, du kan jo pakke hylsa full og fyre for kråka om presisjonen er god nok...

 

N160 kan duge, og er jo også mye billigere!

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått meget god presisjon med Hodgdon H4831SC og Barnes TTSX 120 i en Sauer 200 STR. Dette kruttet ligger relativt nære N560, hvor N560 er marginalt raskere enn H4831SC, men sistnevnte er da litt raskere enn N565. Som Wintel skriver, pakk hylsa full og prøv. Jeg landet på V0 856 m/s ved omtrent 0 grader temperatur med Saueren (74 cm løp!), så litt raskere i høyere temperatur. Jeg er nå tom for H4831SC og kommer til å lade med N560 i 6,5x55 fremover, og har store planer om å komme meg opp i godt over 900 m/s da denne rifla kun brukes på postering på lengre avstander, og farten er da litt lav. Jeg mener at H4831SC er litt for tregt, og da blir N565 også for tregt. Var jeg deg ville jeg gått for N160 om du ikke ønsker å kjøpe en boks med N560. Vihtavuori sin ladetabell, med 67 cm løp, angir en hastighet ved maksladning på 886 m/s med 46.1 grains N160. Løpeslengden din vil teoretisk gi 30-40 m/s lavere fart, da er du nede på V0 850 m/s. På korte hold er det godt nok, men begynner du å strekke holdene litt (noe du sikkert gjør siden du har en custom-pipe) så kan du oppleve at du får en dårlig ekspansjon.

 

Jeg har prøvd å få denne kula til å gå i tre forskjellige kalibre, .223, 6,5x55 og .308Win, og fellesnevneren er at kula liker (for kaliberet) tregt krutt. Det er i alle fall min erfaring, så du skal ikke se bort ifra at du kan få fin presisjon med det kruttet. Problemet er imidlertid at du bør ha god fart på denne kula for å få den til å ekspandere. For lav fart og den oppfører seg som en FMJ. Så du må her jage både fart og presisjon. 

 

De kruttene jeg har fått best resultat med i disse kaliberne er alle litt trege for kaliber kontra kulevekt.

.223 - N540

.308W - N150

6,5x55 - Hodgdon H4831SC

Edited by Akto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan nok gå med med N565, men da må du nok komprimere ladningen godt. Ser flere andre foreslår N160, og det bruker jeg selv til homogene kuler i samme vektklasse, men jeg kan nesten garantere deg at du oppnår høyere fart dersom du bruker N-19.

 

Det eneste kruttet i utvalget ditt jeg absolutt ikke ville brukt er nok N140.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill alle sammen, 

 

Jeg tenker jeg sjekker med Labradar hvilken Vo/ES/SD jeg får ved å stige opp mot 46gr N160 først. Denne ladningen har M67 åpenbart gode erfaringer med og Vihtavuori sin ladetabell angir som Aktor sier en hastighet ved maksladning på 886 m/s med 46.1 grains N160. Jeg får bruke 7 PRC´en m/CX 160gr hvis jeg trenger mer rekkevidde :-)

villain skrev (1 time siden):

Får bra samlinger med 44,8gr N-19 med denne kula i S&L løp på 54cm.

Patron lengde på 75mm.

I tillegg gjør jeg en tilsvarende stige opp mot 45gr N-19 (som villain har gode erfaringer med).

Basert på hva jeg da får av fart og samling tar jeg stilling til om jeg må videre opp i hastighet og da er det vel N560 som gjelder?

 

Takk igjen til dere alle :-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Putter 49gn N-565 bak A-frame 140gn kule. Ei stund sidan seiste batch men meiner at det knaser litt.
Får god fart og meget god presisjon ut av dette i ei Sako 85 i 6.5x55.

Gordons meiner det skal fungerer for også di kule, då med god fyllingsgrad :-)

bilde.png.c1fe1aef9f9546edc73e421deffe04b7.png

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (9 timer siden):

Putter 49gn N-565 bak A-frame 140gn kule. Ei stund sidan seiste batch men meiner at det knaser litt.
Får god fart og meget god presisjon ut av dette i ei Sako 85 i 6.5x55.

Gordons meiner det skal fungerer for også di kule, då med god fyllingsgrad :-)

bilde.png.c1fe1aef9f9546edc73e421deffe04b7.png

Tusen takk for tipset tussehaugen :-)

Den ladningen er kanskje verd et forsøk. 

Nå fant jeg også en halvkilo med MRP innerst i skapet. Gidder du kjøre en test av hvordan TTSX 120gr ville oppføre seg med 49gr MRP i hekken??
Ha en fin kveld :-) 

Link to comment
Share on other sites

MRP er for de fleste praktiske formål likt N560, så du kan lade med Vvs data for dette kruttet.

 

Edit: Ladeboken utg. 8 sier du får 869 m/s med 49 grs MRP bak 120 grs TTSX i 60 cm pipe, col 75 mm.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

MRP er for de fleste praktiske formål likt N560, så du kan lade med Vvs data for dette kruttet.

 

Edit: Ladeboken utg. 8 sier du får 869 m/s med 49 grs MRP bak 120 grs TTSX i 60 cm pipe, col 75 mm.

Ettersom MRP har omtrent like egenskaper (ref. Sølvreven) som N560 kan det være vel verd et forsøk med en stige opp til 49gr MRP i tillegg til en med 46gr N19, med N160 som back-up hvis ikke MRP eller N19 leverer tilfredsstillende.
Håper MRP klarer noe høyere fart, men jeg velger oftest presisjon fremfor fart :-)
Takk for hjelpen!

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener N560 har noen fordeler ift. MRP: Det er litt rimeligere, og så flyter det bedre gjennom kruttmålet (RCBS Uniflow). Men siden du allerede har MRP, bruk det. 

Jeg er rimelig overbevist om at du med dine tilgjengelige krutt-typer vil finne ladninger som gir både god hastighet og presisjon. Post gjerne et innlegg med resultatene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

fordeler ift. MRP: Det er litt rimeligere

Da kjøper man RP 15 eller N-15, det er samme kruttet, men rimeligere.

Ellers hadde mitt førstevalg vært N-19 eller URP som begge er samme kruttet. Det gir gode resultater med lettere kule i 6,5x55.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (5 timer siden):

Da kjøper man RP 15 eller N-15, det er samme kruttet, men rimeligere.

Ellers hadde mitt førstevalg vært N-19 eller URP som begge er samme kruttet. Det gir gode resultater med lettere kule i 6,5x55.


Så når jeg leser ladedata fra Norma til 7x57 Mauser pipa og de har ladedata for URP, så er N-19 såpass likt at jeg trygt kan bruke det med de samme ladevektene ? 🤔 N-19 er jo halve prisen av en kg med 204 eller URP. 

Link to comment
Share on other sites

@Begnadøl

Ta en titt på ladedata på boksen med N-19. Sammenlign disse dataene med Normas URP-data for samme patron/kule (i f.eks 6,5x55).

Da får du en peiling på hvordan din lott N-19 ligger ift standard URP, og kan justere litt deretter for 7x57. Forskjellene er ikke store.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...