Jump to content

Riflestokker


alaska

Recommended Posts

Hei

 

Er usikker på valg av rifle til jakt og baneskyting. 
har kkc på ei schultz og larsen i dag, denne er god , men blir fort tungt.

har og kikka på sauer 101 GTI med tommelhull, men er usikker på om tommelhullstokk gir store fordeler til jakt og baneskyting ? 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 minutter siden):

Man ser i praksis ikke tommelhullsstokker i konkurranse,   -

 

Tommelhulsskjefter har en fordel, for treskjefter: Man kan få ganske anatomisk riktig håndstilling, med loddrett postolgrep, og lav plassering av tommelen, og samtidig beholde mye styrke i skjeftet. Med andre materialer enn tre, trenger man ikke denne ""sperren", og har likevel tilstrekkelig styrke

.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (19 minutter siden):

Liker du tommelhull så kjøp tommelhull. Eneste ulempen med tommelhull er at om du skal skyte fort så blir det mye bevegelser om du skal holde "rett". Men skal du skyte "rattata" med boltrifle så finnes det bedre stokker :P

Skal du skyte rattata med boltrifle er hevarmen grepet du skal bruke

Link to comment
Share on other sites

Oppfølgingsskudd med kontroll.

Tor Heiestad har norgesrekorden på Løpende Hjort dobbeltskudd med 199/200p. 39 skudd innenfor 15cm og en 4-er på 100m.

Det tilsvarer 39 innerfemmere og en ytterfemmer på løpende elg fordelt på 2 20-skudds serier.

Tommelhullsskjefter er helt dødfødt i denne skytegrenen. Det samme er rifler med hane. (les pumper og retrekkere med hane)

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En taper mer på lang lukketid med hane enn man gjør med ei optimal boltrifle i slike grener.

Med kortere skytetider og større blinker tar selvfølgelig automatene over.

Rådyr har vel vital sone på ca 10-15cm. Videoen med "Løpende hjort" viser i prinsipp hva som er viktig i konfigurasjonen av ei jaktrifle hvis man vil stå best mulig rustet til et oppfølgingsskudd. Alt krever selvfølgelig trening, mye trening.

Med hanebørser bommer man unødvendig mye på førsteskuddet på frihåndskyting.

 

Eneste automaten uten hane jeg vet om er Browning Sa22 i 22lr.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (12 minutter siden):

Men du mister ikke grepet som med boltrifle.

 

Og det finnes automater uten hane.

Som @Torf, det fins halvautomater, og folk har prøvd dem. Det som kan tenkes å gi en fordel blir prøvd, og det som virker, og faktisk gir en fordel, det blir - og etter kort tid bruker alle det. 

Generelt er det bare en skytedisiplin at halvauto har en fordel, og det er dynamisk skyting. Her har en svært mye større mål enn i alle andre disipliner, og svært mye mindre tid - behovet for presisjon er tonet kraftig ned, og fart er fokuset.

 

K

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (3 minutter siden):

Men det jeg er nysgjerrig på er hvorfor akkurat i denne ene disiplinen at slagtiden påvirker så mye? F. Eks så sliter ikke AR15 typer med presisjon, men i denne disiplinen er den visstnok håpløs.

I stående skyting beveger man rifla mye mer enn i andre disipliner, og svært få klarer å holde helt stille gjennom avtrekket. Så hvor langt fra siktepunkt du treffer er nesten proporsjonalt med slagtiden. Om ikke verre,
Skyte stående med AR er nesten håpløst om en er vant til å skyte noenlunde presist med diverse matchrifler.

I viltmål blir dette enda verre, siden en må få trekt av mens figuren er i bevegelse, og må ta det avtrekket man fårm ikke somi de andre disiplinene der en kan holde igjen "til det ser bra ut".

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (10 timer siden):

Tor Heiestad har norgesrekorden på Løpende Hjort dobbeltskudd med 199/200p. 39 skudd innenfor 15cm og en 4-er på 100m.

Det tilsvarer 39 innerfemmere og en ytterfemmer på løpende elg fordelt på 2 20-skudds serier.


Imponerende skyting og skyteteknikk, men så var/er Heiestad i en høyere divisjon enn oss vanlige….

Jeg er særlig imponert over hvor «iskald» han er når hjorten nærmer seg skansen. Når jeg skyter dobbeltskudd på løpende elg blir skudd nr 2 mer stresskudd enn førsteskuddet i frykt for at man ikke skal rekke det. Særlig hvis elgen kommer litt langt før førsteskuddet går. Utover sesongen blir det mindre stress, men jeg kommer aldri dit at skudd nr 2 er kald beregning rett før skansen.

Link to comment
Share on other sites

"Skytbarhet" har lite med presisjon å gjøre. 

Jeg har to match luftgeværer med lik presisjon til moving target. "Hull i hull" med begge to og omtrent samme "variasjon" i utgangshastighet. En 40 år gammel Diana 75 med fjær og "boxermotor", og en "ny" Walther LG400. Med lik skyteform, og samme kikkertsikte, skyter jeg 40 -50 poeng bedre med Walther'en på en 600 poengs match. 

Synd jeg ikke hadde Walther'en for 40 år siden..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...