Jump to content

Lovverk rundt jakt med luftvåpen


Skyttermerket

Recommended Posts

Har noen tanker rundt det norske jaktlovverket og bruken av luftvåpen som sikkert ikke bare jeg har blitt forundret over

 

Jaktvåpen skal i dag som kjent være drevet av krutt, alt annet er forbudt å jeg regner med dette er en lov skrevet i en tid da luftvåpen og andre våpen som bue og armbrøst ble sett på som enten for svake eller utdaterte våpen men for noen år siden kom det en endring i våpenloven som krevde registrering av luftvåpen med høyere kaliber enn .177/4.5mm noe jeg konkluderer med er fordi myndighetene ser på grovkalibrede luftvåpen som farligere enn finkalibrede luftvåpen men fremdeles ikke gode nok til selv småvilt jakt

 

For ikke lenge siden kom den nye våpenloven som ikke gjør noen endringer angående bruk av annet enn krutt drevne jaktvåpen selv om det nå og masseproduseres luftvåpen som har opp mot 1500 fot pund med anslagsenergi og det finnes også en prototype i kaliber 20mm som har målt en anslagskraft på 4400 fot pund altså omtrent det som rifle i .375 Holland og Holland som er et av de mest populære kaliberene brukt til storviltjakt i Afrika 

 

Er norske myndigheter bare veldig lite oppdatert eller er det bare en generell skepsis til alt annet enn kruttvåpen for bruk til jakt?

Forundrer meg i grunn også at en i dag kan kjøpe luftvåpen som er like kraftige som mange krutt drevne skytevpen helt uten behovsprøving, mens armbrøst er omtrent umulig om en ikke skal jakte i utlandet(og da må ambrøsten selges etterpå) eller man er med i en klubb men så vidt meg bekjent er det enda ingen klubber som har fått godkjennelse for at medlemmer skal kunne kjøpe seg en armbrøst

 

Kom gjerne med dine tanker og innspill

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skyttermerket skrev (18 minutter siden):

Er norske myndigheter bare veldig lite oppdatert eller er det bare en generell skepsis til alt annet enn kruttvåpen for bruk til jakt?

Etter å ha skaffet meg et moderne luftvåpen i .177 (4,5 mm) av høy kvalitet (Weihrauch) er jeg ikke i tvil om at dette er kapabelt til å drepe mindre småvilt som f. eks. trost og ekorn, i grovere kaliber (5,5 mm) sikkert også duer, kaniner, etc. Jeg tror noe av problemet er stor variasjon innen luftvåpen, bl. a. utgangshastighet. Den forrige luftrifla jeg hadde (fra konfirmasjonsalderen, da vi skjøt på alt mulig fordi vi ikke visste bedre) var blitt så sliten at den knapt ville felt en spurv. Luftvåpen finnes jo i alle utgaver, fra Mikke Mus-klassen beregnet for barn og opp til meget potente rifler i 5,5 mm. Om myndighetene skulle tillate luftvåpen til jakt tror jeg det måtte settes krav til både kaliber og utgangshastighet, samt størrelse på det viltet de var tillatt til. Ville kanskje blitt litt vanskelig å kontrollere?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Skyttermerket skrev (1 time siden):

våpenloven som ikke gjør noen endringer angående bruk av annet enn krutt drevne jaktvåpe

Våpenloven regulerer ikke hvilke våpen en kan jakte med. Det vil f.eks. være fullt mulig å skrive jaktlov og utøvelsesforskrift slik at en kan jakte med bue - uten at man trenger å endre våpenloven til å inkludere bue i "skytevåpen".

 

Skyttermerket skrev (1 time siden):

orundrer meg i grunn også at en i dag kan kjøpe luftvåpen som er like kraftige som mange krutt drevne skytevpen helt uten behovsprøving, mens armbrøst er omtrent umulig om en ikke skal jakte i utlandet

Armbrøst er konkret ulovlig fordi enkelte kriminelle miljøer brukte dem til å "tøffe seg", + at de ikke har noe bruksområde idag.

 

Vi kan forundre oss, men om du skal forundre deg over alt som er rart i politikken, så har du iallefall noe å holde på med. Jeg for min del bare priser meg lykkelig for at loven er som den er, og at vi kan ha luftvåpen uten behovsprøving.

 

Jeg har forresten jaktet med luftvåpen, lovlig, i utlandet. Det er effektivt, og uproblematisk. I mange land helt vanlig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

En enkel måte hadde vært og endre jaktloven til at det kun handler om anslagsenergi uavhengig av hva prosjektilet drives av, er vel i grunn det så forundrer meg mest da en så enkel endring hadde gjort det hele mer forståelig og logisk 

 

Vet de har forsøkt og få testet bue med jaktspiss på bedøvde dyr men det ble stoppet av dyrevernsorgsnisasjoner, ganske utrolig spør du meg 

Link to comment
Share on other sites

De som føler et veeeeeldig stort behov for å jakte med luftvåpen her i landet, bør søke jobb i et skadedyr-firma. De får dispensasjon til å bruke luftvåpen til å skyte småfugl som forviller seg inn på kjøpesentre, og kan drite i hodet på Prippina Übehrclass, når hun skal handle årgangsvin til venninne-treffet.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Om myndighetene skulle tillate luftvåpen til jakt tror jeg det måtte settes krav til både kaliber og utgangshastighet, samt størrelse på det viltet de var tillatt til. Ville kanskje blitt litt vanskelig å kontrollere?

Tror ikke det blir noe særlig mer komplisert sammenlignet med dagens regelverk:

Sitat

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin eller muflon, og ved felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil.

I tillegg skal følgende krav være oppfylt:

  • a. Minste tillatte kaliber er 6,5 (.264″/6,71 mm).
  • b. Minste tillatte kulevekt er 9 gram (138,9 grain) for kuler med mantel og blykjerne og 7,8 gram (120 grain) for blyfrie kuler.
  • c. Minste tillatte anslagsenergi på 100 meter (E100) er 2200 joule.

Under jakt med rifle på rådyr, bever, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Det er tillatt å bruke fyllingskule/slugs til jakt på rådyr. Til jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes, kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

Det handler nok mer om politisk vilje. Endringer skjer sjeldent av seg selv. Eventuelle interesseorganisasjoner er vel fornøyd med dagens situasjon og jobber ikke hardt nok for at det skal åpnes opp for jakt med luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Skyttermerket skrev (13 minutter siden):

Vet de har forsøkt og få testet bue med jaktspiss på bedøvde dyr men det ble stoppet av dyrevernsorgsnisasjoner

Med god grunn, i og med at det er totalt unødvendig. Dyr skytes med bue hver dag over hele verden, med godt resultat.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Østerikske soldater brukte et luftgevær under napoleonskrigene med godt resultat. Et slikt med pumpe og utskiftbare luftflasker var utstilt på armemuseet i Wien for en del år siden. Sist jeg var der fant jeg det ikke. Det er også en adelsmann i Tyskland som brukte luftgevær på det meste av jakten med godt resultat. Så det virker også, på samme måte som pil og bue.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

40-45J er et vanlig krav til energi ved buejakt på hjortevilt. Mener å huske at RSA har 80J som krav på bøffel.  Som du sier er det hele nokså forskjellig når pila er skarp. Luftgevær med piler er jo også en ting.

 

K

Stemmer det, med en pilvekt på 750 grains. Husker i farta ikke om minimum bredde på skjærende spiss er 25 eller 28 mm. For vilt mindre enn bøffel er den iallfall 25 mm, men jeg mener det er 28 for bøffel.

Jeg har jaktet med luftgevær (.177 og .22) på småvilt i Sør Afrika, Swaziland og Zimbabwe - stort sett på duer, perlehøns og kaniner. Fungerer kjempefint med rett treff, akkurat som med andre våpen. Man skal ikke lengre enn til Danmark før luftgevær er lovlig til jakt - da med minimum 5,5 mm. Vanlig .177/4,5mm er ikke lov. Vet ikke åssen det er i Sverige.
Jeg vet at det i buejegermiljøet jobbes hardt for å få fjernet kravet om "kruttvåpen" i forbindelse med ny jaktlov. Det skal etter hva noen påstår ha vært delvis positiv tilbakemelding fra representanter for "departementet", og skal i samme forbindelse være nevnt at det også er med i vurderingene, at det har vært en stor utvikling av blant annet luftvåpen. Vet ikke om dette stemmer, man kanskje man kan ha en liten forhåpning om, at man i de lovgivene instanser begynner å se på ting på en ny mate, slik som med de nye kravene til kobberkuler osv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...