Jump to content

300 BLK Erfaringer


bardp

Recommended Posts

Hei

Sitter og spekulerer i å investere i en pipe i 300BLK til min Schultz & Larsen Legacy. Den er nå i 223 men hadde jo vært moro med noe lydløst. Har aldri prøvd denne patronen så kunne vært interessant å vite hva dere tror om den.

At det blir en potetkanon er jeg klar over men tenkte å sette på en Swarovski dS 5-25×52 P så den krumme kulebanen skal ikke bli noe problem. Men hva med vinnavdrift og presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en kjempekul liten patron, jeg har en slik S&L veldig høyt på ønskelista! 

Jeg har ladet med hornady 190 gr. sub-x og nosler 220 gr. ballistic tip subsonic, der jeg synes sistnevnte var enklest å få presisjon med, var også den som matet enklest i rugeren jeg hadde. Ikke helt hull i hull presisjon men godt nok til å skyte en kråke på 100 meter. Og jæ**ig kult når det bare sier "futt" når man trekker av😁 Jeg brukte n-120 krutt, greit med ladedata tilgjengelig.Vindavdrift fikk jeg aldri testet noe særlig med den, så det kan jeg ikke si noe om.

 

 

Edited by Brubakken
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Hei, har samme rifle og jeg stortrives med patronen. Har skutt alt fra 147grs til 225grs kuler i rifla. Presisjonen er imponerende, med de rette ladningene. Dette er en patron der oppgitte data og det du får ofte ikke er korrekte. Ser også at QL gir alt for høye hastigheter vs. det jeg får. Ikke noe problem, bare at man må justere ladningene opp for å ligge rundt 1000-1050fps med tyngre kuler. (190grs til 225grs). Lavere hastighet en 1000fps har gitt dårlig presisjon i min rifle. Vindavdrift er det selvsagt, men har nok ikke testet mye i sterk vind.

Har skutt Hornady FMJ 150grs @200m med utmerket presisjon. Ca. 30mm grupper på 3 skudds samlinger. Videre er det viktig å pusse etter endt skyting. Blir fort tilløp til missfarging på sluttstykke/låsekasse om rifle blir stående upusset over tid.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vindavdrift på subsonisk vs supersonisk hastighet med samme kula "henger ikke sammen". Nå har ikke jeg testet med høy-bc riflekuler men 40gr i 22lr har mindre vindavdrift i subsoniske hastigheter kontra supersonisk. Det samme gjelder i 357mag med 158gr og 180gr kuler (38spc med 158gr har mindre vindavdrift enn 357mag med 158gr maxladning på 200m.)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

350 Rem mag skrev (23 timer siden):

Har skutt Hornady FMJ 150grs @200m med utmerket presisjon. Ca. 30mm grupper på 3 skudds samlinger.

Det høres jo veldig lovende ut.

Mon tro om vind avdriften med nevnte kuler vil bli på linje med en 22lr eller blir den noe mindre.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Mon tro om vind avdriften med nevnte kuler vil bli på linje med en 22lr eller blir den noe mindre.

Den er svært mye mindre.  Mellom 1/4 og 1/10, avhengig av avstand. Ethvert ballistikkproogram vil gi deg detaljene

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du må lade selv.Siterer meg selv i annen tråd:
 

Sitat

 

Fabrikkammo til .300BLK er omtrent umulig å finne i Norge, noen sjapper har tatt inn mindre partier med div ammo. Ofte i form av "litt av alt", dvs kan man ikke kjøpe mer enn et par esker av flere typer vidt forskjellige kuletyper i forskjellige hastigheter, før det er tomt.

Heldigvis er det jo egentlig en veldig lett patron å lade til, kjøper en litt hylser har man dem lenge, og man slipper den litt pludrete jobben med å kappe/presse/skyteforme fra 223/222.

For eksempel kan man temmelig rimelig og enkelt kjøpe en Bergara BA13TD i .300BLK og sette på en demper. Ferdig!

[...]

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

On 10/7/2023 at 8:47 AM, bardp said:

Har aldri prøvd denne patronen så kunne vært interessant å vite hva dere tror om den.

Ikke jeg heller, men jeg innbiller meg at den er nokså rett frem og enkel siden den er standardisert etter saami. Det virker som om det er lett å finne alt man måtte trenge for å lade den også. Til og med ferdige hylser. Jeg har hatt lyst på den lenge, men endte opp med 8.6BLK i stedet siden jeg vil ha patronen i en STR og kanskje skyte litt ekstra langt med den også? Hvor lurt det er får vi nå se på? Og jeg angrer så smått allerede siden jeg plages med å lage hylsene. Det er mye arbeid siden jeg ikke har fått tak i 6,5 creedmoor hylser fra Hornady. Det glødes, dreies, kuttes, smøres og presses til krampa tar en.

 

On 10/7/2023 at 8:47 AM, bardp said:

Men hva med vinnavdrift og presisjon?

Vinnavdrift ville jeg ikke ofret en eneste bekymrende tanke. Det er i all hovedsak presisjon og jevn fart som kommer til å avgjøre om det er frustrasjon eller pur glede. Jeg innbiller meg at det er nokså utfordrende å få til en lav nok ES i subpatroner til at det egner seg å skyte litt lengre enn 100+ meter med på f.eks småvilt?

 

Uansett jeg tenker at har du en Legacy så er den pipa i 300BLK et bare må ha😁
 

 

Link to comment
Share on other sites

I 2004 måtte jeg bare prøve, da var ikke navnet 300BLK, selv om det er samme greiene.

Kjøpte 100stk 221 rem fireballhylser. No problem.

I det øyeblikket du ønsker å forme hylsen fra feks 223rem, IKKE OMFORME MANGE 100 HYLSER FØR DU HAR SJEKKET OM HYLSEHALSEN MED KULE HOLDER SEG INNENFOR DINE KAMMERMÅL!!!.

Noen produsenter(særlig mill-hylser) fordrer at du dreier hylsehalsen. 

Det er ikke sikkert du ønsker dette.

Du vil finne hylsefabrikater som fungerer knirkefritt.

I dagens samfunn er ikke hylser noe problem, 300BLK er tilgjengelig.

1-8stigning og du kan skyte 220gr, 1-10 og maks er sierra 190gr MK.

1-6.5 PacNor, og du er i himmelen. 

Jeg forsøkte 1-10 og 1-6.5.

Fungerer supert med feks 190 sierra MK, og det er fordi disse kulene VAR billig.

Presisjonen er superduper.

Praktisk bruk? Tja, si det. Uansett, det er en himla morrosam konstruksjon.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den gangen 300 Whisper kom ble den omfattende testet på vilt av JDJones&co. Subsonisk var den dengang mest effektiv på hjortevilt/Whitetail med 220gr Sierra MatchKing fra ei 1-8" pipe. Kula var nesten ustabil og den lange kula lagde stor sårkanal i viltet ved at den tumlet etter anslag.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Her har det av forskjellige grunner stort sett ikke skjedd noe på lang tid. Men nå har jeg endelig fått vært en liten tur på banen men min Schultz & Larsen Legacy og ny pipe i 300BLK. Den sitter i en KKC stokk og har en Swarovski dS 5-25×52 P på toppen.

Første test med 300BLK pipen var Barnes VOR-TX 120 gr noen pakker jeg fikk med pipa. Den gikk som bare det og pussig nokk traf den mit i uten at jeg hadde justert på siktet etter at jeg skiftet fra 223 pipa. Ga fine tre skudds grupper på ca 20mm uten at jeg stor konsentrerte meg om skytingen. Så langt alt vell.

Men det var jo for og skyte sub jeg investerte i dette. Jeg fikk også med et par hundrede Hornady SubX 190g kuler.

Jeg hadde ladet opp bare noen få skudd for og se hvordan det føk av.

Først ut ladning med 0,4g N32C patronlengde 57mm. Total fiasko alt for lav fart og kula kom på tverra på 100m.

Neste var noen skudd ladet med 0,66g N120 de funka og ga 40mm samlinger ca 50 cm under der 

Barnes VOR-TX 120 gr traff. Men da kom det egentlige problemet, det er ikke nokk klikk på siktet til og få disse opp i senter. Nå har jeg ikke målt farte på disse så den er muligens også noe lav. Men likevel har jeg et problem her. 

Jeg kan ikke finne noen skinne som uten videre som fikser dette.

Så da blir spørsmålet hva gjør en nå for og løse dette problemet? 

 

 

20240306_125232.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm, på min rifle har jeg en Kahles 318i. Der er det godt med klikk å ta av. Så jeg har ikke dette problemet med noen kuler. Så det kan hende at kikkerten du har ikke er den "rette" når det gjelder justeringsmuligheter.

Men, et langt billigere alternativ er å kjøpe en picatinny skinne. Denne leveres med både 10 og 20 MOA tilt.

Link: https://schultzlarsen.com/product/picatinny-rails/

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en slik som står på børsa men da med 0 MOA. Må få målt farte på disse skuddene først den kan jo være alt for lav, men gav nå ikke så tullete samlinger. Har kontaktet J&F for og høre om de kan skaffe 20 MOA skinne.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, bardp said:

Må få målt farte på disse skuddene først den kan jo være alt for lav

Du kan jo finne kule drop i en ballistikk kalkulator og sammenligne med den 120 gr kula du har skutt ioverlyd. Da får du kanskje en pekepinne på hvor fort «sub» ladinga gikk.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (3 timer siden):

Gleder meg til patronen selges ferdig rullet til fornuftige priser.

Midt mellom 223 og 308.

 

Neppe i vår levetid. .300BLK har vel en markedsandel ca 1‰ av .223 og, tja, 2?‰ av .308W. Da skal det GODT gjøres å kunne pushe samme pris.

Her hjemme i Norge er den kanskje 10 ganger lavere....

 

Edit: jeg ble sittende og søke hva som kommer etter prosent og promille, for det er 0 sjans i havet for at årlig salgsvolum på .300blk kan være i nærheten én hel promille av salgsvolumet til .223. Må kanskje over på PPM?

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (28 minutter siden):

Ja det er nokk en mulighet. SUB kula gikk jo en 1/2 m lavere en 120gr kula.

Det høres nokså riktig ut. Jeg har 52 klikk mellom 110gr V-Max (i 950m/s eller noe sånt) og 220gr Nosler Ballistic Tip i 300m/s

 

K

Link to comment
Share on other sites

Billig å lade hjemme, i alle fall.

Jeg vil ha færrest mulig rifler, men vil ha en i 300 blackout, i fravær av alternativer.

 

Såvidt jeg har forstått er 300 blackout første patron over 22 lr, utrolig nok, som kvalifiserer til kriteriene:

 

-Sentertenning og fungerer i rifler

-Ferdig ammunisjon i salg i både sub og super til overkommelig pris

-Presisjon på 100 meter til å treffe småvilt

-Presisjon på 50 meter i subsonisk

-Ikke er 7.62x39 (russisk opprinnelse) eller 5.7x28 (ulovlig)

-Hørselstrygg i subsonisk med demper (relativt)

 

 

...der eneste problemet er at den er så unødvendig langt over .22 lr i energi, og at kjøttprisen blir svært høy med ferdig ammunisjon.

 

Prisene gjør det også kjedelig å kjøpe rifle, med mindre man lader selv og kommer billigere ut enn for .308 med 223-hylser som utgangspunkt.

 

...

 

Men da kan man bare lade 223 i sub med 70-grain kuler. Likevel, muligheten til å kjøpe ferdig ammunisjon er jo et pluss, for oss som virkelig må tenke på å ikke ødelegge hørselen.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (52 minutter siden):

Såvidt jeg har forstått er 300 blackout første patron over 22 lr, utrolig nok, som kvalifiserer til kriteriene

Det er flere produsenter som har levert sub-ammo til 308Win i mange år. Med denne er det fullt mulig å ha ei rifle i 308 som fungerer med både storviltladet 308 og subladet 308 - sub 308 har akkurat samme ballistikk som 300BLK.

Lader man med lette kuler (f.eks) 110gr V-Max får en en patron som "bare" har den dobbelte energien til 22LR - kjører du på med 220gr så er du på 4-gangen, ved munningen. Lenger ut er det mye mer.

Jeg har skutt på blink med god presisjon med Sub-308. "God" betyr her "ihvertfall mye bedre enn 22LR"... 500m var mer "sådær", men la ikke et årsverk i utvikling heller. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Red FR said:

-Presisjon på 50 meter i subsonisk

 

4 hours ago, M67 said:

Jeg har skutt på blink med god presisjon med Sub-308.

Jeg har sett rimelig gode grupper fra 308 i sub med Lapua 200gr «subkule» lada med N32C.

 

Nå fikk jeg til slutt greit resultat med 8.6 BLK. Her ei 10 skudds gruppe på 100 m med 300 gr MK

IMG_3473.jpeg.c07b105a48850605ae023a89facebcdd.jpeg

Hvorfor høydespredningen dominerer vet jeg ikke? Det var ikke utpreget mye variasjon i farta. 
 

En annen ladning med Hornady A-Max som jeg testet gav sykt jevn fart. 10 skudd med ES på 4m/s er hinsides 

IMG_3476.jpeg.6db622b8a11464d3e6a8a8ff67d90398.jpeg

Aldri sett dette før, kommer sikkert ikke til å se det igjen? Gruppa var så der, ikke dårlig men heller ikke bra. Ikke slik som MatchKing over som hadde litt høyere ES.

 

Uansett poenget mitt er nå at det antagelig må være endel enklere å få til 300 BLK med det utvalget som er tilgjengelig av kuler og krutt.

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, M67 said:

Lav ES i sub er ikke uvanlig.

Kanskje ikke, men jeg har aldri fått det til før med alle potensielle problemer som har fulgt med ladekombinasjonene som jeg har testet.  Problemet her er at jeg har 11gr med N105 i bunnen av ei «nokså stor hylse». Hylsa har kanskje en fyllingsgrad på 30-35% om jeg skal gjette. Det taler ikke for en lav ES i utgangspunkt..

En annen sak som jeg tenker ikke taler til fordel for sub er at faktorer som kuleholdet, løpsfriksjon, variasjon i hylsevolum, måleusikkerhet, sikkert med flere utgjør en større del av regnestykket mot lav fart enn høy fart. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (7 timer siden):

Billig å lade hjemme, i alle fall.

Jeg vil ha færrest mulig rifler, men vil ha en i 300 blackout, i fravær av alternativer.

 

Såvidt jeg har forstått er 300 blackout første patron over 22 lr, utrolig nok, som kvalifiserer til kriteriene:

 

-Sentertenning og fungerer i rifler

-Ferdig ammunisjon i salg i både sub og super til overkommelig pris

-Presisjon på 100 meter til å treffe småvilt

-Presisjon på 50 meter i subsonisk

-Ikke er 7.62x39 (russisk opprinnelse) eller 5.7x28 (ulovlig)

-Hørselstrygg i subsonisk med demper (relativt)

 

 

Dette er helt vanlige ytelser i 357mag(38spc) i gode revolvere, TC Contendere og customrifler bygget på enkeltskuddshagler til tjuvjakt.

Presisjonen på 200m er god nok til å treffe småvilt. Hadde våpenet ikke vært det hadde det ikke vært konkurransedyktig i metallsiluett.

 

Bildet viser tilsvarende vanlig presisjon i en god siluettrevolver i 357mag og tilsvarer omtrent presisjonsgarantien i en Colt Python Hunter fra begynnelsen av 80-tallet med fabrikkammo. En god S&W 629-4 DX i 44mag skyter også med slik presisjon.

Contender skyter også som regel sinnsykt bra med 358 riflekuler opp til 200gr hvor man ikke trenger å ta hensyn til sylinderlengde.

Hvorfor gjør dere det så vanskelig med subrifler?

 

 

image.png.06285981b4a563dafba4c460b94e281e.png

 

Jeg har nevnt dette opp gjennom tidene: Hvorfor i h*****e lager ikke Blaser og Merkel piper i 357mag til kipplaufriflene sine med Contender som mal og målestokk?

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Torf said:

Hvorfor gjør dere det så vanskelig med subrifler?

Et poeng er å ha magasin? Jeg er ikke ute etter ei enkeltskudds knekkrifle. For noen er det også et poeng å ha en allsidig patron som klarer litt mere enn bare sub. Jeg er nå ikke egentlig der, men det skader ikke å ha muligheten om det ikke ødelegger for sub-ytelsen.

 

9 hours ago, Torf said:

Hvorfor i h*****e lager ikke Blaser og Merkel piper i 357mag til kipplaufriflene sine med Contender som mal og målestokk?

Det er vel ca. null marked for salg av noe sånt?

 

9 hours ago, Torf said:

Presisjonen på 200m er god nok til å treffe småvilt.

Hva er god nok presisjon for småvilt på 200m? 3cm, 5cm, 10cm, 15cm? Jeg tviler om rifla skyter over 5cm og vil ikke ha det til småviltjakt. Helst vil jeg ha mindre. Revolverkuler i underlyd og vindavdrift gjør det heller ikke til noe ekstra høydare.

 

9 hours ago, Torf said:

Bildet viser tilsvarende vanlig presisjon i en god siluettrevolver i 357mag og tilsvarer omtrent presisjonsgarantien i en Colt Python Hunter fra begynnelsen av 80-tallet med fabrikkammo. En god S&W 629-4 DX i 44mag skyter også med slik presisjon.

Contender skyter også som regel sinnsykt bra med 358 riflekuler opp til 200gr hvor man ikke trenger å ta hensyn til sylinderlengde.

På 100 meter, vanlig? Det tror jeg egentlig ikke på før jeg ser det demonstrert. At det kan forekomme ei flaksgruppe på noen få skudd nå og da, ja greiet nok, men hver gang under 1 MOA all day long. Nope!

Jeg er ikke sikker på at jeg skal få til det med 8.6 BLK en gang, selv om det var målet. Jeg hadde jo også lyst å skyte "langhold" i sub, men realismen i det er heller svak av ulike grunner. Jeg mistenker at høydespredning kommer til å ødelege for mye. En ES som er lav nok tror jeg kan bli vanskelig å oppnå uansett hva man prøver? Som @M67sa; "Husk 4 er like mange prosent av 300 som 12 er av 900." Det er et viktig poeng.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Noe av det morsomme med og drive med denne hobbyen er jo at en stadig lærer noe nytt. Nå har jeg jo også fått med meg at revolvere går bedre en rifler.😀 Så det har jo tydelig vis skjedd noe siden jeg skjøt metall silhuett med revolver mitt på 80 tallet.

 

Men til saken har nå bestilt en 20 MOA skinne til børsa fra J&F. Ble advart om at kunne ta en tid og få den.

 

Link to comment
Share on other sites

2 MOA er ikke småviltpresisjon i mitt hode.

 

34 minutes ago, Bly said:

Jeg mistenker at høydespredning kommer til å ødelege for mye. En ES som er lav nok tror jeg kan bli vanskelig å oppnå uansett hva man prøver?

Hvis jeg plotter ei 300gr SMK i 294m/s med +/-5m/s variasjon som jeg mener er helt uungåelig. Altså en ES på 10m/s. Da er differansen i treffpunk på 200 meter 4 cm. På 500 meter er den nesten 35 cm. Dette er da bare forskjell i fart, så kommer gruppespredningen på toppen. 1 MOA utgjør, ink ES, fort en total høydespredning på halvmeteren rundt 500 meter. Og dette er bare teoretisk😏 Det kommer alltid mere på kjøpet....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter jo fint 1 MOA i sub fart med 22lr på 100m. Men blåser det litt blir den jo håpløs. Det er grunnen for at jeg vil prøve 300 BLK og får jeg den til og holde 1 MOA er det greit nokk for meg. Den vil vel antagelig kunne brukes også om det blåser litt og forhåpentlig vis ut til 200m. Pistolkuler er vel like håpløse i lit vind som det en 22lr er.

Link to comment
Share on other sites

En 357mag med 180-200gr sub kule takler vind mye bedre enn 22lr.

Den andre store fordelen med 357 til hyggeskyting, eller mengdetrening i en kipp, er prisen på fabrikkammo og at pipa varer "evig".

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Torf said:

Nei, men i Contender, som tilsvarer rifle, har du 1moa med 357mag.

Nåja! Da er du vel i utgangspunktet heldig. Men igjen så får du knekk og ikke magasin. Også har du ei rifle med hane. Det er noe annet enn en STR😏

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er ikke å bevise revolveres eller Contenderes fortreffeligheter, men hvilket potensial det ligger i patroner som 357mag.

Så får de være opp til hver enkelt å finne ut om 357mag er brukbart til ens behov.

Det finnes pr nå ei boltrifle i 357mag fra Ruger. Den går det også an å sette inn ei ny pipe i hvis orginalpipa ikke går bra nok.

 

image.png.01d696e7da1d07f5a34117c669300791.png

image.png.17ca0a98c2ef75daefcb5b8d16bd2aaf.png

 

Buffalo Bore fabrikkammo, som lades til gammel 357mag trykkstandard, holder som eksempel i massevis til feks rådyrjakt i skogsterreng. 125gr og 158gr ladningene får også i blyfritt med Barneskuler. Se rifledataene:

 

image.png.13265de132514f3540bb5897d53152de.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

En ES som er lav nok tror jeg kan bli vanskelig å oppnå uansett hva man prøver

Kulene har jo også varierende BC. Det kommer og biter deg i ræva så snart du har litt flytid. Jeg prøveskjøt 22LR kamra fort og brutalt fra magasin, vs forsiktig satt inn i kammeret. Det mer enn halverte høydespredninga på 200m.

Nå er ikke mantlede kuler så variable, men når flytida er 2s og sånt, eller mer, så baller det på seg.

 

Torf skrev (57 minutter siden):

En 357mag med 180-200gr sub kule takler vind mye bedre enn 22lr.

Den andre store fordelen med 357 til hyggeskyting, eller mengdetrening i en kipp, er prisen på fabrikkammo og at pipa varer "evig

Fabrikkammo i 357Mag er vel dyrere enn kuler i .30, og 10gr N310 koster ikke mye. 

Jeg har skutt en del 190gr Nosler CC i sub, og en av tingene som er gøy med det er jo at det oppleves som en "ikke har vindavdrift", dvs. i forhold til 22LR så er den en brøkdel.

 

Bly skrev (54 minutter siden):

Også har du ei rifle med hane

Tenk på den slagtiden ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rugern har vel ikke hane? 8)

 

Det som er fint med Ruteren er at det er ei grovkalibret salongrifle. 

Skru på demper, kjøp 38spc-ammo til 4 - 5kr pr skudd og skyt småvilt, og som feks hare, lydløst med mye større effekt enn 22lr.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Rugeren gidder jeg ikke å diskutere i samme diskusjon som vi snakker om presisjon. Contenderen har hane.

 

Jeg har skutt bittelitt med Contender, både i 222, 223, 308, 357 og noe merkelig TCU-something. Ingen tvil om at de er presise. Men å SKYTE 1 moa med de er definitivt for viderekomne. Det samme gjelder egentlig revolver, en kjenning har en 460XVR, og treffer regelmessig 25cm gongen på 400m. Den samler nok innafor 2moa på 100m, og min gamle 686 holdt nok også 10er på DFS-skiva med en god skytter (siden jeg nesten klarte det).

 

Skal en faktisk ha presisjon i praksis, så kan en ikke slå ei rifle. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Igjen, så snakker jeg egentlig om potensialet som ligger i patroner typ 357mag.

At det er vanskelig å skyte 2moa med håndvåpen er helt klart, men med trening går det fint.

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (18 minutter siden):

 

At det er vanskelig å skyte 2moa med håndvåpen er helt klart, men med trening går det fint.

 

Siden jeg har bodd såpass lenge på Sørlandet: Jeg hører du sier det

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67

 

Han her skyter 3moa med en std production S&W 686 8 3/8" liggende uten støtte med åpne sikter.

Tror du han hadde hatt problemer med å skyte 2moa med anlegg og optikk?

 

image.png.b7e2e1ff5bb9e3bfb04131defd833e59.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Tror du han hadde hatt problemer med å skyte 2moa med anlegg og optikk

Nei, men han ville skutt 0.2moa med ei god rifle...

 

Mye av poenget her er at noen, med 1000 tonn trening, kan skyte bra med en god revolver, eller hva som helst ca. Men ALLE kan skyte mye bedre med ei rifle, uten trening.

 

Med en god revolver - som jeg har faktisk - så bruker jeg minst like lang tid på å treffe ei ipsc-skive på 50m, som jeg bruker med rifle på 500m. Minst. Trolig mer. Denne øvelsen skal jeg prøve i morra.

I tillegg har en jo det at jakt med revolver er forbudt her i Kongleriket.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Nå er ikke mantlede kuler så variable, men når flytida er 2s og sånt, eller mer, så baller det på seg.

Det er en god grunn for å skyte tunge mantlede match kvalitetskuler i stedet for tvilsome bly eller pistolkuler.

2 hours ago, M67 said:

Tenk på den slagtiden ;)

Brrr🥶

 

2 hours ago, Torf said:

Igjen, så snakker jeg egentlig om potensialet som ligger i patroner typ 357mag.

Jeg skyter egentlig ikke pistol/revolver, så jeg aner ikke hva man kan forvente av ES og jevnhet i BC på kuler?

 

1 hour ago, Torf said:

Tror du han hadde hatt problemer med å skyte 2moa med anlegg og optikk?

?? Ikke vet jeg, men det skulle ikke forundre meg om det ble samme resultat.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Nei, men han ville skutt 0.2moa med ei god rifle...

 

Mye av poenget her er at noen, med 1000 tonn trening, kan skyte bra med en god revolver, eller hva som helst ca. Men ALLE kan skyte mye bedre med ei rifle, uten trening.

 

Med en god revolver - som jeg har faktisk - så bruker jeg minst like lang tid på å treffe ei ipsc-skive på 50m, som jeg bruker med rifle på 500m. Minst. Trolig mer. Denne øvelsen skal jeg prøve i morra.

I tillegg har en jo det at jakt med revolver er forbudt her i Kongleriket.

 

 

 

K

 

Igjen, her snakker vi om praktisk presisjon med subammo til ca 200m.

Eksemplene fra metallsiluett med revolver viser hva slags presisjonspotensiale det er i 357mag på 200m  når de skyter 3moa uten støtte med en rimelig revolver som skal være "urørt" fra fabrikk. Dette er før vi snakker om en Freedom Arms revolver med linjeborede kamre.

Contendere er stort sett malen på hva man kan forvente å få av presisjon av ei rifle i håndvåpenkaliber.

I et optimalisert lovlig jaktvåpen er 357mag en løsning med tilgang på rimelig fabrikkammo, både sub og rådyrammo,  som har "lik" pris som 17hmr og er rimeligere enn 223. 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...