Jump to content

remington 700 ombygging


morten andre

Recommended Posts

Ja alle kan bygges om til løst magasin. Høres ut som et fint prosjekt det. Men pengene får fort bein å gå på ved slike prosjekt. Derimot om en vet hva en skal ha og bruke den til så får en akkuratt hva en er ute etter kontra hyllevare hvor en fort inngår kompromis.

 

Gjensalgsverdien på slike prosjekter er ofte lav på finn. Så lurt å tenke seg om to ganger før en bestiller. 

Jeg har gjort dette og har veldig stor glede av min, å det er den jeg bruker mest. Med mange piper, to sluttstykker, og 2 stokker. Kan den bygges fra tung langholdsrigg til relativt lett jaktrifle. 

Link to comment
Share on other sites

gordonsetter81 skrev (25 minutter siden):

Ja alle kan bygges om til løst magasin.  - 

 

"I dag finnes det ikke tekniske begrensninger, bare økonomiske", som min filosofiske venn pleier å si.

 

Men ei ny pipe, inkludert børsemakerarbeid, og et nytt skjefte (hva slags? Hvorfor??), blir fort kostende en god del tusenlapper. Såpass mange, at det heller lønner seg å kjøpe et nytt, komplett våpen.

 

morten andre skrev (1 time siden):

   -   nytt 6,5 creedmoor løp   -

 

Hvorfor skal du ha et kaliber med dyrere ammunisjon, og med mindre ytelse, enn det 6,5-kaliberet mange  av naboene dine har?

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

gordonsetter81 skrev (1 time siden):

Ja alle kan bygges om til løst magasin. Høres ut som et fint prosjekt det. Men pengene får fort bein å gå på ved slike prosjekt. Derimot om en vet hva en skal ha og bruke den til så får en akkuratt hva en er ute etter kontra hyllevare hvor en fort inngår kompromis.

 

Gjensalgsverdien på slike prosjekter er ofte lav på finn. Så lurt å tenke seg om to ganger før en bestiller. 

Jeg har gjort dette og har veldig stor glede av min, å det er den jeg bruker mest. Med mange piper, to sluttstykker, og 2 stokker. Kan den bygges fra tung langholdsrigg til relativt lett jaktrifle. 

takk for konstuktiv tilbakemelding :)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

Hvorfor skal du ha et kaliber med dyrere ammunisjon, og med mindre ytelse, enn det 6,5-kaliberet mange  av naboene dine har?

 

Fordi R700 i .308W har kort låskasse, og da er det ikke plass til 6,5x55. Jeg gikk for 6,5x47 Lapua i samme situasjon. Har ikke kjøpt en eneste fabrikkpatron, så da blir prisen for å lade temmelig likt 6,5x55. Så hvorfor gikk jeg ikke for 6,5 Creed i stedet? Fordi ingen hadde hørt om Creed den gangen. Og hvorfor ikke .260 Remington? Fordi ikke like kult (?)

 

Men TS bør tenke seg om to ganger før det kastes penger på en gammel Remington. Ny stokk, pipe og underbeslag nærmer seg fort prisen av en flunkende ny Tikka eller tilsvarende.  GRS Bifrost ca. 6000,- , ny pipe ca. 7000,- , underbeslag m/magasin 2000,- ? Totalt 15.000,-. Og du sitter igjen med kun ei rifle, og ikke to. Og i løpet av x antall patroner er den ombygde R700 langt dyrere. Nå kan det selvfølgelig være grunner til å tviholde på R700, men da bør man være bevisst på det.

 

En tanke; .223 Remington er langt mer behagelig å skyte med. XXL selger patroner til 5,99. Ved å beholde R700 i .308W dekkes storvilt opp. Og en ny Tikka e.l. i .223 spares inn fortere jo mer du skyter. Skiller fort en femmer eller mer pr. smell.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

morten andre skrev (1 time siden):

nei den historien har jeg ikke blitt fortalt eller har lest om, kan du belære meg?

 

Uttrykket er ikke med i Kjell Ivar Vannebos bok om norske uttrykk, "Prikken over i-en og andre uttrykk".

 

Googler man "spikersuppe", får man opp "Spikersuppe er en tynn suppe". Vedkommende som skrev dette, trenger også belæring (og så kan man konkludere med at vedkommende er så ung (eller lite gammel) at h*n ikke hadde Nordahl Rolfsens lesebok på skolen).

 

Du får lese eventyret en gang til, så ser du at fanten lurte kjerringa til å bidra med alt som skulle til for å lage ei god, og slett ikke tynn, suppe.

 

Jeg, som er innehaver av to ombygde M/98, bruker uttrykket "spikersuppe-prosjekt" om slik ombygging. Man starter med fantens fantastike spiker, en låskasse, f.eks. M/98 eller Rem 700. Så gjør man som kjerringa, koster på ny pipe (kanskje to, og muffe?), nytt skjefte, nytt avtrekk, ny magasinløsning, nye klakker og kikkertringer, og en eller annen børsemaker (forhåpentligvis ikke en "såkalt" børsemaker) tjener noen tusen.. Og i sentrum for alle disse utmerkede delene sitter den gamle låskassen, som kanskje gjør at den nye, og meget påkoastede børsa, ikke skyter så presist som andre børser med tilsvarende deler.

 

Kanskje innser man til slutt at man må ha ei bedre låskasse, kjøper ei til X antall "Bærums-tiere", og gir en børsemaker

mange til, for den nye ombyggingen.

 

Derfor rådet om å heller kjøpe ei rifle til, først som sist. Forumets "favoritt-våpen, Tikka T3, koster, som @Casey Jones viser, mindre enn det prosjektet du hadde i tankene. Og da har man hvertfall to børser!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Har selv en tikka t3x, er fine rifler men de ruster fort som f.... bør ceracoates og orginal stokkene på de er håpløse... 

Fordelen med de er bedre avtrekk orginalt, men kan ikke sammenlignes med timney eller triggertech. Du slipper retting av kassa. Samt når du har hatt den hos børsemaker en gang trengs den ikke leveres igjen om en ønsker flere løp. 

 

Jeg ville holdt meg unna GRS bitfrost, den er liksom ikke best på noe. Har hatt flere typer GRS og de har blitt solgt rimelig fort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (12 minutter siden):

Det der med rust kan eg skriva under på, ss varianten. Avtrekket blir veldig bra med ei yodave fjør til ikkje så mange kr, enkelt og gjera og. Nokre modellar kjem vel med ceracoating og, mulig det er betre for og unngå rust.

Ikke enig angående rust, men det er nå min erfaring..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har/har hatt 3 ulike Tikka-er, alle vanlig sort blånert. Har ikke opplevd rust på noen av dem. Men jeg er muligens mer påpasselig enn gjennomsnittsjegeren. Pleier å ha med ei fille og oljeflaske i sekken eller i bilen. Tørker vekk synlig vann om jeg har vært i regnet. Litt olje i ny og ne. F.eks. en dusj WD40 før jeg tørker av det overflødige. Med hyppig oljing ligger det alltid igjen en liten film, og det hjelper.

 

Jeg syns ikke stokken på Tikka er annerledes enn andre rifler. Pluss for å kunne bytte pistolgrep og sette på bredere forskjefte. Det skal sies at den ene Tikka-en min har mye tape og skumgummi på ;-)

 

Jeg har både originalt Tikka-avtrekk, Timney trykkpunkt, samt et Triggertech trykkpunkt på en Hansen (R700-klone) Originalavtrekket er veldig bra etter min smak. Ser ingen grunn til å bytte det ut pga. måten det bryter på. Jeg opplever det som klokkerent, men litt tungt. Kan sette i lettere fjær, men det har jeg ikke prøvd. Ettersom jeg foretrekker trykkpunkt så har jeg et fra Timney på den andre Tikka-en. Det er dessverre ikke perfekt. Bedre enn direkte, men det er et litt ullent område rett før det bryter. Jeg skulle gjerne hatt tyngre førtrykk enn hva som kan justeres også. Regner med det kan fikses med annen fjær, men jeg har ikke kommet over noe som passer. Avtrekket fra Triggertech er mye bedre. Perfekt etter min bedømming, i den forstand at jeg er ikke i stand til å kjenne at det har noe feil. Koster blod gjør dem alle. T3x + Timney koster like mye som en STR200. Legg på litt til så har du en S&L.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det hele koker jo litt ned til bruk og hva man ønsker. Starter man med ei «gratis» 700, setter inn nytt løp, retter/lapper, bytter avtrekk og ny stokk er man fort på 20-25k.. minimum! Det begynner jo å bli litt, og man bør ha en ide om hva rifla skal gjøre som ei standard-ut-av-hylla-rifle ikke gjør..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke skal skytes storvilt, så ville jeg gått for å selge remingtonen, om den ikke har affeksjonsverdi, og puttet pengene i ei ny børse. F.eks tikka t3, som er det mest populære valget. Selv hadde jeg valgt en howa mini action i 223 og lagt litt ekstra i optikk, og et sett med fjører til avtrekket fra gunbloke i ønsket vekt. Koster bare noen hundrelapper. Skulle jeg brukt rifla til storvilt også hadde jeg nok som de fleste andre her gått for tikka t3, i 6,5x55. 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Ospa said:

Det hele koker jo litt ned til bruk og hva man ønsker. Starter man med ei «gratis» 700, setter inn nytt løp, retter/lapper, bytter avtrekk og ny stokk er man fort på 20-25k.. minimum!

 

Blir fort dyrt når man begynner å gjøre ting, ja. Jeg solgte en R700, og den måtte nesten gis bort. Den nye eieren satte på ny stokk og demper. Når pipa snart må byttes er den blitt minst like dyr som en ny Tikka. Ser at prisen på ferdig montert sort pipe fra Lothar Walter ligger på 7.500, - 8.000,- hos Hansen eller Rafdal. Rent økonomisk kan man like godt selge rifla og kjøpe ny når pipa er ferdig.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

 

Uttrykket er ikke med i Kjell Ivar Vannebos bok om norske uttrykk, "Prikken over i-en og andre uttrykk".

 

Googler man "spikersuppe", får man opp "Spikersuppe er en tynn suppe". Vedkommende som skrev dette, trenger også belæring (og så kan man konkludere med at vedkommende er så ung (eller lite gammel) at h*n ikke hadde Nordahl Rolfsens lesebok på skolen).

 

Du får lese eventyret en gang til, så ser du at fanten lurte kjerringa til å bidra med alt som skulle til for å lage ei god, og slett ikke tynn, suppe.

 

Jeg, som er innehaver av to ombygde M/98, bruker uttrykket "spikersuppe-prosjekt" om slik ombygging. Man starter med fantens fantastike spiker, en låskasse, f.eks. M/98 eller Rem 700. Så gjør man som kjerringa, koster på ny pipe (kanskje to, og muffe?), nytt skjefte, nytt avtrekk, ny magasinløsning, nye klakker og kikkertringer, og en eller annen børsemaker (forhåpentligvis ikke en "såkalt" børsemaker) tjener noen tusen.. Og i sentrum for alle disse utmerkede delene sitter den gamle låskassen, som kanskje gjør at den nye, og meget påkoastede børsa, ikke skyter så presist som andre børser med tilsvarende deler.

 

Kanskje innser man til slutt at man må ha ei bedre låskasse, kjøper ei til X antall "Bærums-tiere", og gir en børsemaker

mange til, for den nye ombyggingen.

 

Derfor rådet om å heller kjøpe ei rifle til, først som sist. Forumets "favoritt-våpen, Tikka T3, koster, som @Casey Jones viser, mindre enn det prosjektet du hadde i tankene. Og da har man hvertfall to børser!

 

takk for utfyllende svar:)

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (58 minutter siden):

 

Blir fort dyrt når man begynner å gjøre ting, ja. Jeg solgte en R700, og den måtte nesten gis bort. Den nye eieren satte på ny stokk og demper. Når pipa snart må byttes er den blitt minst like dyr som en ny Tikka. Ser at prisen på ferdig montert sort pipe fra Lothar Walter ligger på 7.500, - 8.000,- hos Hansen eller Rafdal. Rent økonomisk kan man like godt selge rifla og kjøpe ny når pipa er ferdig.  

ja du sier noe der, det blir nok noe nytt selv om jeg har mye liggende blir det fort endel kroner ved en ombygging:)

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (1 time siden):

Hvis det ikke skal skytes storvilt, så ville jeg gått for å selge remingtonen, om den ikke har affeksjonsverdi, og puttet pengene i ei ny børse. F.eks tikka t3, som er det mest populære valget. Selv hadde jeg valgt en howa mini action i 223 og lagt litt ekstra i optikk, og et sett med fjører til avtrekket fra gunbloke i ønsket vekt. Koster bare noen hundrelapper. Skulle jeg brukt rifla til storvilt også hadde jeg nok som de fleste andre her gått for tikka t3, i 6,5x55. 

vi har 223 fra før:)

 

Link to comment
Share on other sites

gordonsetter81 skrev (11 timer siden):

 

Fordelen med de (Tikka) er bedre avtrekk orginalt, men kan ikke sammenlignes med timney eller triggertech.

 

Hvor har dere fra at Tikka har bedre orginalavtrekk enn Remingtonen til trådstarter?

Jeg vet ikke hvor gammel rifla til trådstarter er men hvis den er i A, B eller C-serien kan 8 av 10 avtrekk på disse justeres til et nivå orginalavtrekkene til Sako/Tikka ikke er i nærheten av.

Jeg har i hvertfall ikke sett noe justerbar avtrekkerstopper eller inngrepsinnstilling på isenkrammet fra Finland. Begge deler er std på disse Remingtonavtrekkene.

Jeg har Timney-avtrekk liggende i skrothaugen til både Rem700 og WinM70 som er vesentlig dårligere enn orginalavtrekkene på de riflene jeg har/har hatt.

Jeg må ha dårlig JUJU med customavtrekk for jeg har også sent et defekt nytt Bix'n Andy avtrekk i retur (og fikk pengene igjen..). 

 

Jeg vet heller ikke hvor mange skudd orginalpipa har gått. Kanskje den går på 10-15mm? Kanskje gjør den det etter å ha kappet løpet et par cm med ny kroning og gjenget for demper. Det er ikke uvanlig på gamle Remingtoner.

 

Har trådstarter flaks kan det hende han har ei jaktrifle i 308, som overgår det meste, ved å tune den gamle litt og slippe den rett opp i et MDT Hint chassis til 18K.  

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Min gamle R700 fra sent 90-tall hadde helt ok avtrekk. Ikke noe å utsette på feelingen. Byttet allikevel til et fra Jewell, for å kunne stille vekta så lavt jeg ville. Men for å bruke 1-1,5 kg var originalen helt ok.

Presisjonen var bra også, selv om alt ser billig ut og skrangler.

 

18k for en stokk? Da skulle den jaggu passa perfekt. Og om ønsket om 6,5 Creed består, så må det legges på ytterlige 8k for pipeskift. Totalt 26k. Får en S&L i KKC-stokk for den prisen.

Link to comment
Share on other sites

morten andre skrev (17 timer siden):

   -   unga begynner å fatte interesse for skyting,

 

morten andre skrev (10 timer siden):

vi har 223 fra før:)

 

morten andre skrev (10 timer siden):
lolinski skrev (10 timer siden):

Hvor gamle er ungene som skal bruke denne børsa?

de er 11 og 13 

 

Da er de fortsatt i den alderen at de skal bruke .22LR i DFS. Hvilke skyteformer vil de drive? Hvis formålet bare er "plinking", kan grovkaliber bli innøving av feil teknikk (som store deler av jegerstanden fortsatt bruker de 30 "obllgatoriske" skuddene til).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (13 timer siden):

 

 

 

Da er de fortsatt i den alderen at de skal bruke .22LR i DFS. Hvilke skyteformer vil de drive? Hvis formålet bare er "plinking", kan grovkaliber bli innøving av feil teknikk (som store deler av jegerstanden fortsatt bruker de 30 "obllgatoriske" skuddene til).

ja det er fullt mulig i dfs, spm mitt i denne tråden har da ingenting med dfs å gjøre, det gjaldt ombygging av våpen. kjeder du deg mye og må komme med oppgulp. finn deg en annen tråd og troll på

 

Link to comment
Share on other sites

I alle dager. Nå synes jeg Kammerfolket var voldsomt negative. Dersom TS deler av sine erfaringer underveis så kan det jo bli en tråd som mange kan lære litt av. Det er jo tross alt ikke slik at ei T3x er bedre enn alt annet i enhver setting. 

Selv har jeg bygd om ei gammel rifle med ny stokk, moffe, nye piper, baser som er frest parallelle og sikkert litt til. Alle mål er tilpasset meg og rifla passer meg utmerket. Det å på sine eldre dager fortsatt jakte med en av sine første innkjøp gir eierglede og gode tanker. Billig? Nei, men ei rifle i hvert av disse kalibrene jeg har valgt, ville jammen kostet en god del det også. Fortsatt ville jeg ikke hatt noe våpen som var spesielt tilpasset. 

Slike prosjekter gir også ofte mye kunnskap når man underveis etter beste evne setter seg inn alternativene man har å velge mellom etterhvert som det skrider fram.

Jeg ønsker trådstarter lykke til, og så håper jeg vi får noen oppdateringer underveis. 

Link to comment
Share on other sites

morten andre skrev (På 24.9.2023 den 16.34):

hei, har en gammel remington 700 toppmatet i kaliber 308, unga begynner å fatte interesse for skyting, er det slik at alle 700 kan bygges om til løst magasin eller er det kun noen utgaver? planen er å kjøpe nytt 6,5 creedmoor løp og ny stokk og da er det ikke greit med toppmating.

 

Kjøp pipe i 6mmBR. Det er mye triveligere å skyte med, og litt lettere å få fantastisk presisjon med. Det er nesten ikke til å unngå...  
Jeg ville fått børsemakeren som setter i pipe til å frese ut for AIAW-magasiner (tiskudds, korte) og kjøpt en stokk eller chassi som tar slike. Jeg ville sett hardt på Vision sitt nye "Hybrid" chassi.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (14 minutter siden):

Det å på sine eldre dager fortsatt jakte med en av sine første innkjøp gir eierglede og gode tanker.

 

Der er jeg også. Jeg har flere storviltrifler men bare 1 jeg egentlig jakter med, og det er Remingtonen jeg fikk til konfirmasjonen og som jeg bygget om da jeg fikk min første ordentlige jobb. 

 

Det trenger ikke bli altfor dyrt heller. De gode valutakursene jeg handlet på er borte, men om man er tålmodig og bruker autosøk er det mange gode tilbud på Finn, enten det er enkeltdeler eller andre menneskers customprosjekter som man kan slakte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, M67 said:

Kjøp pipe i 6mmBR. Det er mye triveligere å skyte med, og litt lettere å få fantastisk presisjon med. Det er nesten ikke til å unngå... 

 

Det var det jeg gjorde med min gamle R700. Presist som fy det. Jeg valgte 1:14 riflestigning og tight-neck. Vurderer 1:8 og normal neck neste gang. Kan skyte alt fra 55 gr varmint-kuler til 105 gr match. Og det finnes bra fabrikkpatroner, om enn dyre. Men det er ikke verre enn andre patroner utenom de 3-4 store.

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (43 minutter siden):

Slike prosjekter gir også ofte mye kunnskap   -  

 

Javisst! Og når man deler av den, får man slike tilbakemeldinger:

 

morten andre skrev (11 timer siden):

   -   kjeder du deg mye og må komme med oppgulp   - 

 

Det er noe som heter "å komme inn med høye kneløft"  -  !

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (36 minutter siden):

 

Det var det jeg gjorde med min gamle R700. Presist som fy det. Jeg valgte 1:14 riflestigning og tight-neck. Vurderer 1:8 og normal neck neste gang. Kan skyte alt fra 55 gr varmint-kuler til 105 gr match. Og det finnes bra fabrikkpatroner, om enn dyre. Men det er ikke verre enn andre patroner utenom de 3-4 store.

7 eller 7.5" til nød er vel normen i 6mm nå. Det gir en del mer å gå på med mange av 105-107-110gr kulene. Har en PPC-løp med 1:14" stigning og det skyter helt sykt bra på 100-200m, det er kanskje der "folk flest" skyter så hvorfor ikke. Men føler at en 6mm fortjener 8" ihverfall, så man kan bruke den på litt hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67 har du prøvd 55 gr kuler i 1:7? Flyr de i filler mon tro? Er uansett ikke verre enn å bruke 70 gr varmintkuler i stedet. Om holdet er langt nok så vil 70 gr ta igjen 55 gr på hastighet. Fra ca. 200 m kanskje(?) Som med det meste her i verden så blir det et kompromiss. Ultimat presisjon på moderat hold kontra vindavdrift.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

@M67 har du prøvd 55 gr kuler i 1:7? Flyr de i filler mon tro? Er uansett ikke verre enn å bruke 70 gr varmintkuler i stedet. Om holdet er langt nok så vil 70 gr ta igjen 55 gr på hastighet. Fra ca. 200 m kanskje(?) Som med det meste her i verden så blir det et kompromiss. Ultimat presisjon på moderat hold kontra vindavdrift.

Jeg har ikke prøvd 55gr kuler. Har skutt noen 62gr i et 1:8"-løp med meget godt resultat. Men 107gr går så godt på 100m at jeg ikke helt ser poenget med de lettere sålenge en ikke konkurrerer i BR. Bortsett fra det ser jeg ikke helt behovet for kompromiss, rekylen er allerede nesten fraværende, man kan kan lade 105-107 nedi 770m/s med godt resultat, evig pipeliv, og vil en skyte PRS og langhold kan en skremme dem opp i 860-890 alt etter løpslengden.

I mitt hode er det enten PPC og 14" stigning, 62gr kuler og tightneck og alt faen som helst, og BR. Eller så er det 6BR og 95-105 (utmerket 95gr TMK) og 8" stigning til "alt" - eller noe på 7-tallet, 107-110 og PRS.

 

5stk 107gr fra et Kriegerløp med 7" - stigning. 100m

IMG_3215.jpeg.dfd5d27bba275246de0632de0c1dd382.jpeg

 

20stk, men fra et annet løp, jeg husker ikke helt hvilket. Var en stresstest før et stevne. skutt fort og galt.

IMG_2810(1).jpeg.380e902df06968002c66bfb10c5db966.jpeg

 

 

Fra verifisering nå før finalen. Lilja 7"-stigning, 500m. På en god dag skyter denne nok <50mm her. Her var det 5-6m/s og slagregn.

IMG_3737.jpeg.5f503d99f5fcb44df9f1e31649798b43.jpeg

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...