Jump to content

Ukjent kule


Røssler T6

Recommended Posts

S&B ladet flere av sine R-patroner med lignende kule, mener jeg har noen 173 grains i 7x57R liggende. Muligens  en tidlig versjon av "kontrollert ekspansjon"? Jeg har kun brukt kula på papp.

IMG_1344.jpeg

Edited by asterix
Fant en eske med samme kule i 7x65R
Link to comment
Share on other sites

RWS eller S&B har kuler som ser slik ut. Om dette er 180 grs kuler som en luring har satt i NM60 ammo uten å redusere kruttladningen hadde ikke jeg ville brukt de. Ta ut ei kule og mål kruttvekten. Så gjør du det samme med en NM60 patron. Er de like så ikke bruk de. Mye luringer der ute som skal spare noen øre og gjorde mye rart med ammo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (13 timer siden):

Ta ut ei kule og mål kruttvekten. Så gjør du det samme med en NM60 patron. Er de like så ikke bruk de. Mye luringer der ute som skal spare noen øre og gjorde mye rart med ammo.

Det er Sellier & Bellot, jeg har et par varianter 8mm. i samlingen min, og en løs kule. Jeg er enig med @Rugerdud, jeg ville heller ladet helt om med eget valgt krutt. Redusert ladningen også med tanke på at NM60 hylsa også har et  mindre hylsevolum.

Jeg har mottatt en del dødsboammunisjon oppgjennom tiden, det er nesten ikke grenser for hva jeg har sett av kreative løsninger. Jeg fikk en del NM60 hylser for få år siden som det var satt i egne Berdanhetter og ladet med 180 grain Sierra blyspiss. Jeg tømte ut alt og (brente kruttet)  brukte kulene til trening i vanlige .308-hylser. De hjemmetukla/hettene i NM60 hylsene ladet jeg om nå nylig og skjøt dem opp med en litt redusert ladning N-140 krutt og 147 grain GGG kuler. Det ble 70 skudd med "gratis hetter". Da hadde jeg i det minste egen kontroll. Skyt & Kast. 

S&B.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...